Νέα τιμή ρεκόρ για άτιτλο πίνακα του Ζαν-Μισέλ Μπασκιά πωλήθηκε αντί 110,5 εκατομμυρίων δολαρίων σε Ιάπωνα συλλέκτη…
Το προηγούμενο ρεκόρ, τον Μάιο του 2016, αφορά ένα επίσης άτιτλο έργο, τεραστίων διαστάσεων (2,38 μ. επί 5 μ), που πωλήθηκε αντί 57,2 εκ. δολ. σε δημοπρασία του οίκου Christie’s.
Ένας άτιτλος πίνακας του Ζαν-Μισέλ Μπασκιά (1960-1988) πωλήθηκε αντί 110,5 εκατομμυρίων δολαρίων σε ιάπωνα συλλέκτη κατά τη διάρκεια δημοπρασίας του οίκου Sotheby’s στη Νέα Υόρκη, μια τιμή ρεκόρ για τον νεοϋορκέζο ζωγράφο. Λίγο μετά την πώληση, ο Sotheby’s ανακοίνωσε ότι ο αγοραστής είναι ο ίδιος με αυτόν που κατείχε το προηγούμενο ρεκόρ.
Ο συλλέκτης Γιουσάκου Μαεζάβα από την Ιαπωνία έχει στο εξής τους δύο ακριβότερους πίνακες του Μπασκιά. Ο 41 ετών εκατομμυριούχος, που έκτισε την περιουσία του από το ηλεκτρονικό εμπόριο ενδυμάτων, είχε δαπανήσει 97,8 εκ. δολ. για επτά έργα κατά τη διάρκεια της εαρινής δημοπρασίας του 2016, από τα οποία 57,2 εκ. δολ. για έναν πίνακα του Ζαν-Μισέλ Μπασκιά.
Ο Γιουσάκου Μαεζάβα ανακοίνωσε ότι προτίθεται να παρουσιάσει το νέο του απόκτημα στο μελλοντικό μουσείο που θα ιδρύσει στη Σίμπα της ανατολικής Ιαπωνίας, στη γενέτειρά του, όπου ο πίνακας αυτός του Μπασκιά θα είναι «το κεντρικό κομμάτι». Ο συλλέκτης εξήγησε ότι εν αναμονή της έναρξης λειτουργίας του μουσείου, θα δανείσει τον πίνακα σε μουσεία παγκοσμίως. «Ελπίζω ότι αυτό θα δώσει την ίδια χαρά στους άλλους όπως σε εμένα, που αυτό το αριστούργημα θα εμπνεύσει τις μελλοντικές γενιές», τόνισε.
Η τιμή εκκίνησης ορίστηκε στα 57 εκ. δολ., δηλαδή σχεδόν στην τιμή ρεκόρ για Μπασκιά, ο οποίος έγινε γνωστός με το ψευδώνυμο SAMO ζωγραφίζοντας γκράφιτι στους τοίχους της Νέας Υόρκης. Ο πίνακας δεν είχε τεθεί προς πώληση, ούτε είχε παρουσιαστεί στο κοινό, μετά την πώλησή του το 1984 από τον οίκο Christie’s.
«Είναι να περίοδος που ο Ζαν-Μισέλ είναι στο ζενίθ του, τέλη 1981 με αρχές 1982. Στο εξάμηνο αυτό, ό,τι άγγιζε ήταν φανταστικό», είχε εξηγήσει κατά την παρουσίαση του πίνακα ο Γκρεγκουάρ Μπιγιό, υπεύθυνος για τη σύγχρονη τέχνη στον Sotheby’s Νέας Υόρκης, εκτιμώντας ότι «το έργο αυτό είναι πιθανόν ένα από τα τρία ή τέσσερα καλύτερα του καλλιτέχνη».
Μια νέα γενιά αγοραστών είναι προσκολημμένη στον γεννημένο στο Μπρούκλιν καλλιτέχνη, ο οποίος έχει πλέον τη θέση του σε πολλά μεγάλα μουσεία του κόσμου. «Η αγορά τέχνης είναι επίσης μια ιστορία προτίμησης», εξήγησε ο Μπιγιό. «Αυτό που ήταν πολύ επιθυμητό από τη γενιά των γονιών σας δεν θα είναι αυτό που εσείς επιθυμείτε».
Η βραδιά σφράγισε την τελευταία μεγάλη πώληση της εαρινής δημοπρασίας στη Νέα Υόρκη, που έδειξε ότι η αγορά τέχνης κρατεί γερά, παρότι δεν διακατέχεται πλέον από τον πυρετό του 2015. «Η τέχνη είναι εξαιρετικά εύρωστη», σχολίασε ο ‘Ολιβερ Μπάρκερ, πρόεδρος του Sotheby’s Ευρώπης, ο οποίος διηύθυνε τη δημοπρασία.