«Μπορεί να μας κάνει να αισθανόμαστε ότι είμαστε “παγιδευμένοι” – είναι μια υπενθύμιση ότι πρέπει να αγοράσουμε δώρα, να κάνουμε τραπέζια σε ανθρώπους και να διοργανώσουμε εορτασμούς»
Ενώ τα Χριστούγεννα πλησιάζουν και οι μυρωδιές και οι ήχοι, αρχίζουν σιγά-σιγά να μας βάζουν στο πνεύμα των διακοπών, μία ψυχολόγος προειδοποιεί ότι σύμφωνα με έρευνα η υπερβολική Χριστουγεννιάτικη μουσική μπορεί να είναι κακή για την ψυχική μας υγεία.
Η κλινική ψυχολόγος Linda Blair, αναφέρει χαρακτηριστικά, στο Sky News:
Η ίδια προειδοποιεί ότι τα εορταστικά τραγούδια μπορούν χάσουν την αίγλη τους, ιδιαίτερα για τους ανθρώπους που εργάζονται σε καταστήματα και είναι αναγκασμένοι να τα ακούνε σε συνεχή επανάληψη.
Για τους επιχειρηματίες τα πράγματα είναι σαφώς διαφορετικά!
Μελέτες έχουν δείξει ότι η χριστουγεννιάτικη μουσική οδηγεί τους καταναλωτές στο να αγοράσουν περισσότερα πράγματα.
Σύμφωνα με την Αμερικανική Ψυχιατρική Ένωση, περίπου το 61% των ανθρώπων αντιμετωπίζουν άγχος κατά την περίοδο των Χριστουγέννων.
Η Blair εξηγεί:
«Η μουσική “χτυπά” στα συναισθήματά μας και παρακάμπτει τον ορθολογισμό».
Επομένως, η συνεχής Χριστουγεννιάτικη μουσική επηρεάζει διαφορετικά την ψυχική υγεία των εργαζομένων και των πελατών.
Η Blair, επισήμανε, επίσης ότι η Χριστουγεννιάτικη μουσική είναι πιθανό να ενοχλήσει τους ανθρώπους αν παίζει υπερβολικά δυνατά ή από πολύ νωρίς.
Η Victoria Williamson, ειδικός στην ψυχολογία της μουσικής, έχει μιλήσει για τις επιπτώσεις που έχει η Χριστουγεννιάτικη μουσική στον εγκέφαλο και είπε ότι οφείλεται στο «απλή επίδραση έκθεσης».
Η «απλή επίδραση έκθεσης» είναι ένα ψυχολογικό φαινόμενο όπου οι άνθρωποι αναπτύσσουν αγάπη για τα πράγματα απλώς και μόνο επειδή τα έχουν συνδέσει με όμορφες καταστάσεις.
Η Williamson εξήγησε:
«Οι πρώτες φορές που ακούτε τη χριστουγεννιάτικη μουσική μπορεί να σας βάλει στο πνεύμα των διακοπών, καθώς η έκθεση στην εποχιακή μουσική μπορεί να συνδεθεί με θετικά συναισθήματα. Αλλά μόλις τα ίδια κομμάτια ακουστούν συνεχώς, θα προκαλέσουν μία αρνητική ανταπόκριση στον εγκέφαλο».
Αλλά, η έρευνα έχει δείξει ότι η σωστή ισορροπία των μυρωδιών των Χριστουγέννων και των τραγουδιών μπορεί να κάνει τους αγοραστές να αισθάνονται πιο θετικά με το περιβάλλον τους.