Εφαρμογή για τη συμμόρφωση του ασθενή με τη φαρμακευτική αγωγή

Δήμητρα Γιωτίδου
By Δήμητρα Γιωτίδου Add a Comment
6 Min Read

Με ένα καινοτόμο σύστημα διαχείρισης της Φαρμακοθεραπείας και της συμμόρφωσης των ασθενών με αυτή, ο Πανελλήνιος Φαρμακευτικός Σύλλογος επιχειρεί για πρώτη φορά να αντιμετωπίσει ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα στον τομέα της υγείας σήμερα.

-Advertisement-

Σύμφωνα με έρευνες, παγκοσμίως, ποσοστό μεγαλύτερο από το 50% των ασθενών δεν λαμβάνουν τα φάρμακά τους σύμφωνα με τις ιατρικές οδηγίες ή δεν παραμένουν συμμορφωμένοι με τη φαρμακευτική τους αγωγή. Το γεγονός αυτό αυξάνει τα περιστατικά που χρήζουν επείγουσας περίθαλψης και νοσηλείας και, κατ’ επέκταση, τη δαπάνη της υγειονομικής περίθαλψης.

Σε πολλές δυτικές χώρες έχει εφαρμοστεί ως τρόπος αντιμετώπισης του προβλήματος αυτού η διαδικασία της διαχείρισης της Φαρμακοθεραπείας μέσω των φαρμακείων. Η υπηρεσία αυτή περιλαμβάνει πρωτόκολλα διαχείρισης και διαδικασίες ενημέρωσης, συμβουλής και παρακολούθησης της φαρμακοθεραπείας των ασθενών από τους φαρμακοποιούς. Στην πιο προωθημένη τους μορφή, οι διαδικασίες αυτές περιλαμβάνουν ηλεκτρονικές εφαρμογές, οι οποίες μάλιστα έχουν τη δυνατότητα επικοινωνίας και ειδοποιήσεων με τους χρήστες των φαρμάκων.

Ωστόσο, η καινοτόμος και πρωτοποριακή εφαρμογή TAKE CARE, όπως εξήγησε κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου ο πρόεδρος του ΠΦΣ, Κωνσταντίνος Λουράντος, «είναι ένα πρόγραμμα, που από τη μια παρέχει πολύτιμα εργαλεία στον φαρμακοποιό, για να κάνει καλύτερα τη δουλειά του μέσα στο φαρμακείο, όσον αφορά τη φαρμακευτική φροντίδα, τη συμβουλή και την παρακολούθηση των ασθενών μας. Και από την άλλη, προσφέρει στους ασθενείς έναν πρακτικό τρόπο συμμόρφωσης με την αγωγή τους. Αυτό το πρόγραμμα, από σήμερα τίθεται δωρεάν στη διάθεση όλων των συμπολιτών μας, μέσω των φαρμακείων, που μπορούν να το χρησιμοποιούν επίσης δωρεάν».

- Advertisement -

Tο TAKE CARE είναι μια web και mobile based εφαρμογή, που περιλαμβάνει μια ηλεκτρονική πλατφόρμα, προσβάσιμη από κάθε φαρμακείο μέσω δωρεάν εγγραφής, η οποία επικοινωνεί με το αντίστοιχο mobile application για τον ασθενή-χρήστη, το οποίο είναι επίσης δωρεάν.

Ο φαρμακοποιός εγγράφεται δωρεάν στην πλατφόρμα δηλώνοντας την επωνυμία του φαρμακείου του και έναν μοναδικό κωδικό ανά φαρμακείο.

Η υπηρεσία της διαχείρισης της φαρμακοθεραπείας προσφέρεται μέσα στο φαρμακείο, μόνο από τον φαρμακοποιό και απαιτεί τη συναίνεση του ασθενούς. Η διαδικασία ξεκινάει με την καταγραφή του συνόλου της φαρμακοθεραπείας του ασθενούς από τον φαρμακοποιό στην πλατφόρμα του
TAKE CARE μέσω συζήτησης με τον ασθενή.

Ο φαρμακοποιός καταγράφει τις απαντήσεις σχετικά με την αγωγή του ασθενούς και εντοπίζει δυνητικά προβλήματα με την αγωγή. Τα προβλήματα που ενδεχομένως να εντοπιστούν διακρίνονται στα εξής:

  • Ο ασθενής δεν είναι συμμορφωμένος με την αγωγή
  • Πρόβλημα με τη λειτουργία φαρμάκου ή σκευάσματος
  • Ο ασθενής δεν είναι επαρκώς πληροφορημένος για την αγωγή/πάθηση του.
  • Αναφορά παρενεργειών

Επίσης η πλατφόρμα υποδεικνύει αυτόματα στον φαρμακοποιό αλληλεπιδράσεις ή αντενδείξεις που μπορεί να προκύψουν στη φαρμακευτική αγωγή και επιτρέπει την άμεση σύνταξη «Κίτρινης Κάρτας» στον ΕΟΦ, στo πλαίσιο της φαρμακοεπαγρύπνησης. Η διαδικασία στο φαρμακείο ολοκληρώνεται με την τελική ρύθμιση της φαρμακοθεραπείας, καθώς ο φαρμακοποιός καταχωρεί στην πλατφόρμα τις σωστές ώρες χορήγησης κάθε σκευάσματος, σημειώνοντας και τις αντίστοιχες πληροφορίες προφύλαξης προς τον ασθενή.

Ο ασθενής μπορεί είτε να εγγραφεί από τον φαρμακοποιό του στην πλατφόρμα TAKE CARE ή να εγγραφεί μόνος του μέσω της εφαρμογής, δηλώνοντας ως στοιχείο μοναδικής του ταυτοποίησης το ΑΜΚΑ του. Μέσω της εφαρμογής ο ασθενής προσθέτει το φαρμακείο της επιλογής του και με αυτόν τον τρόπο δίνει πρόσβαση στον φαρμακοποιό να διαχειριστεί τη θεραπεία του. Ανά πάσα στιγμή μπορεί να αφαιρέσει ή να προσθέσει φαρμακείο της επιλογής του.

Εφόσον έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία της Διαχείρισης Φαρμακοθεραπείας, όπως περιγράφεται παραπάνω, από τον φαρμακοποιό, η εφαρμογή TAKE CARE για τον ασθενή:

  • Περιλαμβάνει το χρονοδιάγραμμα και τις συμβουλές του φαρμακοποιού, ώστε να είναι πάντα διαθέσιμα.
  • Στέλνει ειδοποιήσεις (Alerts) στο κινητό τηλέφωνο (smart phone) του ασθενούς για υπενθύμιση λήψης της αγωγής του, για κάθε διαφορετικό φάρμακο, την ώρα που πρέπει να ληφθεί.
  • Παρακολουθεί τη συμμόρφωσης με ένα «κλικ». Σε περίπτωση ορθής λήψης, επιβεβαιώνεται πιέζοντας ένα πράσινο πλήκτρο, σε περίπτωση χορήγησης με καθυστέρηση το κίτρινο, ενώ αν δεν γίνει λήψη το κόκκινο.
  • Δημιουργεί γράφημα συμμόρφωσης με την αγωγή, η οποία μπορεί να επιδειχτεί στο φαρμακοποιό η τον γιατρό σε επόμενη επίσκεψη.
  • Επιπλέον εργαλεία που προσφέρει, είναι ενημερωτικό υλικό σύμφωνα με την πάθηση και άμεση επικοινωνία με τον φαρμακοποιό, μέσω της πλατφόρμας του TAKE CARE.

 

Πρόθεση του ΠΦΣ είναι η εφαρμογή TAKE CARE σταδιακά να χρησιμοποιείται από όλα τα φαρμακεία της χώρας, στο πλαίσιο της Διαχείρισης της Φαρμακοθεραπείας, και να την προτείνουν στο σύνολο των ασθενών πελατών τους.

Δεν έχει γίνει μελέτη εξοικονόμησης δαπανών από την εφαρμογή του προγράμματος, ωστόσο με βάση τα αντίστοιχα στοιχεία άλλων χωρών, υπολογίζεται ότι σε πλήρη εφαρμογή το πρόγραμμα θα εξοικονομεί δεκάδες εκατομμύρια ευρώ κατ’ έτος.

 

Πηγή

Share This Article
Leave a comment

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *