Ένα από το πλέον σημαντικά προβλήματα στην αγορά ενέργειας, όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και διεθνώς αυτή την περίοδο, είναι ότι έχουν πάψει να ισχύουν κανόνες που διέπουν διαχρονικά όλες τις αγορές, όπως αυτή του πετρελαίου και των καυσίμων, και κυριαρχούν οι στρεβλώσεις κάτι που κάνει την επίλυση του προβλήματος ακόμη μεγαλύτερο.
Ένα από τα πλέον χαρακτηριστικά παραδείγματα λοιπόν είναι η τιμή του πετρελαίου κίνησης, που μέσα στον Αύγουστο έχει τραβήξει την ανηφόρα, όταν οι διεθνείς τιμές του πετρελαίου είναι πτωτικές, αλλά και η λιανική τιμή της βενζίνης επίσης έχει ακολουθήσει την ίδια πορεία.
Ακόμη μεγαλύτερη είναι η στρέβλωση της αγοράς με το γεγονός ότι σήμερα – σε πραγματικές συνθήκες δηλαδή αν υπολογιστεί και η κρατική ενίσχυση – πωλείται κατά πολύ υψηλότερα από τη βενζίνη, γεγονός που συμβαίνει για πρώτη φορά στην Ελλάδα, εδώ και μερικές ημέρες.
«Νάρκες» και για το πετρέλαιο θέρμανσης
Το ακόμη εξωφρενικό του πράγματος είναι ότι με τις τιμές του πετρελαίου σε αυτά τα επίπεδα, ναρκοθετείται και το ενδεχόμενο να δούμε λογικές τιμές στο πετρέλαιο θέρμανσης, αφού με βάση τα σημερινά επίπεδα του diesel κίνησης το θέρμανσης θα πωλούνταν σε περίπου 1,75 ευρώ το λίτρο.
Ας πάρουμε λίγο τα πράγματα με την σειρά. Με βάση τα στοιχεία από το Παρατηρητήριο Τιμών του υπουργείου Ανάπτυξης για τις 31 Αυγούστου, η μέση τιμή για το diesel κίνησης είναι στα 1,959 ευρώ το λίτρο, ενώ ένα μήνα πριν δηλαδή στις 31 Ιουλίου η τιμή ήταν 1,9 ευρώ. Σημειώθηκε δηλαδή αύξηση 3,1%.
Την ίδια στιγμή και για το ίδιο διάστημα, η βενζίνη έχει υποχωρήσει 4,9% και διαμορφώνεται σε μέσα επίπεδα σε 2,049 ευρώ το λίτρο, έναντι 2,154 ευρώ, στις 31 Ιουλίου.
Ακόμη μεγαλύτερη είναι η πτώση στην διεθνή τιμή του πετρελαίου. Έτσι το Brent από 109,56 δολάρια το βαρέλι υποχώρησε στις 31 Ιουλίου στα 95,6 δολάρια, κάμψη της τάξεως του 12,7%. Χθες μάλιστα παρουσίασε και νέα μεγάλη πτώση, υποχωρώντας οριακά κάτω από τα επίπεδα των 92 δολαρίων το βαρέλι.
Στον αντίποδα όλων η διολίσθηση του ευρώ έναντι του δολαρίου κατά 1,6% μέσα στον Αύγουστο.
«Καπέλο» 36 λεπτών
Έτσι λοιπόν σήμερα το diesel κίνησης, αν δεν υπήρχε η κρατική επιδότηση των 15 λεπτών, θα είχε μέση τιμή 2,109 ευρώ το λίτρο και θα ήταν ακριβότερο κατά 6 λεπτά από την βενζίνη, όταν κατά κόρον η βενζίνη ήταν ακριβότερη από το diesel κίνησης κατά περίπου 30 λεπτά.
Και όλα αυτά συμβαίνουν ενώ οι φόροι παραμένουν περίπου σταθεροί. Αν λοιπόν ίσχυε σήμερα ο κανόνας των τελευταίων χρόνων, τότε το πετρέλαιο θα έπρεπε να πωλούνταν περίπου 1,6 ευρώ. Πωλείται δηλαδή σήμερα με ένα ιδιότυπο «καπέλο» της τάξεως των 36 λεπτών το λίτρο.