Την ώρα που οι έρευνες για την εύρεση του κυβερνήτη Ευστάθιου Τσιτλακίδη συνεχίζονται, οι εμπειρογνώμονες αναζητούν τα αίτια για την πτώση του Φάντομ.
Εντείνονται οι έρευνες για τον εντοπισμό του αγνοούμενου Κυβερνήτη του μοιραίου Phantom, Σμηναγού Ευστάθιου Τσιλακίδη. Από το μεσημέρι της Τρίτης (31/01), τις έρευνες συνδράμει ομάδα βατραχανθρώπων με την βοήθεια ρομποτικού οχήματος, ενώ τρία ελικόπτερα και πλωτά μέσα δεν σταματούν τους ελέγχους για την εύρεση στοιχείων.
Την ίδια ώρα έχουν συλλεχθεί αρκετά κομμάτια της ατράκτου του μαχητικού, πολλά μεγάλα τμήματα έχουν βυθιστεί με το βάθος στο σημείο εκείνο να φτάνει ακόμα και τα 1.000 μέτρα. Αναλυτές με γνώση επί του θέματος δεν αποκλείουν ο 31χρονος να είναι δεμένος στο κάθισμα του και να μην πρόλαβε να κάνει την παραμικρή αντίδραση, ωστόσο δεν μπορεί τίποτα να επιβεβαιωθεί αν δεν εντοπιστεί το συγκεκριμένο μέρος από το μαχητικό ή κάποιο στοιχείο που να δείχνει πως ο κυβερνήτης βρέθηκε εκτός πιλοτηρίου.
Πλήθος σεναρίων για την πτώση του Phantom
Μηχανική βλάβη; Λάθος χειρισμός; Βέρτιγκο; Αυτά είναι μόνο κάποια από τα αναρίθμητα σενάρια που μπορεί να οδήγησαν στην απώλεια του ελέγχου και στην πτώση του αεροσκάφους. Το μαχητικό διενεργούσε πτήση «χαμηλής ναυτιλίας», ελάχιστα μέτρα πάνω από την επιφάνεια της θάλασσας.
Αν λοιπόν το μαχητικό υπέστη μηχανική βλάβη θα έπρεπε οι χειριστές να χρησιμοποιήσουν το σύστημα ασφαλείας με το εκτινασσόμενο κάθισμα. Ακόμα ένα σενάριο είναι η απώλεια του ελέγχου των δύο κινητήρων του μαχητικού. Σε αυτήν την περίπτωση μπορεί οι δύο πιλότοι να μην πρόλαβαν να ειδοποιήσουν το μαχητικό που ήταν ζευγάρι.
Πράγματι, δεν έχει καταγραφεί καμία επικοινωνία, ούτε υπάρχει κάποιο μήνυμα από τον Σμηναγό ή τον Υποσμηναγό. Παρόλα αυτά σε όλα θα κληθούν να απαντήσουν οι αξιωματικοί της Πολεμικής Αεροπορίας, όταν ολοκληρωθεί η προσπάθεια να βγάλουν το μαχητικό από το βυθό.
Η μοιραία άσκηση
Οι δύο πιλότοι του F-4 Phantom διενεργούσαν μία άσκηση «χαμηλής ναυτιλίας». Η συγκεκριμένη εκπαιδευτική δραστηριότητα είναι άκρως απαιτητική, καθώς εκτελείται μόλις 100 μέτρα από την επιφάνεια της θάλασσας.
Θέλει μεγάλη προσοχή, καθώς ενέχει κινδύνους και απαιτεί εγρήγορση και αφοσίωση κάθε δευτερόλεπτο. Η δυσκολία έγκειται στο γεγονός ότι το μαχητικό αναπτύσσει ταχύτητες που ξεπερνούν τα 800 χιλιόμετρα ελάχιστα μέτρα πάνω από την επιφάνεια της θάλασσας. Παράλληλα, προκειμένου να «κρυφτεί» το μαχητικό από το εχθρικό ραντάρ, εκτελεί ελιγμούς και απότομες στροφές.
Τι σημαίνει αυτό; Πως με ταχύτητα 800 χιλιόμετρα, τα 100 μέτρα μέχρι τη θάλασσα διανύονται σε μόλις 2-3 δευτερόλεπτα. Αυτό εξηγεί και το γεγονός πως οι δύο χειριστές δεν πρόλαβαν να ενημερώσουν για το παραμικρό.
Τι συνέβη λοιπόν το πρωί της Δευτέρας (30/01); Ο σχηματισμός των δύο F-4 απογειώθηκε από την Ανδραβίδα στις 10:05 και στις 10:30 πετούσε ήδη πάνω από τον Κυπαρισιακό κόλπο. Το μαχητικό με κυβερνήτη τον Σμηναγό Στάθη Τσιτλακίδη και συγκυβερνήτη τον Υποσμηναγό Μάριο Μιχαήλ Τουρούτσικα ακολουθούσε τον επικεφαλής του σχηματισμού εκτελώντας – όπως προβλέπεται – τους ελιγμούς και τις στροφές που «έδειχνε» το προπορευόμενο μαχητικό στα 100 μέτρα από την επιφάνεια της θάλασσας.
Ωστόσο, κάποια στιγμή και ενώ το μοιραίο F-4 φέρεται να είχε κληθεί να εκτελέσει μια κίνηση με ελαφρά κλήση, χάθηκε από το οπτικό πεδίο του επικεφαλής, ο οποίος δευτερόλεπτα μετά φέρεται να το είδε να συντρίβεται στη θάλασσα.
https://www.in.gr/