«Παρακαλούμε μην παρκάρετε. Αύριο θα πραγματοποιηθούν έργα στο οδόστρωμα». Αυτή η επισήμανση -συνήθως γραμμένη σε χαρτιά που αφήνονται πρόχειρα στο πεζοδρόμιο- είναι ίσως ό,τι πιο συνηθισμένο στην ελληνική πραγματικότητα. Δρόμοι και λεωφόροι, ακόμα και που μόλις έχουν ασφαλτοστρωθεί, σκάβονται από μια υπηρεσία, για να κλειστούν και να σκαφτούν από μια άλλη ώστε να δώσουν τη σκυτάλη στους επόμενους. Και το αποτέλεσμα είναι πρόχειρα μπαλώματα, αυλακώσεις, ρηγματώσεις και λακκούβες. Δρόμοι που μοιάζουν με ένα χαοτικό, βομβαρδισμένο τοπίο και αποτελούν εστία κινδύνου, καθώς από μια λακκούβα έχουν χαθεί ανθρώπινες ζωές…
Στο Ναύπλιο υπάρχει δρόμος ο οποίος έχει σκαφτεί 57 (!) φορές μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα. Στα Τρίκαλα η οδός Φαρμάκη ασφαλτοστρώθηκε, για να σκαφτεί μετά από δύο μήνες για έργα αποχέτευσης και, αφότου τελείωσαν αυτά, ξανασκάφτηκε για τοποθέτηση αγωγών φυσικού αερίου. Στην Κηφισιά, την περιοχή με τις περισσότερες λακκούβες στους δρόμους στη χώρα, ο δήμος αναγκάστηκε να βρει χορηγό για να προχωρήσει σε αποκατάσταση με τη χρήση ψυχρής ασφάλτου υψηλής ποιότητας και μεγάλης αντοχής. Σε αυτό το χάος, όπου εργολάβοι σκάβουν… ατελείωτα τους ίδιους δρόμους για λογαριασμό παρόχων Ιντερνετ, ηλεκτροδότησης, φυσικού αερίου, για αντιπλημμυρικά, έργα αποχέτευσης και υδροδότησης χωρίς κανέναν συντονισμό και αφήνοντας πίσω τους σκόνη και… λακκούβες, πρόχειρα μπαλώματα και αυλακώσεις, έρχεται να βάλει μια σειρά η πλατφόρμα e-Διέλευσις του ΤΕΕ και του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Με αυτήν, οι φορείς υλοποίησης των έργων και οι αρμόδιοι δήμοι μπορούν να συνεννοούνται ώστε να αποφεύγεται η ταλαιπωρία των πολιτών με τα απανωτά σκαψίματα, αλλά και οι κίνδυνοι που προκύπτουν από τις -αναπόφευκτες λόγω των πολλών τομών στο οδόστρωμα- κακοτεχνίες.
Σκάβουν, κλείνουν, ξανασκάβουν
Μπορεί αυτή η πλατφόρμα να δώσει τέλος στο… μαρτύριο της λακκούβας που ζουν οι κάτοικοι όλης της χώρας; Η πικρή αλήθεια είναι πως όχι, αλλά σίγουρα αποτελεί αφετηρία για να μπει μια τάξη και να μπορέσει να υπάρξει έστω μια υποτυπώδης συνεννόηση ώστε να μη σκάβει ο ένας εργολάβος πάνω από το έργο του άλλου .
Η πλατφόρμα ξεκίνησε το περασμένο φθινόπωρο αφορώντας τους τηλεπικοινωνιακούς παρόχους, όμως, καθώς φαίνεται, διευρύνεται αφού, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες του «ΘΕΜΑτος», το αμέσως επόμενο διάστημα θα προστεθεί σε αυτό και ο ΔΕΔΔΗΕ. Τι είναι λοιπόν το e-Διέλευσις; Η πλατφόρμα του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας (ΤΕΕ) και του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης αποτελεί ένα σύγχρονο ψηφιακό εργαλείο που διευκολύνει τη διαχείριση και την παρακολούθηση αιτημάτων διέλευσης έργων τηλεπικοινωνιών από τηλεπικοινωνιακούς παρόχους.
Πρόκειται για ένα ολοκληρωμένο πληροφοριακό σύστημα υποβολής αιτήσεων και διαχείρισης αδειών τηλεπικοινωνιακών -σε πρώτη φάση- διελεύσεων. Αποτελεί ένα κεντρικό σύστημα στο οποίο υποβάλλουν οι φορείς εκμετάλλευσης δικτύου αιτήσεις έγκρισης ή/και χορήγησης δικαιωμάτων διέλευσης, συνοδευόμενες από τα αντίστοιχα δικαιολογητικά, όπως ορίζονται από την κείμενη νομοθεσία, προκειμένου να αδειοδοτηθεί η εγκατάσταση ή/και η διέλευση στοιχείων τηλεπικοινωνιακού δικτύου.
Σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, από την πρώτη μέρα λειτουργίας της πλατφόρμας (17 Σεπτεμβρίου 2024) μέχρι και την περασμένη εβδομάδα έχουν εγγραφεί στο σύστημα 270 δήμοι από όλη τη χώρα και σχεδόν όλες οι Περιφέρειες της Ελλάδας. Το ότι το σύστημα δουλεύει αποτελεσματικά επιβεβαιώνει η αποδοχή του όχι μόνο από την Τοπική Αυτοδιοίκηση, αλλά και από τους εργολάβους. Μέχρι σήμερα έχουν υποβληθεί περισσότερες από 200 αιτήσεις και έχουν ήδη εκδοθεί περισσότερες από 130 πράξεις για έργα τα οποία αφορούν κυρίως τομές στο οδόστρωμα για το πέρασμα οπτικών ινών.
Οι σκέψεις για επέκταση του συστήματος, με τη συμπερίληψη σε αυτό και άλλων εργασιών διέλευσης που αφορούν εργασίες σκαψίματος από άλλες κοινωφελείς επιχειρήσεις (ύδρευσης ηλεκτροδότησης κ.ά.), φαίνεται ότι γίνονται πραγματικότητα με την είσοδο του ΔΕΔΔΗΕ, ενώ η πλατφόρμα θα δίνει τη δυνατότητα στους συναρμόδιους φορείς των έργων να παρακολουθούν σε πραγματικό χρόνο την εκτέλεσή τους, ενώ δίνει στο υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης έναν κεντρικό, εποπτικό ρόλο.
Πώς λειτουργεί η πλατφόρμα
Οι αιτήσεις από τους τηλεπικοινωνιακούς παρόχους προς τους δήμους και τις περιφέρειες γίνονται πλέον ηλεκτρονικά. Ολα τα έγγραφα της αίτησης υποβάλλονται σε ψηφιακή μορφή και είναι πολύ πιο εύκολο ο αρμόδιος υπάλληλος του δήμου ή της περιφέρειας να ανατρέξει σε αυτά και να δημιουργήσει τον ψηφιακό φάκελο κάθε αίτησης με όλα τα απαραίτητα δικαιολογητικά, σχέδια, συντεταγμένες και πληροφορίες. Οι άδειες χορηγούνται σε ψηφιακή μορφή και δημιουργείται ψηφιακό αρχείο με τις εκδοθείσες πράξεις και τις άδειες εκσκαφής που έχουν δοθεί σε κάθε δήμο ή περιφέρεια.
Οι τεχνικές υπηρεσίες των δήμων και των περιφερειών μειώνουν τη γραφειοκρατία τους, συντονίζουν και προγραμματίζουν καλύτερα το έργο τους, βγάζουν συμπεράσματα για τον μέσο όρο διεκπεραίωσης κάθε αίτησης και ανατρέχουν ανά πάσα στιγμή στα ψηφιακά αρχεία τους. Συγχρόνως, διατηρούν τα ψηφιακά γεωγραφικά δεδομένα για τους δρόμους της δικαιοδοσίας τους σε ό,τι αφορά τις τηλεπικοινωνιακές διελεύσεις. Επίσης, ο ρόλος του συντονιστή (συνήθως είναι ο προϊστάμενος) και του ελεγκτή (υπάλληλος) συμβάλλει στην ανάθεση εργασιών στους αρμόδιους υπαλλήλους και στον καλύτερο επιμερισμό εργασιών με διαφάνεια και αποτελεσματικότητα.
Στις περιπτώσεις που οι αιτήσεις πρέπει να ελεγχθούν και από άλλους φορείς έγκρισης (π.χ. λιμενικά ταμεία, αρχαιολογίες, δασαρχεία κ.ά.), η διαδικασία γίνεται πάλι ηλεκτρονικά, πολύ πιο γρήγορα και με καλύτερο συντονισμό μεταξύ των υπηρεσιών. Με την παραπάνω διαδικασία διευκολύνεται και ο μηχανικός που κάνει την αίτηση εκ μέρους του τηλεπικοινωνιακού παρόχου, διότι δεν χρειάζεται να επισκεφτεί τον δήμο, διεκπεραιώνει όλη τη διαδικασία ηλεκτρονικά από την αρχή ως το τέλος, χωρίς να χρειαστεί να περιμένει σε ουρές και χωρίς να χρειαστεί να τυπώσει έγγραφα και σχέδια σε χαρτί.
Ο πολίτης από την άλλη έχει ανά πάσα στιγμή πρόσβαση στο δημόσιο site του ΤΕΕ (https://services.tee.gr/atdpublic/faces/main), όπου μπορεί να δει για την περιοχή που τον ενδιαφέρει αν υπάρχουν εγκρίσεις εκσκαφής ή μη και τι είδους είναι. Σε περίπτωση που πέσει στην αντίληψή του κάποια εκσκαφή η οποία δεν έχει άδεια μπορεί να κάνει καταγγελία στον δήμο και αυτός με τη σειρά του να πράξει τα δέοντα (παύση εργασιών, πρόστιμα κ.λπ.).
Μέσω του παραπάνω site οι δρόμοι πλέον σκάβονται με προγραμματισμό και υπευθυνότητα. Οι διαφορετικοί τηλεπικοινωνιακοί πάροχοι δεν μπορούν να σκάψουν έναν δρόμο χωρίς να το έχουν δηλώσει εξαρχής και χωρίς να έχουν ενημερωθεί εγκαίρως οι υπόλοιποι. Συγκεκριμένα, όταν ένας πάροχος κάνει την αίτηση εκσκαφής σε έναν δρόμο, η αίτηση εκκρεμεί για 5 ημέρες ώστε να δοθεί χρόνος στους υπόλοιπους παρόχους να αιτηθούν και εκείνοι άδεια εκσκαφής για τον ίδιο δρόμο εγκαίρως. Αν περάσουν οι 5 ημέρες, ο δρόμος δεσμεύεται για τους επόμενους 6 μήνες και δεν μπορεί να εκδοθεί για τον ίδιο δρόμο πάλι άδεια γι’ αυτό το χρονικό διάστημα.
Το ίδιο συμβαίνει και για τις περιπτώσεις όπου ο ίδιος ο δήμος ή η περιφέρεια σκοπεύουν να κάνουν έργα οδοποιίας σε κάποια περιοχή. Ο δήμος ή η περιφέρεια είναι υποχρεωμένοι μέσω της πλατφόρμας να κάνουν δήλωση εργασιών φορέα με ανακοίνωσή τους 60 ημέρες πριν από την έναρξη εργασιών. Οι πάροχοι που σκοπεύουν να κάνουν εργασίες στους ίδιους δρόμους είναι υποχρεωμένοι μέσα σε αυτές τις 60 ημέρες να αιτηθούν άδεια εκσκαφής γι’ αυτή την περιοχή, ειδάλλως για 6 μήνες η περιοχή δεσμεύεται και δεν μπορεί να εκδοθεί πάλι άδεια γι’ αυτό το χρονικό διάστημα.
Δήμοι σε απόγνωση
Η ίδια η ύπαρξη της πλατφόρμας ήταν αναγκαία, καθώς η γραφειοκρατία και η ασυνεννοησία θα μπορούσαν να φρενάρουν τον αγώνα δρόμου για την κάλυψη του κενού συνδεσιμότητας της χώρας μας σε σχέση με τις άλλες χώρες. Αυτό γιατί τα επαναλαμβανόμενα -από διάφορες Υπηρεσίες Κοινής Ωφελείας- σκαψίματα στους δρόμους είχαν προκαλέσει την έντονη δυσφορία όχι μόνο των κατοίκων, αλλά και των δήμων.
Καταγράφηκαν μάλιστα πέρυσι και περιπτώσεις δήμων που αποφάσισαν να διακόψουν ή να περιορίσουν την επέκταση του δικτύου οπτικών ινών στο κέντρο της πόλης λόγω της πλημμελούς αποκατάστασης των οδοστρωμάτων κατά τη διάρκεια προηγούμενων εργασιών εγκατάστασης. Το 2022, ο δήμαρχος Αλίμου Ανδρέας Κονδύλης έλεγε ότι «δεν δίνουμε άλλες άδειες για να περάσει το δίκτυο των οπτικών ινών διότι όπου έχει περάσει, σε ένα μεγάλο κομμάτι της πόλης μας, πίσω του έχει αφήσει σακατεμένους δρόμους». Παρόμοιες αποφάσεις πήραν και άλλοι δήμοι, όπως του Αγρινίου, το 2023, με δημάρχους να κάνουν λόγο για «επιβεβλημένη ανάγκη να γίνει ένας κεντρικότερος συνδυασμός και σχεδιασμός ώστε να περνάνε όλα τα δίκτυα μαζί και να γίνεται η συντήρηση του οδοστρώματος ολοκληρωτικά, χωρίς να αφήνουμε τραυματισμένο το οδικό δίκτυο».
Στον Δήμο Αθηναίων ο εκνευρισμός από τα μπάζα που εγκατέλειπαν οι εργολάβοι, οι κακοτεχνίες που μετατρέπονταν σε επικίνδυνες για τους διερχόμενους οδηγούς λακκούβες και η διαρκής όχληση οδήγησαν σε αυστηροποίηση των κανονισμών για τις άδειες τομής ή εκσκαφής στους δρόμους του δήμου, που διαθέτει και δική του πλατφόρμα με τους δρόμους που… σκάβονται ανά ημέρα, οι οποίοι τους πρώτους μήνες του περασμένου έτους ξεπερνούσαν τους 1.800!
Ετσι, από το καλοκαίρι του 2024 οι εργολάβοι, με τη νέα ρύθμιση, δεν μπορούν να πάρουν άδεια για δρόμο που έχει ασφαλτοστρωθεί σε διάστημα μικρότερο από ένα δωδεκάμηνο αν δεν προσκομίσουν φωτογραφίες πριν και μετά το έργο, εγγυητική επιστολή καλής εκτέλεσης ύψους 30.000 ευρώ/τ.μ. και τεχνική έκθεση για την αποκατάσταση του οδοστρώματος. Σήμερα, στην Αθήνα έχουν εκδοθεί 865 άδειες τομών του οδοστρώματος ή του πεζοδρομίου για αποκαταστάσεις βλαβών, εκ των οποίων οι 39 είναι ενεργές, και 285 για εκτελέσεις έργων, εκ των οποίων οι 45 ενεργές.
Ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημήτρης Παπαστεργίου εξηγεί στο «ΘΕΜΑ» ότι το e-Διέλευσις ήταν, ουσιαστικά, ένα πάγιο αίτημα των δήμων και πως ήταν απαραίτητο για να προχωρήσει η επέκταση της ευρυζωνικότητας στην Ελλάδα.
«Οφείλουμε να επιδιώξουμε με κάθε μέσο την επέκταση της ευρυζωνικότητας σε όλη τη χώρα, καθώς σχετίζεται άμεσα με την οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη», αναφέρει ο κ. Παπαστεργίου. «Σε αυτό το πλαίσιο υλοποιήσαμε μαζί με το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος το e-Διέλευσις, ένα ολοκληρωμένο πληροφοριακό σύστημα για την υποβολή αιτήσεων και τη διαχείριση αδειών των τηλεπικοινωνιακών διελεύσεων.
Οι φορείς εκμετάλλευσης δικτύου υποβάλλουν εύκολα τις σχετικές αιτήσεις και οι αρμόδιες υπηρεσίες αξιολογούν τα αιτήματα ταχύτατα. Ηδη 270 δήμοι και σχεδόν όλες οι περιφέρειες της χώρας χρησιμοποιούν το σύστημα, μειώνοντας σημαντικά τη γραφειοκρατία και αυξάνοντας την αποδοτικότητα και τη διαφάνεια των σχετικών διαδικασιών. Ηταν εξάλλου ένα πάγιο αίτημα τόσο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης όσο και των παρόχων. Επιπλέον, με την καλύτερη οργάνωση και τη συνεργασία των εμπλεκόμενων φορέων περιορίζουμε την ταλαιπωρία των πολιτών και τελειώνουμε με φαινόμενα όπως οι πολλαπλές ασφαλτοστρώσεις».
«Βασίλισσα της λακκούβας» η Ελλάδα
Το πρόβλημα με τις λακκούβες στους δρόμους δεν είναι τόσο αστείο ή επιφανειακό όσο φαίνεται με μια πρώτη ματιά. Εχουν μεγάλο κόστος, καθώς αποτελούν έναν από τους βασικότερους παράγοντες πρόκλησης τροχαίων ατυχημάτων με βαρείς τραυματισμούς ως και θανάτους διεθνώς, αλλά έχουν και οικονομικό κόστος. Τόσο μεγάλο που αυτοκινητοβιομηχανίες επενδύουν σε συστήματα ανάγνωσης της λακκούβας με αναρτήσεις που χοροπηδούν (!) ή ακόμα και στην καταγραφή τους σε online χάρτες. Στο πλαίσιο του project «Safe Roads» που βρίσκεται σε εξέλιξη στη χώρα μας από ασφαλιστική εταιρεία, έχουν κλειστεί 3.214 λακκούβες σε όλη την Ελλάδα, οδηγώντας στο συμπέρασμα ότι έχουν προφυλαχθεί από ατυχήματα και φθορές τουλάχιστον 53.500 οδηγοί που θα έπεφταν σε αυτές.
Γενικά, έχει αποδειχθεί ότι η αποκατάσταση φθαρμένων δρόμων κοστίζει δύο ή τρεις φορές περισσότερο από την έγκαιρη συντήρησή τους. Οπως και ότι δρόμοι με τρύπες και ρωγμές, κακή οδική σήμανση και κακώς συντηρημένα όρια συμβάλλουν σε περισσότερα ατυχήματα και μειωμένη προσβασιμότητα.
Στην Ευρώπη αναφέρονται κάθε χρόνο περισσότερες από 20 εκατομμύρια λακκούβες σε δρόμους, από τις οποίες αποκαθίστανται μόνο οι μισές, με κόστος που ξεπερνά το 1,2 δισ. ευρώ. Σε αυτά προσθέστε και το κόστος με το οποίο επιβαρύνονται οι τοπικές αρχές (δήμοι, περιφέρειες) κ.λπ. για απαιτήσεις αποζημιώσεων φθορών σε οχήματα λόγω λακκούβας. Για την Ελλάδα διαθέσιμα στοιχεία δεν υπάρχουν, όμως μια γεύση μπορούμε να πάρουμε από τη Μεγάλη Βρετανία, όπου εκτιμάται ότι κατατίθεται αίτηση αποζημίωσης για φθορά από λακκούβα κάθε 17 λεπτά, με μέση αποζημίωση τα 508 ευρώ.
Η χώρα μας, σύμφωνα με παλιότερο World Economic Forum Global Competitiveness Report, που μέτρησε την ποιότητα του οδικού δικτύου σχετικά με λακκούβες, ρηγματώσεις κ.ά., κατατάσσεται στην 20ή θέση μεταξύ των 28 κρατών-μελών της Ε.Ε. Γιατί συμβαίνει αυτό; Οι δήμαρχοι εξηγούν ότι οφείλεται σε ένα νομικό «παράθυρο» το οποίο οδηγεί σε χάος, αλλά και στην αδιαφορία πολλών εργολάβων.
Βάσει του νόμου, όποιος θέλει να σκάψει τον δρόμο οφείλει πρώτα να πάρει άδεια, την οποία όμως δικαιούται να μη… ζητήσει και να ξεκινήσει χωρίς να ρωτήσει κανέναν εάν πληροί κάποιες προϋποθέσεις. Από ποιον να πάρει άδεια; Από εδώ αρχίζει το περίπλοκο του θέματος, καθώς για τους περισσότερους δρόμους στον αστικό ιστό έχουν ευθύνη οι εκάστοτε δήμοι -με τα μεταξύ τους σύνορα ωστόσο συχνά να μην είναι ευδιάκριτα-, ενώ για τους υπόλοιπους έχει ευθύνη η εκάστοτε περιφέρεια. Στην Αττική, για παράδειγμα, η Περιφέρεια είναι αρμόδια για περισσότερα από 1.000 χιλιόμετρα δρόμων.
Τα «μπαλώματα»
Το άρθρο 15 του νόμου 4203/2013 αναφέρει ότι «οποιαδήποτε τομή ή εκσκαφή οδοστρώματος, ερείσματος, πεζόδρομου ή πεζοδρομίου εθνικής, επαρχιακής, δημοτικής ή κοινοτικής οδού, η οποία είναι απαραίτητη για την κατασκευή έργου, που εκτελείται από επιχείρηση κοινής ωφέλειας, οργανισμό, νομικό ή φυσικό πρόσωπο, επιτρέπεται να γίνει μόνον ύστερα από άδεια της αρμόδιας για τη συντήρηση της οδού υπηρεσίας, η οποία θεωρείται πριν από την έναρξη των εργασιών από την αρμόδια Αστυνομική Αρχή». Εξηγεί όμως ότι στις διατάξεις αυτές «δεν εμπίπτουν οι εταιρείες που εκτελούν εργασίες εγκατάστασης, τακτικής και έκτακτης συντήρησης των υπογείων δικτύων διανομής και παροχετεύσεων φυσικού αερίου». Το ίδιο, φυσικά, ισχύει και για τις περιπτώσεις βλάβης. Εάν σε κάποιο δρόμο υπάρχει, για παράδειγμα, ένας σπασμένος αγωγός της ΕΥΔΑΠ, το αρμόδιο συνεργείο δεν θα χρειαστεί να περιμένει την έκδοση άδειας για να παρέμβει και να αποκαταστήσει τη βλάβη.
Ο νόμος έχει πρόβλεψη και για την αποκατάσταση του οδοστρώματος, ορίζοντας ότι αυτή πρέπει να γίνεται «με πλήρη τρόπο». Το πρόβλημα ωστόσο με ορισμένους εργολάβους είναι ότι όταν χρειάζεται να παρέμβουν -π.χ. για την τοποθέτηση οπτικής ίνας- σε κάποιο δρόμο που έχει φρέσκο οδόστρωμα, οι εργασίες αποκατάστασης είναι πιο χρονοβόρες, πιο δύσκολες και πολύ ακριβότερες.
Σε αρκετές περιπτώσεις, τις οποίες οι περισσότεροι, αν όχι όλοι, κάτοικοι της χώρας έχουν δει, προτιμούν, αντί της «πλήρους αποκατάστασης», να καλύψουν το σημείο που έχουν σκάψει με χώμα, τσιμέντο και ένα «μπάλωμα» ασφάλτου κακής ποιότητας, το οποίο με το πέρασμα πολλών ή και βαρέων οχημάτων ανοίγει, ιδιαίτερα σε βροχή, μετατρεπόμενο σε λακκούβα. Λογικό είναι επίσης όσο περισσότερες είναι οι επεμβάσεις σε ένα οδόστρωμα, τόσο δυσκολότερη ή… αδύνατη να είναι η αποκατάστασή του.
Αποζημιώσεις
Στην περίπτωση που κάποιος δεν ακολουθεί τον νόμο για την αποκατάσταση των ζημιών που έκανε στο οδόστρωμα, ο εκάστοτε αρμόδιος φορέας μπορεί να ζητήσει αποζημίωση από τον εργολάβο. Αυτό είναι κάτι που συμβαίνει συχνά, αφού μπορεί να εφαρμοστεί ο νόμος για τις δημόσιες συμβάσεις. Από την άλλη, σε έναν δρόμο που έχει σκαφτεί για πέρασμα οπτικών ινών από εταιρείες, για αντιπλημμυρικά, για συντήρηση των αγωγών υδροδότησης και άλλες εργασίες, από ποιον θα πρωτοζητήσει αποζημίωση κανείς;…
Σε έναν δήμο που παραδοσιακά έχει τεράστιο πρόβλημα με τις λακκούβες, ο δήμαρχος Βασίλης Ξυπολυτάς πήρε την πρωτοβουλία, μαζί με έναν χορηγό, να προχωρήσει σε αποκατάσταση κάθε λακκούβας… ξεχωριστά. «Τα ζητήματα οδικής ασφάλειας χρειάζονται άμεσες λύσεις με πράξεις και γι’ αυτό ο Δήμος Κηφισιάς έχει προχωρήσει στη συντήρηση του οδικού δικτύου», λέει γι’ αυτό.
Το σίγουρο είναι ότι ευθύνη και για τις ζημιές και τους τραυματισμούς από λακκούβες έχουν οι δήμοι. Τα αιτήματα αποζημιώσεων για φθορές στα οχήματα από τέτοιες είναι χιλιάδες -περίπου 1.000 ανά δίμηνο έχουν καταγραφεί μόνο στο Ηράκλειο Κρήτης- και οι αποζημιώσεις που δίνονται κυμαίνονται περίπου στα 500 ευρώ κατά μέσο όρο, αν και υπάρχουν δεδικασμένα για πολύ πιο βαριές περιπτώσεις. Οπως για μοτοποδηλάτη ο οποίος έπεσε σε λακκούβα και εκσφενδονίστηκε στο αντίθετο ρεύμα χάνοντας τη ζωή του από διερχόμενο αυτοκίνητο, δυστύχημα για το οποίο επιδικάστηκε αποζημίωση 300.000 ευρώ στην οικογένειά του, ή για 24χρονο οδηγό αυτοκινήτου, ο οποίος είχε τροχαίο που του προκάλεσε μόνιμη αναπηρία λόγω λακκούβας στο οδόστρωμα που κέρδισε αποζημίωση 137.600 ευρώ. Παρ’ όλα αυτά, στο τέλος αυτός που την πληρώνει, μεταφορικά αλλά και κυριολεκτικά, με ζημιές στο όχημά του και την τελική επιβάρυνση για την αποκατάσταση του οδοστρώματος είναι ο πολίτης…
Τι λένε οι δήμαρχοι
Χάρης Δούκας Δήμαρχος Αθηναίων
«Αλλαγή του νομικού πλαισίου»
« Το Φυσικό Αέριο, ιδιωτική πλέον εταιρεία, δεν ζητάει καν άδεια από κανέναν χωρίς να υφίσταται κανένας λόγος γι’ αυτή τη διάκριση. Και όλες οι υπόλοιπες εταιρείες που παίρνουν άδειες συστηματικά καθυστερούν τις αποκαταστάσεις και δεν λαμβάνουν ουσιαστικά μέτρα ασφαλείας. Στην πράξη, δεν σέβονται ούτε τον δημόσιο χώρο, ούτε τους πολίτες αυτής της πόλης. Προηγείται το γρήγορο κέρδος, προηγείται να γίνει το έργο γρήγορα χωρίς τις σωστές προδιαγραφές και χωρίς σωστή αποκατάσταση. Ζητάμε άμεσα την αλλαγή του νομοθετικού πλαισίου που διέπει τις εταιρείες αυτές. Θα πρέπει να υπάρχει ένας κεντρικός ελεγκτικός μηχανισμός που θα προγραμματίζει και θα συντονίζει τα έργα τους, θα παρακολουθεί την ποιότητα των εργασιών τους και θα επιβάλλει τα ανάλογα πρόστιμα και κυρώσεις σε περίπτωση που δεν συμμορφώνονται με τη νομιμότητα».
Βασίλης Ξυπολυτάς Δήμαρχος Κηφισιάς
«Να τελειώσουν τα έργα υποδομών»
«Ο Δήμος Κηφισιάς διαθέτει συνεργεία όλο το 24ωρο τα οποία παρεμβαίνουν εντός ολίγων ωρών για την αποκατάσταση των εκάστοτε ζημιών, ενώ έχει, όπου παραστεί ανάγκη, και τη συνδρομή της Πολιτικής Προστασίας του Δήμου Κηφισιάς, η οποία διανυκτερεύει 365 μέρες τον χρόνο.
Επίσης υπάρχει η ψηφιακή εφαρμογή Novoville, μέσω της οποίας ο πολίτης μπορεί σε πραγματικό χρόνο και χωρίς να έρθει σε τηλεφωνική επικοινωνία με τον δήμο να μας αναδείξει το πρόβλημα. Για να μπει όμως ένα τέλος στη συνεχή καταστροφή και στις βλάβες του οδοστρώματος, θα πρέπει να ολοκληρωθούν άμεσα τα έργα υποδομών των παρόχων οπτικών ινών και άλλων υπηρεσιών. Κατόπιν οι δήμοι θα πρέπει με τη σειρά τους να προχωρήσουν σε ασφαλτοστρώσεις, οι οποίες όμως θα διατηρούνται και δεν θα καταστρέφονται ξανά κάθε δύο χρόνια».
Ποιος φταιει και η πολη έχει μεινει 20 χρονια πισω;
Στην Ελλάδα συνήθως δεν φταίει κανένας.
Από μόνα τους συμβαίνουν όλα
Το κεφάλι μας το ξερό!!!
Ο Χατζηπετρής
Μια ζωή ραβε ξήλωνε!!
Τα χάλια μας…
Ο Δίας πού έχει ανάδρομο στην Ήρα βρε;;;
Η ΔΙΠΛΑΝΉ ΠΟΛΗ!!!!!!!!!!
Ο Μιμίκος ο γιατρός !
Πως θα τρωνε λεφτα και θα περνανε καλα εις υγεια των κοροιδον ξυπνα ελληνα εχουμε γεμηση λαμογια
Η γατα..
Μια χαρά είναι! Ελάτε Κέρκυρα να δείτε!
Υπάρχουν τέτοιοι δρόμοι στην λαμιαρα μας;;;
Τα πεζοδρόμια όμως δν μπορείτε να πείτε,αεροδρόμια…
Ενας από το χωριό δε τον ξέρετε
Κανένας