Ο Βασίλης Κοκοτσάκης ασχολείται με τις πραγματογνωμοσύνες που αφορούν πυρκαγιές από το 1998. Η πρώτη φορά που ήρθε σε επαφή με το τραγικό δυστύχημα των Τεμπών ήταν τον Αύγουστο του 2023 όταν του το ζήτησε ο Χρήστος Κωνσταντινίδης συγγενής θύματος των Τεμπών.
ήμερα μιλάει στο TheToc για το οπτικό και ηχητικό βίντεο που υπάρχει στην πραγματογνωμοσύνη του και το οποίο συγκλόνισε όσους το άκουσαν και γέμισε την προηγούμενη Κυριακή τις πλατείες σε όλη την Ελλάδα. Περιγράφει με λεπτομέρεια τα 28 λεπτά των συνεχών αναφλέξεων και τα τρεισήμισι βασανιστικά λεπτά των επιβατών που διασώθηκαν από τη σύγκρουση και έχασαν τη ζωή τους από τη φωτιά.
“Στην αρχή ξεκίνησα να ερευνώ το δυστύχημα αυτό, είχα ήδη διαμορφωμένη σφαιρική άποψη, την οποία και είχα εκφράσει δημόσια στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και σε επαρχιακή εφημερίδα και από εκεί μάλλον με εντόπισε ο κ. Κωνσταντινίδης και μου ζήτησε να τον βοηθήσω στην διερεύνηση του.

Στη συνέχεια ήρθαν προοδευτικά και άλλοι, ανάμεσα τους και ο σύλλογος συγγενών θυμάτων Τεμπών με την Μαρία Καρυστιανού.
Είχα από την πρώτη στιγμή σχηματίσει λόγω ακριβώς της πολύχρονης εμπειρίας μου στην διερεύνηση ατυχημάτων με συμμετοχή φωτιάς, την άποψη ότι το φαινόμενο της πυρόσφαιρας που όλοι είδαμε δεν μπορεί να έχει καμία σχέση με οτιδήποτε άλλο παρά μόνο με υδρογονάνθρακες γιατί είναι και οι μόνοι που καίγονται με τέτοια σφοδρότητα, τέτοια ταχύτητα και μάλιστα χωρίς ακουστικό και ωστικό κύμα(ήχο και παρασύρσεις). Ήμουν πεπεισμένος από την πρώτη στιγμή”.
Δηλαδή ότι δεν μπορούσε να είναι τα περίφημα έλαια σιλικόνης του τρένου.
“Σε καμία περίπτωση δεν θα μπορούσαν να ήταν τα έλαια σιλικόνης διότι, τα έλαια αυτά είναι λιπαντικά υψηλού ιξώδους, είναι σταθερά και για τον λόγο αυτό χρησιμοποιούνται ως λιπαντικά και ψυκτικά υγρά. Όταν εκλύονται (θερμαίνονται -καίγονται), δεν προκαλούν πύρινη σφαίρα επειδή η περιεκτικότητά τους σε πτητικούς υδρογονάνθρακες είναι χαμηλή, όπως και η αναφλεξιμότητά τους. Η υψηλή πτητικότητα και η αναφλεξιμότητα αποτελούν αναγκαία συνθήκη για τον σχηματισμό νέφους ατμών, η καύση των οποίων πραγματοποιείται με σχετικά υψηλότερο ρυθμό και δημιουργεί πύρινη σφαίρα.
Άλλωστε έγιναν πρόσφατα και τα σχετικά πειράματα εκ των υστέρων βέβαια στον Πειραιά που ακυρώνουν αυτόν τον ισχυρισμό. Επιτρέψτε όμως να πώς ότι όταν η Ελλάδα ως ανακριτική διαδικασία έβγαλε ως επίσημη εκδοχή ότι το έλαιο σιλικόνης προκάλεσε την πυρόσφαιρα αυτή θα έπρεπε κανονικά να βγει και μία οδηγία να τραβηχτούν και να ελεγχθούν όλα τα τρένα, όπως γίνεται με όλα τα μέσα μεταφοράς, για να ελεγχθούν τα λάδια τους. τόσο στην Ελλάδα όσο και διεθνώς .Δεν έγινε πουθενά ούτε στην χώρα μας. Όταν είδα την πυρόσφαιρα και το είδος της καύσης από την εμπειρία μου και από την ανταλλαγή απόψεων που έκανα με συναδέλφους που ήμαστε στην έρευνα πολλά χρόνια στο κομμάτι της διερεύνησης της φωτιάς όλοι καταλήξαμε στην ίδια άποψη . Η φωτιά πάντα μιλάει. Και μιλάει μόνο σε αυτόν που μπορεί να την καταλάβει.

Όταν είδα λοιπόν ότι το περιστατικό είναι σύνθετο, αναζήτησα ειδικότητες που θα με βοηθούσαν σε αυτό και οι ειδικότητες αυτές ήταν και μηχανικοί και χημικοί και όπου χρειάστηκε περαιτέρω ακόμα και ιδιώτες ιατροδικαστές κάποια στιγμή που πάντα μας βοηθούσαν κάθε φορά που συναντούσαμε κάτι εκτός του γνωστικού μας αντικειμένου”.

Πότε ξεκίνησε η διερεύνηση και με παρουσία στο πεδίο;
“Είπατε τώρα την κρίσιμη λέξη πεδίο. Πιο πεδίο; Το πεδίο διαλύθηκε τις πρώτες μέρες. Σε όλες τις έρευνες είτε αστυνομικές είτε δυστυχημάτων, ο τόπος είναι παραπάνω από το μισό της υπόθεσης. Ο τόπος διερεύνησης πάντα έχει κάτι να πει στον ερευνηθεί και αυτόν τον στερηθεί η έρευνα του είναι κολοβή και απίστευτα δύσκολη και κυρίως σε δυστυχήματα τέτοιας κλίμακας όπως των Τεμπών. Όποιος ισχυριστεί ότι αυτό που είναι στο Κουλούρι είναι πεδίο μάλλον δεν γνωρίζει το τι πρέπει να γίνεται κάθε φορά. Τα πειστήρια αυτά θεωρούνται πειστήρια εγκλήματος αλλά έτσι όπως είναι πεταμένα εκεί δεν πληρούν καμία από τις προϋποθέσεις ώστε να είναι αξιόπιστα και αντιπροσωπευτικά . Γιατί όπως και να το διερευνήσει κάποιος, σε ένα συμβάν που σκοτώθηκαν τόσοι άνθρωποι έγκλημα θεωρείται και το μόνο που μένει είναι ο χαρακτηρισμός του εγκλήματος. Δεν υπάρχει λοιπόν κάποιος κατάλογος που να λέει τι βρίσκεται στο Κουλούρι, ούτε πως βρέθηκε ούτε που βρέθηκε και κυρίως τα διάφορα αντικείμενα και εξαρτήματα δεν είναι εν σειρά όπως ήταν τα τρένα πριν συγκρουστούν , “αλλά ως κέραμοι ατάκτως ειρημένοι.”
Δυστυχώς μόνοι τους οι συγγενείς βρήκαν στοιχεία και υπολείμματα του δυστυχήματος και όχι κάποια ανακριτική ή δημόσια αρχή. Τα βρήκαν οι συγγενείς μόνοι τους και ακολούθως τα διερεύνησε η εξαιρετική ομάδα της Anubis”
Και πότε αρχίσατε να έχετε, υλικό και από την ανάκριση, από τα ηχητικά, από τα βίντεο, προκειμένου να συντάξετε τη δική σας πραγματογνωμοσύνη;
Στην ομάδα μας πολύ γρήγορα εντάχθηκαν και νομικοί και μέσω αυτών μπορούσαμε να μαθαίνουμε με πολύ αργό ρυθμό βέβαια τα διαλαμβανόμενα στην προανάκριση και να αρχίσουμε σιγά-σιγά να αποτυπώνουμε και τα δικά μας αιτήματα.
Αλλά πάντα η δυσκολία μας ήταν ότι δεν είχαμε την δυνατότητα από την αρχή της έρευνας επί του πεδίου.
Για μένα το 60% της έρευνας ειδικά όταν υπάρχουν σώματα νεκρών γίνεται στο πεδίο. Στην καριέρα μου, όταν υπηρετούσα, ήταν το πρώτο πράγμα που έβλεπα. Αντιλαμβάνομαι ότι αυτό δεν θα ήταν εύκολο ούτως ή άλλως, ακόμα και αν δεν είχαν αλλοιώσει το πεδίο, αλλά επιτρέψτε μου, η διαχείριση στον τομέα αυτό ήταν τραγική. Στερηθήκαμε τη βασικότερη πληροφορία που θα είχαμε, το σημείο, ο τόπος δηλαδή ανεύρεσης των σωμάτων και τη φωτογραφία επί του σώματος στο σημείο ανεύρεσης με την σχετική περιγραφή. Τα περισσότερα εγκλήματα ή τα καμένα σώματα πάντα μας δίνουν το στοιχείο για το είδος της καύσης.
Άρα ιδεατά για εσάς, για να κάνετε τη δουλειά σας με τον πιο αποτελεσματικό τρόπο, θα έπρεπε να μην είχε πειραχθεί τίποτα στον τόπο του δυστυχήματος;
Όχι μόνο για μας , αλλά και τους ερευνητές του Δημοσίου. Δεν είναι το ιδεατό είναι αυτό που προβλέπεται. Είναι αυτό που προβλέπεται στους νόμους στην Ελλάδα και ισχύει σε όλο τον κόσμο. Δεν υπάρχει επ’ αυτού ένα άλλο αντεπιχείρημα. Δεν περνά απ’ το μυαλό μου ότι σε ένα σε ένα περιστατικό τέτοιας κλίμακας έγινε αυτή η διαχείριση. Απίστευτο!Υπήρξε από την αρχή μια σπουδή αδικαιολόγητη που συνάδει προς το “ενσυνείδητο λάθος”.


Το υλικό για να κάνετε την δική σας πραγματογνωμοσύνη το παίρνετε μέσω των δικηγόρων των συγγενών;
Πάντα μέσω των δικηγόρων. Δεν είχαμε τη δυνατότητα να έχουμε πρόσβαση στην δικογραφία, αν και προβλέπεται. Αν και πολύ μεγάλη πληροφορία μας ήλθε επώνυμα από επιβάτες και διασωθέντες της σύγκρουσης. Πάντα αυτήν την πληροφορία την μοιραζόμαστε με τον κ. Ανακριτή και τελικά εκεί οδηγούσαμε τους μάρτυρες αυτούς για κατάθεση και πιστέψτε μέσω αυτής της διαδικασίας υπήρξαν συγκλονιστικές καταθέσεις και αποκαλύψεις.
Και πότε αρχίσατε να έχετε γνώση του ηχητικού υλικού;
Η δουλειά μας ήταν μια δυναμική έρευνα κάθε φορά που ολοκληρώναμε ένα κομμάτι το στέλναμε στον κύριο ανακριτή. Έτσι η κορυφαία μας έρευνα κατατέθηκε στις 15 Μαΐου του 2024, εκεί αναφερόμαστε στα πάντα και ακολούθησαν μετά τα λεγόμενα παραρτήματα το 1, 2 και το 3 στο οποίο είμαστε τώρα. Τα ηχητικά είναι στο παράρτημα 2, δηλαδή κατατέθηκαν τον Σεπτέμβριο, όταν οι δικηγόροι μας, μας έδωσαν αυτά που βρήκαν στην δικογραφία, το σύνολο των ηχητικών που αφορούσαν τις κλήσεις στο 112.
Άκουσα τον υπουργό πολιτικής προστασίας Βασίλη Κικίλια σε μια συνέντευξη του να λέει ότι από το 112 υπάρχουν περίπου 80 ηχητικά. Είναι έτσι;
Δίκιο έχει, αλλά ηχητικά από τηλέφωνα που ενεργοποιήθηκαν αυτόματα από τη σύγκρουση μέσα στο τρένο είναι τρία. Τα δύο είναι του ίδιου τηλεφώνου. Που είναι το ένα συνέχεια του άλλου. Ουσιαστικά τα ηχητικά αυτά είναι δύο.
Όλα τα άλλα ηχητικά που υπάρχουν στη δικογραφία είναι ζώντων ή ανθρώπων που τηλεφώνησαν για να ενημερώσουν για το περιστατικό ή επιβατών που είχαν μόλις βγει από το τραίνο.

Αυτό που ακούσαμε όλοι τις προηγούμενες μέρες με την συγκλονιστική φράση δεν έχω οξυγόνο είναι ένα από τα δύο ηχητικά σωστά;
Να σας πω αφού διευκρινίσω ότι ακούγεται η φράση “Έχω ελάχιστο οξυγόνο”, που είναι διαφορετική και γεμάτη πληροφορίες για μας και κλειδί επίλυσης όλης της υπόθεσης.. Τον Σεπτέμβριο που βρήκαμε τα ηχητικά, θελήσαμε να ενημερώσουμε τη δικαιοσύνη και πάλι διότι παράλληλα με τα ηχητικά υπήρχε και η απομαγνητοφώνηση που έκαναν κάποιοι δημόσιοι υπάλληλοι. Στην απομαγνητοφώνηση διαπιστώσαμε με έκπληξη ότι οι κρίσιμοι διάλογοι δεν αναφέρονται στην αντίστοιχη του δημοσίου ή δεν υπήρχαν σημαντικές από αυτές. Αναφέρονταν μόνο ένα πολύ μικρό τμήμα. Δηλαδή σε αυτά που ακούσαμε όλοι τις προηγούμενες μέρες στην επίσημη απομαγνητοφώνηση υπήρχε η ένδειξη ακατάληπτο.
Αναγκαστήκαμε λοιπόν να κάνουμε τη δική μας απομαγνητοφώνηση και προβάλλαμε δίπλα την απομαγνητοφώνηση, την οποία είχε κάνει το Δημόσιο. Το υλικό αυτό το στείλαμε στον ανακριτή και στα τέλη Νοεμβρίου ήρθε στην κατοχή μας το βίντεο που ουσιαστικά ξεκλείδωσε την υπόθεση, το βίντεο που κατέγραφε το δυστύχημα
Ένα καταπληκτικό βίντεο με σταθερή κάμερα που καταγράφει την κίνηση στην εθνική οδό πάνω από το τούνελ στη θέση Ευαγγελισμός.
Αυτό το βίντεο πως βρέθηκε;
Ήταν μέσα στην δικογραφία και από τη συνεχή έρευνα των δικηγόρων μας, κάποια στιγμή πέσανε πάνω σε αυτό και μας το δώσανε. Στη συνέχεια είχαμε την ιδέα, που μας την έδωσε ένα μέλος της ομάδας μας που βρίσκεται στην Αγγλία, να κάνουμε την εργασία που επιστημονικά ονομάζεται σύνθεση δεδομένων.


Δηλαδή το πάντρεμα εικόνας και ήχου;
Ακριβώς σύνδεση δεδομένων για ένα πραγματικό γεγονός στην ίδια χρονική στιγμή στο ίδιο αρχείο . Αυτή τη μέθοδο χρησιμοποιούν και οι ομάδες έρευνας στα αεροπορικά δυστυχήματα, όταν προσπαθούν να συνθέσουν τις περιγραφές στο μαύρο κουτί από τον θάλαμο διακυβερνήσεως με αυτά που διαμείβονται από τους πιλότους από και προς τον πύργο ελέγχου για να σχηματίσουν μια σφαιρική εικόνα του ίδιου του γεγονότος.
Όταν το συγχρονίσαμε το στείλαμε στις Ηνωμένες Πολιτείες στον ειδικό στο αντικείμενο κ. Παπαδάκη στο Χιούστον, για να δούμε αν ο συγχρονισμός που κάναμε ως προς το χρόνο είναι σωστός, ώστε να μην έχουμε κάνει κάποιο λάθος.
Και είναι το βίντεο που είδαμε όλοι την ώρα δηλαδή που βλέπαμε την εικόνα εξωτερικά ακούγαμε με τον συγχρονισμό τι συνέβαινε μέσα στο βαγόνι;
Ανάποδα το είπατε. Όταν ακούμε τα παιδιά να μιλάνε και έχουν αυτούς τους χαρακτηριστικούς διαλόγους ή το συγκεκριμένο κορίτσι όταν μας λέει ότι δεν μπορώ να αναπνεύσω, όταν μας λέει έχω ελάχιστο οξυγόνο ή όταν φωνάζει βοήθεια εμείς βλέπουμε ακριβώς τι συμβαίνει εξωτερικά στο τρένο. Το περιγράφουμε και το εξηγούμε. Και δεν νομίζω ότι υπάρχει καμία αμφιβολία ότι η καύση των υδρογονανθράκων είναι μοναδική και χαρακτηριστική και ο συνδυασμός της εικόνας και του ήχου , έδωσε την πληροφορία την οποία πίστεψε η κοινωνία και αγανακτισμένη βγήκε στους δρόμους, αν και η πρόθεση μας δεν ήταν αυτή.
Έχουμε δει όλη την εικόνα να συγκρούονται τα τρένα και στη συνέχεια να προκαλείται αυτή η πυρόσφαιρα. Από τη στιγμή που προκαλείται η φωτιά πόση ώρα κάνει να επεκταθεί στα βαγόνια και κατά συνέπεια να επέλθει ο θάνατος λόγω πυρκαγιάς;
Πρέπει να πούμε ότι δεν μπορεί να υπάρξει πυρόσφαιρα αν δεν προϋπάρχει διαρροή εύφλεκτων ατμών του ιδίου υλικού. Αυτό είναι αδύνατο να συμβεί. Η πυρόσφαιρα δημιουργείται μόνο από διαρροή, δηλαδή από το εκρηκτικό μείγμα που θα σχηματιστεί με τον αέρα. Μάλιστα πριν “σκάσει” αυτό που λέμε σε εισαγωγικά πυρόσφαιρα, βρίσκει ένα νέφος ατμών εύφλεκτων , αναφλέγεται ακαριαίως και με πολύ μεγάλη ταχύτητα και θερμοκρασία άνω των 1.000 βαθμών , όπως είδαμε να συμβαίνει και βέβαια να μεταδίδει και την φωτιά και σε υποκείμενα της πυρόσφαιρας υλικά κ.λ.π.
Στο βίντεο καταφέραμε να απομονώσουμε την διαρροή σε χρόνο δύο δευτερόλεπτων. Υπήρξε η διαρροή των διαλυτών που προκάλεσαν το νέφος. Αυτή η διαρροή φωτογραφήθηκε και υπάρχει μέσα στην έκθεσή μας. Είναι φωτογραφημένη πριν την έκρηξη και για να ακριβολογούμε ακαριαία ανάφλεξη.
Όταν λέτε είναι φωτογραφημένη πριν την έκρηξη, δηλαδή τι φαίνεται;
Στη φωτογραφία που υπάρχει φαίνεται το σύννεφο της διαρροής το οποίο στη συνέχεια έγινε φωτιά. Με το που έγινε η σύγκρουση, βρήκε τον σπινθηρισμό που χρειαζόταν και έγινε ακαριαία ανάφλεξη .Αυτό είναι μια καταπληκτική δουλειά που έγινε από τον dr Παπαδάκη Μανόλη στο Χιούστον που μπόρεσε και φωτογράφησε καρέ στα 15 χιλιοστά του δευτερολέπτου.
Αυτή η ακαριαία ανάφλεξη για να φτάσει στα βαγόνια και να κάψει ανθρώπους πόση ώρα χρειάστηκε;
Υπήρχαν περίπου μετρημένοι 8 τόνοι διαρροής αερίου καυσίμου στον αέρα. Το μεγαλύτερο κομμάτι, ανέβαινε προς τα πάνω λόγω της διαφοράς θερμοκρασίας και αυτό που ήταν χαμηλότερα στο έδαφος ως πτητικό κατέβαινε.
Όταν πήρε φωτιά δεν πήρε φωτιά μόνο το πάνω κομμάτι που ήταν η πυρόσφαιρα αλλά και το κάτω το οποίο μετάδωσε την φωτιά στα πρώτα βαγόνια της επιβατικής που την στιγμή εκείνη ίπταντο κάτω από αυτήν. Γι αυτό είδαμε στα βίντεο το επιβατικό να εκτρέπεται σαν φλογοβόλο. Η φωτιά ήταν ακόμη στο εξωτερικό κέλυφος του βαγονιού που είχε “λουστεί” με υγρά καύσιμα(διαλύτες) . Ακολούθως η φωτιά έσβηνε και ξανάναβε με την ίδια ορμή και ταχύτητα, με πίδακες, γλώσσες και μεγάλο μήκος και αυτό το φαινόμενο συνεχίστηκε επί σχεδόν 28 λεπτά μέχρι που εξαντλήθηκε το υλικό καύσης και δεν αναφέρομαι στα αντικείμενα το τρένου αλλά υλικά ξένα προς αυτό.


Άρα 28 λεπτά κράτησε συνολικά η φωτιά;
Σε 28 λεπτά υπήρχαν συνεχείς αναφλέξεις. Σβήσε, άναψε. Όταν έφτασε η πυροσβεστική υπηρεσία αυτό το φαινόμενο είχε ουσιαστικά ολοκληρωθεί χωρίς δυνατότητα αυτοδύναμης εξάπλωσης.
Οι άνθρωποι που γλίτωσαν από την σύγκρουση όπως προκύπτει από τα ηχητικά σε συνδυασμό με την εικόνα μας, αποδεικνύει δυστυχώς το βασανιστικό τέλος της ζωής τους ήρθε περίπου στα τρία και κάτι λεπτά.
Άρα αυτοί που ακούγονται στο ηχητικό, ενώ γλίτωσαν από τη σύγκρουση, στη συνέχεια από έλλειψη οξυγόνου και από τη φωτιά μέσα σε 3 λεπτά έχασαν τη ζωή τους;
Δεν υπάρχει έλλειψη οξυγόνου, υπάρχει δυσκολία αναπνοής λόγω της υψηλής θερμοκρασίας.
Το δεν έχω οξυγόνο είναι ένα σύνθημα που πέρασε έτσι. Το κορίτσι λέει κυριολεκτικά τι του συμβαίνει. Το κορίτσι λέει δεν μπορώ ν να αναπνεύσω. Και αμέσως μετά προσδιορίζει ότι δεν μπορώ να αναπνεύσω, λέει έχω ελάχιστο οξυγόνο. έχει όλες τις αισθήσεις. προσπαθεί να αναπνεύσει και αυτό που αναπνέει δεν της φτάνει. Δεν έχει εμπόδια στην αναπνοή της, δεν βήχει, που σημαίνει δεν υπάρχει καπνός.
Να πούμε ότι δεν μιλάει στο τηλέφωνο δεν ξέρει καν ότι το τηλέφωνο έχει ενεργοποιηθεί και δεν είναι δικό της είναι τηλέφωνο από άλλο επιβάτη που έχει σκορπιστεί λόγω της σύγκρουσης
Λέει, έχω ελάχιστο οξυγόνο. Δεν φαντάζεται κανείς ότι κρατάει κανένα ρολόι και μετράει το οξυγόνο. Άρα η διαπίστωση έχω ελάχιστο οξυγόνο είναι η διαπίστωση που γίνεται όταν οι υδρογονάνθρακες εξαντλούν το οξυγόνο λόγω ταχύτατης ανάφλεξης. Όταν λέει έχω ελάχιστο οξυγόνο ακριβώς στην εικόνα μας βλέπουμε γιατί έχει ελάχιστο οξυγόνο, Γιατί βλέπουμε την αναζωπύρωση με φλόγες τουλάχιστον 30 μέτρων. Μάλιστα αμέσως μετά αρχίζει το Βοήθεια-Βοήθεια που σημαίνει ότι οι συνέπειες της μεγαλώνουν και μετά από λίγο, όταν σβήνει η φωτιά, τότε υπάρχει ένα άλλο μήνυμα ότι την πατάνε κάποιοι και φωνάζει με πονάτε, με πονάτε. Άρα λοιπόν, οι άνθρωποι που προσπαθούν να διαφύγουν πατούν αυτήν η οποία είναι εγκλωβισμένη
Και μετά έρχεται ο θάνατος από μια άλλη ανάφλεξη;
Όχι ακόμα. Υπάρχουν διάλογοι στο βάθος. Βλέπουμε ότι σταδιακά γιατί ένα σταθερό σημείο έχουμε το σταθερό σημείο είναι η εκπομπή του κινητού. Δεν κινείται το κινητό και προφανώς ούτε το ίδιο το κορίτσι που φαίνεται να είναι εγκλωβισμένο.
Μπορούμε κατά συνέπεια να μετρούμε τις αποστάσεις των φωνών των άλλων σε σχέση με το βαθμό μείωσης κάθε φορά. Έτσι οι κραυγές που ακούγονται στην αρχή στο βάθος είναι κραυγές επαφής. Στη συνέχεια λιγοστεύουν αυτές και δημιουργούνται άλλες κραυγές πάλι επαφής. Και για να σας εξηγήσω τι σημαίνει κραυγές επαφής επειδή το έχω ζήσει στην πυροσβεστική που υπηρετούσα είναι οι κραυγές επαφής της φωτιάς με τον άνθρωπο.
Εξ αυτού καταλαβαίνουμε ότι αρκετός κόσμος είναι εγκλωβισμένος γιατί οι φωνές είναι διαφορετικές και με διαφορετική χροιά κάθε φορά. Που σημαίνει ότι αυτές οι κραυγές πλησιάζουν προς τον αφηγητή μας, προς το κορίτσι που μιλάει δηλαδή
Μέχρι που και η ίδια το διαπιστώνει και λέει τη φράση ως διαπίστωση ότι πεθάνουμε.


Μου λέτε ότι αυτό όλο αυτό το τραγικό που μου περιγράφετε κράτησε 3 λεπτά;
Τρία λεπτά και είκοσι δευτερόλεπτα.
Και μετά υπάρχει η σιωπή;
Στη συνέχεια πρώτα σταματάνε οι άνθρωποι και μετά το κινητό.
Στην δική σας πραγματογνωμοσύνη λέτε ότι 27 επιβάτες επέζησαν της σύγκρουσης αλλά έχασαν τη ζωή τους λόγω της φωτιάς. Σωστά;
Ναι, και αυτό προκύπτει και από τα δημόσια έγγραφα. Κοιτάξτε, με ξεπερνά αυτό που βλέπω να γίνεται. Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία περί των Ιατροδικαστικών πορισμάτων αλλά και της σχετικής εισαγγελικής διάταξης , η οποία μεταξύ των άλλων αναφέρει “Στις μεν απανθρακωμένες σωρούς ο θάνατος επήλθε λόγω της άμεσης επίδρασης της φωτιάς, και ως προς την αιτία ουδεμία αμφισβήτηση υπήρχε. Και συνεχίζει παρακάτω: Το αδιαμφισβήτητο γεγονός πρόκλησης του θανάτου λόγω της άμεσης επίδρασης της φωτιάς, αποδεικνύεται από την κατάσταση κάθε σωρού. Τα νεκροτομικά ευρήματα και τα ευρήματα νεκροψίας, δεν άφηναν κανένα περιθώριο αμφισβήτησης της αιτίας της θανάτου στους επιβάτες που απανθρακώθηκαν” .
Δεχόμενος πλήρως το υπόμνημα των ιατροδικαστών.
Πως μπορούν να αμφισβητήσουν αλλά και για ποιόν λόγο τα ιατρικά πορίσματα, δόξα τω θεώ έχουν πολλά να καταμαρτυρήσουν και σε αυτό τον τομέα παραλείψεων , όχι όμως και για ιατροδικαστικές εξετάσεις τέτοιου είδους και κλίμακας.
Με ξεπερνά αυτό που γίνεται και μάλιστα ένα καθημερινό γαϊτανάκι που γίνεται τις τελευταίες μέρες (πριν και μετά την κοινοποίηση της έκθεσης) μας, που κάποιοι περιφέρον το από κανάλι σε κανάλι μετρώντας τους νεκρούς από 5-7, άντε 10. Και τί είναι οι νεκροί Με ποια στοιχεία το λένε αυτό και σε τι αποσκοπούν; Αξίζουν σεβασμό οι νεκροί και δικαιούνται την αλήθεια για το είδος του θανάτου και τις συνθήκες κάτω από τις οποίες αυτό συνέβη. Κι αυτό είναι και πολύ σημαντικό για την υπόθεση , αλλά μήπως αυτό είναι το επίδικο; Δεν ξέρω…


Χθες ο κ. Πλακιάς, που έχασε τρία παιδιά στο δυστύχημα, έκανε μία ανάρτηση και λέει ότι ο “μηχανισμός” θανάτου των παιδιών του δεν είναι αυτός που περιγράφετε εσείς στο πόρισμά σας.
Εγώ δεν περιγράφω τίποτα. Αυτά είναι περιγραφές του ιατροδικαστή. Είναι κρίμα αυτό που γίνεται, δεν μπορώ να το εξηγήσω.
Εγώ την έκθεση μου την υπέβαλα στους συγγενείς. Στηρίζεται στα ιατροδικαστικά δεδομένα που περιλαμβάνονται σε εισαγγελική διάταξη τα οποία μπορεί κάποιος να τα πάρει από την δικογραφία και που ήταν ή θα έπρεπε να είναι σε γνώση όλων.
Άρα για τους 27 επιβάτες που λέτε ότι επιβίωσαν της σύγκρουσης και κατέληξαν λόγω της πυρκαγιάς αυτό προκύπτει και από τις ιατροδικαστικές έρευνες;
Ακριβώς οι ιατροδικαστικές έρευνες δεν αφήνουν καμιά αμφιβολία γι’ αυτό και μάλιστα της δέχτηκε και ο εισαγγελέας και αυτό είναι γνωστό από τον Ιούλιο του 2024
Η ημερομηνία από την οποία εκδόθηκε η διάταξη του αρμόδιου εισαγγελέα είναι 12 Ιουλίου του 2024. Όπως αναφέρει και ο ιατροδικαστής Χρήστος Κραββαρίτης από τα 28 άτομα μόνο ένα είχε συνοδές κακώσεις. Άρα αιτία θανάτου για τους υπόλοιπους 27 ήταν η φωτιά που ακολούθησε την σύγκρουση και απ αυτού η διάταξη αλλά και η άποψη των ιατροδικαστών είναι απολύτως σαφής
Καταλαβαίνω έναν γονέα να αντιδρά σε αυτό, μόνο εάν τον παρηγορεί η σκέψη ότι το παιδί του δεν υπέφερε ότι έφυγε αμέσως.
Όμως δεν μπορώ να το πω αυτό, διότι ο ιατροδικαστής λέει άλλα πράγματα και εγώ είμαι ερευνητής και η αλήθεια είναι ουσιαστικό και όχι επίθετο για να την χωρίζω σε λίγη ή πολύ αλήθεια.

Θα μάθουμε ποτέ επακριβώς ποια ήταν, ποιες ήταν αυτές οι ουσίες που προκάλεσαν την πυρόσφαιρα;
Εμείς δηλώνουμε την κατηγορία η οποία μπορεί να προκαλέσει τέτοια φαινόμενα και δεν είναι άλλη από αυτή των χημικών διαλυτών δηλ. των υδρογονανθράκων. Δεν έχει καμία σημασία να προσδιορίσουμε το όνομα τους Δηλαδή να πούμε αν είναι ξυλένιο, τολουόλη , βενζόλιο ή κάτι άλλο, άλλωστε όλων η παρουσία λίγο πολύ ανιχνεύτηκε στο πεδίο, έστω και με τον τρόπο και χρόνο που έγιναν οι δειγματοληψίες. Όλες οι ουσίες αυτές λιγότερο ή περισσότερο, έχουν τις ίδιες ιδιότητες. Ο κορυφαίος των επιστημόνων στην έρευνα των εκρήξεων είναι ο Αμερικανός υπήκοος Faisal khan από τον οποίον ζητήσαμε τη γνώμη του και μας την έδωσε μια έκθεση η οποία είναι στη δικογραφία. Και όχι μόνο αυτό. Δεσμεύτηκε ότι θα έρθει δωρεάν στην Ελλάδα και θα καταθέσει. Η πρώτη του κουβέντα μόλις είδε το βιντεοσκοπημένο υλικό ήταν: “Όλα είναι υδρογονάνθρακες μαζεμένοι, ΒΤΧ, όπως χαρακτηριστικά είπε.
Έχετε εικόνα από την έκρηξη σε ποιο βαγόνι της εμπορικής αμαξοστοιχίας μπορεί να ήταν αυτοί οι υδρογονάνθρακες;
Είχαμε στην πρώτη μας προσέγγιση υπολογίσει ότι είναι κοντά, ή πάνω στο 4 βαγόνι. Δεν είχαμε όμως τότε αυτό το βίντεο που έχουμε στη διάθεσή μας τώρα και το οποίο ουσιαστικά τοποθετεί την σύγκρουση και την ανάφλεξη μαζί, άρα πολύ κοντά στο σημείο της σύγκρουσης. Με δεδομένο πια ότι όπως και από την ανάλυση των ελαίων σιλικόνης στο χημείο τον προηγούμενο μήνα αποδεικνύεται ότι οι 2 μηχανές της εμπορικής δεν συμμετείχαν στην σύγκρουση, το σημείο αυτό φαίνεται ότι είναι το 1ο βαγόνι της εμπορικής που είναι στο κοντινότερο σημείο της σύγκρουσης με την μηχανή της επιβατικής.
Άρα λέτε ότι οι υδρογονάνθρακες ήταν στο 1ο βαγόνι;
Σύγκρουση και ανάφλεξη έγιναν μαζί. Άρα είναι στο κοντινότερο σημείο. Άρα στο πρώτο ή δεύτερο βαγόνι μετά τη μηχανή. Αν είναι στο πρώτο ή στο δεύτερο μικρή η διαφορά.
Πάντως στα κοντινά βαγόνια με τη μηχανή.
thetoc.gr