Γράφει η Παπαδοπούλου Μερσίνα
Εικαστικός εκπαιδευτικός, Μέλος της Δημιουργίας ξανά.
Παρακολουθώ με ενδιαφέρον το τελευταίο χρονικό διάστημα τους διαπληκτισμούς ανάμεσα στους αναπληρωτές εκπαιδευτικούς σχετικά με τον ιδανικό τρόπο μοριοδότησης και τα κριτήρια διορισμού τους. Αφορμή, οι εξαγγελίες του υπουργού Παιδείας, κ.Γαβρόγλου, για πρόσληψη 15.000 εκπαιδευτικών σε μόνιμη θέση, στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, όπως και στην ειδική αγωγή.
Τί σημαίνει Αναπληρωτής εκπαιδευτικός;
Τι έλεγε η εγκύκλιος το 2010;
«Αν για οποιαδήποτε αιτία απουσιάζουν από σχολικές μονάδες πρωτοβάθμιας ή δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης εκπαιδευτικοί ή δημιουργηθούν έκτακτα λειτουργικά κενά κατά τη διάρκεια του διδακτικού έτους, προσλαμβάνονται, με αίτησή τους, προσωρινοί αναπληρωτές εκπαιδευτικοί με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου. Αν οι προβλεπόμενες από το πρόγραμμα ώρες διδασκαλίας και ασκήσεων στο ίδιο σχολείο της ίδιας πόλης ή περιοχής μετάθεσης είναι περισσότερες από τέσσερις και λιγότερες από δεκαέξι και δεν δικαιολογούν το διορισμό μόνιμου εκπαιδευτικού, προσλαμβάνονται προσωρινοί αναπληρωτές εκπαιδευτικοί με μειωμένο ωράριο διδασκαλίας.»
Όμως σύμφωνα με την έκθεση του Αιρετού στο ΚΥΣΔΕ Νεκτάριου Κορδή, το 2016:
«Ο συνολικός αριθμός των αναπληρωτών ( σε όλες τις δομές) ξεπερνά τι 22000.
Η αναλογία αναπληρωτών σε σχέση με τους μόνιμους εκπαιδευτικούς της Δευτεροβάθμιας κυμαίνεται στο 9%. Στην ειδική Εκπαίδευση η αναλογία των αναπληρωτών ανεβαίνει στο 245%!
Το πλήθος των αιτούντων αναπληρωτών με προϋπηρεσία είναι 19206 και το αντίστοιχο πλήθος των αιτούντων χωρίς προϋπηρεσία είναι 41151.»
Πρώτη παρανομία : Η πλειοψηφία των ανωτέρω υπηρετούντων αναπληρωτών καλύπτει πλήρες ωράριο εργασίας, κάποιοι δε εξ αυτών εργάζονται σε αυτές τις συνθήκες σχεδόν 15 χρόνια.
Διορισμός μέσω ΑΣΕΠ. Τί προβλέπει ο νόμος.
«Η επετηρίδα καταργείται,για πρώτη φορά,το 1997 με τον Ν2525/97(νόμος Αρσένη) και καθιερώνεται ο γραπτός διαγωνισμός του ΑΣΕΠ ως το μοναδικό σύστημα πρόσληψης.
Δίνεται μεταβατικό στάδιο 5 ετών για την πλήρη κατάργηση της επετηρίδας.
Με τον Ν3027/02(νόμος Ευθυμίου) τροποποιείται εν μέρει ο νόμος Αρσένη και προβλέπεται μικτό σύστημα διορισμών με 75%από το ΑΣΕΠ και 25% από τον ενιαίο πίνακα αναπληρωτών,με βάση την προϋπηρεσία.
Προβλέπεται ,μάλιστα,ότι αν δεν υπάρχουν επιτυχόντες του ΑΣΕΠ ο αριθμός συμπληρώνεται από τον ενιαίο πίνακα αναπληρωτών.
Με τον Ν3255/2004(νόμος Γιαννάκου) τροποποιείται ο νόμος Ευθυμίου και τα ποσοστά διαμορφώνονται 60%ΑΣΕΠ 40% Ενιαίος πίνακας αναπληρωτών.
Με τον Ν3687/2008(νόμος Στυλιανίδη) προηγείται το 30μηνο στις προσλήψεις,ακολουθεί το 24μηνο και μια επιτυχία στον ΑΣΕΠ ,ύστερα το 40% και τελευταίο το 60% του ΑΣΕΠ.
Με τον Ν3848/10(νόμος Διαμαντοπούλου) επανέρχεται το 100% ΑΣΕΠ ,τίθεται όριο στην προϋπηρεσία κι αναγνωρίζονται και ακαδημαϊκά προσόντα για την πρόσληψη(μεταπτ. διδακτορικά).Ο νόμος προβλέπει εφαρμογή από τον πρώτο διαγωνισμό του ΑΣΕΠ που θα γίνει και μέχρι τότε διατηρεί το μεταβατικό στάδιο 60%-40% του νόμου Γιαννάκου. Με το 60%-40% έγιναν κι οι ελάχιστες προσλήψεις του 2011,12,13,14.»
Δεύτερη παρανομία: Ο νόμος Διαμαντοπούλου δεν εφαρμόστηκε ποτέ καθότι από το 2010 που ψηφίστηκε μέχρι σήμερα δεν έχει γίνει ποτέ διαγωνισμός του ΑΣΕΠ.
Όμως ούτε όλοι οι επιτυχόντες του ΑΣΕΠ των προηγούμενων ετών έχουν διοριστεί.
Τα κριτήρια προσλήψεων αναπληρωτών μεσω ΕΣΠΑ ( άλλη αμαρτωλή ιστορία, αφού η βασική εκπαίδευση μόνο αναπτυξιακό πρόγραμμα δεν είναι ) είναι κοινωνικά ( οικογενειακές συνθήκες, έγγαμος, πολύτεκνος, ποσοστό αναπηρίας ή συγγένεια, ηλικία κλπ) μορφωτικά ( βαθμός πτυχίου, μεταπτυχιακά, διδακτορικά κλπ) και προϋπηρεσίας( στον δημόσιο ή στον ιδιωτικό τομέα, δυσπρόσιτες περιοχές κλπ).
Υπάρχουν οι αναπληρωτές που εδώ και χρόνια με μια βαλίτσα στο χέρι, χρηματοδοτούν την επιβίωση τους, για να αποκτήσουν μόρια προϋπηρεσίας, με στόχο τον διορισμό. Υπάρχουν εκείνοι που πλήρωσαν μεταπτυχιακά, πιστοποιητικά γλώσσας, γνώσεις νοηματικής κλπ, για έξτρα μοριοδότηση, με στόχο τον διορισμό. Άλλοι, που αποφάσισαν να μείνουν στον τόπο τους, να φτιάξουν ή να μεγαλώσουν την οικογένειά τους, εργαζόμενοι στον ιδιωτικό τομέα ή περιμένοντας τον διορισμό ως επιτυχόντες, μεσω ΑΣΕΠ. Υπάρχουν και οι χιλιάδες νέοι, που διαμαρτύρονται συνειδητοποιώντας οτι θα χρειαστούν άλλα 10 χρόνια για να διοριστούν, αφού δεν έχουν κανένα μόριο.
Υπάρχουν αντικειμενικά κριτήρια διορισμού που θα μπορούσαν να τους ικανοποιήσουν όλους;
Οχι. Και πώς να υπάρχουν όταν μέσα σε 20 χρόνια τα κριτήρια διορισμού των εκπαιδευτικών έχουν αλλάξει 6 φορες και πάμε για 7η; Όταν το ίδιο το κράτος παρανομεί; Όταν τα κριτήρια εισαγωγής στα ΑΕΙ, η ύλη μαθημάτων, η κατεύθυνση των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, το πρόγραμμα σπουδών, αλλάζουν με την αλλαγή του Υπουργού Παιδείας;
Έχει ευθύνη η εκπαιδευτική κοινότητα; Βεβαίως. Όταν πρωτοστατεί με τα συνδικαλιστικά-κομματικά της όργανα, αγωνιζόμενη να καταργήσει οποιαδήποτε μεταρρύθμιση για οφελιμιστικούς κομματικούς ή συντεχνιακούς λόγους, αδιαφορώντας για τις επιπτώσεις που θα έχουν αυτοί οι αγώνες της στην παιδεία και στην κοινωνία, προτάσσοντας ως επείγουσες τις προνομιακές, επιδοματικές, μισθολογικές ή συνταξιοδοτικές απαιτήσεις.
Έτσι καταλήγουμε να ζούμε όμηροι των επιλογών μας.
Όμηροι ενός κράτους-πατερούλη, εγκλωβισμένοι να παρέχουμε κακές, πανάκριβες υπηρεσίες, χωρίς καμμία ουσιαστική ή οικονομική αναγνώριση, χωρίς αυτοεκτίμηση, χωρίς όραμα και μέλλον.
Μπλεκόμαστε σε διαβουλεύσεις, αντιδικίες, ξανά μανά επιτροπές, εκθέσεις και μελέτες, ενώ θα μπορούσαμε να ακολουθήσουμε πετυχημένα παραδείγματα ξένων χωρών.
Για να εκπαιδεύσουμε νέους ανάλογων προσδοκιών.
Ένα αδιέξοδο. Χτίζουμε μόνοι μας τον τοίχο μπροστά μας.
Σωστη η Ρανια. Ποσοι δασκαλοι και καθηγητες στεκονται στο πλευρο των μαθητων/τριων,ειδικα τα τελευταια 8-10 χρονια,που τα προβληματα ειναι παρα πολλα. Εγω ξερω πολυ λιγους. Αν καποιος/α εχει ανιθετη αποψη ευχαριστως να ανταλλαξουμε αποψεις.
Όλοι γιούργια στον κρατικό κορβανα.Πλην ελαχίστων εξαιρέσεων που τιμούν το λειτούργημα του καθηγητή,μιλάμε για κατσαπλιάδες,που θεωρούν ότι επειδή τελείωσαν μια σχολή,θα πρέπει να πληρώνονται βρέξει χιονίσει,σε βάρος του Ελληνικού λαού και Δημοσίου.