Ηχηρό μήνυμα για το μέλλον της διαχείρισης απορριμμάτων στη Στερεά Ελλάδα έστειλε η δήμαρχος Χαλκίδας και πρόεδρος του ΦΟΔΣΑ Στερεάς Ελλάδας, Έλενα Βάκα, μιλώντας στον δημοσιογράφο Πάνο Κατσώνη και την εκπομπή «Ανοσία στην Ανοησία» του LAMIA POLIS 87.7, με φόντο τη δημοπράτηση του μεγάλου έργου των 197 εκατ. ευρώ για σύγχρονες «Μονάδες Ανάκτησης & Ανακύκλωσης (Μ.Α.Α.) Χαλκίδας & Λαμίας», που περιλαμβάνουν και το Σταθμό Μεταφόρτωσης της Άμφισσας και θα υλοποιηθούν με τη μέθοδο της Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ).
Ένα έργο – ανάσα για τη Στερεά Ελλάδα
Το έργο, που έχει ήδη μπει σε διαδικασία δημοπράτησης, αποτελεί τη βασική υποδομή για την οριστική διαχείριση απορριμμάτων στην περιφέρεια, με ορίζοντα λειτουργίας 28 ετών.
«Είναι το μεγάλο έργο που φέρνει τη μόνιμη λύση της διαχείρισης των απορριμμάτων… περιλαμβάνει εργοστάσιο στη Λαμία και εργοστάσιο στη Χαλκίδα, καθώς και σταθμό μεταφόρτωσης στην Άμφισσα», ανέφερε χαρακτηριστικά η κ. Βάκα.
Παράλληλα, υπογράμμισε τη σημασία του έργου για τις τοπικές κοινωνίες που επί χρόνια δοκιμάζονται από το πρόβλημα της μεταφοράς και της ταφής απορριμμάτων:
«Ο Δήμος Χαλκιδέων… έχει το τεράστιο πρόβλημα της διαχείρισης των απορριμμάτων… τα μεταφέρουμε δεκάδες χιλιάδες τόνους ετησίως. Αυτό δημιουργεί πάρα πολλά προβλήματα».
Η συνεργασία που έκανε τη διαφορά
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε η δήμαρχος στη συνεργασία των δημάρχων της Στερεάς Ελλάδας, αλλά και στον ρόλο του πρώην προέδρου του ΦΟΔΣΑ και δημάρχου Λαμιέων, Πανουργιά Παπαϊωάννου.
«Oλοι οι δήμαρχοι, είμαστε μια γροθιά… συνεργαζόμαστε πολύ καλά προκειμένου να λυθεί αυτό το πρόβλημα», σημείωσε.
Σε άλλο σημείο τόνισε τη συνέχεια και τη θεσμική συνεργασία μεταξύ των δύο: «Με τον πρώην πρόεδρο, τον δήμαρχο Λαμιέων τον κύριο Παπαιωάννου… έχουμε μία εξαιρετική συνεργασία… και πριν που ήταν αυτός προέδρος και τώρα που είμαι εγώ».

Η ίδια επισήμανε ότι το έργο ξεκίνησε να ωριμάζει με τη νέα δημοτική θητεία και επιταχύνθηκε με τη συλλογική προσπάθεια κατά την θητεία του πρώην προέδρου Πανουργιά Παπαϊωάννου με τον οποίο εξασφαλίστηκε και η έγκριση:
«Ξεκινήσαμε με τη νέα δημοτική θητεία… δουλέψαμε για να έχουμε σε χρόνο ρεκόρ… τη δημοπράτηση του ΣΔΙΤ και το έχουμε καταφέρει. Έχετε δίκαιο η Στερεά Ελλάδα ήταν η τελευταία περιφέρεια στην χώρα που είχε μείνει χωρίς τέτοιου είδους έργα για την διαχείριση των απορριμάτων».
Χρονοδιάγραμμα και υλοποίηση
Σύμφωνα με την κ. Βάκα, το έργο ακολουθεί συγκεκριμένα και δεσμευτικά χρονοδιαγράμματα:
«Σε ένα με ενάμιση χρόνο θα έχουμε ανάδοχο… και ένα κατασκευαστικό κομμάτι περίπου δύο ετών… μπορούμε να πούμε ότι σε τρεις με τέσσερα χρόνια θα έχουμε τα εργοστάσια». Τόνισε μάλιστα πως η διαδικασία ΣΔΙΤ δεν αφήνει περιθώρια καθυστερήσεων: «Το ΣΔΙΤ δεν χωρεί παρατάσεις και αναβολές».
Τι σημαίνει για τους πολίτες
Απαντώντας στο κρίσιμο ερώτημα για πιθανή επιβάρυνση των δημοτών, η δήμαρχος ήταν σαφής:
«Εκτιμώ ότι δεν θα έχουν επιβάρυνση… μόνο και μόνο που θα γλιτώσουμε το τέλος ταφής θα έχουμε ένα τεράστιο όφελος».
Εξήγησε ότι το νέο μοντέλο είναι οικονομικά συμφέρον σε σχέση με το σημερινό κόστος μεταφοράς και ταφής απορριμμάτων.
Ανακύκλωση και αλλαγή νοοτροπίας
Η κ. Βάκα στάθηκε και στην ανάγκη αλλαγής συμπεριφοράς των πολιτών:
«Πρέπει να αλλάξουμε γενικότερα αντίληψη… να ανακυκλώνουμε όσο περισσότερο μπορούμε… με τις υποδομές και τη σωστή ενημέρωση μπορούμε να πετύχουμε αξιόλογα αποτελέσματα».
Το “γκολ στο 90’” για τη διαχείριση απορριμμάτων
Στον επίλογο της συνέντευξης, η δήμαρχος περιέγραψε με γλαφυρό τρόπο τη σημασία της υλοποίησης του έργου, προειδοποιώντας για το τι θα συνέβαινε αν καθυστερούσε:
«Είναι σαν να παίρνουμε τη νίκη στο 90’… γιατί αλλιώς δεν μπορώ να σκεφτώ τι θα γινόταν… είμαστε σε ένα πολύ μεγάλο αδιέξοδο».
Και το πιο κρίσιμο μήνυμα: «Σε 5 χρόνια δεν θα είχαμε χώρο να τα θάψουμε… και δεν θα είχαμε που να τα πάμε».
Ένα έργο-ορόσημο για το αύριο
Η δημοπράτηση του έργου των Μονάδων Ανάκτησης και Ανακύκλωσης σε Λαμία και Χαλκίδα σηματοδοτεί μια νέα εποχή για τη Στερεά Ελλάδα, με σύγχρονες υποδομές, περιβαλλοντική συμμόρφωση και μακροπρόθεσμη λύση σε ένα χρόνιο πρόβλημα. Με τη συνεργασία των αυτοδιοικητικών αρχών και τη συνέχεια στη διοίκηση του ΦΟΔΣΑ, το έργο προχωρά, δίνοντας – όπως όλα δείχνουν – τη λύση στο «παρά.. ένα».
Η ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΟΥ ΦΟΔΣΑ
Σε δημοπράτηση, με συνολικό προϋπολογισμό 197 εκ €, βγήκε ο διαγωνισμός του έργου «Μονάδες Ανάκτησης & Ανακύκλωσης (Μ.Α.Α.) Χαλκίδας & Λαμίας», που περιλαμβάνει και το Σταθμό Μεταφόρτωσης της Άμφισσας και θα υλοποιηθεί με τη μέθοδο της Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ).
Αναθέτουσα Αρχή είναι ο ΦοΔΣΑ Στερεάς Ελλάδας, που λειτουργώντας με βάση τη συντονισμένη βούληση και τις αποφάσεις των οργάνων Διοίκησης του Φορέα, προχωρά γρήγορα και αποτελεσματικά στις διαδικασίες που φέρνουν τη Στερεά Ελλάδα πιο κοντά «στο αύριο» της ανακύκλωσης και της ανάκτησης και στη διασφάλιση μιας βιώσιμης, ορθολογικής και περιβαλλοντικής πρακτικής με σημαντικά οφέλη για όλους τους Δήμους της Περιφέρειας.
Η δημοπράτηση του έργου θα πραγματοποιηθεί στις 23 Ιουνίου με την εκδήλωση ενδιαφέροντος και αντικείμενο την οριστική μελέτη, χρηματοδότηση, κατασκευή, συντήρηση, τεχνική διαχείριση και λειτουργία των εγκαταστάσεων με σκοπό την πλήρωση των περιβαλλοντικών στόχων που έχουν τεθεί από την εθνική νομοθεσία και τις κοινοτικές οδηγίες σχετικά με τη διαχείριση αστικών στερεών αποβλήτων.
Η διάρκεια του έργου έχει προσδιοριστεί για 28 χρόνια και ειδικότερα: σε τριετή (3 έτη) περίοδο μελετών, αδειοδοτήσεων, κατασκευής και δοκιμαστικής λειτουργίας των εγκαταστάσεων και σε είκοσι πέντε (25) έτη εμπορικής λειτουργίας αυτών. Ακριβέστερα δε, θα καθοριστεί στο πλαίσιο της διαδικασίας του Ανταγωνιστικού Διαλόγου και στην πρόσκληση υποβολής δεσμευτικών προσφορών.
Η υλοποίηση των υποδομών, σε συμφωνία με τον οικείο, υπό επικαιροποίηση – αναθεώρηση Περιφερειακό Σχεδιασμό Διαχείρισης Αποβλήτων (ΠΕΣΔΑ), θα εξυπηρετεί την επεξεργασία των διακριτών ρευμάτων (σύμμεικτα, βιοαπόβλητα, ανακυκλώσιμα) όλων των Δήμων και συγκεκριμένα:
Η Μονάδα Ανάκτησης Ανακύκλωσης (Μ.Α.Α.) & Χ.Υ.Τ.Υ. Χαλκίδας (Ο.Ε.Δ.Α. Χαλκίδας) θα εξυπηρετεί τους Δήμους Χαλκιδέων, Διρφύων-Μεσσαπίων, Ερέτριας, Κύμης-Αλιβερίου, Καρύστου, Σκύρου, Μαντουδίου-Λίμνης-Αγίας Άννας για σύμμεικτα, προδιαλεγμένα βιοαπόβλητα και προδιαλεγμένα ανακυκλώσιμα και θα περιλαμβάνει γραμμές επεξεργασίας των ρευμάτων με λειτουργία σε διακριτή βάρδια, καθώς και Χ.Υ.Τ.Υ. υπολειμματικών προϊόντων της Μονάδας.
Η Μονάδα Ανάκτησης Ανακύκλωσης (Μ.Α.Α.) & Χ.Υ.Τ.Υ. Λαμίας (Ο.Ε.Δ.Α. Λαμίας) θα εξυπηρετεί τους Δήμους Λαμιέων, Στυλίδας, Καμένων Βούρλων, Αμφίκλειας-Ελάτειας, Ιστιαίας-Αιδηψού, Αγράφων, Καρπενησίου, Μακρακώμης, Δομοκού, Δελφών και Δωρίδας για σύμμεικτα και προδιαλεγμένα ανακυκλώσιμα και των Δήμων Λαμιέων, Στυλίδας, Καμένων Βούρλων, Αμφίκλειας-Ελάτειας, Ιστιαίας-Αιδηψού, Αγράφων, Καρπενησίου, Μακρακώμης, Δομοκού για τα προδιαλεγμένα βιοαπόβλητα. Θα περιλαμβάνει γραμμές επεξεργασίας των ρευμάτων με λειτουργία σε διακριτή βάρδια, καθώς και Χ.Υ.Τ.Υ. υπολειμματικών προϊόντων της Μονάδας.
Ο Σ.Μ.Α. (Σταθμός Μεταφόρτωσης Αποβλήτων) στον Δήμο Δελφών, για τη μεταφόρτωση των υπολειμματικών σύμμεικτων και των προδιαλεγμένων ανακυκλώσιμων αποβλήτων του Δήμου Δελφών.
Σύμφωνα με τον ολοκληρωμένο σχεδιασμό του ΦοΔΣΑ Στερεάς Ελλάδας, οι υποδομές ΣΔΙΤ ΜΑΑ Χαλκίδας & Λαμίας – ΣΜΑ Άμφισσας, καθώς και οι ήδη υφιστάμενες Μονάδες ΜΑΑ Θήβας (που ήδη εξυπηρετεί τους Δήμους Θηβαίων, Αλιάρτου – Θεσπιέων και Τανάγρας και κατόπιν αναβάθμισής της θα εξυπηρετεί πλήρως και τους Δήμους Λεβαδέων, Λοκρών, Ορχομενού και Διστόμου – Αράχωβας) και ΜΕΒΑ Άμφισσας (για την επεξεργασία των βιοαποβλήτων των Δήμων Δελφών και Δωρίδος) θα αποτελούν ένα πλήρως αποκεντρωμένο και λειτουργικό πλέγμα σύγχρονων υποδομών που εναρμονίζεται με τις επιταγές της ελληνικής και ενωσιακής νομοθεσίας.
Πλέον, ο ΦοΔΣΑ Στερεάς Ελλάδας, έχοντας δρομολογήσει το σύνολο των σύγχρονων εγκαταστάσεων διαχείρισης αστικών αποβλήτων, διασφαλίζει μια νέα εποχή και μια αξιόπιστη και μακρόχρονη εφαρμογή του σχεδιασμού του.






























Σημείωση: Τα σχόλια που εμφανίζονται κάτω από τα άρθρα αποτελούν προσωπικές απόψεις των χρηστών που τα δημοσίευσαν και δεν εκφράζουν απαραίτητα τις θέσεις ή απόψεις του Lamianow.gr.
Σε ορισμένες περιπτώσεις, σχόλια που έχουν διατυπωθεί δημόσια σε κοινωνικά δίκτυα ενδέχεται να εμφανίζονται κάτω από τα άρθρα, όταν έχουν δημοσιευθεί κάτω από σχετικές αναρτήσεις του ίδιου άρθρου. Το Lamianow.gr δεν φέρει ευθύνη για το περιεχόμενο αυτών των σχολίων.
Αν κάποιο σχόλιο θεωρείτε ότι παραβιάζει δικαιώματα, είναι προσβλητικό ή έχει αποσυρθεί από την αρχική του πηγή, μπορείτε να επικοινωνήσετε μαζί μας στο [email protected] για την άμεση αφαίρεσή του.