Άγνωστη παραμένει η ημερομηνία επαναλειτουργίας των σχολείων όλων των βαθμίδων, καθώς το υπουργείο Παιδείας αναμένει τις οδηγίες των ειδικών ενώ η υπουργός Παιδείας προαναγγέλλει προσαρμογές στις διαδικασίες για τις εισαγωγές στα ΑΕΙ για το 2021, ανάλογα με την πορεία της υγειονομικής κρίσης.
Απαντώντας σε σχετική ερώτηση τη Δευτέρα, η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου, δήλωσε ότι αυτή τη στιγμή δεν έχει ληφθεί απόφαση για το άνοιγμα των σχολείων και ότι περιμένει τις εισηγήσεις των ειδικών. Η υπουργός Παιδείας τόνισε ότι «δεν υπάρχει πρόγραμμα για την επαναλειτουργία των σχολείων. Αναμένονται οι εισηγήσεις των ειδικών προς τον πρωθυπουργό για το θέμα».
Οσον αφορά στα «έξυπνα τεστ», τα οποία πρόκειται να γίνουν σε μαθητές, απάντησε ότι σύντομα θα υπάρξουν ανακοινώσεις από τους αρμόδιους φορείς της πολιτείας. Σχετικά με τις αιτήσεις συμμετοχής στις πανελλαδικές εξετάσεις, η υπουργός Παιδείας ανέφερε ότι φέτος θα γίνουν νωρίτερα (έως το τέλος του μήνα), καθώς λόγω της πανδημίας του κορονοϊού όλες οι διαδικασίες για τις εξετάσεις πρέπει να γίνουν νωρίτερα αλλά και γιατί οι υποψήφιοι πρέπει να δηλώσουν τα ειδικά μαθήματα, στα οποία πρέπει να εξετασθούν, προκειμένου το υπουργείο να ετοιμαστεί για την διδασκαλία τους.
Η συνέντευξη Τύπου αφορούσε στο νέο νομοσχέδιο, το οποίο θα κατατεθεί σύντομα στη Βουλή και αφορά στην αναβάθμιση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, καθώς και στη σύνδεσή της με την αγορά εργασίας. Όπως είπε η υπουργός, στόχος της Πολιτείας είναι η επαγγελματική εκπαίδευση να αποτελεί μια αξιόπιστη επιλογή για τους αποφοίτους των Γυμνασίων και προς αυτό το σκοπό θα υπάρξει καμπάνια ενημέρωσης των πολιτών, με δεδομένο ότι σήμερα μόνο το 28% των Ελλήνων επιλέγει την επαγγελματική εκπαίδευση, ποσοστό που σε άλλες χώρες φτάνει ακόμη και στο 70%.
Στο πλαίσιο της ενίσχυσης της επαγγελματικής εκπαίδευσης θα ιδρυθούν και πρότυπα ΕΠΑΛ, προβλέπεται εισαγωγή των αποφοίτων στα ΑΕΙ (με προϋποθέσεις και κατατακτήριες εξετάσεις κ.α) και νέες ειδικότητες προσαρμοσμένες στις ανάγκες της αγοράς εργασίας. Το νομοσχέδιο προβλέπει την ενοποίηση όλων των επαγγελματικών δομών εκπαίδευσης (ΕΠΑΛ, ΙΕΚ κ.λπ) και το περιεχόμενο σπουδών να διαμορφώνεται με βάση τις ανάγκες της οικονομίας σε εθνικό και τοπικό επίπεδο. Βασική καινοτομία αποτελεί η δημιουργία και Πρότυπων Επαγγελματικών Λυκείων και η καθιέρωση Εθνικού συστήματος Επαγγελματικής Εκπαίδευσης.
Οπως ανέφερε η υπουργός Νίκη Κεραμέως, «προγραμματική θέση της κυβέρνησης αποτελεί η Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση να καταστεί από λύση ανάγκης για λίγους συνειδητή επιλογή και εργαλείο απασχόλησης για πολλούς. Με βάση και την ευρωπαϊκή εμπειρία, οι συντονισμένες παρεμβάσεις στην Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση (ΕΕΚ) και τη Διά Βίου Μάθηση (ΔΒΜ) στοχεύουν στην άμεση σύνδεσή της με την αύξηση της παραγωγικότητας και της οικονομικής μεγέθυνσης και την ταυτόχρονη μείωση του ποσοστού ανεργίας και κυρίως των νέων. Οι προβλέψεις, εξάλλου, του CEDEFOP για το 2030 αναφορικά με την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση αναδεικνύουν ότι τα 2/3 των θέσεων εργασίας θα απαιτούν μεσαία και χαμηλά προσόντα, δηλαδή των επιπέδων 3, 4 και 5».
Οι αλλαγές στην επαγγελματική εκπαίδευση
Καθιέρωση Εθνικού Συστήματος Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης. Κοινός Στρατηγικός Σχεδιασμός της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, της Επαγγελματικής Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης για την κατάργηση αλληλοεπικαλύψεων και τη βέλτιστη ικανοποίηση των αναγκών της ελληνικής οικονομίας.
Άμεση σύνδεση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης με την αγορά εργασίας, με την ουσιαστική συμμετοχή των κοινωνικών εταίρων στο σχεδιασμό τους. Καθιέρωση Εθνικού Συστήματος Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Ε.Σ.Ε.Ε.Κ.), το οποίο αναπτύσσεται στα επίπεδα (3), τέσσερα (4)και πέντε (5) του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων, κατ’ αντιστοιχία με αυτά του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων.
Ειδικότερα, στο επίπεδο 3 εντάσσονται οι Επαγγελματικές Σχολές Κατάρτισης (Ε.Σ.Κ.) και οι Επαγγελματικές Σχολές Μαθητείας (ΕΠΑ.Σ.) του ΟΑΕΔ, στο επίπεδο 4 τα Επαγγελματικά Λύκεια (ΕΠΑΛ) και στο επίπεδο 5 τα Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΙΕΚ) και το Μεταλυκειακό Έτος – Τάξη Μαθητείας των ΕΠΑΛ. Νέα διάρθρωση της Γενικής Γραμματείας Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης, η οποία καλείται να διαδραματίσει επιτελικό και κεντρικό συντονιστικό ρόλο. Συγκρότηση Κεντρικού Συμβουλίου Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης στη Γενική Γραμματεία Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης, με εκπροσώπους από τα παραγωγικά υπουργεία, εκπροσώπους των κοινωνικών εταίρων (εργοδοτών και εργαζομένων) και Επιμελητηρίων.
Σε Περιφερειακό Επίπεδο: Συγκρότηση Συμβουλίων Σύνδεσης με την Παραγωγή και την Αγορά Εργασίας (Σ.Σ.Π.Α.Ε.), στην έδρα κάθε Περιφέρειας της χώρας. Ιδρυση Πρότυπων Επαγγελματικών Λυκείων.
ethnos