Προσπαθούν να οικειοποιηθούν την αίγλη της αρχαίας Ελλάδας – Ζωγράφισαν τον Δούρειο Ίππο σε αεροσκάφος της Turkish – Μετά τους Σκοπιανούς και οι Τούρκοι επιχειρούν να παραχαράξουν την ιστορία
Τελικά ο Αχιλλέας ήταν «αρχαίος Αλβανός» και η Τροία υπήρξε αλβανική ή μάλλον ακριβέστερα αλβανική πόλη; Αυτά τα απίστευτα ιστορικά ερωτήματα απαντούν οι γείτονές μας το τελευταίο διάστημα, επιχειρώντας μία άνευ προηγουμένου καπηλεία της αρχαιοελληνικής ιστορίας. Εκτός των Σκοπιανών, Αλβανοί και Τούρκοι προσπαθούν να οικειοποιηθούν λίγη από την αίγλη της αρχαίας Ελλάδας προκαλώντας την χώρα μας και σε ιστορικό επίπεδο.
Και αν το αλβανικό ντοκιμαντέρ, που παρουσιάζει τον Αχιλλέα ως Αλβανό(!) και την Τροία ως αρχαία αλβανική πόλη, ξεπερνά κάθε γραφικότητα κινούμενο στην σφαίρα της γελοιότητας η ανακήρυξη του 2018 από τον ίδιο τον Τούρκο πρόεδρο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν ως «έτος Τροίας» αποτελεί μία συντονισμένη ενέργεια διεθνούς πολιτισμικής και τουριστικής προβολής της Τουρκίας.
Αεροσκάφος με το «Δούρειο Ίππο» πετά σε όλο τον κόσμο
Εδώ και τρεις ημέρες το επετειακό αεροσκάφος Airbus Α-321 του εθνικού αερομεταφορέα της Τουρκίας, «Turkish Airlines«, με τον «δούρειο ίππο» ζωγραφισμένο στην άτρακτό του πετά σε όλο τον κόσμο προβάλλοντας το «έτος Τροίας». Το γύρο του κόσμου, μέσω των επίσημων διαδικτυακών τόπων του τουρκικού υπουργείου Πολιτισμού, κάνουν και οι εικόνες με τις Τουρκάλες ντυμένες ως Ωραία Ελένη και τους Τούρκους να ποζάρουν με χιτώνες και χλαμύδες ως Πάρις μπροστά στο δούρειο ίππο του Οδυσσέα και φόντο την τουρκική σημαία.
Το πρόγραμμα, «2018-έτος Τροίας», είναι πλέον γεγονός για τους Τούρκους, βασιζόμενο αποκλειστικά στην εκμετάλλευση και προβολή του Τρωικού πολέμου, όπως αυτός εξιστορείται από τον Όμηρο στην Ιλιάδα και την Οδύσσεια.
Στόχος η προσέλκυση εκατομμυρίων τουριστών τα επόμενα χρόνια στα Δαρδανέλια, όπου ο Γερμανός αρχαιολόγος Ερρίκος Σλίμαν, ανακάλυψε το 1872 την ομηρική Τροία. Πρόκειται για την υλοποίηση της κεντρικής στόχευσης του τουρκικού υπουργείου Πολιτισμού στην κατεύθυνση αποκόμισης οικονομικών κερδών αλλά και πολιτισμικής αίγλης μέσου του διεθνούς brand name «Τροία».
Αν και η αρχαία Τροία ανακηρύχθηκε το 1998 από την UNESCO ως μνημείο παγκόσμιας κληρονομιάς, η προβολή της σε παγκόσμιο επίπεδο εκτοξεύτηκε την χρονιά του 2004 όταν και προβλήθηκε η ομώνυμη υπερπαραγωγή του Χόλιγουντ με τον Μπράντ Πιτ να ενσαρκώνει το ρόλο του Αχιλλέα. Μάλιστα, μετά την ολοκλήρωση των γυρισμάτων η παραγωγή δώρισε τον δούρειο ίππο στην πόλη του Τσανάκαλε, με τις τοπικές αρχές να τον τοποθετούν στο λιμάνι και την ξύλινη κατασκευή του πολυμήχανου Οδυσσέα να επιτηρεί έως σήμερα τα στενά των Δαρδανελίων.
Ανοίγει το «Μουσείο της Τροίας»
Στο πλαίσιο αυτό, ανοίγει τις πύλες το αμέσως προσεχές διάστημα το νέο εντυπωσιακό «Μουσείο της Τροίας» για να φιλοξενήσει τους «θησαυρούς της Τουρκίας», όπως αναγράφεται σε μεγάλες πινακίδες στον αρχαιολογικό χώρο της αρχαίας Τροίας, που βρίσκεται στον λόγο Χισαρλίκ. Οι διάσημοι αστέρες που αποτελούσαν το καστ των ηθοποιών «Τροία» έχουν ήδη προσκληθεί να παραβρεθούν στην τελετή εγκαινίων του μουσείου. Μεταξύ αυτών, ο πρωταγωνιστής Μπράντ Πιτ, ο Ορλάντο Μπλουμ, που υποδυόταν τον Πάρι, η Ωραία Ελένη Νταϊάν Κρούγκερ και ο Ερικ Μπάνα, που ως Εκτορας σύρθηκε νεκρός στο άρμα του Αχιλλέα. Οι διοργανωτές της λαμπερής φιέστας έχουν προσκαλέσει και γνωστούς αθλητές για να συμμετάσχουν σε σκηνές αναπαράστασης των μαχών.
Το Μουσείο της Τροίας κόστισε 15 εκατ. δολάρια
Το νέο μουσείο έχει εμβαδόν 10.000τμ και η ανέγερσή του κόστισε 15εκατ. δολάρια. Το κτίριο έχει μινιμαλιστική σχεδίαση φιλοδοξώντας να εμπνεύσει στον επισκέπτη, που θα βρεθεί μπροστά από τις προθήκες των εκθεμάτων, εικόνες από τη μονομαχία Αχιλλέα – Εκτορα, που, κατά τον Όμηρο, έλαβε χώρα πίσω από τη δυτική πύλη του.
Η τουρκική κυβέρνηση για πολλές δεκαετίες διαπραγματευόταν με μουσεία 44 χωρών αλλά και συλλέκτες έργων τέχνης την επιστροφή αρχαιολογικών ευρημάτων από την Τροία, που είχαν κλαπεί κατά την διάρκεια των ανασκαφών τον 19ο αιώνα.
Τελικώς το 2012 οι τουρκικές αρχές κατάφεραν σε συνεργασία με τις αντίστοιχες αμερικανικές να φέρουν πίσω ώστε να εκτεθούν στις προθήκες του νέου μουσείου της Τροίας 24 χρυσά στολίδια, μερικά εκ των οποίων ανήκαν στην περίφημη συλλογή της Ωραίας Ελένης και επί 125 χρόνια φιλοξενούνταν εκτός Τουρκίας. Η σπουδαιότερη αρχαιολογική ανακάλυψη της Τροίας όμως, ο επονομαζόμενος «θησαυρός του Πριάμου», μία συλλογή από εντυπωσιακά χρυσά αντικείμενα, όπλα ακόμα και ποτήρια, τα οποία πήρε μαζί του ο Σλίμαν στο Βερολίνο εξακολουθεί να εκτίθεται έως σήμερα στο μουσείο καλών τεχνών Πούσκιν στη Μόσχα.