Η Toyota, ως πρωτοπόρος στην ανάπτυξη της υβριδικής τεχνολογίας, διαθέτει το μεγαλύτερο στόλο υβριδικών αυτοκινήτων στον κόσμο. Η τελευταία προσθήκη στη γκάμα της ιαπωνικής φίρμας είναι η υβριδική έκδοση του μοντέλου RAV4, η οποία εκτίθεται στην 66η Διεθνή Έκθεση Αυτοκίνητου στη Φρανκφούρτη μέχρι την Κυριακή 27 Σεπτεμβρίου.
Η προσπάθεια για μείωση της εξάρτησης μας από τα ορυκτά καύσιμα και της επιβάρυνσης του περιβάλλοντος με επικίνδυνους ρύπους έχει έναν σημαντικό σύμμαχο, την υβριδική τεχνολογία. Αν και τα υβριδικά αυτοκίνητα είναι σημαντικά ακριβότερα από τα αντίστοιχα αμιγώς βενζινοκίνητα και πετρελαιοκίνητα, ο όγκος των πωλήσεων των υβριδικών μοντέλων σε πολλά κράτη αυξάνεται.
Ενδιαφέρον παρουσιάζει το υβριδικό σύστημα παραγωγής ενέργειας το οποίο διαθέτει το ιαπωνικό SUV. Παράγεται σε δυο εκδοχές όσον αφορά την μετάδοση της κίνησης. Η μια που αναμένεται να είναι και φθηνότερη μεταδίδει την κίνηση στους μπροστινούς τροχούς και η δεύτερη η ακριβότερη έχει την δυνατότητα να δίνει κίνηση και στον πίσω άξονα.
Η βασική υβριδική μονάδα που κινεί την δικίνητη έκδοση, απαρτίζεται από έναν αναβαθμισμένο βενζινοκινητήρα 2.500 κ.εκ. κύκλου Atkinson, έναν ισχυρό ηλεκτροκινητήρα, μία γεννήτρια, μία μπαταρία νικελίου-υδριδίου μετάλλου 204 κυψελών τοποθετημένη κάτω από τα πίσω καθίσματα, μία μονάδα ελέγχου ισχύος και μία συσκευή κατανομής ισχύος.
Στη τετρακίνητη έκδοση AWD, έχει προστεθεί το Electric all-wheel drive, το οποίο περιλαμβάνει και ένα δεύτερο ηλεκτροκινητήρα υψηλής τάσης 50 kW τοποθετημένο πίσω. Η δεύτερη μονάδα που καταναλώνει ηλεκτρική ενέργεια έχει σαν αποστολή την κίνηση των πίσω τροχών. Με αυτή την επιλογή εξασφαλίζεται η μόνιμη τετρακίνηση χωρίς να αυξάνεται σημαντικά το βάρος του αυτοκινήτου και επιπλέον αποφεύγεται η περιπλοκότητα ενός κεντρικού άξονα μετάδοσης.
Η έξτρα πρόσφυση που προσφέρει το σύστημα E-Four, έχει σαν αποτέλεσμα το ιαπωνικό αυτοκίνητο να αποκτά ικανότητα ρυμούλκησης 1. 650 κιλά.
Η συνολική ισχύς του υβριδικού συστήματος είναι 197 ίπποι. Αυτή η ισχύς επιταχύνει το RAV4 Hybrid από 0-100 χλμ./ώρα σε 8,7΄΄ και του προσδίδει τελική ταχύτητα 180 χλμ./ώρα. Η μέση εργοστασιακή κατανάλωση είναι 4,9 λίτρα/100χλμ. και οι εκπομπές CO2 115 γραμ./χλμ.
Το υβριδικό σύστημα χρησιμοποιεί την ισχύ του βενζινοκινητήρα και του ηλεκτροκινητήρα σε συνδυασμό ή ανεξάρτητα, μεγιστοποιώντας την απόδοση και των δύο μονάδων. Κατά τη διάρκεια της επιβράδυνσης και στο φρενάρισμα, οι ηλεκτροκινητήρες ενεργούν σαν γεννήτρια υψηλής απόδοσης με αποτέλεσμα την ανάκτηση ενέργειας μέσω πέδησης. Η κινητική ενέργεια που συνήθως σπαταλιέται σαν θερμότητα, ανακτάται σαν ηλεκτρική ενέργεια που αποθηκεύεται στη μπαταρία.Η συνεχώς μεταβαλλόμενη μετάδοση του E-CVT ελέγχεται μέσω τεχνολογίας Shift-by-Wire, χρησιμοποιώντας ηλεκτρονικό σύστημα επιλογέα.
Το RAV4 Hybrid διαθέτει τέσσερα προγράμματα οδήγησης κατ’ επιλογή που αυξάνουν τις δυνατότητες του υβριδικού συστήματος. Ενδιαφέρον παρουσιάζει το υβριδικό πρόγραμμα EV mode, το οποίο ενεργοποιεί μόνο τον ηλεκτρικό κινητήρα. Εξασφαλίζει αθόρυβη λειτουργία, για μηδενική κατανάλωση καυσίμου αφού καταναλώνει ηλεκτρική ενέργεια και μηδενικές εκπομπές CO2, NOx και PM.
Όμως, έχει το μειονέκτημα της μικρής αυτονομίας. Tο νέο Toyota RAV4 Hybrid AWD, αναμένεται στην Ελλάδα το πρώτο τρίμηνο του 2016.