Το βαρύ κλίμα που σκιάζει 26 στελέχη του ΟΣΕ, της ΕΡΓΟΣΕ και της κοινοπραξίας ALSTOM -ΤΟΜΗ μετά τις ανώνυμες καταγγελίες στην ευρωπαϊκή εισαγγελία και το σχετικό πόρισμα –κόλαφος για τα όσα διαδραματίζονταν τα τελευταία χρόνια στην κρίσιμη εργολαβία του σιδηροδρόμου, επιταχύνει τον βηματισμό της κυβέρνησης στις δεσμεύσεις για την μεγιστοποίηση των κανόνων ασφαλείας και τον εκσυγχρονισμό των τρένων.
Στο πλαίσιο αυτό σήμερα, προγραμματίζεται η διοικητική παράδοση από την ΕΡΓΟΣΕ στον ΟΣΕ των συστημάτων σηματοδότησης του σιδηροδρομικού δικτύου στο κομμάτι από Λάρισα μέχρι Πλατύ Ημαθίας που εντάσσεται στην περίφημη σύμβαση 717 η καθυστέρηση της οποίας, σε συνδυασμό με τα ανθρώπινα λάθη οδήγησαν στο τραγικό συμβάν των Τεμπών με τους 57 νεκρούς στα τέλη του περασμένου Φεβρουαρίου.
Για σήμερα είναι επίσης προγραμματισμένη η παράδοση του έργου της τηλεδιοίκησης στα τμήματα Δομοκός – Λάρισα (έχει ήδη παραδοθεί η σηματοδότηση) και Λάρισα – Πλατύ. Έχουν επίσης ολοκληρωθεί σε σημαντικό τμήμα του δικτύου, οι εργασίες για την πλήρη εγκατάσταση του συστήματος τηλεδιοίκησης (ETCS) και σήμερα ξεκινούν οι σχετικές δοκιμές του συστήματος με στόχο την έκδοση του κοινοτικού πιστοποιητικού συμβατότητας. Κατόπιν αυτών για την ολοκλήρωση της σύμβασης 717 απομένει πλέον μόνο η σηματοδότηση στο τμήμα Οινόη – Τιθορέα και η ολοκλήρωση του Κέντρου Τηλεδιοίκησης στο Σιδηροδρομικό Κέντρο Αχαρνών (ΣΚΑ), έργα που προγραμματίζονται για τον Σεπτέμβριο.
Ωστόσο το ποινικό σκέλος της υπόθεσης τώρα αρχίζει καθώς για την 717 βρίσκεται σε εξέλιξη έρευνα της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας η οποία έχει καλέσει σε απολογία πρόσωπα, τα οποία κατηγορούνται για σωρεία κακουργημάτων ενώ η σχετική δικογραφία έχει διαβιβαστεί και στην βουλή για την αναζήτηση πολιτικών ευθυνών.
Η σύμβαση 717 είχε υπογραφεί από τις εταιρείες Alstom-ΤΟΜΗ πριν από εννέα χρόνια με συμβατικό τίμημα ύψους 41 εκατ. ευρώ, στην πορεία αυξήθηκε στα 51,2 εκατ. και στη συνέχεια προστέθηκαν με συμπληρωματική σύμβαση άλλα 13,3 εκατ. και αφού μεσολάβησαν διαδοχικές παρατάσεις χωρίς όμως το έργο που αποτελεί την επιτομή των δικλείδων ασφαλείας του σιδηροδρόμου να έχει ολοκληρωθεί.
Στην πορεία υλοποίησης της σύμβασης από την κοινοπραξία αποχώρησε η θυγατρική της ΑΚΤΩΡ (ΤΟΜΗ), η οποία λόγω απουσίας αντίστοιχης εμπειρίας από εξειδικευμένα σιδηροδρομικά έργα, αξιοποίησε την τεχνογνωσία των Γάλλων (Alstom). Ωστόσο με την υπογραφή της σύμβασης, οι δύο εταιρείες χώρισαν το έργο, με αποτέλεσμα οι μελέτες που παρέδιδε η ΤΟΜΗ να μην είναι εγκεκριμένες καθώς πιστοποιούνταν από μία τρίτη εταιρεία (Komel), η οποία δεν διέθετε την αναγκαία εμπειρία και επομένως οι μελέτες δεν θεωρούνταν εγκεκριμένες. Παρόλα αυτά όπως επισημαίνει το πρόσφατο πόρισμα της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας, αυτό δεν απέτρεψε την κοινοπραξία να εκτελεί παράτυπα έργο και μάλιστα να πληρώνεται κανονικά για αυτό από την ΕΡΓΟΣΕ. Τους τελευταίους μήνες και μετά τον συμβάν των Τεμπών, η προηγούμενη κυβέρνηση και η αντιπολίτευση συγκρούστηκαν σχετικά με τα ποσοστά υλοποίησης της σύμβασης 717, που ενώ ξεκίνησε το 2014 μέχρι και τον Φεβρουάριο του 2023 υπολειπόταν περίπου το 30%.
Παρά το τεράστιο κόστος σε ανθρώπινες ζωές, η 717 φαίνεται ότι παίρνει το δρόμο της χωρίς όμως να υπάρχει η κατάλληλη ορατότητα ότι θα τηρηθούν όπως έχουν προγραμματιστεί όλες οι αυστηρές προθεσμίες που είχε ορίσει η προηγούμενη κυβέρνηση και συνεχίζει η παρούσα για να θωρακιστεί επαρκώς ο ελληνικός σιδηρόδρομος.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι για το σύστημα ETCS απαιτείται πιστοποίηση και από την Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμου, η οποία θα χρειαστεί χρόνο. Επιπλέον αγκάθι αποτελεί η λειτουργική επαναφορά του συστήματος ETCS σε 120 τρένα του τροχαίου υλικού της ΓΑΙΑΟΣΕ, που αποτελεί συνέχεια της σύμβασης 10004 του 2007 με την ιταλική Ansaldo, που εν συνεχεία εξαγοράστηκε από τη Hitachi. Η ΓΑΙΑΟΣΕ έχει ξεκινήσει από την Άνοιξη, απευθείας διαπραγματεύσεις με τη Hitachi, η οποία για να υποβάλλει προσφορά ζητά συνεχείς παρατάσεις.
Τον περασμένο Απρίλιο ο πρώην υπουργός Επικρατείας κ. Γιώργος Γεραπετρίτης είχε δηλώσει ότι για το θέμα υπήρξε επικοινωνία και του Πρωθυπουργού με τον Ιαπωνικό κολοσσό για να επισπευτούν οι διαδικασίες, όπως αντίστοιχα και με την Αlstom. Υπενθυμίζεται ότι το ελληνικό δημόσιο, έχει προχωρήσει σε απευθείας διαπραγμάτευση με την Hitachi, αφού οι δυο προηγούμενες διαγωνιστικές προσπάθειες της ΓΑΙΑΟΣΕ για την ανάταξη του ETCS στους συρμούς υπήρξαν άγονες.
newmoney.gr