Καταστροφική Αύξηση Κόστους για Μικρές Επιχειρήσεις: Οργή για το Νέο Σύστημα Ηλεκτρονικής Έκδοσης Στοιχείων
Η μετάβαση σε ιδιωτικούς παρόχους υπηρεσιών ηλεκτρονικής έκδοσης στοιχείων (ΥΠΑΗΕΣ) αναμένεται να επιφέρει σημαντικές οικονομικές και επιχειρησιακές προκλήσεις για τις επιχειρήσεις λιανικής πώλησης. Ο αυξημένος φόρτος εργασίας, η έλλειψη ενημέρωσης και τα επιπλέον κόστη είναι μερικά από τα ζητήματα που θα πρέπει να αντιμετωπιστούν άμεσα. Αναλυτικότερα, οι εμπορικές επιχειρήσεις λιανικής πώλησης, μέχρι τώρα, λειτουργούσαν με δύο βασικούς τρόπους για την έκδοση αποδείξεων:
1. Μέσω της ταμιακής μηχανής.
2. Μέσω της εμπορικής διαχείρισης (ERP) με ΕΑΦΔΣΣ (παλαιού τύπου φορολογικός μηχανισμός).
Σήμερα, οι επιχειρήσεις καλούνται να υιοθετήσουν έναν νέο τρόπο έκδοσης στοιχείων μέσω ιδιωτικού παρόχου υπηρεσιών ηλεκτρονικής έκδοσης στοιχείων (ΥΠΑΗΕΣ) για συναλλαγές με το δημόσιο, ο οποίος είναι ένας νέος τύπος φορολογικού μηχανισμού. Οι ιδιωτικοί πάροχοι ανέρχονται σε περίπου 10 επιχειρήσεις, και η μετάβαση σε αυτό το σύστημα αναμένεται να δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα στις επιχειρήσεις.
Συγκεκριμένα, το κόστος απόκτησης ταμειακών μηχανών για την έκδοση 1850Ζ για 6 χρόνια ανέρχεται στα 500 €, δηλαδή περίπου 80 € τον χρόνο. Ωστόσο, με το νέο μέτρο, το κόστος έκδοσης αποδείξεων λιανικής πώλησης αναμένεται να αυξηθεί κατά 3000%, φτάνοντας τα 2400 € τον χρόνο.
Τα προβλήματα που προκύπτουν είναι σοβαρά και άμεσα:
1. Η σύνδεση στους νέους ΦΗΜ: Οι εταιρείες πληροφορικής μπορεί να μην προλάβουν έγκαιρα τη σύνδεση με τα συστήματα ERP, καθώς απαιτείται χρόνος για την προσαρμογή και δοκιμή των νέων συστημάτων.
2. Η εφαρμογή και εγκατάσταση του νέου συστήματος: Η διαδικασία μπορεί να παρουσιάσει προβλήματα, τα οποία απαιτούν περισσότερο χρόνο για να επιλυθούν πέραν της καθορισμένης προθεσμίας της 2ας Ιουλίου. Αυτό σημαίνει ότι οι επιχειρήσεις ενδέχεται να αντιμετωπίσουν λειτουργικά προβλήματα και καθυστερήσεις στην καθημερινή τους λειτουργία, μέχρι να ολοκληρωθεί η ομαλή μετάβαση στο νέο σύστημα.
Η φήμη ότι από το 2025 και μετά όλοι οι επαγγελματίες πρέπει να συνδεθούν με πάροχο προκαλεί σοβαρά ζητήματα βιωσιμότητας, ειδικά για τις μικρές επιχειρήσεις στην επαρχία και σε απομακρυσμένες περιοχές. Αυτές οι επιχειρήσεις αδυνατούν να αντέξουν μια αύξηση του κόστους έκδοσης αποδείξεων λιανικής πώλησης κατά 3000%, από τα 80 € στα 2400 € τον χρόνο.
Ο Εμπορικός και Βιοτεχνικός Σύλλογος Σπερχειάδας απαιτεί την άμεση αναθεώρηση αυτού του μέτρου. Δεν είναι αποδεκτό το μέτρο να εφαρμόζεται οριζόντια, χωρίς να λαμβάνεται υπόψη η ιδιαιτερότητα των μικρών επιχειρήσεων. Κάτι τέτοιο τις οδηγεί αναπόφευκτα στο κλείσιμο.
Ζητάμε άμεση παρέμβαση των υπουργείων, ώστε οι πάροχοι να μην εκμεταλλεύονται την κατάσταση με αισχροκερδείς πρακτικές. Οι υπηρεσίες πρέπει να παρέχονται βάσει πλαισίου και ορίων που θέτουν τα υπουργεία. Απαιτούμε επίσης να εξεταστεί η δυνατότητα παροχής αυτών των υπηρεσιών δωρεάν μέσω της ΑΑΔΕ σε όλους τους επαγγελματίες.
Ο Εμπορικός και Βιοτεχνικός Σύλλογος Σπερχειάδας εκπροσωπεί επιχειρήσεις που παλεύουν καθημερινά να επιβιώσουν εν μέσω δυσβάστακτων λειτουργικών εξόδων και δυσμενών οικονομικών συνθηκών. Δεν θα επιτρέψουμε να οδηγηθούν στον μαρασμό. Ζητάμε άμεσα μέτρα προστασίας και στήριξης από την κυβέρνηση, ώστε οι επιχειρήσεις μας να παραμείνουν ενεργές και η περιοχή μας να μην καταρρεύσει. Είναι ώρα για δράση.