Οι επιβάτες του Titan πλήρωσαν 250.000 δολάρια σε μια κατάδυση που αποδείχθηκε μοιραία – H ψυχολογία πίσω από την γοητεία των extreme sports
Από τον πάτο της Τάφρου των Μαριανών, το ναυάγιο του Τιτανικού και το διάστημα, έως τους αγώνες ιστιοπλοΐας και την ορειβασίαστην κορυφή του Έβερεστ, μια πληθώρα πλούσιων επιχειρηματιών και CEO μεγάλων εταιρειών, αφήνουν για λίγο τα ηνία και επιδίδονται σε περιπετειώδη σπoρ.
Προαπαιτούμενο του να είναι κανείς περιπετειώδης, είναι σίγουρα η οικονομική ευρωστία. Για παράδειγμα τα εισιτήρια για το υποβρύχιο ταξίδι του Τιτανικού, που διοργάνωσε η Oceangate, μια εταιρεία εξερευνητικού τουρισμού, κόστισαν 250.000 δολάρια. Μεταξύ των πέντε ατόμων που επιβαίνουν στο εξαφανισμένο υποβρύχιο Titan, βρίσκονται δύο δισεκατομμυριούχοι.
Ο Hamish Harding, ένας 58χρονος επιχειρηματίας που έκανε περιουσία, πουλώντας ιδιωτικά τζετ και κατέχει τρία παγκόσμια ρεκόρ Γκίνες για προηγούμενα ακραία ταξίδια, και ο Πακιστανός επιχειρηματίας Shahzada Dawood, 48 ετών, με έδρα τη Βρετανία, ο οποίος βρίσκεται στο σκάφος μαζί με τον 19χρονο γιο του Suleman. Ωστόσο, οι παραπάνω επιχειρηματίες δεν είναι οι μόνοι που συμμετέχουν σε ακραίες, ή έντονες δραστηριότητες, εκτός από τον εταιρικό χώρο τους.
Extreme καριέρες, extreme δραστηριότητες
Το πιο αξιοσημείωτο παράδειγμα είναι εκείνο του Jeff Bezos, του ιδρυτή της Amazon. O ίδιος πραγματοποίησε την πιο ριψοκίνδυνη πτήση της ζωής του, μέσω ενός αεροσκάφους που τον μετέφερε 99 χιλιόμετρα πάνω από τη Γη, ακριβώς στην άκρη του διαστήματος. Ο πρώην διευθύνων σύμβουλος της Amazon, είναι κάτι σαν τυχοδιώκτης, με τα ταξίδια του στη θάλασσα, ή στον πάτο των σπηλαίων να αποτελούν κάθε φορά παγκόσμια είδηση.
Ο Bezos έχει ξοδέψει τον χρόνο των διακοπών του όλα αυτά τα χρόνια σε μια σειρά από ασυνήθιστες ασχολίες. Έχει κατεβεί εκατοντάδες μέτρα σε σκοτεινές σπηλιές, εξοπλισμένος με ιμάντες και φακό κεφαλής, και κάποτε πέρασε τρεις εβδομάδες στη θάλασσα για να ανακτήσει κομμάτια του κινητήρα του διαστημοπλοίου Apollo 11, το οποίο μετέφερε τους πρώτους ανθρώπους στο φεγγάρι. Τα παραπάνω βέβαια δεν τον κάνουν ακριβώς μοναδικό ανάμεσα στους ομότεχνούς του, καθώς στην πραγματικότητα, το πάθος για ακραίες εμπειρίες φαίνεται να είναι ένα κοινό χαρακτηριστικό μεταξύ των δισεκατομμυριούχων του κόσμου.
Ο Richard Branson, o ιδρυτής της Virgin Group, είναι πολύ γνωστός για τα παράτολμα χόμπι του. Κάποτε πήδηξε από το Καζίνο Palms στο Las Vegas, έκανε kitesurfing στη Μάγχη το 2012 και έγινε ο πρώτος άνθρωπος που διέσχισε τον Ατλαντικό και τον Ειρηνικό Ωκεανό με ένα αερόστατο. Το 2011, ξεκίνησε την Virgin Oceanic με στόχο να εξερευνήσει τα βαθύτερα σημεία των ωκεανών του κόσμου, αν και το εγχείρημα αυτό έχει έκτοτε εγκαταλειφθεί. Ίσως πιο φιλόδοξοι από τις υποβρύχιες επιδιώξεις του Branson, είναι ωστόσο, οι στόχοι του για τον διαστημικό τουρισμό. Το διαστημικό του εγχείρημα, η Virgin Galactic, επικεντρώνεται στον υποτροχιακό τουρισμό, όπου οι επιβάτες μπορούν να πληρώσουν 200.000 έως 250.000 δολάρια για ένα πολυτελές ταξίδι στο διάστημα.
Αντίστοιχα τολμηρός εμφανίζεται και ο Sergey Brin, ο συνιδρυτής της Google, ο οποίος έχει πάθος με τα ασυνήθιστα αεροσκάφη. Τα τελευταία τέσσερα χρόνια, ο Brin εργάζεται σε μια μυστική εταιρεία αερόπλοιων γνωστή ως, LTA Research and Exploration. Η εταιρεία ξεκίνησε μέσα στο ερευνητικό κέντρο Ames της NASA και εργάζεται για να υλοποιήσει το όραμά της για αεροσκάφη με μηδενικές εκπομπές ρύπων.
Ενώ ο στόχος των αερόπλοιων του Brin είναι να παραδίδουν ανθρωπιστική βοήθεια, το σκάφος – που μοιάζει με ένα Zeppelin ή ένα αερόστατο – είναι επίσης πολυτελώς εξοπλισμένο, ώστε να μπορεί να χρησιμεύσει ως «διηπειρωτικό αερόπλοιο» για τους φίλους και την οικογένεια του Brin.
Σε λίγο πιο ήπιους τόνους, αλλά εξίσου περιπετειώδη σπορ επιδίδονται ο Mark Zuckerberg και ο Elon Musk. O Zuckerberg είναι φανατικός λάτρης του efoiling – της ηλεκτρική σερφοσανίδας – και του κυνηγιού με τόξο. Ο Musk, αν και έχει περιγράψει τον εαυτό του ως βιβλιοφάγο, κάνει μαθήματα καράτε, τζούντο και βραζιλιάνικου ζίου ζίτσου.
Η αναζήτηση του κινδύνου
Η συμμετοχή σε τολμηρές δραστηριότητες και αθλήματα αντοχής απαιτεί δύο βασικά πράγματα: πολύ χρόνο και χρήματα. Χρόνο καθώς η προπόνηση, τα ταξίδια, οι αγώνες, η αποκατάσταση και οι αναπόφευκτες ώρες που ξοδεύει κανείς για να μάθει τον εξοπλισμό του συσσωρεύονται. Χρήματα επειδή, τα extreme αθλήματά δεν είναι καθόλου φθηνά. Σύμφωνα με τους New York Times, το συνολικό κόστος ενός μαραθωνίου – αναμφισβήτητα το λιγότερο απαιτητικό και δαπανηρό σε εξοπλισμό από όλα τα ακραία αθλήματα – μπορεί εύκολα να ξεπεράσει τα 1.600 δολάρια.
Αντίστοιχα, τα κόστη για τις επικίνδυνες παραπάνω δραστηριότητες μπορεί να κυμαίνονται σε διαφορετικές τιμές. Ορισμένοι επιβάτες των πτήσεων της Blue Origin έχουν πληρώσει εκατομμύρια, ενώ ένα ταξίδι στο Νότιο Πόλο είναι εφικτό με μόλις 100.000 δολάρια. Το ταξίδι στον Τιτανικό κοστίζει περίπου 250.000 δολάρια. Παρόλα αυτά, οι ταξιδιώτες υψηλού επιπέδου συνεχίζουν να δίνουν προτεραιότητα σε αυτές τις διακοπές που έρχονται μια φορά στη ζωή τους, ακόμη και αν αυτές συνοδεύονται από κάποιο βαθμό κινδύνου.
Η αναζήτηση όμως αυτού του κινδύνου, ή του πόνου είναι μάλλον ο πιο βασικός παράγοντας που ωθεί τους πλούσιους αυτούς ανθρώπους, να ωθούνται στα άκρα. «Κατακλύζοντας τη συνείδηση με δυσάρεστα πράγματα, ο πόνος και ο κίνδυνος παρέχει μια προσωρινή ανακούφιση από τα βάρη της αυτογνωσίας», εξηγούν κάποιοι ερευνητές. Η επιδίωξη αυτών των συναισθημάτων έχει γίνει τόσο συνηθισμένη μεταξύ των ευκατάστατων, οι οποίοι θεωρούν τους εαυτούς τους τρομερά ριψοκίνδυνους, όπου συνεχώς αυξάνεται ο αριθμός ανάλογων ταξιδιών, εξερευνήσεων και αθλημάτων.
Σημαντικό ρόλο παίζει φυσικά και η περίοδος της καραντίνας, όπου ο εγκλεισμός μας, λόγω covid έπαιξε σημαντικό ρόλο για να κυνηγάνε όλο και περισσότεροι, τέτοιες μοναδικές και παράτολμες εμπειρίες. Είτε πρόκειται για μια μόδα ψυχαγωγίας, είτε για μια ψυχολογική ανάγκη να ζήσουν μια συνταρακτική εμπειρία, οι πλούσιοι αυτοί επιχειρηματίες φαίνεται ότι εθίζονται σε αυτόν τον τύπο δραστηριοτήτων. Αυτές τους οι αποδράσεις, εφόσον γίνονται με όλα τα απαραίτητα μέτρα ασφαλείας, μας προσφέρουν σίγουρα μια εικόνα του απίστευτου και του εξωπραγματικού, που ίσως να μην καταφέρουμε ποτέ να γνωρίσουμε από κοντά.
protothema.gr