Αποκλειστικά με προσφορές γεμίζουν το καλάθι τους τα ελληνικά νοικοκυριά προκειμένου να «ελαφρύνουν» τον οικογενειακό προϋπολογισμό τους και η επίσκεψή τους στο σούπερ μάρκετ μοιάζει περισσότερο με… αγγαρεία παρά με διασκέδαση.
Αυτό ήταν το συμπέρασμα της έρευνας της MRB Hellas που παρουσιάστηκε στο πλαίσιο του 12ου Συνεδρίου του ECR Hellas δείχνοντας παράλληλα ότι η πιστότητα σε ένα brand, είτε επώνυμο είτε ιδιωτικής ετικέτας, ανήκει πια στο παρελθόν.
Δεν βλέπουν φως
Στο μεταξύ, δυσοίωνες είναι οι προβλέψεις των Ελλήνων σχετικά με το πότε θα βγει η χώρα από την κρίση. Λίγο περισσότεροι από τους μισούς και συγκεκριμένα το 52% δήλωσαν ότι η Ελλάδα θα βγει από την κρίση μετά από 8 χρόνια, ενώ ένας στους τέσσερις υπογραμμίζει ότι η χώρα δεν θα βγει ποτέ από την κρίση.
Με βάση αυτά τα δεδομένα, το 42% των καταναλωτών που συμμετείχαν στην έρευνα εξέφρασε την πρόθεσή του να περιορίσει τις αγορές του στα είδη σούπερ μάρκετ, ενώ το 22,6% δήλωσε ότι θα μειώσει τις αγορές τροφίμων. Αναφορικά με τον τρόπο που θα το πετύχουν, οι ερωτηθέντες απάντησαν ότι θα αγοράζουν τα απολύτως απαραίτητα πραγματοποιώντας περισσότερες επισκέψεις στα καταστήματα για αναζήτηση καλύτερων τιμών και αγοράζοντας μόνο προϊόντα που βρίσκονται σε προσφορές. Μάλιστα, επισημαίνουν ότι αν δεν υπάρχει προσφορά στην κατηγορία προϊόντων που θέλουν, θα αναβάλλουν τις αγορές τους για αργότερα, όταν δηλαδή θα μπει σε προσφορά.
Με λίστα
Σχετικά με τον τρόπο που πραγματοποιούν τις αγορές τους, ένας στους δύο δηλώνει διαβασμένος, το 36% αναφέρει ότι θυμάται τη λίστα, καθώς είναι περιορισμένη, το 14% επισκέπτεται με «σκονάκι» το σούπερ μάρκετ, ενώ το 1% σημειώνει τα ψώνια του στο κινητό του. Εντύπωση βέβαια προκαλεί το γεγονός ότι οι καταναλωτές στη λίστα τους δίπλα από το προϊόν σημειώνουν και τις τιμές.
Την ίδια ώρα, ελαφρύτερο κατά 41 ευρώ εμφανίζεται το μέσο μηνιαίο καλάθι, καθώς από τα 280 ευρώ το 2015 το κόστος του έπεσε στα 239 ευρώ το 2016. Ως προς την επισκεψιμότητα, έχει αυξηθεί κατά 8% ο αριθμός των καταναλωτών που επισκέπτονται το σούπερ μάρκετ μόνο όταν είναι απαραίτητο, ενώ σε ό,τι αφορά στα «μεγάλα» καλάθια έχουν μειωθεί από τα 66 ευρώ στα 55 ευρώ και του «ειδικού σκοπού», δηλαδή αγορές για έκτακτες περιστάσεις όπως εκδρομές, γιορτές κ.λπ., έχουν πέσει από τα 19 ευρώ στα 14 ευρώ.
Με το… φόβο
Κατά 10 μονάδες έχει αυξηθεί το ποσοστό των καταναλωτών που ξοδεύουν λιγότερα από όσα είχαν υπολογίσει κυρίως υπό το φόβο ότι δεν θα τους φτάσουν τα χρήματα, είτε γιατί τα φρούτα – λαχανικά δεν ήταν φρέσκα, γιατί είχε ουρά, γιατί δεν βρήκαν την προσφορά που ήθελαν κ.ο.κ.
«Πλήγμα» για το οργανωμένο λιανεμπόριο αποτελούν οι… gourmet καταναλωτές, οι οποίοι, επειδή δεν βρίσκουν αυτά που θέλουν στα σούπερ μάρκετ, στρέφονται σε εξειδικευμένα καταστήματα, όπως αρτοποιεία, κρεοπωλεία κ.λπ. Αυτό μεταφράζεται σε απώλεια 107 ευρώ, με το καλάθι τους να έχει περιοριστεί από τα 510 ευρώ στα 403 ευρώ.
Από την πλευρά των επιχειρήσεων, σύμφωνα με στοιχεία της Grant Thorton, προκύπτει ότι μία στις τέσσερις εταιρίες εμφανίζει έλλειμμα στο κεφάλαιο κίνησης, ενώ αντίστοιχο είναι το ποσοστό των επιχειρήσεων που δεν μπορούν να καλύψουν τις δανειακές τους υποχρεώσεις. Τέλος, οι χρηματοδοτικές τους ανάγκες εκτιμώνται στα 25 δισ. ευρώ, ενώ το κενό στο κεφάλαιο κίνησης στα 12 δισ. ευρώ.