Υπουργείο Υποδομών: «Τρέχει» για την παράδοση Αττικής Οδού και Εγνατίας – Leader στις παραχωρήσεις η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ  

Η σε ισχύ σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού με παραχωρησιούχο, την κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – ΑΒΑΞ, λήγει στις αρχές Οκτωβρίου και όπως έχει ξεκαθαρίσει η κυβέρνηση δεν θα παραταθεί.

Lamianow.gr Add a Comment
6 Min Read

Με τον χρόνο σιγά σιγά να περνάει και ήδη τον όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, «νικητή» των μεγάλων διαγωνισμών για τις οδικές υποδομές, μέσω σύμβασης παραχώρησης, της Αττικής Οδού και της Εγνατίας, να έχει κάνει από καιρό τις δικές του απαραίτητες ενέργειες (τεχνικά και χρηματοοικονομικά θέματα, έγγραφα κ.α.), το δημόσιο αρχίζει και αυτό να… «τρέχει» για να εκπληρώσει τις δικές του υποχρεώσεις.

Άλλωστε, βρισκόμαστε ήδη στην «καρδιά του καλοκαιριού» και τόσο από την πλευρά της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, όσο και από το αρμόδιο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, έχουν βάλει τα σχετικά χρονικό ορόσημα της παράδοσης των δύο συμβάσεων στις αρχές του 2025, μέσα στους πρώτους μήνες του επόμενου έτους. Έτσι, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών βάζει Νομικό Σύμβουλο ώστε να βοηθήσει την αρμόδια διεύθυνση στο πλαίσιο της παράδοσης – παραλαβής των έργων παραχώρησης της Αττικής Οδού και της Εγνατίας Οδού.

Προφανώς, θεωρείται αναγκαία αυτή η υποστήριξη σχετικά με τη διαχείριση των θεμάτων που θα προκύψουν μεταξύ Δημοσίου και Παραχωρησιούχου (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και εταίρων) κατά την παράδοση – παραλαβή των οδικών έργων παραχώρησης, που μπορεί να σχετίζονται με νομικά και χρηματοοικονομικά ζητήματα, με αδειοδοτήσεις και πιστοποιήσεις, τα διόδια και τις όποιες άλλες εκκρεμότητες υπάρχουν.

Σε κάθε περίπτωση, εν αναμονή της επίσημης παραλαβής των δύο συμβάσεων το 2025, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είναι ήδη leader στις παραχωρήσεις. Να αναφέρουμε ότι η πρόσφατη συμφωνία πώλησης της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή στη Masdar, φέρνει στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ επιπλέον ρευστότητα 880 εκατ. ευρώ, δύναμη πυρός άνω των 3 δισ. για νέα έργα, με τον όμιλο να έχει το μεγαλύτερο και πλέον αποδοτικό χαρτοφυλάκιο παραχωρήσεων με εξασφαλισμένα μερίσματα άνω των 10 δισ. ευρώ στη διάρκεια ζωής τους, που ανέρχεται κατά μέσο όρο στα 25 έτη (μαζί με Αττική Οδό κ.α.), αλλά και κατασκευαστικό ανεκτέλεστο άνω των 5 δισ. ευρώ.

Ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ πέραν των συμμετοχών (100%) σε Νέα Οδό και Κεντρική Οδό ή και μικρότερη στην Ολυμπία Οδό, έχει επικρατήσει και στον διαγωνισμό για την παραχώρηση του ΒΟΑΚ. Επίσης, προωθεί μεγάλες επενδύσεις όπως το αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου (Κρήτης), το ολοκληρωμένο τουριστικό συγκρότημα με καζίνο στο Ελληνικό κ.α.

Η Εγνατία Οδός

Να θυμίσουμε ότι ήδη έχει υπογραφεί η σύμβαση για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού στην κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε. και EGIS PROJECTS S.A., έναντι προσφοράς ύψους 1.496.100.000 ευρώ, η οποία θα επαναϋπολογιστεί με βάση τις προβλέψεις της σύμβασης παραχώρησης κατά την ημερομηνία έναρξης παραχώρησης. το σχήμα υπό τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, με τις εγγυήσεις των αρχικών μετόχων και την εποπτεία του Ελληνικού Δημοσίου, θα αναλάβει για 35 έτη το δικαίωμα χρήσης και εκμετάλλευσης της Εγνατίας Οδού και των τριών καθέτων οδικών αξόνων.

Οι υποδομές του οδικού άξονα θα αναβαθμιστούν αισθητά, καθώς για πρώτη φορά θα πραγματοποιηθεί βαριά συντήρηση της Εγνατίας Οδού και των τριών κάθετων αξόνων, οι οποίες έχουν συνολικό μήκος 225 χιλιόμετρα και συνδέουν την Ελλάδα με την Αλβανία, τη Βόρεια Μακεδονία και τη Βουλγαρία.

Εντός πέντε ετών από την έναρξη της παραχώρησης θα ολοκληρωθούν σημαντικές επενδύσεις άνω των 420 εκατ. ευρώ για την ανάταξη του οδικού άξονα και την αναβάθμιση των κάθετων αξόνων. Μεταξύ των έργων περιλαμβάνεται η αναβάθμιση του οδικού άξονα Χαλάστρα – Εύζωνοι ώστε να αποκτήσει τεχνικές προδιαγραφές κλειστού αυτοκινητόδρομου, ικανοποιώντας ένα πάγιο αίτημα κατοίκων και φορέων της Κεντρικής Μακεδονίας.

Κατά τη διάρκεια των 35 ετών της σύμβασης παραχώρησης προβλέπεται να εκτελεστούν εργασίες βαριάς συντήρησης συνολικού κόστους 1,8 δισ. ευρώ. Οι εργασίες αυτές αφορούν κυρίως αντικαταστάσεις ασφαλτικών και οδοστρωμάτων, βαριά συντήρηση τεχνικών έργων (γέφυρες, σήραγγες), αντικαταστάσεις οριζόντιας και κάθετης σήμανσης (πινακίδες, διαγράμμιση) και αντικατάσταση μεταλλικών στηθαίων ασφαλείας.

Η σύμβαση προβλέπει επίσης την κατασκευή και 16 Σταθμών Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ) και 12 σύγχρονων χώρων στάθμευσης και αναψυχής κατά μήκος του οδικού άξονα.

Η μεταβατική περίοδος για την Αττική Οδό

Επίσης, στις αρχές Ιουλίου το ΤΑΙΠΕΔ απέστειλε στο Ελεγκτικό Συνέδριο για προσυμβατικό έλεγχο τον φάκελο του διαγωνισμού που έχει προηγηθεί και ανέδειξε ανάδοχο την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, με προσφορά 3,27 δισ. ευρώ. Βάσει της διαγωνιστικής διαδικασίας το προαναφερόμενο τίμημα θα καταβληθεί εφάπαξ κατά τον χρόνο υπογραφής της σύμβασης παραχώρησης και η χρηματοδότηση του έργου αναμένεται να προέλθει από έναν συνδυασμό ιδίων κεφαλαίων του ομίλου και τραπεζικού δανεισμού.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις τόσο του προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Γιώργου Περιστέρη, όσο και της ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών, η Αττική Οδός θα παραδοθεί στον κατασκευαστικό Όμιλο, στο τέλος του πρώτου τριμήνου του 2025.

Η σε ισχύ σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού με παραχωρησιούχο, την κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – ΑΒΑΞ, λήγει στις αρχές Οκτωβρίου και όπως έχει ξεκαθαρίσει η κυβέρνηση δεν θα παραταθεί. Θα μεσολαβήσει δηλαδή ένα διάστημα κατά το οποίο ο αυτοκινητόδρομος θα περάσει στο δημόσιο χωρίς να υπάρχει παραχωρησιούχος. Υπενθυμίζεται πως με τη νέα παραχώρηση τα διόδια για τα ΙΧ θα μειωθούν στα 2,5 ευρώ, από 2,8 ευρώ.

newsit.gr

Share This Article
Leave a comment

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Exit mobile version