Το μεσημέρι της Τετάρτης ο δήμαρχος Λαμιέων Θύμιος Καραϊσκος ανακοίνωσε στα τοπικά ΜΜΕ ότι ένα συγκεκριμένο κομμάτι στο κέντρο της πόλης από την Ευαγγελίστριας ως την Αινιάνων θα γίνει ήπιας κυκλοφορίας στο πλαίσιο της αναβάθμισης του αστικού κέντρου με στόχο την ανάδειξη των ποιοτικών χαρακτηριστικών.
Αναμφίβολα μια αλλαγή στην καθημερινότητα και τις συνήθειες του πολίτη δεν είναι -πάντοτε- ευπρόσδεκτη με το “καλημέρα”. Για αυτόν το λόγο μάλιστα ο δήμαρχος διατυμπάνισε τουλάχιστον 3 φορές στην διάρκεια της δήλωσης του ότι πρόκειται για μια παρέμβαση η οποία θα γίνει σε συνεργασία με τους πολίτες αλλά και τους φορείς για την καλύτερη δυνατή εφαρμογή και πως η δημοτική αρχή έχει “ανοιχτές κεραίες” στο πλαίσιο της παρέμβασης. “Τα βήματα είναι πολύ προσεκτικά έχουμε ανοικτές τις κεραίες μας στην κοινωνία των δημοτών μας. Και αυτό είναι αυτονόητο γιατί οι κυκλοφοριακές ρυθμίσεις και παρεμβάσεις δεν είναι ένα έργο σαν τα συνηθισμένα δημοτικά έργα που γίνεται μεμιας και εφαρμόζεται με την εκτέλεση του” τόνισε χαρακτηριστικά.
Κάτι το οποίο είναι βασικό να επισημάνουμε είναι πως οι συγκεκριμένες παρεμβάσεις είναι από 14/08 ως 30/11 όπερ σημαίνει πως αν δεν βρεθεί η “φόρμουλα” λειτουργίας του εγχειρήματος με την σύμπραξη όλων των πλευρών πιθανότατα να επανέλθουμε στα όσα ισχύουν ως σήμερα.
Θα συμφωνήσω ότι η συνήθεια και η ρουτίνα είναι κάτι το οποίο δύσκολα βγάζουμε από την καθημερινότητα μας γιατί όμως να μην δούμε πως θα κυλήσει και στο πέρας του τριμήνου να το κρίνουμε ως προς την λειτουργία του. “Και πως θα κάνουμε γύρα από την Πλατεία να “κοζάρουμε” την κίνηση” έγραφε σε ρυθμούς χαβαλέ ένας εκ των αναγνωστών στο Lamianow.gr, σε σοβαρότερο τόνο οι επαγγελματίες αναρωτιώντουσαν πως θα εξυπηρετηθούν αν πρέπει να δουλέψουν στο σημείο έγραφε ένας άλλος, “εμείς που θα μεταβούμε στην λέσχη για να φάμε”, συμπλήρωνε ένας στρατιωτικός.
Ερωτήματα τα οποία έχω την αίσθηση ότι καταγράφονται στο πλαίσιο των “ανοιχτών κεραιών” του δήμου και περιμένουμε να δοθούν κάποιες διευκρινίσεις το επόμενο διάστημα. Άλλωστε το σημαντικότερο όλων είναι πως πρόκειται για μια “πιλοτική” παρέμβαση και στην τελική έτσι θα πρέπει να κάνουν οι σύγχρονες κοινωνίες πριν εφαρμόσουν κάτι οριστικά αφου πρώτα θα πρέπει να αφουγκράζονται τον πολίτη. Στην δεδομένη στιγμή λοιπόν και χωρίς καμία διάθεση να ευλογήσω τα γένια του δημάρχου ή του οποιουδήποτε, η δημοτική αρχή πράττει αυτό που πρέπει. Τι δηλαδή; Διάλογο με τον πολίτη. Είναι στην τελική σα να σου λένε. “Δες το και αν δεν σε εξυπηρετήσει το ξανασυζητάμε…”. Και επειδή στην Ελλάδα δνε έχουμε συνηθίσει σε πρακτικές διαλόγου ας μπούμε στο “τρυπάκι” να σκεφτούμε και λίγο διαφορετικά.
Κλείνοντας να σημειώσω και κάτι άλλο. Όταν πριν 19 χρόνια ο Κοτρωνιάς έλεγε ότι θα πεζοδρομηθεί η Ρήγα Φεραίου έπεσαν άπαντες να τον “φάνε”. Ακόμη και δικοί του δημοτικοί σύμβουλοι. Το 2020 άπαντες παραδέχονται ότι η παρέμβαση στο σημείο ήταν ορθή.
Ας μην προτρέχουμε λοιπόν χωρίς να δούμε στην πράξη και επειδή εδώ έχουμε την δυνατότητα -στην συγκεκριμένη περίπτωση- να δούμε στην πράξη το πως θα μπορούσε να λειτουργήσει. Ας κάνουμε λίγο υπομονή διότι το κέντρο της πόλης χρειάζεται αναβάθμιση. Και όταν λέμε αναβάθμιση εννοούμε σε όλους τους τομείς, ακόμη και στην επίλυση του ζητήματος με την ευπαθή κοινωνική ομάδα που κάνει κατάληψη στην υπό αναβάθμιση Πλατεία Πάρκου. Δεν είναι λίγοι πάντως εκείνοι που υποστηρίζουν πως ενδεχόμενη αναβάθμιση του αστικού κέντρου θα βοηθήσει στην αντιμετώπιση και του παραπάνω θέματος.
Και ας μην ξεχνάμε κάτι βασικό, χωρίς δυναμικές παρεμβάσεις η πόλη δεν μπορεί και δεν πρόκειται να αναβαθμιστεί αφήνοντας πίσω της το… στάσιμο παρελθόν της.
Θέλουμε αναβάθμιση ή όχι; Θέλουμε να κλαίμε την μοίρα μας και να λέμε κοίτα τι κάνει ο Βόλος, η Λάρισα και τα Τρίκαλα ή να προχωρήσουμε και εμείς σε ένα διαφορετικό δρόμο από αυτόν που έχουμε συνηθίσει; Ήρεμα ρωτάω και θέτω τροφή προς σκέψη.
Ας δούμε λοιπόν την μεγάλη εικόνα.
Καλημέρα σε όλους
Δεν μπορώ να καταλάβω τα αναμενόμενα οφέλη του εγχειρήματος, πρακτικά και μετρήσιμα. Μπορεί να μας τα εξηγήσει κάποιος αρμόδιος; Επίσης, θεωρώ χρησιμότερο να πεζοδρομηθει πλήρως η Λεωσθενους, ώστε να έχουμε πρακτικά οφέλη για τους πεζούς και ένα νέο πεζόδρομο στο κέντρο της πόλης, μιας και η κίνηση θα μπορεί να εξυπηρετείται από τη Λεωνιδου.
Νομίζω ότι στο θέμα της πεζοδρόμησης της Λεωσθένους είναι το γεγονός ότι δεν θέλουμε να μετακινήσουμε την λαϊκή του Σαββάτου.
Για να δούμε τι φόρτο δέχεται η περιοχή μόνο από τα αυτοκίνητα των συμμετεχόντων στη λαϊκή και μετά να συζητήσουμε για τα υπόλοιπα.Στην περίπτωση των μέτρων που πρότεινε η Δημοτική αρχή περιμένω να δω ,
αλλά εμένα προσωπικά μου θυμίζει κάτι από την παιδική μας ηλικία όταν κτυπούσαμε στο γόνατο και επειδή έτσουζε το οινόπνευμα το βάζαμε γύρω από την πληγή και φυσούσαμε πολύ πάνω στην πληγή.
Η προετοιμασία εφαρμογής θα γίνει.
Η εφαρμογή όμως θα κολυσει σε 5 ανεγκέφαλου και στην δημοτική αρχή που ΔΕΝ μπορεί να εφαρμόσει τις αποφάσεις της.
Και εξηγούμαι.
Στην πλατεία πάρκου έχει οριοθετηθει θέση φόρτο εκφόρτωσης. Στην θέση αυτή σταματούν διάφοροι για να αγοράσουν από τα παρακείμενο καταστήματα, με αποτέλεσμα τα αυτοκίνητα εφοδιασμού είτε να κλείνουν το δρόμο είτε να ανεβαίνουν πεζοδρόμιο.
Στην πλατεία πάλι στην μεριά της Eurobank γίνεται του ATM
Στην ανατολική πλευρά της πλατείας γίνεται του ΚΤΕΛ και του οποίου του γουστάρει να παρκάρει για ότι δει.
Στην Καραγιανοπουλου στην θέση που έχει οριοθετηθει για την χρηματαποστολη θα γίνει της……… το κάγκελο. Άλλος για καφέ, άλλος για ΑΤΜ, άλλος για να περιμένει, το πρωί οι τροφοδοσίες του MyMarket, κλπ.
Στην Πλατεία Ελευθερίας τώρα δεδομένη η αδυναμία. Χρόνια τώρα μπαινοβγαινουν για συμβούλια και διαβουλια, αλλά τα παρκαρισμένα στον πεζόδρομο καλά κρατούν. Άρα θα ανεβοκατεβαινουν και θα περνάνε από την πλατεία.
κ. Δήμαρχε καλή επιτυχία.
Η καλή διάθεση δεν αντικαθιστά την βούληση.
Αναρωτηθείτε ποιοι ωφελούνται τελικά από τις νέες ρυθμίσεις. Για τους άτυχους κατοίκους των οδών Καραϊσκάκη, Μακροπούλου και Εκκλησιών θα υπάρξει κάποια μέριμνα λόγω αυξημένης κυκλοφοριακής όχλησης;
Η πρώην θητεία του δημάρχου κοντά στο νυν δήμαρχο Αθηναίων, δεν φέρνει και τις καλύτερες εμπνεύσεις (μεγάλος περίπατος).
Τα μέτρα είναι προς την σωστή κατεύθυνση και φυσικά χρειάζονται και άλλες συμπληρωματικές κινήσεις. Πρώτα απ’ όλα χρειάζεται αλλαγή νοοτροπίας από τους πολίτες. Ο Λαμιώτης έχει μάθει να πίνει τον καφέ στο πεζοδρόμιο ή στην πλατεία και να βλέπει το αυτοκίνητο του παράνομα παρκαρισμένο στο απέναντι πεζοδρόμιο. Αν δεν το έχουμε καταλάβει ήδη το κέντρο της Λαμίας είναι “εχθρικό” για χρήση ΙΧ. Μικροί δρόμοι, μποτιλιάρισμα, έλλειψη χώρων ελεύθερης στάθμευσης, ακριβοί σταθμοί στάθμευσης. Επίσης οι περισσότερες δημόσιες υπηρεσίες (Δημαρχείο, Περιφέρεια, ΙΚΑ-ΟΓΑ) είναι πλέον εκτός κέντρου και σιγά σιγά θα φύγουν και οι υπόλοιπες. Οι τράπεζες έχουν πάει όλες προς Κύπρου-Βασιλικών. Τα μεγάλα εμπορικά και super markets είναι εκτός κέντρου. Οι αλυσίδες εφοδιασμού το ίδιο. Το Πανεπιστήμιο το ίδιο. Το υπεραστικό ΚΤΕΛ το ίδιο και το ίδιο πρέπει να γίνει και με τη αφετηρία των αστικών. Οι ηλικιωμένοι που κατεβαίνουν στο κέντρο για δουλειές χρησιμοποιούν κατά κανόνα, ταξί ή αστικό και όχι ΙΧ. Φυσικά και κάποιοι θα θιχτούν από τα μέτρα, αλλά πρέπει να βλέπουμε την μεγαλύτερη εικόνα και σε βάθος χρόνου. Ελπίζω ο Δήμος να μην φοβηθεί τις αντιδράσεις και κάνει πίσω, αλλά να ολοκληρώσει την παρέμβαση!
Θα ημουν υπερ αν η παρεμβαση αποτελουσε καθολικη προωθηση των βιωσιμων μετακινησεων.. Προωθηση της πεζης ή ποδήλατης κυκλοφορίας. Με το να επιτρεπεται η διελευση ταξι και λεωφορειων δεν ειναι τιποτα αλλο παρα μια παρεμβαση που (διαφαινεται οτι) θα εντεινει το ηδη βεβαρυμενο κυκλοφοριακο προβλημα και δε θα δωσει στον αντιποδα κανενα οφελος στους πεζους (οι οποιοι δε θα μπορουν να περπατουν μες στο δρομο, ενεκεν της κυκλοφοριας ταξι και λεωφορειων). Λαρισα, Τρικαλα και Βολος δε θα γινουμε γιατι δεν το ευνοει η μορφολογιαα του εδαφους. Το κεντρο εχει ανωφερεις με εντονες κλισεις που δεν ευνοουν βιωσιμες μετακινησεις (πεζη, ποδηλατη κλπ). Ας σκεφτουμε κατι αλλο εαν θελουμε να εφαρμοσμουμε μετρα ηπιας κυκλοφοριας και ας αναλλογιστουμε, ποιο το οφελος πχ να “πεζοδρομουμε” τη Καραγιαννοπουλου που εχει τοσο εντονη κατα μηκος κλίση? Ας παρουμε αλλα μετρα, που θα προωθησουν τη πεζη κυκλοφορια και θα ευνοησουν το κυκλοφοριακο προβλημα, χωρις να κοιταμε συμφεροντα (πχ ενισχυση των διατροπικών μετακινησεων και καταργηση του Παρκου ως αφετηρια αστικων λεωφορειων). Ειναι αληθεια οτι ο Λαμιωτης εχει συνηθισει να πηγαινει στη πλατεια με το αυτοκινητο για καφε. Δως του ενα κινητρο να παει με τα ποδια.. Να περπατησει..Καποιοι διαμενουν πχ στα Γαλανεικα και κατεβαινουν στο κεντρο το πρωι με το αυτοκινητο. Δως τους ενα κινητρο να κατεβουν με την αστικη συγκοινωνια.
Τα κυκλοφοριακά προβληματα ειναι ζυγαριά.. Οσο βαζεις στη μια παλάτζα, τόσο γερνει η άλλη, επικροτω τον δημαρχο που γνωριζει οτι θα πρεπει να εφαρμοζονται πιλοτικά, και απαιτουν πολυκριτηριακη αναλυση σχετιζομενη με ολους τους εμπλεκομενους φορεις (πολιτες, καταστηματαρχες, επαγγελματιες οδηγους κλπ).
Το σωστό είναι να περιμένουμε να δούμε τι θα επακολουθήσει. Άλλωστε μέχρι 30.11 είναι τα μέτρα κυκλοφορίας. Αν δεν αρέσουν ας πάνε από εκεί που ήρθαν.
Ase mas re file. Ola me skopo ginontai gia kamia anabathmisi. Ayti i poli einai katadikasmeni stin aniparksia me aytous pou kibernoyn
Σωστό, ας μην προτρέχουμε.
Να υπενθυμίσω βέβαια ότι και ο Βόλος και τα Τρίκαλα είναι “ταψί”, ενώ η Λαμία είναι γεμάτη ανηφόρες-κατηφόρες. Ας βρούμε κανέναν χώρο να παρκάρουν οι άνθρωποι τα αμάξια του κοντά στο κέντρο, και μετά μια χαρά θα περπατιέται η Λαμία, θα γίνει παράδεισος. Αλλά αν πω στη μάνα μου που είναι 65 να αφήσει το αμάξι πχ στις γραμμές και να ανέβει για βόλτα στο κέντρο, δε θα ανέβει απλά ποτέ. Είδομεν.
Καλη η κινηση για την αποσυμφορηση του κεντρου ομως θα προτρεψω τον Κο Δημαρχο να κινηθει με το αμαξι του στην οδο Μακροπουλου που το οδοστρωμα ειναι σε πολυ κακη κατασταση και τωρα που ολη η κινηση των οχηματων θα γινεται απο εκει τα οχηματα θα καταστραφουν στο συνολο τους.θα επρεπε πρωτα να ασφαλτοστωθει η μακροππυλου και στην συνεχεια να κλεισει το κεντρο.Τωρα?