Η Βιώσιμη Κινητικότητα είναι μια πολυσυζητημένη έννοια και κατέχει εξέχουσα θέση στην ατζέντα του σχεδιασμού των μεταφορών στην Ευρώπη. Αφορά την προώθηση της κινητικότητας με έξυπνες, κοινόχρηστες, περιβαλλοντικά φιλικές και οικονομικές επιλογές. Ως στόχο έχει τη μείωση της χρήσης μηχανοκίνητων μέσων και την προώθηση της πεζής μετακίνησης, του ποδηλάτου και της δημόσιας συγκοινωνίας
Έχει γίνει πλέον αντιληπτό σε όλο τον κόσμο πως τα περισσότερα προβλήματα που δημιουργούνται μέσα στις πόλεις οφείλονται στο αυτοκίνητο. Οι στενοί δρόμοι, τα πολλά αυτοκίνητα, οι αυξημένοι ρύποι, ο θόρυβος από τη χρήση τους και οι λίγες θέσεις για παρκάρισμα που καταναλώνουν ζωτικό αστικό χώρο δημιουργούν πόλεις αφιλόξενες επιβαρύνοντας παράλληλα τη ποιότητα ζωής και την εργασία των κατοίκων.
Έτσι, έως τώρα, οι πόλεις λειτουργούν πέρα από κάθε λογική αφού δεν υπάρχει χώρος για περπάτημα, για ποδήλατο και για ομαλή και γρήγορη μετακίνηση με ΜΜΜ, ενώ γίνεται και αντιδημοκρατική αφού ο ευάλωτος συνάνθρωπος, η μητέρα με το καροτσάκι και το παιδί δεν μπορούν να μετακινούνται ισότιμα και με ασφάλεια. Επιπρόσθετα, λαμβάνοντας υπόψη την οικονομική κρίση που πλήττει τη χώρα μας οδηγούμαστε στην ανάγκη χάραξης μιας στρατηγικής βιώσιμης ανάπτυξης που θα βελτιώνει τους οικονομικούς δείκτες και θα έχει ως επίκεντρο τον πολίτη, το περιβάλλον και την αειφορία.
Ο στόχος, λοιπόν, σε κάθε νέα κυκλοφοριακή μελέτη και προσπάθεια βελτίωσης της εικόνας της πόλης πρέπει να είναι ένας: λιγότερη χρήση του αυτοκινήτου.
Και βέβαια δεν θα αλλάξει τίποτα χωρίς ανατροπές και βαθιές τομές.
Για να μπορεί να περπατήσει ο δημότης θα πρέπει να υπάρχουν μεγάλα πεζοδρόμια, για να κινηθεί το ποδήλατο θα πρέπει να υπάρχουν ποδηλατόδρομοι και για να κινηθούν τα ΜΜΜ θα πρέπει να πυκνώσουν τα δρομολόγια. Όλα αυτά θα πάρουν χώρο στη πόλη από το αυτοκίνητο. Αυτό είναι κάτι που πρέπει σιγά- σιγά να το κατανοήσουμε όλοι.
Την ώρα που και στην Ελλάδα χαράζεται η Εθνική Στρατηγική για το ποδήλατο1 για την δεκαετία 2020-2030 ίσως είναι ευκαιρία να αφουγκραστούμε την εξέλιξη της τεχνολογίας, που σε λίγο χρονικό διάστημα θα μας φέρει φθηνά ηλεκτροκίνητα ποδήλατα, και να οραματιστούμε και να προετοιμάσουμε τη πόλη μας για οικονομική, υγιή και καθαρή μετακίνηση.
Ήδη στην Ευρώπη (Βέλγιο, Γαλλία, Ιταλία, Λουξεμβούργο), υπό το βάρος και της Κλιματικής Αλλαγής, δίδονται κίνητρα στους πολίτες για την αύξηση χρήσης του ποδηλάτου, με αυτά να αφορούν φοροαπαλλαγές ή αλλά οικονομικά κίνητρα2.
Αν η πόλη μας θέλει να βγει από τη κακοδαιμονία των πολλών τελευταίων δεκαετιών και να αναπνεύσει κυριολεκτικά, να δεχθεί τουρίστες και επισκέπτες και να αυξηθεί η αγοραστική δύναμη των πολιτών και των επιχειρηματιών, θα πρέπει να ακολουθήσουμε την πετυχημένη πρακτική των πόλεων στην Ευρώπη και πολλών εδώ στην Ελλάδα που έδιωξαν τα αυτοκίνητα από το κέντρο τους και υιοθέτησαν πρακτικές βιώσιμης κινητικότητας.
Η χρηματοδότηση υπάρχει. Η Εθνική Στρατηγική υλοποιείται. Άρα η αλλαγή νοοτροπίας και η δοκιμή στο διαφορετικό είναι πλέον μονόδρομος!
Η κινητοποίηση των πολιτών και της κοινωνίας, η διαβούλευση και η συμμετοχή μπορούν να αλλάξουν τη σημερινή κατάσταση και είναι υποχρέωση κάθε δημοτικής αρχής να το προσπαθήσει.
Παναγιώτης Στασινός,
μέλος των Οικολόγων-Πράσινων, Αντιδήμαρχος Δήμου Λαμιέων, ορθοπαιδικός-χειρουργός
1 ΥΠΕΝ: oι οκτώ στόχοι της εθνικής στρατηγικής για το ποδήλατο (https://ecopress.gr/ypen-oi-
2 Η νέα Ευρωπαϊκή μόδα: Φοροαπαλλαγές για όσους χρησιμοποιούν το ποδήλατο στις καθημερινές μετακινήσεις τους (https://www.smu.gr/2017/04/
Ρε παιδιά εσείς διοικειτε την πόλη. Τι κάθεστε και γράφετε εκθέσεις ιδεών; Πέρασε ενάμισι χρόνος που διοικειτε τον Δήμο και ακόμα περήφανη πόλη δεν έχουμε δει. Ψωροπερηφανη πόλη βλέπουμε μέχρι τώρα.