Δύο ήταν οι απόκρυφοι πόθοι του Salvador Dali, αγαπημένου ζωγράφου των θετικών επιστημών. Να απεικονίσει την τέταρτη διάσταση και να εκφράσει σε πίνακά του το μυστηριακό και μεταφυσικό χαρακτήρα του Ιησού Χρηστού.
Και τους δυο πόθους του, τους πέτυχε το 1954 με το έργο του Corpus Hypercubus. Το πρωτότυπο σχήμα του σταυρού, έχει ουσιαστικές αναφορές στην τέταρτη διάσταση, που τόσο απασχολούσε τον Dali. Αλλά ας το δούμε αναλυτικότερα.
Στην Ευκλείδεια Γεωμετρία, αν αναπτύξουμε την επιφάνεια ενός κύβου, το σχήμα που θα δημιουργηθεί είναι ένας δισδιάστατος σταυρός που αποτελείται από 6 τετράγωνα. Ο κύβος έχει 6 δισδιάστατες έδρες, 12 μονοδιάστατες ακμές και 8 κορυφές μηδενικής διάστασης.
Όμοια, αν αναπτύξουμε την υπερεπιφάνεια ενός τετραδιάστατου, υπαρκτού μεν αλλά μη αισθητού υπερκύβου, το σχήμα που θα δημιουργηθεί είναι ένας τρισδιάστατος κυβιστικός σταυρός που αποτελείται από 8 κύβους.
Ο υπερκύβος έχει 8 τρισδιάστατους κύβους, 24 δισδιάστατες έδρες, 32 μονοδιάστατες ακμές και 16 κορυφές μηδενικής διάστασης. Ο υπερκύβος δεν γίνεται αντιληπτός από τις ανθρώπινες αισθήσεις για το λόγο ότι είμαστε πλασμένοι έτσι ώστε να αντιλαμβανόμαστε, μέσω των αισθήσεων, μόνο τις τρεις χωρικές διατάσεις και όχι την τέταρτη διάσταση.
Ο υπερκύβος όμως είναι υπαρκτός και περιγράφεται από τα μαθηματικά, επομένως η τέταρτη διάσταση γίνεται τελικά αντιληπτή μόνο μέσα από τη σκέψη και τη λογική. Ο Μεγάλος Ζωγράφος λοιπόν, επιθυμώντας να απεικονίσει σε πίνακά του την τέταρτη διάσταση, μας έδωσε τον κυβιστικό σταυρό που είναι το αισθητό ανάπτυγμα της υπερεπιφάνειας ενός τετραδιάστατου και μη αισθητού υπερκύβου. Έτσι, ο Ιησούς ταυτίζεται με τον κυβιστικό σταυρό. Με λίγα λόγια ο υλικός Ιησούς ταυτίζεται με το ανάπτυγμα της προβολής ενός τετραδιάστατου υπερκύβου. Η πραγματική του υπόσταση όμως, όπως και του υπερκύβου, είναι έξω από τη δυνατότητα των ανθρώπινων αισθήσεων.
ΚΑΛΟ ΠΑΣΧΑ ΣΕ ΟΛΟΥΣ