Το πρόβλημα με το #DeleteFacebook

Δημήτρης Λάιος
By Δημήτρης Λάιος Add a Comment
3 Min Read
Πρόκειται σαφώς περί μεγάλου σκανδάλου. Οι καταγγελίες ότι τα προσωπικά δεδομένα περισσότερων από 50 εκατομμυρίων χρηστών του Facebook περιήλθαν παράνομα στην κατοχή της Cambridge Analytica, μιας εταιρείας με έδρα τη Βρετανία την οποία είχε προσλάβει ο Ντόναλντ Τραμπ για την προεκλογική του εκστρατεία, είναι σοκαριστικές, ακόμη και αν κανείς μας δεν μπορεί να ισχυριστεί ότι πέφτει τελείως από τα σύννεφα.
-Advertisement-

Η πληροφορία δε πως η συλλογή των data πραγματοποιήθηκε μέσω ανόητων κουίζ και τεστ προσωπικότητας δίνει ένα κωμικοτραγικό άρωμα στην όλη υπόθεση.

Ο σάλος που δημιουργήθηκε ήταν μεγάλος και οι αντιδράσεις άμεσες με την πιο δημοφιλή να κάνει έκκληση – με τη μορφή χασταγκ (#DeleteFacebook) – να σβήσουμε όλοι τους λογαριασμούς μας για να τιμωρήσουμε τον κακό Μαρκ Ζούκερμπεργκ που μας χειραγωγεί.

Ακόμη και αν παραβλέψουμε τη σκέψη πως το κίνημα #DeleteFacebook δεν αντιλαμβάνεται καθόλου την υποκρισία τού να διαδίδεται μια τέτοια εκστρατεία μέσω Twitter, ενός κοινωνικού δικτύου που έχει επίσης κατηγορηθεί για την ύποπτη επιρροή του στις αμερικανικές εκλογές του ’16, ή αν δεν μιλήσουμε για την τραγική ειρωνεία του να σβήνει κανείς τον λογαριασμό του στο Facebook για να «μετοικήσει» στο Instagram (ιδιοκτησίας Facebook) – μια εφαρμογή η οποία – σε μια γεμάτη κυνισμό κίνηση – ανακοίνωσε αυτές τις μέρες μια αλλαγή στο feed της που τη ζητούσαν πολύ καιρό οι χρήστες της, η προτροπή μοιάζει κάπως μάταιη: μια βιαστική, σπασμωδική αντίδραση.

Οι λόγοι που έδωσαν τόση δύναμη στο Facebook διαγράφονται για τους περισσότερους όσο δύσκολα διαγράφεται και κάθε account στο «απόλυτο» αυτό κοινωνικό δίκτυο:

-Advertisement-
=Advertisement=

Η καθημερινή επικοινωνία και διάδραση ακόμη και με φίλους που ζουν μακριά, η έγκαιρη ενημέρωση, η άμεση πρόσβαση στις απόψεις εκείνων (των λίγων πιθανώς) που εκτιμάμε, το ότι αποτελεί πλέον χρήσιμο και απαραίτητο εργαλείο για τους δημοσιογράφους, αλλά η παροχή ενός μέσου προβολής στις επιχειρήσεις που δεν έχουν τους πόρους να διαφημιστούν ευρέως. Πολλοί έχουν αρκετά να χάσουν αν του γυρίσουν την πλάτη.

Το ζήτημα ωστόσο ξεφεύγει, ούτως ή άλλως, από τα στενά όρια της σχέσης καταναλωτή και προϊόντος και δεν λύνεται με ένα απλό μποϊκοτάζ. Χρειάζεται παγκόσμια πολιτική βούληση και ισχυρό νομικό πλαίσιο για να επενδύσουν η Google, το Facebook, καθώς και όλοι οι κολοσσοί της τεχνολογίας που συλλέγουν καθημερινά άπειρα προσωπικά δεδομένα από τους χρήστες τους τα οποία χρησιμοποιούν για λόγους μάρκετινγκ, στη θωράκισή των data τους από ύποπτες δοσοληψίες.

Οι καμπάνιες τύπου #DeleteFacebook χρήσιμες είναι για να κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου, όμως συνήθως αποδεικνύονται αναποτελεσματικές.

Το Facebook δεν αποτελεί από μόνο του τόσο σοβαρό πρόβλημα με λελογισμένη και συνετή χρήση. Υπάρχουν τρόποι να περιορίσει κάποιος την πρόσβαση που έχει το δίκτυο στα προσωπικά δεδομένα του. Ας αρχίσει από το να αποφεύγει τα αγνώστου προελεύσεως τεστ προσωπικότητας.

 

Πηγή: in.gr

Share This Article
Leave a comment

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *