Η Ευρώπη ανακοίνωσε χθες την απόφασή της να διακόψει σταδιακά την εξάρτησή της από τη Ρωσία σε επίπεδο ακατέργαστου πετρελαίου (άρα και βενζίνη), φυσικού αερίου και ορυκτών καυσίμων, καθώς εισάγει από εκεί το 40% των αναγκών της.
Ως το 2030 ο στόχος είναι να μη γίνεται ούτε ίχνος εισαγωγής από τη Ρωσία και να έχουν επιταχυνθεί οι διαδικασίες μετάβασης σε καθαρές μορφές ενέργειας, μαζί με τη μείωση των ατμοσφαιρικών ρύπων. Μέχρι τότε, η Ευρώπη θα αυξήσει τις εισαγωγές της από ΗΠΑ και τον Περσικό Κόλπο.
Αυτό σημαίνει πως η έλλειψη εναλλακτικών και ο μονοπωλιακός χαρακτήρας θα φέρουν κι άλλη αύξηση στις τιμές, σε μια εποχή που ούτως ή άλλως διανύουμε ένα 4μηνο με μπαράζ ανόδου και περίεργα οικονομικά και χρηματιστηριακά φαινόμενα.
Όλοι οι πολιτικοί ηγέτες ξεκαθάρισαν πως το εμπάργκο στη Ρωσία δεν θα είναι ανώδυνο και ανέξοδο, ανάμεσα τους και ο Κυριάκος Μητσοτάκης, που απέστειλε επιστολή στην Κομισιόν εκφράζοντας την ανησυχία του για την αισχροκέρδεια και ζητώντας να παρθούν κάποια μέτρα.
Στην Ελλάδα η βενζίνη έχει φτάσει ήδη στο 1.9 η αμόλυβδη και με την ανοδική τάση που έχει το βαρέλι, είναι πιθανό να ξεπεράσει τα 2 ευρώ το λίτρο ως τα τέλη του μήνα.
Η Ελλάδα όμως δεν είναι στη χειρότερη θέση. Όχι ολόκληρη η Ελλάδα. Αλλά η Βόρεια Ελλάδα. Κι αυτό γιατί στη Μακεδονία ειδικά και σε δεύτερο βαθμό στην Ήπειρο, απέχουν μερικά μόνο χιλιόμετρα από τις χώρες που έχουν αυτή τη στιγμή τη φθηνόθερη βενζίνη στην Ευρώπη.
Θα μπορούσαν κάλλιστα να αναδυθούν επιχειρήσεις μεταπραττών βενζίνης που θα εισήγαγαν βαρέλια από τη Βουλγαρία (1.412) και τη Βόρεια Μακεδονία στη χώρα και θα τα πουλούσαν με κέρδος κιόλας, κάτω από την τιμή που έχει αυτή τη στιγμή στα πρατήρια της Ελλάδας.
Στα Βαλκάνια η φθηνότερη βενζίνη
Γενικώς, τα Βαλκάνια, με εξαίρεση την Ελλάδα, μαζί με την Κύπρο και τη Μάλτα που έχουν αυτό το ειδικό και προνομιακό φορολογικό καθεστώς, ήταν πάντοτε μια περιοχή με φθηνότερη βενζίνη σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη.
Είναι τέτοια η κατάσταση στα πέριξ της Ελλάδας, ώστε η Αλβανία που έχει την αμόλυβδη στο 1.55, θεωρείται από τις ακριβές. Κι αυτό γιατί Βουλγαρία (1.412), Σερβία (1.436) και Βόρεια Μακεδονία (1.440) είναι κάτω από το 1.45, ενώ ίδια είναι η κατάσταση και στη Βοσνία-Ερζεγοβίνη (1.436), τη Ρουμανία (1.465), την Κύπρο (1.411), τη Μάλτα (1.324) και την Ανδόρρα (1.444).
Εκεί όμως που απολαμβάνουν ακόμα καλές τιμές, στα 1.2-1.3 ευρώ το λίτρο, είναι στις χώρες που βρίσκονται πιο κοντά στον πόλεμο, δηλαδή την Πολωνία (1.165), την Ουγγαρία (1.203) και τη Μολδαβία (1.279).
Οι Βορειοελλαδίτες ούτως ή άλλως τιμούν πάντοτε για διασκέδαση σε κλαμπ και καζίνο τη Βουλγαρία και τη Βόρεια Μακεδονία, τώρα που η βενζίνη στην Ελλάδα έχει γίνει τόσο ακριβό σπορ, θα προτιμήσουν να οδηγήσουν λίγη ώρα παραπάνω και να φουλάρουν το αμάξι με τα ίδια λεφτά που εδώ θα έβαζαν τα 2/3 στην καλύτερη και να έχουν κάνει κι ένα ταξιδάκι αναψυχής με τη διαφορά.
Αυτές οι τιμές στα Βαλκάνια μπορούν να αποτελέσουν και ένα επιπλέον τουριστικό δέλεαρ, δεδομένου ότι κάποιες χώρες, όπως η Αλβανία, έχουν ξεκινήσει από 2-3 χρόνια πριν να αναδιαμορφώνουν την τουριστική τους απήχηση και να γίνονται δέλεαρ.
* Με στοιχεία από cargopedia.com