Δημοσιονομικό κόστος μεταξύ 700 εκατ. ευρώ και 1,8 δισ. ευρώ σε μόνιμη βάση θα προκαλούσε η επαναφορά των δώρων στους δημόσιους υπαλλήλους.
Η απόφαση που θα κρίνει αν ο κρατικός προϋπολογισμός θα επωμιστεί την καταβολή των Δώρων αναμένεται στο β΄εξάμηνο του 2025, καθώς η πιλοτική δίκη για την επαναφορά οτυ 13ου και 14ου μισθού στις αποδοχές των δημοσίων υπαλλήλων θα διεξαχθεί στις 6 Ιουνίου στο Συμβούλιο της Επικρατείας (Σ.τ.Ε).
Η επαναφορά των δώρων τέθηκε προς την κυβέρνηση το φθινόπωρο του 2024 από την Ένωση Δικαστών και Εισαγγελέων κι ακολούθησε αγωγή της ΑΔΕΔΥ, η οποία θα εκδικαστεί στο Σ.τ.Ε στις αρχές Ιουνίου.
Στα υπέρ της διεκδίκησης της επαναφοράς των Δώρων στο Δημόσιο είναι ότι από φέτος ο κατώτατος μισθός για τον ιδιωτικό θα είναι ίδιος με τον εισαγωγικό μισθό (κατηγορία Υ.Ε) στο δημόσιο τομέα. Αυτό σημαίνει ότι αν ο κατώτατος διαμορφωθεί στα 870 ευρώ (από 830 ευρώ που είναι τώρα), θα ισχύσει τόσο για τους νεοπροσλαμβανόμενους πλήρους απασχόλησης στον ιδιωτικό τομέα, όσο και για τους πρωτοδιοριζόμενους Υποχρεωτικής Εκπαίδευσης (Υ.Ε κατηγορία) στο δημόσιο. Η αύξηση δε που θα δοθεί στον εισαγωγικό μισθό του δημοσίου, θα ισχύσει αυτομάτως σε όλα τα κλιμάκια και για όλες τις επόμενες κατηγορίες (ΔΕ, ΤΕ,ΠΕ).
Η εξίσωση των αμοιβών όμως στις βασικές αποδοχές θα είναι μόνον σε μηνιαία βάση, γιατί σε ετήσια βάση ο αμειβόμενος με τον κατώτατο μισθό στον ιδιωτικό τομέα θα παίρνει περισσότερα από τον αντίστοιχο δημόσιο υπάλληλο (Υ.Ε κατηγορία) λόγω των Δώρων. Επομένως, η εξίσωση των κατώτατων αμοιβών σε ιδιωτικό και δημόσιο τομέα, προϋποθέτει και την επαναφορά των δώρων, στο δημόσιο.
Στα κατά της διεκδίκησης υπάρχουν δύο παράμετροι: Η μια προέρχεται από το ίδιο το Σ.τ.Ε που είχε απορρίψει σε Ολομέλεια το 2019 (με τις αποφάσεις 1307-1316/2019) την επαναφορά του 13ου και 14ου μισθού στους δημόσιους υπαλλήλους, παρότι το 6ο τμήμα του είχε αποφανθεί να επανέλθουν. Ομοίως, η δεύτερη παράμετρος είναι η δημοσιονομική, καθώς η επαναφορά του 13ου και 14ου μισθού στο Δημόσιο σημαίνει μια μόνιμη δαπάνη για τον προϋπολογισμό με ένα ποσό που σύμφωνα με μετριοπαθείς υπολογισμούς θα ανέρχεται σε 1,8 δισ. ευρώ ετησίως. Στην δημοσιονομική παράμετρο θα πρέπει να συνυπολογιστεί και η σύνδεση των δώρων με τις συντάξεις, καθώς αυτό το κεφάλαιο, της επαναφοράς δηλαδή και των δώρων στις συντάξεις σε μόνιμη βάση θα είναι το επόμενο που θα ανοίξει αν επανέλθουν τα δώρα στους δημόσιους υπαλλήλους.
Έγκριτοι νομικοί που μίλησαν στο Capital.gr, εκτιμούν πως το Σ.τ.Ε. δεν θα μεταβάλλει στη νέα δίκη, τις αποφάσεις που είχαν ληφθεί το 2019, και βασιζόταν στο σκεπτικό ότι τυχόν επαναφορά των δώρων στο Δημόσιο θα προκαλούσε μεγάλο δημοσιονομικό κόστος, που θα έθετε σε κίνδυνο την οικονομική σταθερότητα της χώρας.

Υπάρχει, ωστόσο, και το ενδεχόμενο μιας “μερικής” επαναφοράς των δώρων με τη μορφή ενός επιπλέον (13ου) μισθού στο ύψος των 1.000 ευρώ που καταβαλλόταν ως δώρο στους δημόσιους υπαλλήλους στο διάστημα 2010-2012 κι καταργήθηκε πλήρως από το 2013.
Την απόφαση για την επαναφορά των 1.000 ευρώ θα τη λάβει η κυβέρνηση και μάλιστα ανεξάρτητα από το τι θα πεί το Σ.τ.Ε. Σύμφωνα με νομικούς κύκλους, το Σ.τ.Ε μπορεί να δεσμεύσει την κυβέρνηση μόνον αν πει ότι τα Δώρα θα επανέλθουν στους μισθούς του δημοσίου και μαζί με την απόφασή του καθορίσει και το ύψος των δώρων. Αν πεί δηλαδή ότι θα πρέπει να παίρνουν οι δημόσιοι υπάλληλοι δύο επιπλέον βασικούς μισθούς, τότε η κυβέρνηση δεσμεύεται να εφαρμόσει την απόφαση και ως προς το διατακτικό της, που είναι η επαναφορά των δώρων, αλλά και ως προς το ποσό. Επειδή θεωρείται απίθανο να καθοριστεί το σενάριο που μπορεί να εξεταστεί στην περίπτωση θετικής απόφασης για τα δώρα, είναι η επαναφορά τους με τη μορφή που είχαν πριν την κατάργησή τους, δηλαδή τα 1.000 ευρώ ετησίως σε τρεις πληρωμές με 500 ευρώ για Χριστούγεννα, 250 ευρώ για το Πάσχα και 250 ευρώ για επίδομα αδείας.
thetoc.gr