Σε θρίλερ εξελίσσεται η υπόθεση του δεξαμενόπλοιου με τους 100.000 τόνους ιρανικού πετρελαίου που δέσμευσαν οι Αρχές στον κόλπο της Καρύστου – Η εσπευσμένη αλλαγή του ονόματος του πλοίου την 1η Μαρτίου, για να γλιτώσουν τις κυρώσεις οι Ρώσοι ιδιοκτήτες του – Η παρέμβαση των αμερικανικών μυστικών υπηρεσιών, με στόχο την κατάσχεση του φορτίου του και τη μεταφορά του στις ΗΠΑ λόγω των κυρώσεων στο Ιράν
Μεσημέρι Πέμπτης, 14 Απριλίου, στα ανοιχτά της Καρύστου. Ενα μεγάλο τάνκερ μήκους 249 μέτρων φορτωμένο με 104.134,569 τόνους ιρανικού αργού πετρελαίου, προερχόμενο από τα Στενά του Βοσπόρου, βρίσκει ασφαλές αγκυροβόλιο στα ανοιχτά της Εύβοιας, λόγω των δυσμενών καιρικών συνθηκών που επικρατούν στο Κάβο Ντόρο. Αντιμετωπίζει προβλήματα στις μηχανές και ρυμουλκείται.
Την επόμενη μέρα με διάταξή του ο Χαράλαμπος Βουρλιώτης, αντεισαγγελέας του Αρείου Πάγου και πρόεδρος της Αρχής Καταπολέμησης και Νομιμοποίησης Εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες, διατάσσει τη δέσμευσή του και την κράτησή του στον κόλπο της Καρύστου.
Τι είχε συμβεί; Η Αρχή είχε πληροφορίες ότι το δεξαμενόπλοιο, το οποίο έως και τέσσερις ημέρες μετά την εισβολή του Πούτιν στην Ουκρανία έφερε το όνομα «Pegas», ήταν ρωσικής ιδιοκτησίας και ενέπιπτε στις κυρώσεις εναντίον της Μόσχας.
Οπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στην απόφαση, η Αρχή «σχετικά με περιοριστικά μέτρα για ενέργειες φυσικών ή νομικών προσώπων που υπονομεύουν ή απειλούν την εδαφική ακεραιότητα, την κυριαρχία και την ανεξαρτησία της Ουκρανίας και επειδή ως πλοιοκτήτρια του “Pegas” φέρεται η ρωσική εταιρεία “PSB Leasing” και ως πραγματική δικαιούχος η εταιρεία “Promsvyaz Bank” και επειδή σε κάθε περίπτωση το προαναφερθέν πλοίο αποτελεί οικονομικό πόρο, προχώρησε στην δέσμευσή του».
Ωστόσο, στον πρώτο έλεγχο που έγινε όταν το πλοίο «έδεσε» στα ανοιχτά της Καρύστου, τα πράγματα έδειχναν διαφορετικά: το δεξαμενόπλοιο είχε αλλάξει όνομα την 1η Μαρτίου – τώρα πια ονομάζεται «Lana» και φέρει σημαία Ιράν!
Οι ελληνικές Αρχές συζητούσαν το ενδεχόμενο να αποδεσμεύσουν το πλοίο, ωστόσο δύο παρεμβάσεις άλλαξαν τα πάντα: πρώτα, μία μεγάλη τουρκική εταιρεία που είχε αναλάβει τη ρυμούλκηση του δεξαμενόπλοιου ζήτησε για λογαριασμό της τη δέσμευσή του, προκειμένου -όπως ανέφεραν οι Ελληνες δικηγόροι της- να διασφαλίσει την είσπραξη περίπου 1,5 εκατ. ευρώ οφειλών για τη ρυμούλκηση του σκάφους, τόσο στα Στενά όσο και στο Αιγαίο – αυτή τη φορά μέσω μισθωμένου ελληνικού ρυμουλκού.
Η παρέμβαση των ΗΠΑ
Στις 20 Απριλίου 2022, έξι μέρες μετά την ακινητοποίηση του δεξαμενόπλοιου στον κόλπο της Καρύστου, έπεσε σαν βόμβα η αμερικανική παρέμβαση. Οι ΗΠΑ έχουν επιβάλει κυρώσεις στη Ρωσία για την εισβολή στην Ουκρανία, αλλά έχουν επιβάλει κυρώσεις και στο πετρέλαιο του Ιράν για το θέμα του πυρηνικού του προγράμματος: Το «Pegas» βρέθηκε αντιμέτωπο με τις ΗΠΑ και για το ιδιοκτησιακό του καθεστώς, αλλά και για το φορτίο του!
Το Γραφείο Διεθνών Υποθέσεων της Ουάσινγκτον στέλνει προς την ελληνική κυβέρνηση έγγραφο με θέμα «Επείγουσα αίτηση συνδρομής στη διερεύνηση του δεξαμενόπλοιου “Pegas”».
Ειδικότερα, το υπουργείο Δικαιοσύνης των ΗΠΑ, το Τμήμα Εθνικής Ασφάλειας, Αντικατασκοπίας και Ελέγχου Εξαγωγών, το Γραφείο του Εισαγγελέα των Ηνωμένων Πολιτειών, το FBI και το HSI (ο ερευνητικός βραχίονας του Τμήματος Εσωτερικής Ασφάλειας των ΗΠΑ) δηλώνουν ότι ερευνούν το «Pegas», ένα πλοίο ρωσικής σημαίας που υπόκειται σε κυρώσεις των ΗΠΑ, για τη μεταφορά ιρανικού φορτίου πετρελαίου, τα έσοδα του οποίου -κατά εκτίμηση πάντα των Αμερικανών- θα υποστήριζαν «μια τρομοκρατική οργάνωση», που δεν ήταν άλλη από τους «Φρουρούς της Ισλαμικής Επανάστασης» του Ιράν, δηλαδή το ίδιο το ιρανικό καθεστώς!