Δεκαπέντε λεπτά πριν από τη φονική σύγκρουση με το Intercity 62 η εμπορική αμαξοστοιχία φαίνεται σε βίντεο από κάμερα ασφαλείας να περνάει από το Σταθμό Λεπτοκαρυάς και να ελαττώνει ταχύτητα – όπως προβλέπεται – και να συνεχίζει κανονικά.
Η ώρα που αναγράφεται είναι 19.53 καθώς δεν έχει ρυθμιστεί ο χρόνος στην κάμερα ασφαλείας. Η πραγματική ώρα είναι 23.05. Ο μηχανοδηγός της εμπορικής αμαξοστοιχίας συνεχίζει κανονικά την πορεία του στη γραμμή καθόδου χωρίς να έχει ενημερωθεί ότι στην ίδια γραμμή κινείται ανάποδα και το Intercity.
Από τις καταθέσεις, σε πολλά σημεία αντικρουόμενες, εμπλεκόμενων και μαρτύρων, οι δικαστικές αρχές προσπαθούν να διαλευκάνουν όλα όσα έγιναν το βράδυ του δυστυχήματος.
Η μαρτυρία του σταθμάρχη
Ο 59χρονος σταθμάρχης Λάρισας ενώπιον της ανακρίτριας φέρεται να έχει υποστηρίξει πως ενημέρωσε τον μηχανοδηγό του Intercity 62 με το υπ’ αριθμόν 45 τηλεγράφημα, έδωσε εντολή από τη γραμμή καθόδου το Intercity να συνεχίσει μέσω διαγωνίου στη γραμμή ανόδου και ότι ο μηχανοδηγός του Intercity 62 δεν ανταπάντησε με τηλεγράφημα (για να επαναλάβει την εντολή) όπως προβλέπει ο κανονισμός.
Ο σταθμάρχης υπηρεσίας Παλαιοφαρσάλων, στις 28 Φεβρουαρίου που έγινε το δυστύχημα, εκτελούσε την απογευματινή βάρδια 14.00-23.00. Περιέγραψε τον 59χρονο προφυλακισμένο σταθμάρχη Λάρισας ως άπειρο, καθώς μόλις τέσσερις ημέρες πριν είχε ολοκληρώσει τη μαθητεία του.
Υποστήριξε ότι ενημέρωσε στις 22.40 τον προφυλακισμένο σταθμάρχη μέσω σταθερού τηλεφώνου και τηλεγραφήματος, ότι η αμαξοστοιχία αναχώρησε αντίθετα για το σταθμό Λάρισας, ότι επικοινώνησε με τον αρχαιότερο σταθμάρχη Λάρισας στο κινητό του και τον ρώτησε πού βρίσκεται παίρνοντας την απάντηση ότι είχε φύγει, ενώ στην ερώτηση γιατί έφυγε, πήρε την απάντηση «Πόσο να καθίσω; Αυτόν θα φυλάω;».
Η μαρτυρία του σταθμάρχη υπηρεσίας Παλαιοφαρσάλου
Ο σταθμάρχης υπηρεσίας Παλαιοφαρσάλου υποστήριξε πως, εάν ο προφυλακισμένος συνάδελφός του παρακολουθούσε με προσοχή τον πίνακα ελέγχου που είχε μπροστά του, θα μπορούσε να αποτρέψει την τραγωδία, καθώς είχε περιθώριο πέντε λεπτών να αντιληφθεί την πορεία του τρένου και να ειδοποιήσει τον μηχανοδηγό.
Υποστήριξε πως:
Η εμβέλεια του πίνακα ελέγχου είναι 10 χιλιόμετρα, δηλαδή 5 χλμ. βόρεια και 5 χλμ. νότια από το γραφείο του σταθμάρχη.
Όταν ένα τρένο αναχωρεί από τον σταθμό, το αποτύπωμα του φαίνεται στον πίνακα ελέγχου για 5 χλμ., καθώς στον πίνακα ανάβουν οι αντίστοιχες κόκκινες λυχνίες.
Η απόσταση της διακλάδωσης για το αντίθετο ρεύμα από τον σταθμό Λαρίσης είναι γύρω στα 4,5 χλμ. Για να διανυθεί χρειάζεται περίπου 5 λεπτά.
Εάν ο σταθμάρχης κοιτούσε τον ηλεκτρικό πίνακα ελέγχου σε αυτά τα 5 λεπτά θα μπορούσε να διαπιστώσει ότι το τρένο κινούνταν αντίθετα.
Η μαρτυρία του επικεφαλής μηχανοδηγών Λάρισας
Για τον τρόπο που ενημερώθηκε για τη σύγκρουση από το τμήμα κυκλοφορίας της ΤΡΑΙΝΟΣΕ (το οποίο εδρεύει στην Αθήνα, στα κεντρικά της εταιρείας) κατέθεσε και ο επικεφαλής μηχανοδηγών Λάρισας, ο οποίος το βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου βρισκόταν στο σπίτι του με άδεια.
«Πήγα στο σημείο που έγινε η σύγκρουση με σκοπό να ενημερώσω και τους ανώτερούς μου. Υπήρχαν ενδείξεις πως έγινε σφοδρή σύγκρουση. Οι μηχανές των δύο τρένων είχαν παραμορφωθεί», ανέφερε.
Για την ταχύτερη διενέργεια της έρευνας αλλά και λόγω της κρισιμότητας και των πολλών παραμέτρων ορίστηκαν δύο εφέτες ανακριτές. Παράλληλα, η τρίτη ανακρίτρια Λάρισας συνεχίζει το έργο της και αναμένεται και άλλα πρόσωπα να περάσουν το κατώφλι του δικαστικού μεγάρου Λάρισας.
Άμεσα θα κληθούν σε απολογία ο προϊστάμενος επιθεώρησης και οι δύο σταθμάρχες της απογευματινής βάρδιας του σταθμού Λάρισας εναντίον των οποίων έχουν ασκηθεί νέες διώξεις για διατάραξη ασφάλειας συγκοινωνιών που είχε ως αποτέλεσμα των θάνατο πολλών ανθρώπων, καθώς και για δύο πλημμεληματικού χαρακτήρα κατηγορίες, ανθρωποκτονίες από αμέλεια κατά συρροή και σωματικές βλάβες από αμέλεια και κατά συρροή.
Από καιρό είχαν ενημερώσει οι σιδηροδρομικοί για τις ελλείψεις
Την έντονη ανησυχία τους εξέφραζαν οι μηχανοδηγοί για το γεγονός ότι δεν λειτουργούσαν τα φωτόσημα. Όπως αποκαλύπτει η ΕΡΤ, από τον Οκτώβριο του 2022 είχαν συνταχθεί κείμενα που ενημέρωναν για αυτήν την δυσλειτουργία από τον σταθμάρχη του Λιτόχωρου.
Συγκεκριμένα, στις 31 Οκτωβρίου 2022 ο σταθμάρχης είχε συντάξει κείμενο τηλεγραφήματος με αριθμό 26 μέσω του οποίου ενημέρωνε τους υπευθύνους του ότι όλα τα φωτόσημα εισόδου-εξόδου στους Νέους Πόρους είναι σβηστά.
Ακολούθησε νέο κείμενο στις 16 Νοεμβρίου 2022 με αριθμό 90, στο οποίο ο ίδιος σταθμάρχης ενημέρωνε ότι δεν είχε αποκατασταθεί το πρόβλημα ζητώντας και πάλι να φτιαχτούν τα φωτόσημα ώστε να έχουν ενημέρωση οι μηχανοδηγοί που μπαίνουν μέσα στους σταθμούς.
Αυτά είναι κάποια από τα κενά ασφαλείας που φαίνεται ότι είχαν κοινοποιηθεί αρκετό καιρό πριν από το τραγικό δυστύχημα.
Έψαχναν για σουβλάκια μέσω ασυρμάτου οι σταθμάρχες
Οι νέοι ηχογραφημένοι διάλογοι μεταξύ του σταθμάρχη Λάρισας και συναδέλφων του, τη μοιραία ημέρα, καταδεικνύουν το χάος και τη σύγχυση στο σταθμό.
Οι ίδιοι οι εργαζόμενοι – εκ των οποίων και οι κατηγορούμενοι για το πολύνεκρο δυστύχημα – το ομολογούν. Μόνο τυχαία δεν είναι η λέξη «αχταρμάς» που επέλεξε έμπειρος σταθμάρχης να χρησιμοποιήσει το απόγευμα της 28ης Φεβρουαρίου σε μητέρα επιβάτη αμαξοστοιχίας για να περιγράψει το χάος που επικρατούσε στον σταθμό της Λάρισας.
Μητέρα Επιβάτη: Τι ώρα φεύγει το τρένο;
Σταθμάρχης (Κ.Π.): Eίναι όλα λίγο αχταρμάς, κυρία μου. Τώρα είναι όλα, κυρία μου, ένα πίσω απ΄τ’ άλλο, όλα καθυστερημένα…
Έξι λεπτά μετά το δυστύχημα και όπως αποκαλύπτεται από τις συνομιλίες, ο προφυλακισμένος σταθμάρχης προσπαθεί μάταια να επικοινωνήσει με τον μηχανοδηγό του Intercity 62 και ζητά από τη σταθμάρχη στους Nέους Πόρους να καλέσει την εμπορευματική αμαξοστοιχία. Δεν φαίνεται να έχει καταλάβει τι έχει συμβεί.
Προφυλακισμένος σταθμάρχης: Ελένη, για φώναξε λίγο το 63503
Σταθμάρχης Νέων Πόρων: Το 63503; Το 63503 ακούσει τους Νέους Πόρους; 63503 ακούει τους Νέους Πόρους; Τίποτα.
Προφυλακισμένος σταθμάρχης: Πω, πω κάτι έχει γίνει τώρα και δεν μ’ αρέσει αυτό.
Στα ηχογραφημένα αρχεία συνομιλιών ακούγεται ο πιο έμπειρος σταθμάρχης επανειλημμένως να εφιστά την προσοχή των συναδέλφων του στην τοποθέτηση των συρμών στις σωστές τροχιές λέγοντας σε συνάδελφό του: «Μη βιάζεσαι. Θα μας γράψουν οι εφημερίδες».
Όμως το λάθος, έγινε. Εφτά λεπτά μετά τη σύγκρουση η πυροσβεστική υπηρεσία καλεί το Σταθμαρχείο Λάρισας.
Προφυλακισμένος σταθμάρχης: Ναι.
Πυροσβεστική: Ναι, γεια σας. Το γνωρίζετε; Έχουμε εκτροχιασμό τρένου κοντά στο μνημείο του ΠΑΟΚ.
Προφυλακισμένος σταθμάρχης: Αμάν!
Πυροσβεστική: Nαι. Πρέπει να κλείσετε ρεύματα, οτιδήποτε, δεν ξέρω κι εσείς τι πρέπει να κάνετε, στέλνω δυνάμεις εγώ.
Προφυλακισμένος σταθμάρχης: Έχει εκτροχιασμό τρένου εκεί;
Πυροσβεστική: Ναι.
Προφυλακισμένος σταθμάρχης: Καλώς.
Πέντε λεπτά μετά την Πυροσβεστική, στις 23.33 με τον σταθμάρχη επικοινωνεί και αστυνομικός.
Αστυνομικός: Έχετε εικόνα τι ακριβώς έχει συμβεί;
Προφυλακισμένος σταθμάρχης: Δεν ξέρω, ό,τι και να σας πω, δεν ξέρω. Τώρα με πήρε η Πυροσβεστική τηλέφωνο ότι έγινε εκτροχιασμός. Τώρα ήταν ένα τρένο που ανέβαινε πάνω και ένα που κατέβαινε. Τώρα ποιο από τα δύο, δεν ξέρω κι εγώ τίποτα. Ούτε με ενημέρωσαν…
Αστυνομικός: Δεν ξέρετε τι είναι;
Προφυλακισμένος σταθμάρχης: Γιατί τους φωνάζουμε και στο ραδιοτηλέφωνο και δεν ακούγονται. Και τώρα προσπαθούμε να μάθουμε τα τηλέφωνα από τους μηχανοδηγούς για δούμε τι γίνεται.
Αστυνομικός: Υπάρχει περίπτωση να είναι τρένο με τρένο δηλαδή;
Προφυλακισμένος σταθμάρχης: Λογικά δεν ξ… Λογικά όχι.
Αστυνομικός: Καλώς. Μόλις έχετε εικόνα πάρτε μας ένα τηλέφωνο.
Ωστόσο παρά το μπάχαλο που επικρατούσε στο σιδηροδρομικό σταθμό της Λάρισας την περασμένη Τρίτη οι σταθμάρχες – όπως έχει καταγραφεί στις συνομιλίες – έψαχναν για σουβλάκια, έκαναν άκομψα αστεία και προχωρούσαν σε διαλόγους παρωδία