Τέλος εποχής για τα χειρόγραφα τιμολόγια. Ήδη πιλοτικά ξεκίνησε από χθες το σύστημα με τα ηλεκτρονικά βιβλία και από την 1η Ιανουαρίου του 2021, το μέτρο καθίσταται υποχρεωτικό.
Οι λογιστές βέβαια αντιδρούν, όχι σε ότι αφορά την φιλοσοφία του μέτρου, αλλά στο γεγονός, όπως τουλάχιστον υποστηρίζουν, ότι δεν υπάρχει ούτε η κατάλληλη προετοιμασία, αλλά ούτε το κατάλληλο υπόβαθρο ώστε να υποστηριχθούν τα ηλεκτρονικά βιβλία.
Από την πλευρά το υπουργείο Οικονομικών και η ΑΑΔΕ πιστεύουν ότι το «MyDATA», έτσι ονομάζεται το νέο σύστημα, θα αποτελέσει ένα ισχυρό όπλο στην μάχη κατά της φοροδιαφυγής.
Υποχρεωτικό για όλες τις επιχειρήσεις
Η νέα ψηφιακή πλατφόρμα της ΑΑΔΕ βάζει τέλος στα χειρόγραφα βιβλία και τιμολόγια. Το νέο σύστημα ενεργοποιήθηκε από χθες και θα λειτουργεί σε πιλοτική μορφή μέχρι το τέλος του έτους ενώ από την 1η Ιανουαρίου 2020 θα λειτουργεί πλήρως και θα είναι υποχρεωτικό για όλες τις επιχειρήσεις και τους επαγγελματίες που θα αποστέλλουν στη ψηφιακή πλατφόρμα όλα τα δεδομένα εσόδων και εξόδων. Έτσι οι φορολογικές αρχές θα έχουν πλήρη και on-line εικόνα για την δραστηριότητα και το οικονομικό προφίλ επιχειρήσεων.
Τα ηλεκτρονικά βιβλία θα δώσουν τη δυνατότητα στο ελεγκτικό μηχανισμό να προχωρά σε εξπρές διασταυρώσεις στοιχείων για τα έσοδα. τις πωλήσεις, τις δαπάνες, και τα κέρδη και να «τεστάρει» την ειλικρίνεια των δηλώσεων στην εφορία πράγμα που θα επιφέρει καίριο πλήγμα στην έκδοση πλαστών και εικονικών φορολογικών στοιχείων.
Ταυτόχρονα οι επιχειρήσεις και οι επαγγελματίες θα περιορίσουν σημαντικά λειτουργικά και διαχειριστικά κόστη καθώς και χρονοβόρες και δαιδαλώδεις διαδικασίες στην διεκπεραίωση των φορολογικών τους υποθέσεων ενώ οι συνεπείς θα λαμβάνουν άμεσα τις επιστροφές φόρου που δικαιούνται. Επιπρόσθετα οι αυτοματοποιημένες διαδικασίες έκδοσης, αποστολής, έγκρισης και αρχειοθέτησης των παραστατικών θα μειώσουν το χρόνο πληρωμής των τιμολογίων ενισχύοντας τη ταμειακή ροή των επιχειρήσεων και θα τις απαλλάξουν από την υποχρέωση χρήσης Φορολογικής ταμειακής μηχανής ή Φορολογικού μηχανισμού για τις πωλήσεις λιανικής
Τα κίνητρα που προβλέπονται
Η νομοθεσία προβλέπει πλέγμα κινήτρων για όσες επιχειρήσεις υιοθετήσουν, αποκλειστικά την ηλεκτρονική τιμολόγηση μέσω παρόχου για την έκδοση και λήψη παραστατικών πωλήσεων για τα φορολογικά έτη που αρχίζουν από 1/1/2020 μέχρι και το φορολογικό έτος 2022. Ειδικότερα:
Μειώνεται στα 3 έτη από 5 για τον εκδότη του τιμολογίου και στα 4 για τον λήπτη ο χρόνος παραγραφής του δικαιώματος της φορολογικής διοίκησης να εκδώσει πράξη προσδιορισμού φόρου.
Περιορίζεται σε 45 ημέρες από 90 το χρονικό διάστημα που η φορολογική διοίκηση εξετάζει τα αιτήματα επιστροφής φόρου για τα έτη που εφαρμόζεται ηλεκτρονική τιμολόγηση.
Παρέχεται αυξημένη κατά 100% απόσβεση της αρχικής δαπάνης για τεχνικό εξοπλισμό και λογισμικό που απαιτείται για την εφαρμογή της ηλεκτρονικής τιμολόγησης, κατά το έτος πραγματοποίησής της, ως αντιστάθμισμα του κόστους χρήσης της ηλεκτρονικής τιμολόγησης.
Προβλέπεται υπερέκπτωση κατά 100% της αξίας των δαπανών για τη λήψη υπηρεσιών παρόχου.