“Τώρα τον λόγο έχουν οι μέτοχοι της Chipita, για τον αν θα αποδεχθούν ή όχι τη δεσμευτική προσφορά που κατέθεσε πριν από λίγα εικοσιτετράωρα η Mondelēz για την απόκτηση της ελληνικής πολυεθνικής”, έλεγε στο Capital.gr υψηλόβαθμος οικονομικός παράγοντας με γνώση των διαπραγματεύσεων μεταξύ των δύο πλευρών.
Οι διαπραγματεύσεις, τις οποίες είχε αποκαλύψεις πρώτο το Capital.gr ήδη από τις 18 Μαΐου, σύμφωνα με πηγές της αγοράς ολοκληρώθηκαν πριν από λίγα εικοσιτετράωρο με την Mondelēz να καταθέτει δεσμευτική προσφορά για την απόκτηση της ελληνικής πολυεθνικής. Στην κούρσα διεκδίκησης της Chipita, όπως είχε αποκαλύψει και πάλι το Capital.gr, είχε βρεθεί και η PepsiCo, μέσω της Frito Lay, με την οποία η Chipita είχε κατά το παρελθόν μακροχρόνια στρατηγική συνεργασία σε αγορές του εξωτερικού. Ωστόσο η τελευταία, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, έκανε πίσω και στην τελική διεκδίκηση παρέμεινε η Mondelēz, η οποία προσφέρει τίμημα πέριξ του 1,5 δισ. ευρώ ή 20 φορές τα EBITDA της Chipita, τα οποία πέρυσι ξεπέρασαν στα 70 εκατ. ευρώ. Το αρχικό ποσό που είχε πέσει στο “τραπέζι” κινούνταν στα επίπεδα των 1,2-1,4 δισ. ευρώ. Τις συγκεκριμένες πληροφορίες έχει διαψεύσει επανειλημμένως ο επικεφαλής του ομίλου Chipita, κ. Σπύρος Θεοδωρόπουλος.
Το deal, όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές, θα γίνει με μετρητά και μετοχές (δηλαδή θα δοθούν στους μετόχους της Chipita μετοχές της Mondelēz) ενώ στο τίμημα περιλαμβάνονται και τα δάνεια της Chipita. Μέχρι στιγμής παραμένει αδιευκρίνιστο αν στο deal περιλαμβάνεται και η αλλαντοβιομηχανία Νίκας, στην οποία βασικός μέτοχος είναι η Chipita. Η Mondelēz International, που δραστηριοποιείται στην Ελλάδα μέσω της Mondelēz Ελλάς, είναι από τους μεγαλύτερους “παίκτες” στην αγορά σνακ παγκοσμίως. Οπότε η γεωγραφική, παραγωγική και εμπορική παρουσία αλλά κυρίως το χαρτοφυλάκιο των προϊόντων της Chipita “κουμπώνουν” συμπληρωματικά με το δικό της. Επιπλέον η Mondelēz, έχει κάνει γνωστό ότι ενδιαφέρεται να επενδύσει στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη, γεωγραφική περιοχή όπου έχει ισχυρή παρουσία η Chipita.
Στην περίπτωση που η Chipita αλλάξει τελικά “χέρια”, θα είναι η τρίτη φορά που συμβεί αυτό τα τελευταία χρόνια. Είχε προηγηθεί προ 12ετίας, εν έτη 2006 ο “γάμος” της με τη ΔΕΛΤΑ για τη δημιουργία της Vivartia, και λίγα χρόνια αργότερα, το 2010, η απόσχισή της από τη Vivartia και η εξαγορά της από τον όμιλο Olayan και τον Σπ. Θεοδωρόπουλο.
Η εταιρεία, βασικοί μέτοχοι της οποίας είναι ο Σπ. Θεοδωρόπουλος (ελέγχει ποσοστό πάνω από 10%), ο όμιλος Olayan (με ποσοστό κοντά στο 80%) και γνωστά ονόματα του ελληνικού επιχειρείν όπως οι κ.κ. Αχ. Φώλιας, Αραμπατζής, Νένδος, Χατζάκου, κ.ά., ιδρύθηκε το 1973, κυκλοφόρησε το 1991 το croissant 7DAYS, το 1995 τα Βake Rolls, ενώ από το 1996, “επιχειρεί” εκτός των ελληνικών συνόρων έχοντας εμπορική παρουσία σε 56 χώρες και παραγωγική σε 10 διαθέτοντας 16 εργοστάσια. Συγκεκριμένα, 9 από τα 16 εργοστάσια της, λειτουργούν μέσω στρατηγικών συνεργασιών σε Αίγυπτο, Σαουδική Αραβία, Μαλαισία και Μεξικό. Τη χρήση του 2016 (τελευταίος δημοσιευμένος ισολογισμός) οι ενοποιημένες πωλήσεις της Chipita άγγιξαν τα 432,3 εκατ. ευρώ, τα συγκρίσιμα EBITDA στα 59,8 εκατ. ευρώ και τα καθαρά κέρδη στα 9,3 εκατ. ευρώ.
capital.gr/Της Αλεξάνδρας Γκίτση