Αύξηση κατά 60% παρουσίασαν τα κρούσματα απάτης στις συναλλαγές για αγορά αγαθών και υπηρεσιών μέσω Internet το πρώτο εξάμηνο του 2019, με τις συναλλαγές με το εξωτερικό να κρατούν τα «σκήπτρα» της απάτης.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που περιλαμβάνονται στην «Έκθεση Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας» της Τράπεζας της Ελλάδος, το πρώτο εξάμηνο του έτους καταγράφηκαν 110.000 περιστατικά απάτης στις συναλλαγές με κάρτα μέσω Internet, έναντι 70.000 περίπου κρουσμάτων που είχαν καταγραφεί το δεύτερο τρίμηνο του 2018.

kartewΣτις υπόλοιπες κατηγορίες συναλλαγών, τα κρούσματα απάτης είναι σημαντικά πιο περιορισμένα. Συγκεκριμένα, το ίδιο διάστημα σημειώθηκαν 1.700 περιπτώσεις απάτης στα ΑΤΜ και 13.500 απάτης στις πληρωμές μέσω POS. Σε όρους αξίας συναλλαγών, καταγράφησαν απάτες ύψους 379.700 χιλ. ευρώ στις συναλλαγές ΑΤΜ, 437.500 χιλ. ευρώ στις πληρωμές POS και 4,7 εκατ. ευρώ στις διαδικτυακές συναλλαγές με κάρτα.

Τα δεδομένα αυτά έχουν σημάνει συναγερμό στις αρμόδιες εποπτικές αρχές για την ασφάλεια των συναλλαγών με κάρτα στο Internet και για τον λόγο αυτό λήφθησαν πρόσθετα μέτρα ασφαλείας από τις τράπεζες μέσω της ευρωπαϊκής οδηγίας PSD2 που εφαρμόστηκε και στη χώρα μας τον Σεπτέμβριο. «Η μη εκτενής χρήση του διεθνούς τεχνικού προτύπου ασφαλών συναλλαγών 3DSecure από παρόχους υπηρεσιών πληρωμών του εξωτερικού συνεπάγεται υψηλότερα ποσοστά απάτης στις διασυνοριακές συναλλαγές διαδικτύου, σε αντίθεση με την ελληνική αγορά, όπου οι πάροχοι υπηρεσιών πληρωμών έχουν υλοποιήσει σε ευρεία έκταση το πρότυπο ασφαλών συναλλαγών 3DSecure», αναφέρει η Τράπεζα της Ελλάδος.

Απάτη στις συναλλαγές με μεταφορές πιστώσεων 

Η απάτη στις μεταφορές πιστώσεων, τις πληρωμές δηλαδή μέσω διατραπεζικής εντολής πληρωμής, παρουσιάζει αύξηση κατά 45% στον αριθμό συναλλαγών και κατά 34% στην αντίστοιχη αξία συναλλαγών σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Συγκεκριμένα, το έτος 2018 εκδηλώθηκαν 61 περιστατικά απάτης αξίας 212.600 ευρώ, από 42 περιστατικά απάτης αξίας 158.500 ευρώ το έτος 2017.

Σε ό,τι αφορά τις τεχνικές διενέργειας της απάτης, η συντριπτική πλειονότητά τους εστιάζει στην υποκλοπή των προσωπικών στοιχείων ασφαλείας των χρηστών υπηρεσιών μεταφοράς πίστωσης μέσω παραπλανητικών μηνυμάτων ηλεκτρονικού ταχυδρομεί-ου (phishing). Οι πάροχοι υπηρεσιών πληρωμών συνεχίζουν τις εκτεταμένες δράσεις ενημέρωσης των καταναλωτών και των επιχειρήσεων ώστε να ενισχύσουν τη γνώση των χρηστών υπηρεσιών μεταφορών πιστώσεων σε θέματα ασφάλειας, αναφέρει η Τράπεζα της Ελλάδος.

insider