Είτε το περίμενες με ανυπομονησία από το μικρό παιδί, είτε η απόκτηση διπλώματος οδήγησης αυτοκινήτου για σένα ήταν μια αγγαρεία, ένα “αναγκαίο κακό”, σε κάθε περίπτωση το να είσαι νέος οδηγός είναι μια άχαρη και για πολλούς ιδιαίτερα αγχωτική περίοδος. Η απειρία, οι συγκεχυμένες νέες πληροφορίες μέσα στο κεφάλι του νέου οδηγού και η τρέλα που επικρατεί στους ελληνικούς δρόμους δημιουργούν τις ιδανικές συνθήκες κάτω από τις οποίες η ασφάλεια του οδηγού, του αυτοκινήτου και των γύρω μπορεί εύκολα να μπει σε κίνδυνο.
Ξεμακραίνοντας, όμως, κάποιος από εκείνη τη δύσκολη φάση του πρωτάρη και αποκτώντας την εμπειρία των χρόνων και των εκατοντάδων χιλιάδων χιλιομέτρων, αλλά και την πείρα που φέρνει το “γήρας”, σε κάποια σημεία χάνει αλλά σίγουρα σε κάποια άλλα κερδίζει σχετικά με την οδηγική του συμπεριφορά και ικανότητα. Μπορεί ένας στα πενήντα + να μην έχει τα σούπερ γρήγορα αντανακλαστικά του εικοσάρη, ούτε την επιθυμία να ζήσει την αδρεναλίνη, όμως, αυτές οι ηλικίες πάνε πακέτο με κάτι πιο σημαντικό: την πείρα. Ως ένας τέτοιος οδηγός, λοιπόν, σκέφτηκα να καταγράψω και να μοιραστώ με τους νέους τις τρεις πολύ βασικές συμβουλές, που έχω εξακριβώσει πολλάκις ότι μπορούν να μας γλιτώσουν από επικίνδυνες καταστάσεις κατά την οδήγηση.
Οι παρακάτω συμβουλές είναι συμβουλές που θα έδινα στο παιδί μου ή σε κάποιον νέο οδηγό που αγαπώ και νοιάζομαι για την ασφάλεια του με το αυτοκίνητο, και ως τέτοιες θα σας πρότεινα να τις αντιμετωπίσετε. Φυσικά το να είστε νηφάλιοι κατά την οδήγηση θα το έχετε ως δεδομένο, δεν είναι συμβουλή, ούτε και προς διαπραγμάτευση!
Κρατώ πάντα αποστάσεις από το μπροστινό αυτοκίνητο
Αυτή είναι ίσως και η πιο σημαντική πρακτική συμβουλή που μπορώ να δώσω. Σκεφτείτε το απλά, η απόσταση προσφέρει χρόνο, ο χρόνος δίνει χώρο στα αντανακλαστικά και τα αντανακλαστικά δίνουν το χρόνο για σωστή αντίδραση. Πρέπει από την αρχή να σας γίνει συνήθειο η τήρηση των αποστάσεων, να μάθετε να συνυπολογίζετε πάντα ένα σεβαστό κενό ανάμεσα σε εσάς και του οχήματος που προπορεύεται. Η ασφάλεια του αυτοκινήτου σας, η δική σας και των γύρω σας είναι το αποτέλεσμα των συνειδητών πράξεων και των γρήγορων αποφάσεων σας και αυτό που μπορείτε εσείς να ελέγξετε είναι σίγουρα οι συνειδητές πράξεις, οι δικοί σας, δηλαδή, απαρέγκλιτοι κανόνες στην οδήγηση.
Οι λόγοι που μπορούν να κάνουν έναν οδηγό αφηρημένο είναι άπειροι, από ψυχολογικοί μέχρι πρακτικοί, και αφηρημάδα με οδήγηση δεν πάνε μαζί. Ένα κινητό που χτύπησε και το απαντήσαμε, μια έντονη συζήτηση με τον συνοδηγό μας, ένα πρόβλημα σημαντικό που μας βασανίζει και έχει απορροφήσει τη σκέψη μας, ένα έντονο περιστατικό στο δρόμο που μπορεί να αποσπάσει την προσοχή μας και αμέτρητα άλλα απρόοπτα, είναι ικανά για να ακουστεί το ανεπιθύμητο… μπαμ! Και πάντα μα πάντα να έχετε στο μυαλό σας ότι μπορεί μέσα στην πόλη η αφηρημάδα αυτή να μας κοστίσει μόνο υλικές ζημιές, τις οποίες στην τελική θα τις καλύψει η ασφάλεια αυτοκινήτου, στους μεγάλους όμως αυτοκινητόδρομους τα πράγματα αγριεύουν. Η μεγάλη ταχύτητα και η μικρή απόσταση από το μπροστινό όχημα αρκούν σε μια στιγμή οι ζημιές να γίνουν παραπάνω από υλικές…
Κι αν δεν ξέρετε ακόμα ποια απόσταση είναι η ιδανικότερη, εφαρμόστε το εξής κόλπο: αν είστε κολλημένοι στην κίνηση της πόλης και προχωράτε σχεδόν σημειωτόν, αφήστε από τον μπροστινό σας απόσταση ίση με το μισό μήκος του αυτοκινήτου σας. Αν πάλι είστε εν κινήσει μέσα στην πόλη με ταχύτητες ως 50 χλμ./ώρα, τότε καλό είναι η απόσταση αυτή να ισοδυναμεί σε μήκος ίσο με ενάμιση – δύο αυτοκίνητα. Τέλος, όταν οδηγείτε στην εθνική οδό τότε η απόσταση που θα απέχετε από τον μπροστινό σας καλό είναι να ξεπερνάει το σύνολο του μήκους τριών αυτοκινήτων.
Κατανοώ τον Κ.Ο.Κ. αλλά τηρώ αμφιβολίες για το αν τον κατανοούν οι υπόλοιποι!
Τι σημαίνει πρακτικά αυτό; Με απλά λόγια σημαίνει ότι δεν κάνουν όλοι για όλα και ότι δεν είναι όλοι οι οδηγοί ικανοί, προσεκτικοί και συνειδητοποιημένοι. Άρα, τηρώ τον ΚΟΚ, αλλά ταυτόχρονα έχω το νου μου, ακόμα και αν έχω προτεραιότητα, γιατί δυστυχώς δε βρίσκουν όλοι οι κανονισμοί εφαρμογή στους ελληνικούς δρόμους. Το δύσκολο λοιπόν project είναι όχι το να μάθεις εσύ νέε οδηγέ τα σήματα και όλους τους κανονισμούς, το δύσκολο είναι να εκπαιδευτείς στο να προβλέπεις το λάθος του άλλου… Πάντα πρέπει να περιμένεις μια μηχανή να σε προσπεράσει από τα δεξιά και σε πολλές περιπτώσεις και μία δεύτερη από τα αριστερά ταυτόχρονα! Πάντα να περιμένεις ότι το λεγόμενο “βαθύ” πορτοκαλί μεταφράζεται ως φουλ πράσινο από την πλειοψηφία των οδηγών και ότι δεν αρκεί να βγάλεις flash και να ελέγξεις σωστά τους καθρέπτες πριν αλλάξεις πορεία…όχι αυτό τον έλεγχο πρέπει να τον κάνει τρις…
Έχω εμπιστοσύνη στις ικανότητες μου, αλλά δε βγάζω τον χαρακτήρα μου στην οδήγηση
Ούτε τα προβλήματα μου και τις έννοιες μου. Σκέψου το ως εξής: αν στην χώρα μας υπάρχουν πάνω από 4 εκατομμύρια οδηγοί και αυτοκίνητα ποιο θα ήταν το αποτέλεσμα αν ο καθένας οδηγούσε με παρόρμηση, βάσει κυρίως προσωπικότητας και λιγότερο βάσει κοινής λογικής; Το απόλυτο χάος θα επικρατούσε καθημερινά στους δρόμους με τα ατυχήματα να πηγαίνουν και να έρχονται και τις ασφαλιστικές εταιρείες να μη μας προλαβαίνουν.
Να οδηγείτε πάντα εντός του εύρους των ικανοτήτων σας. Αν φοβάστε τις μεγάλες ταχύτητες δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να αναπτύσσετε υψηλές ταχύτητες μόνο και μόνο γιατί σας πιέζει το όχημα που ακολουθεί. Οδηγείστε συντηρητικά, χωρίς φυσικά αυτό να σημαίνει ότι θα πηγαίνετε σε αργή κίνηση, μιας και οι πολύ χαμηλές ταχύτητες μπορεί να γίνουν το ίδιο επικίνδυνες και να απειλήσουν την ασφάλεια σας και του αυτοκινήτου σας. Δεν είστε υποχρεωμένοι να περάσετε με πορτοκαλί σηματοδότη αν δεν είστε απόλυτα σίγουροι, από φόβο μη σας κορνάρει ο βιαστικός που είναι πίσω σας ή στη χειρότερη σας στολίσει με διάφορα κοσμητικά. Δεν είστε υποχρεωμένοι στη μεσαία ή τη δεξιά λωρίδα των εθνικών αρτηριών να πηγαίνετε με 200 μόνο και μόνο γιατί ο πίσω σας έχει γίνει στενός κορσές, κάντε υπομονή και θα αλλάξει ο κύριος Βιαστικός λωρίδα…
Η κοινή λογική κατά την οδήγηση, η σύνεση και η πρακτικότητα είναι τα πρώτα που θα πρέπει να εφαρμόσετε ως νέοι οδηγοί. Η άτυχη στιγμή, η κακιά η ώρα, απειλεί όλους μας, ας φροντίσουμε, όμως, τουλάχιστον να έχουμε το κοντρόλ στα παραπάνω. Τέλος, όσο δύσκολο και αν ακούγεται φροντίστε κάθε φορά που κλείνετε την πόρτα του αυτοκινήτου σας να αφήνετε όλα τα άλλα απ’ έξω. Απογοητεύσεις, άγχη και στενοχώριες μαζί με τιμόνι δεν ταιριάζουν. Συγκεντρωθείτε για όση ώρα οδηγείτε και μη σκάτε…τα προβλήματα εκεί θα είναι μόλις τραβήξετε πάλι χειρόφρενο, μην προσθέσετε και νέα με την απερισκεψία σας…