Με την ενεργοποίηση των σιδηροδρομικών έργων νέας γενιάς αλλά και σειράς νέων έργων ΣΔΙΤ, συνολικού ύψους της τάξεως άνω των 5 δισ. ευρώ, προβλέπεται να εμπλουτιστεί μέχρι το τέλος του έτους η λίστα των διαγωνισμών μεγάλων έργων υποδομής. Ειδικότερα, εντός του μήνα αναμένεται να ενεργοποιηθεί το «οπλοστάσιο»των σιδηροδρομικών έργων νέας γενιάς, συνολικού ύψους 3,3 δισ. ευρώ, ενώ στα περίπου 2,5-3 δισ. ευρώ έργων ΣΔΙΤ, για τα οποία ήδη «τρέχουν»διαγωνιστικές διαδικασίες, αναμένεται να προστεθούν τουλάχιστον 1,5 δισ. ευρώ νέων έργων μέχρι τις αρχές του 2022. Οπως ανέφερε σε πρόσφατη εκδήλωση του ΙΟΒΕ ο υπουργός Υποδομών Κ. Καραμανλής, μέχρι το τέλος του 2021 θα βρίσκονται σε εξέλιξη 20 διαγωνισμοί έργων ΣΔΙΤ, συνολικού ύψους 5 δισ. ευρώ.
Μετά τα κτιριακά και τα οδικά έργα μέσω ΣΔΙΤ, τη «σκυτάλη»αναμένεται να λάβουν τα αρδευτικά έργα και με τη μορφή των ΣΔΙΤ (όχι όμως αποκλειστικά), όπως επίσης και τα φράγματα, με το συνολικό τους ύψος να υπολογίζεται σε περίπου 750 εκατ. ευρώ. Μεταξύ αυτών ξεχωρίζει το φράγμα Ενιπέα στη Θεσσαλία και το εξωτερικό υδροδοτικό σύστημα Αττικής. Συνολικά δρομολογούνται 18 φράγματα και αρδευτικά έργα πανελλαδικά, μέρος των οποίων (περί τα 200 εκατ. ευρώ) θα χρηματοδοτηθεί και από το Ταμείο Ανάκαμψης. Τον επόμενο μήνα αναμένεται να ολοκληρωθεί και η προεπιλογή των ενδιαφερόμενων σχημάτων για το πρώτο έργο ΣΔΙΤ που αφορά φράγμα. Πρόκειται για το φράγμα Χαβρία στη Χαλκιδική, ένα έργο προϋπολογισμού 85,4 εκατ. ευρώ, για το οποίο ενδιαφέρον έχουν εκδηλώσει τα σχήματα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Χρ. Δ. Κωνσταντινίδης, Intrakat – Suez – ΕΥΑΘ και η Ακτωρ Παραχωρήσεις.
Στα νέα έργα ΣΔΙΤ που δρομολογούνται το προσεχές διάστημα περιλαμβάνονται επίσης οι οδικοί άξονες Θεσσαλονίκης – Εδεσσας και Αμφίπολης – Δράμας, που αποτελούν κάθετους άξονες της Εγνατίας Οδού. Επίσης, στην αγορά αναμένεται με ενδιαφέρον και το έργο ΣΔΙΤ για την Στερεά Ελλάδα, την παράκαμψη Χαλκίδας, προϋπολογισμού της τάξεως των 200 εκατ. ευρώ, όπως επίσης και οι τρεις επιμέρους διαγωνισμοί για την κατασκευή και διαχείριση των 12 δικαστικών μεγάρων, ενώ στις αρχές του 2022 αναμένεται και ο διαγωνισμός για το Κυβερνητικό Πάρκο στις εγκαταστάσεις της ΠΥΡΚΑΛ στη Δάφνη.
Στις «ράγες»θα τεθούν όμως, πιθανώς εντός του τρέχοντος μήνα, και τα νέα σιδηροδρομικά έργα, συνολικού ύψους 3,3 δισ. ευρώ, τα οποία αναμένεται να προχωρήσουν με τη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου. Αυτό σημαίνει ότι οι όροι εκτέλεσης και οι τεχνικές προδιαγραφές θα καθοριστούν σε συνεργασία με τους ενδιαφερόμενους φορείς. Μεταξύ άλλων προωθούνται έργα όπως η ολοκλήρωση της νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Κιάτο – Πάτρα, στο τμήμα Ρίο – Νέος Λιμένας Πατρών, ύψους 429 εκατ. ευρώ, η αναβάθμιση της γραμμής Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο, έργο της τάξεως των 815,3 εκατ. ευρώ και μήκους 178 χιλιομέτρων, όπως επίσης και η κατασκευή της νέας σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκη – Νέα Καρβάλη – Τοξότες, προϋπολογισμού της τάξεως του 1,3 δισ. ευρώ και μήκους 206 χιλιομέτρων. Σημαντικό είναι και το έργο των 380 εκατ. ευρώ για την κατασκευή της νέας προαστιακής γραμμής μήκους 31,7 χιλιομέτρων, στο τμήμα από τον κόμβο Κορωπίου έως το Λαύριο και το λιμάνι της πόλης.
πηγη-kathimerini.gr