Σε ασφυξία η ναυλαγορά μετά το «κλείσιμο» της Κίνας – Κατέρρευσαν ναύλοι, πετρέλαιο.
Την αρχή της επόμενης χρηματοπιστωτικής κρίσης πυροδότησε ξαφνικά ο νέος κορωνοϊός Covid-19, με αλυσιδωτές και απόλυτα καταστροφικές επιπτώσεις σε αγορές ενέργειας, ναυτιλιακή βιομηχανία, μεταφορές και εν γένει παγκόσμια οικονομία.
Ο ΟΠΕΚ προ ημερών μείωσε τις προβλέψεις του για τη ζήτηση πετρελαίου και η Goldman Sachs διπλασίασε τις αρνητικές εκτιμήσεις για το πετρέλαιο, μειώνοντας την τιμή στόχο κατά 10 δολάρια στα 53 δολάρια/βαρέλι για το 2020, λόγω της καταβύθισης της ζήτησης με πτώση τουλάχιστον 20% από την πλευρά της Κίνας, ποσοστό που αντιστοιχεί σε 4 εκατ. βαρέλια ημερησίως.
Η «βουτιά» στην ζήτηση της Κίνας για πετρέλαιο κράτησε τα πετρελαιοφόρα μακριά από τις ακτές της χώρας, που παραμένουν καθηλωμένα στα ύδατα Ασίας – Ειρηνικού. Σημειώνεται ότι η Κίνα είναι ο μεγαλύτερος εισαγωγέας πετρελαίου στον πλανήτη.
Οι αναταράξεις που σημειώνονται στην προσφορά και τη ζήτηση της Κίνας πυροδοτούν την επόμενη κρίση.
Η παγκόσμια οικονομία περνά ταχύτατα σε κατάσταση παράλυσης, καθώς μειώνεται η δραστηριότητα στα λιμάνια και την ξηρά της Κίνας. Και όταν αποκόπτονται οι αλυσίδες εφοδιασμού, οι οικονομίες και στις δύο πλευρές του πλανήτη οδεύουν προς την καταστροφή.
Στο παρακάτω γράφημα φαίνεται ο βαθμός εξάρτησης διαφόρων οικονομιών από την Κίνα:
Ο Γενικός Γραμματέας του Διεθνούς Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου Guy Platten είπε μιλώντας στο Reuters ότι τα πλήγματα στα έσοδα έχουν ήδη επηρεάσει τα φορτηγά πλοία φέτος. Σύμφωνα με τον Platten οι ναύλοι των τάνκερ έχουν βυθιστεί σχεδόν κατά 80% από την αρχή του ξεσπάσματος του κορωνοϊού.
Οπως ανέφερε, ο ιός μπλοκάρει τη ναυτιλιακή βιομηχανία καθώς η ζήτηση για πρώτες ύλες από αναπτυσσόμενες και αναδυόμενες αγορές επιβραδύνεται δραματικά.
«Από πλευράς τελικών προϊόντων αν έχετε κενά κοντέινερ για παράδειγμα στην Κίνα και έχετε έλλειψη εμπορευματοκιβωτίων στις ΗΠΑ επειδή τα μεταποιημένα προϊόντα δεν βγαίνουν από την Κίνα και δεν μεταφέρονται σε όλο τον κόσμο, αυτό επηρεάζει όλη την αλυσίδα εφοδιασμού σε ολόκληρη τη ναυτιλιακή βιομηχανία », ανέφερε.
«Αυτό που ξέρουμε είναι ότι υπάρχει απόλυτη πτώση στους διάφορους ναύλους και ξέρουμε ότι τα κοντέινερ πηγαινοέρχονται άδεια. Αυτή τη στιγμή διακυβεύονται εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια».
Η Moller-Maersk, η μεγαλύτερη εταιρεία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων παγκοσμίως, προειδοποίησε την περασμένη εβδομάδα ότι τα εργοστάσια στην Κίνα λειτουργούν επί του παρόντος με δυναμικότητα κάτω του 50%, έχοντας παραλύσει τις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού.
Ο Noel Hacegaba, ο Αναπληρωτής Εκτελεστικός Διευθυντής Διοίκησης και Λειτουργίας του Λιμένα Long Beach της Καλιφόρνιας, προειδοποίησε μέσω του CNBC ότι το Long Beach, το δεύτερο μεγαλύτερο λιμάνι μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στις ΗΠΑ, αντιμετωπίζει πτώση τζίρου 6% τον Ιανουάριο σε ετήσια βάση και άλλο 6% τον Φεβρουάριο.
Για το τρίμηνο, ανέφερε ότι το λιμάνι θα μπορούσε να σημειώσει πτώση του όγκου κατά 12% ετησίως.
Συνοψίζοντας, το ξέσπασμα του ιού έχει συντρίψει την οικονομία της Κίνας, με αποτέλεσμα να βυθιστεί η ζήτηση για εμπορεύματα και ενεργειακά προϊόντα και η μεταφορά πρώτων υλών και τελικών προϊόντων σε ολόκληρο τον κόσμο.
Η bear market του πετρελαίου υποδηλώνει ότι η παγκόσμια οικονομία πρόκειται να βυθιστεί σε ύφεση.