Spitfire: Ξανά στον ελληνικό ουρανό το θρυλικό αεροπλάνο του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου

Lamianow.gr
By Lamianow.gr Tags: Add a Comment
8 Min Read
Από τα 20.000 και πλέον Σπιτφάιρ που κατασκευάστηκαν για τις ανάγκες του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου από το 1938 έως και το 1948, σήμερα διασώζονται μόνο 240, από τα οποία 60 περίπου βρίσκονται σε πτήσιμη κατάσταση

Την επιστροφή στην Ελλάδα ενός εμβληματικού αεροπλάνου του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου γιόρτασε την Τρίτη 1 Ιουνίου η Πολεμική Αεροπορία. Πρόκειται για το επετειακό Spitfire MJ755, ιστορικό αεροσκάφος που  ανακατασκευάστηκε πλήρως στο Ηνωμένο Βασίλειο για να πετά με τα ελληνικά χρώματα σε επετειακές εκδηλώσεις ανά την Ελλάδα.

-Advertisement-

«Σήμερα, βρίσκεται μπροστά μας μία θρυλική πτητική μηχανή, ίσως το πιο φημισμένο πολεμικό αεροσκάφος που πέταξε ποτέ», ανέφερε ο υπουργός Εθνικής ΆμυναςΝίκος Παναγιωτόπουλος, κατά την τελετή υποδοχής του Spitfire, που πραγματοποιήθηκε στην αεροπορική βάση της Δεκέλειας, στο Τατόι. Mε χαμηλές διελεύσεις πάνω από τον αεροδιάδρομο, το Σπιτφάιρ MJ755 δικαίωσε για άλλη μια φορά τη φήμη του ως υπέρτατου καταδιωκτικού του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου, παρόλο που έχουν περάσει σχεδόν ογδόντα χρόνια από την ημέρα που κύλησε ολοκαίνουργο από το εργοστάσιο κατασκευής του στην Αγγλία, στα χρόνια του πολέμου.

spitfire_2.jpg
panagiotopoylos.jpg

Αναφερόμενος στην επιστροφή του θρυλικού αεροσκάφους στην Ελλάδα, ο αρχηγός του Γενικού Επιτελείου Εθνικής Άμυνας (ΓΕΕΘΑ), στρατηγός Κωνσταντίνος Φλώρος, επεσήμανε ότι «το Spitfire «επιστρέφει εδώ όπου ανήκει, στην αεροπορική βάση της Δεκέλειας και θα αποτελεί το κόσμημα του Μουσείου της Πολεμικής Αεροπορίας. Και μάλιστα, όχι στατικά, αλλά έχοντας δυνατότητα πτήσης. Για να πετάει ξανά μετά από 68 χρόνια θυμίζοντας σε όλους μας την πλούσια ιστορία των ελληνικών πτερύγων που υπερασπίζονται με επιτυχία τους γαλάζιους ελληνικούς ουρανούς».

floros.jpg

«Το Σπιτφάιρ υπήρξε ένα από τα πιο διάσημα αεροσκάφη όλων των εποχών. Ευχαριστούμε το Ίδρυμα Ίκαρος που ανέλαβε την ανακατασκευή του MJ755, και της οικονομικής δαπάνης που απαιτήθηκε», τόνισε μεταξύ άλλων ο Αρχηγός του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας, Αντιπτέραρχος (Ι) Γεώργιος Μπλιούμης.

spitfire_3.jpg

Ανάμεσα στους παρευρισκομένους ήταν και ο μοναδικός σήμερα εν ζωή παλαίμαχος πιλότος του Δευτέρου Πολέμου Αντιπτέραρχος (Ι) Κωνσταντίνος Χατζηλάκος, ο τελευταίος «αετός της ερήμου», με πάνω από διακόσιες πολεμικές αποστολές με αεροσκάφη Χαρικέιν και Σπιτφάιρ στα μέτωπα της Βορείου Αφρικής, της Μεσογείου, της Ιταλίας και Γιουγκοσλαβίας στο ενεργητικό του, στα σκοτεινά χρόνια του πολέμου και της κατοχής. Ο ίδιος παρά την μεγάλη του ηλικία, με δήλωσή του αναφέρει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ:

«Είχα την τύχη το 1953, ως διοικητής στο Σέδες να πετάξω το τελευταίο μάχιμο Ελληνικό Σπιτφάιρ, πριν αυτά παροπλιστούν. Επί μία δεκαετία, από το 1943 μέχρι το 1953, η μοίρα μου ήταν άρρηκτα συνδεδεμένη με την μοίρα των Spitfires που πετούσα. Ακόμη και λαβωμένα ποτέ δεν με εγκατέλειψαν. Αλλά και εγώ δεν τα εγκατέλειψα. Έχω κάνει τρεις αναγκαστικές προσγειώσεις με Σπιτφάιρ και τις τρείς φορές προτίμησα να δοκιμάσω την τύχη μου μέσα στο πιλοτήριο παρά να εγκαταλείψω το αεροσκάφος. Τις δύο φορές ήμουν τυχερός την τρίτη όμως, τραυματίστηκα και το Σπιτφάιρ καταστράφηκε. Τ’ αποκαλούσα “πιστούς μου φίλους”. Τώρα που εμφανίστηκε σχεδόν 70 χρόνια μετά ένα Ελληνικό Σπιτφάιρ στον Αττικό ουρανό, φέρνει στην μνήμη μου ευχάριστες και δύσκολες στιγμές. Σήμερα, στην ηλικία των 101 ετών, το μόνο που μπορώ να κάνω είναι να ονειρεύομαι πως, κάποια στιγμή, θα το ξαναπετάξω».

pilotos.jpg

Ένα διαμάντι από αλουμίνιο…

Από τα 20.000 και πλέον Σπιτφάιρ που κατασκευάστηκαν για τις ανάγκες του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου από το 1938 έως και το 1948, σήμερα διασώζονται μόνο 240, από τα οποία 60 περίπου βρίσκονται σε πτήσιμη κατάσταση. Ένα από αυτά είναι και το ελληνικό Σπιτφάιρ MJ755, που κατασκευάστηκε στο Κασλ Μπρόμουϊτς, κοντά στο Μπέρμιγχαμ της Αγγλίας το 1943 και παραδόθηκε αρχικά στην 33η Μοίρα Συντήρησης της RAF τον Δεκέμβριο εκείνης της χρονιάς. Στις αρχές του 1944 ξεκινά και η πολεμική του δράση φθάνοντας στην Καζαμπλάνκα, φορτωμένο σε πλοίο στις 13 Μαρτίου 1944, για την Βρετανική Αεροπορία της Μ. Ανατολής.

Το MJ755 πήρε το βάπτισμα του πυρός σε επιχειρήσεις κάλυψης με την 43η Μοίρα της RAF κατά την απόβαση στην Προβηγκία (Επιχείρηση Δραγόνος) στις 15 Αυγούστου 1944, όταν τα συμμαχικά στρατεύματα στη νοτιοανατολική Γαλλία έπρεπε ν’ απελευθερώσουν τα λιμάνια της Μασσαλίας και της Τουλόν, και στη συνέχεια να ανεβούν μέσω της κοιλάδας του Ροδανού μέχρι να ενωθούν με τις συμμαχικές δυνάμεις που είχαν ήδη από τον Ιούνιο του 1944 αποβιβασθεί στη Νορμανδία.

spitfire_4.jpg

Καθώς οι Σύμμαχοι έσφιγγαν όλο και περισσότερο τις δυνάμεις του Άξονα στη Βόρεια Ευρώπη, το Σπιτφάιρ MJ755 βρέθηκε τον Οκτώβριο του 1944 έξω από τη Φλωρεντία σφυροκοπώντας τις τελευταίες γερμανικές εστίες σε ιταλικό έδαφος, ενώ το τέλος του πολέμου το βρίσκει στο Κλάγκενφουρτ της Αυστρίας τον Μάιο του 1945.
Πίσω στη Μέση Ανατολή

Μετά τον πόλεμο το MJ755 δεν επέστρεψε στην Βρετανία, αλλά δόθηκε σε Μοίρα Συντήρησης στην Ισμαηλία της Αιγύπτου, απ’ όπου ο Υποσμηναγός της RAF Τζορτζ Νταν, ένας βετεράνος πιλότος βομβαρδιστικών, με 44 αποστολές κατά τη διάρκεια του Β’ΠΠ, το έφερε στην Ελλάδα στις 27 Φεβρουαρίου 1947, για την τότε Ελληνική Βασιλική Αεροπορία. Μάλιστα δεν είχε κάποια προηγούμενη πτητική εμπειρία σε Σπιτφάιρ, και πέταξε το αεροσκάφος έχοντας μελετήσει μόνο το εγχειρίδιο πτήσης!

Ήταν ένα από τα 77 περίπου καταδιωκτικά Σπιτφάιρ, που είχε δώσει η βρετανική κυβέρνηση για την ανασύσταση της ελληνικής πολεμικής αεροπορίας. Τον Απρίλιο εκείνης της χρονιάς είχε ενταχθεί στην δύναμη της 335 Μοίρας Διώξεως στο Σέδες. Το 1949 χρησιμοποιήθηκε ως εκπαιδευτικό στη Σχολή Αεροπορίας Εφέδρων Αξιωματικών Χειριστών στο Τατόι. Το 1950 μεταφέρθηκε στο Κρατικό Εργοστάσιο Αεροπλάνων στο Φάληρο, όπου μετατράπηκε σε φωτοαναγνωριστικό. Στα τέλη του 1953 πραγματοποίησε την τελευταία του πτήση, πριν καθηλωθεί οριστικά στο έδαφος, και χρησιμοποιηθεί ως στατικό έκθεμα αρχικά στο Τατόι, και αργότερα στην αυλή του Πολεμικού Μουσείου. Μετά τη δημιουργία του Μουσείου Πολεμικής Αεροπορίας, μεταφέρθηκε ξανά στο Τατόι το 1995, πριν σταλθεί το 2018 στο ιστορικό αεροδρόμιο Μπίγκιν Χιλ έξω από το Λονδίνο, σε ειδικό κέντρο ανακατασκευής.

spitfire_5.jpg

Το 2019 ο αειθαλής Τζορτζ Νταν στα 97 του χρόνια ήταν παρών στην πρώτη δοκιμαστική πτήση του θρυλικού αεροπλάνου έπειτα από την ολική ανακατασκευή του. Είχαν περάσει μόλις 72 χρόνια από εκείνη την ημέρα, που ως νεαρός υποσμηναγός το έφερνε στην Ελλάδα…

Σειρά παίρνει το T6 Harvard

Η συνεργασία του ιδρύματος «Ίκαρος» με την Πολεμική Αεροπορία επεκτείνεται, καθώς το επόμενο χρονικό διάστημα αναμένεται να επιστρέψει στους ουρανούς ένα άλλο εμβληματικό αεροσκάφος της δεκαετίας 1940 – 1950.

Ο λόγος για το εκπαιδευτικό αεροσκάφος T6 Harvard. Πρόκειται για ένα από τα τελευταία εναπομείναντα αεροσκάφη αυτού του τύπου, το οποίο εκτίθεται σήμερα στο Μουσείο της Πολεμικής Αεροπορίας στην αεροπορική βάση της Δεκέλειας. Το αεροπλάνο θα μεταφερθεί στη Μεγάλη Βρετανία όπου θα γίνουν οι απαραίτητες εργασίες συντήρησης και θα επανέλθει σε πτητική κατάσταση.

ethnos.gr

TAGGED:
Share This Article
Follow:
Η ανεξάρτητη ηλεκτρονική εφημερίδα ενημέρωσης της Λαμίας και της Στερεάς Ελλάδας. Γιατί η ενημέρωση χρειάζεται άποψη.
Leave a Comment

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *