Δυσθεώρητοι λογαριασμοί, διακοπές ρεύματος, αλλά και διακανονισμοί συνθέτουν το σκηνικό που επικρατεί σε χιλιάδες νοικοκυριά τα οποία αδυνατούν ή παλεύουν να εκπληρώσουν τις υποχρεώσεις τους απέναντι στους παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας.
Σε ένα “τσουνάμι” τείνουν να εξελιχθούν το τελευταίο χρονικό διάστημα οι διακοπές ηλεκτροδοτήσεων, καθώς από τις αρχές του Απρίλιου έχουν εκδοθεί περισσότερες από 26.500 εντολές διακοπής ρεύματος, με τις 6.500 από αυτές να έχουν ήδη εκτελεστεί.
Σύμφωνα με τον πρόεδρος της Ένωσης Τεχνικών της ΔΕΗ, Κώστα Μανιάτη μόνο χθες τα αρμόδια συνεργεία ενημερωθήκαν για 900 καινούργιες εντολές στην Αττική, ενώ σταμάτησαν την παροχή σε 350 σπίτια.
Αύξηση έως και 200%
Ο Μιχάλης Επιτροπίδης, γενικός γραμματέας εστίασης του νομού Θεσσαλονίκης και ιδιοκτήτης εστιατορίου τους τελευταίους μήνες πληρώνει τουλάχιστον δύο φόρες περισσότερα χρήματα σε σχέση με τα ποσά που κατέβαλλε πριν ξεσπάσει η ενεργειακή κρίση, ενώ προχώρησε και σε ρύθμιση «Με όλη αυτή την κατάσταση βλέπουμε πολύ κόσμο να υποφέρει και να προσπαθεί να κάνει διακανονισμούς.
Δεν είναι λίγα και τα καταστήματα που έχουν κλείσει. Τα προηγούμενα χρόνια εγώ πλήρωνα για ρεύμα περίπου 2.800 ευρώ στο τετράμηνο και τώρα μου ήρθε περίπου 7.000 ευρώ. Σχεδόν 200% πάνω χωρίς να αλλάξει καθόλου η κατανάλωση.
Ήδη έχω κάνει ρύθμιση. Αν και το επόμενο τετράμηνο έρθει ο ίδιος λογαριασμός σίγουρα δεν θα καταφέρω να τον πληρώσω» λέει στο newsit.gr, o Μιχάλης Επιτροπίδης και συνεχίζοντας συμπληρώνει:
«Πρέπει να δοθεί βοήθεια από την κυβέρνηση άμεσα. Ίσως με κάποια προγράμματα ΕΣΠΑ ώστε να αντικαταστήσουμε όλες τις συσκευές, τα ψυγεία, τις λάμπες, ίσως και να τοποθετηθεί θερμοσίφωνας στα καταστήματα. Αν δεν γίνουν αυτά δεν θα μπορέσουμε να ανταποκριθούμε άλλο. Εγώ πριν από λίγο καιρό άλλαξα μόνος μου όλες τις λάμπες που έχω στο μαγαζί και έβαλα λάμπες led μήπως καταφέρω να μειώσω λίγο την κατανάλωση. Πρέπει να βρούμε κάποιες λύσεις αλλιώς όλοι θα κλείσουμε».
Καθημερινά όλο και περισσότεροι είναι αυτοί που σπεύδουν στα καταστήματα της ΔΕΗ προκειμένου να κάνουν ρυθμίσεις, προκειμένου να πληρώσουν τμηματικά τους «φουσκωμένους» λογαριασμούς.
«Μου ήρθε σχεδόν 200 ευρώ για ένα μήνα. Ποτέ δεν έδινα τόσα. Και με την ανεργία που υπάρχει και με όλες τις δυσκολίες δεν ξέρω τι θα κάνουμε. Θα κάνω διακανονισμό γιατί δεν έχουμε να τα δώσουμε τα χρήματα. Υποφέρουμε και κανείς δεν κάνει κάτι. Θα μας πεθάνουν όλους στο τέλος», λέει στο newsit.gr η κ. Μαρία, ενώ από την πλευρά της η κ. Δήμητρα που είδε το «ραβασάκι» των 700 ευρώ τονίζει: “Χωρίς να αλλάξω τίποτα στην κατανάλωση καλούμε να πληρώσω 700 ευρώ. Ήρθα στη ΔΕΗ μήπως καταφέρω να κάνω διακανονισμό. Δεν μπορώ να τα πληρώσω όλα αυτά. Μου ερχόταν πολύ λιγότερα 100-200 ευρώ και πάλι ήταν δύσκολα. Τώρα δεν ξέρουμε τι να κάνουμε».
Ρήτρα αναπροσαρμογής και αντιρρήσεις
Η δικηγόρος Αριάδνη Νούκα μιλώντας στο newsit.gr εξηγεί τι είναι η ρήτρα αναπροσαρμογής που σε πολλές περιπτώσεις εκτοξεύει τους λογαριασμούς στα ύψη, αλλά και τα βήματα που μπορεί να ακολουθήσε κάθε καταναλωτής που θα βρεθεί αντιμέτωπος με τα υπέρογκα πόσα για την αποπληρωμή του ρεύματος.
Όπως μας αναφέρει η κα. Νούκα υπάρχουν τρεις κατηγορίες συμβάσεων προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας. “Η πρώτη κατηγορία είναι αυτή των σταθερών τιμολογίων εκεί που ο καταναλωτής και ο πάροχος έχουν συμφωνήσει μια σταθερή τιμή για μία συγκεκριμένη χρονική διάρκεια. Η δεύτερη κατηγορία είναι οι συμβάσεις οι οποίες ναι μεν δεν έχουν συμφωνηθεί με σταθερή τιμή, αλλά δεν υπάρχει ρήτρα αναπροσαρμογής μέσα στις συμβάσεις και η τρίτη κατηγορία που είναι και η πλειοψηφία των συμβάσεων είναι οι συμβάσεις, στις οποίες έχει προβλεφθεί η ρήτρα αναπροσαρμογής. Σε σχέση με την ρήτρα αναπροσαρμογής, αυτή τη στιγμή η νομιμότητα της ρήτρας αναπροσαρμογής αμφισβητείται από τον νομικό κόσμο, ήδη και χθες έχει γίνει μια ευρεία τοποθέτηση νομικών στην εκδήλωση της ολομέλειας των δικηγορικών συλλόγων, έχουν ειπωθεί πολύ συγκεκριμένα πράγματα για τη ρήτρα αναπροσαρμογής”.
Έτσι ο καταναλωτής το μόνο που μπορεί να κάνει είναι να γνωστοποιήσει τις αντιρρήσεις του στον παρόχο του. “θα πρέπει να υποβάλλουν αντιρρήσεις όταν έρχονται οι λογαριασμοί του ρεύματος. Οι αντιρρήσεις αυτές είναι ένα απλό έγγραφο το οποίο το αποστέλλουμε στον πάροχο διαδικτυακά, είτε μπαίνοντας στην σελίδα του παρόχου όπου υπάρχει μια φόρμα επικοινωνίας και εκεί καταγράφουμε τις τοποθετήσεις μας, τις θέσεις μας, είτε γράφουμε το έγγραφο και το αποστέλλουμε στην διεύθυνση που δηλώνει ο πάροχος μέσα στον διαδικτυακό του τόπο. Αυτό που πρέπει να πούμε είναι ότι οι αντιρρήσεις μας πρέπει να είναι τεκμηριωμένες.
Δηλαδή να εξηγούμε τον λόγο για τον οποίο θεωρούμε ότι οι χρεώσεις αυτές έχουν επιβληθεί μη νομίμως και το κυριότερο ότι δεν μπορούν να γίνει επαλήθευση από τον καταναλωτή σε σχέση με δραματική διατύπωση που υπάρχει μέσα στις συμβάσεις όπου δεν μπορεί να γίνει επαλήθευση», λέει στο newsit. gr, η Αριάνδη Νούκα και συμπληρώνει: «ο πάροχος είναι υποχρεωμένος να απαντήσει επίσης τεκμηριωμένα επί των λόγων που προβάλλει ο καταναλωτής αυτό πρέπει να το κάνει σε δέκα εργάσιμες ημέρες. Από την εμπειρία μου οι πάροχοι απαντούν πάντα σε δέκα εργάσιμες, δεν αφήνουν αναπάντητες αντιρρήσεις. Αν οι αντιρρήσεις απορριφθούν τότε σε εκείνη την περίπτωση ο καταναλωτής έχει κάποια δικαιώματα, είτε να πάει δικαστικά που αυτό, δυστυχώς είναι κοστοβόρο, είτε να αναμένει την εκδίκαση των συλλογικών αγωγών και μετά να δει τι θα κάνει, είτε να κάνει μια καταγγελία στον συνήγορο του καταναλωτή. Οι αντιρρήσεις κατά την άποψή μου πρέπει να υποβληθούν οπωσδήποτε γιατί έτσι κατοχυρώνει το δικαίωμα του καταναλωτή».
Πάντως και στην περίπτωση που το νοικοκυριό αποφασίσει να πληρώσει μόνο την κατανάλωση του ρεύματος κι όχι την ρήτρα αναπροσαρμογής, κανείς δεν του εξασφαλίζει ότι ο πάροχος του δεν θα ζητήσει τη διακοπή της σύνδεσης του. «Εάν δεν πληρωθεί η ρήτρα αναπροσαρμογής γιατί πολλοί καταναλωτές αποπληρώνουν τον υπόλοιπο λογαριασμό και δεν καταβάλλουν την ρήτρα αναπροσαρμογής. Σε εκείνη την περίπτωση πρέπει να πούμε ότι ο πάροχος έχει το δικαίωμα στο μέλλον να δώσει εντολή για να διακοπεί το ρεύμα”», λέει η δικηγόρος.
Άγγελος Λαμπίδης, Αναστασία Σταματοπούλου
newsit.gr