Θέμα εβδομάδων είναι σύμφωνα με τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Γιώργο Περιστέρη η έγκριση του Φακέλου Μεγάλου Έργου για το περίφημο πλέον νότιο τμήμα του Ε65 Λαμία-Ξυνιάδα. Εφόσον αυτό επιβεβαιωθεί θα είναι το happy end ενός μακρόσυρτου σήριαλ που ξεκίνησε από το 2016 όταν ο ΦΜΕ έφτασε στην DG Comp.
Σύμφωνα με το δημοσίευμα του Νίκου Καραγιάννης στο ypodomes.com η έγκριση θα δρομολογήσει και την έναρξη των κατασκευών που θα δώσει ανάσα απασχόλησης σε εκατοντάδες εργαζόμενους που σήμερα αντιμετωπίζουν το φάσμα της ανεργίας λόγω των καθυστερήσεων.
Το έργο θα έχει χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ 2014-2020 μέσω του Ε.Π. ΥΜΕ-ΠΕΡΑΑ με ποσό που φτάνει τα 300εκατ.ευρώ. Η διάρκεια των έργων είναι 36 μήνες, όμως είναι πολύ πιθανόν ο χρόνος των κατασκευών να συρρικνωθεί καθώς το “τυφλό” τμήμα του Ε65 έχει απόλυτη ανάγκη το νότιο τμήμα για να μπορέσει να αλληλοτροφοδοτείται με τον αυτοκινητόδρομο Αθήνας-Θεσσαλονίκης. Σήμερα το Ξυνιάδα-Τρίκαλα, παρά τη μεγάλη του συμβολή στην μείωση της χρονοαπόαστασης και την παράκαμψη των πολύ επικίνδυνων στροφών του Δομοκού, παραμένει ο μοναδικός αυτοκινητόδρομος χωρίς σύνδεση με κάποιον από άλλο του εθνικού δικτύου.
Η κατασκευή των 32,5χλμ είναι χωρισμένη σε 3 διακριτά τμήματα. Το πρώτο είναι το τμήμα που ξεκινά από τον Κόμβο Ανθήλης λίγο πριν την είσοδο στη Λαμία (ερχόμενος από Αθήνα) και φτάνει μέχρι τον Α/Κ Καρπενησίου με μήκος 15χλμ. Εδώ έχουμε μία ωριμότητα από την προηγούμενη περίοδο κατασκευών (2008-2011) που φτάνει κατά πληροφορίες το 55% και θα χρειαστεί περίπου 18 μήνες για να δοθεί σε λειτουργία. Αυτό θα εξυπηρετήσει την κίνηση από/προς Καρπενήσι, μειώνοντας σημαντικά την χρονοαπόσταση από τον ορεινό προορισμό.
Το δεύτερο υποτμήμα είναι από τον Α/Κ Καρπενησίου και μέχρι το 29οχλμ όπου θα πρέπει να επιταχυνθούν οι απαλλοτριώσεις προκειμένου να μην υπάρξουν περαιτέρω καθυστερήσεις, να αποδοθούν οι εκτάσεις για να κατασκευαστεί ο αυτοκινητόδρομος. Πάντως όπως φαίνεται πάντα υπάρχει ως back up plan η λύση της ενοικίασης των ακινήτων, μέτρο που ήταν αποτελεσματικό στην κατασκευή του Ξυνιάδα-Τρίκαλα. Εδώ έχουμε και ορεινά τμήματα, οπότε η ολοκλήρωση κατασκευής αυτού του τμήματος είναι και το μεγάλο στοίχημα για τη συρρίκνωση της κατασκευαστικής περιόδου συνολικά για το Λαμία-Ξυνιάδα.
Τέλος για τα τρία τελευταία χιλιόμετρα όπου βρίσκεται η Σήραγγα Δομοκού θα γίνει “μάχη” για να γίνει γρήγορη διάνοιξη. Ήδη από την προηγούμενη περίοδο κατασκευών (2009-2011) από τα 3χλμ της σήραγγας έχουν διανοιχθεί τα 1.000 μέτρα (500 από κάθε πλευρά). Από την έξοδο της Σήραγγας μετά θα χρειαστεί να γίνει το “κούμπωμα” με τον υφιστάμενο αυτοκινητόδρομο στην περιοχή της Ξυνιάδας.
Σχετικά με το βόρειο τμήμα Τρίκαλα-Εγνατία, όπως όλα δείχνουν θα τραβήξει χρηματοδότηση από την ΕΤΕπ, αλλά τα έργα δεν αναμένεται να ξεκινήσουν πριν το 2019. Αυτό σημαίνει πως και εκεί αναμένουμε να ανοίξει η πόρτα της υλοποίησης του έργου που δεν θα έχει τις ίδιες καθυστερήσεις με το Λαμία-Ξυνιάδα μιας και το έργο δεν θα περιλαμβάνει χρηματοδότηση ΕΣΠΑ και ότι αυτό συνεπάγεται. Το κόστος έχει εκτιμηθεί σε 400εκατ.ευρώ ενώ οι μελέτες έχουν πάρει περιβαλλοντική αδειοδότηση τόσο από την Περιφέρεια Δ.Μακεδονίας όσο και από την Περιφέρεια Θεσσαλίας. Ερώτημα εδώ αποτελούν οι απαλλοτριώσεις.
Αξίζει να αναφέρουμε ότι και το νότιο και το βόρειο τμήμα του Ε65 θα έχουν τα ίδια χαρακτηριστικά με το Ξυνιάδα-Τρίκαλα, δηλαδή κλειστού αυτοκινητόδρομου με 2 λωρίδες και ΛΕΑ ανά κατεύθυνση. Εφόσον ενεργοποιηθούν οι δύο κατασκευές μέσα στο τρέχων έτος, ο Ε65 ολοκληρωμένος από τη Λαμία μέχρι τα Γρεβενά αναμένεται να λειτουργήσει το 2021, μεταμορφώνοντας τις οδικές μεταφορές προς τη Δυτική Θεσσαλία, τη Δυτική Μακεδονία και την Ήπειρο προσφέροντας σημαντικές εναλλακτικές. Η διαδρομη Αθήνα-Γρεβενά και Αθήνα-Μέτσοβο θα διεξάγεται σε 4 ώρες, Αθήνα-Καστοριά και Αθήνα-Κοζάνη σε περίπου 4 ώρες και 30 λεπτά, φέρνοντας πολύ πιο κοντά τις δύσκολα από τη Νότια Ελλάδα περιοχές της Βόρειο-Δυτικής Ελλάδας.