Με καθυστέρηση τουλάχιστον 20 ημερών ψηφίστηκε τελικά αργά το βράδυ της Τρίτης 30 Ιουνίου το νομοσχέδιο που περιλαμβάνει τη σχετική διάταξη με τα μειωμένα Τέλη Κυκλοφορίας σε περίπτωση άρσης ακινησίας που περιμένουν εδώ και τόσο καιρό ιδιώτες καταναλωτές αλλά και εταιρείες χρονομίσθωσης και ενοικίασης αυτοκινήτων.
Μάλιστα πάρα πολλές εταιρείες ενοικιάσεων που δραστηριοποιούνται σε νησιά ή άλλους δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς είχαν εκφράσει ανοικτά την δυσαρέσκειά τους για τη μη έγκαιρη ενεργοποίηση της σχετικής διάταξης καθώς πλησίασε ο καιρός όπου θα επαναλειτουργήσουν τα ξενοδοχεία και σχεδόν καμία εταιρεία ενπικιάσεων αυτοκινήτων δεν είχε πραγματοποιήσει άρση ακινησίας στους στόλους των οχημάτων της περιμένοντας την ευνοϊκή διάταξη.
Ωστόσο η ψήφιση του νομοσχεδίου αλλά και της σχετικής διάταξης παρά το γεγονός ότι ψηφίστηκαν το βράδυ της Τρίτης 30 Ιουνίου θα ισχύσει όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται μετά την δημοσίευση του νομοσχεδίου στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης γεγονός που σημαίνει περαιτέρω καθυστερήσεις στην ενεργοποίηση των μειωμένων Τελών Κυκλοφορίας σε περίπτωση άρσης ακινησίας καθώς θα πρέπει κατόπιν να ενημερωθούν και οι κατά τόπους Εφορίες!
Πάντως κανείς δεν μπορεί να εξηγήσει τους λόγους καθυστέρησης της ψήφισης του σχετικού νομοσχεδίου το οποίο είναι πολύ πιο ευνοϊκό φέτος σε σχέση με τα προηγούμενη έτη.
Ειδικότερα για πρώτη φορά όσοι πραγματοποιήσουν άρση ακινησίας θα πληρώσουν κυριολεκτικά Τέλη Κυκλοφορίας με το μήνα καθώς δεν υπάρχει η επιβάρυνση του 1/12 ή των 2/12 επί των ετήσιων Τελών.
Ο λόγος δεν είναι άλλος από τον κορωνοϊό ο οποίος άλλαξε για τα καλά τις ζωές όλων μας και με αυτή την κίνηση το υπουργείο Οικονομικών θέλει να βοηθήσει όσους περισσότερους μπορεί ώστε να προβούν σε άρση ακινησίας των οχημάτων τους ώστε να μετακινούνται με τα οχήματά τους αποφεύγοντας τη χρήση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς.
Ειδικότερα το άρθρο 32 στο νομοσχέδιο αναγράφει ότι:
Τροποποίηση άρθρου 36 ν. 2093/1992 (Α’ 181) σχετικά με την άρση ακινησίας οχημάτων έτους 2020 με αναλογική καταβολή τελών κυκλοφορίας
Στο άρθρο 36 του ν. 2093/1992 (Α΄181) επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις:
1. Το πέμπτο εδάφιο της παρ. 1 αντικαθίσταται ως εξής:
«Εξαιρετικά, δίνεται εναλλακτικά η δυνατότητα άρσης της ακινησίας οχήματος αυτοκινήτου ή μοτοσικλέτας ιδιωτικής χρήσης του πρώτου εδαφίου της παρούσας, άπαξ, εντός του έτους 2020, με αναλογική καταβολή των δωδεκατημορίων των ετήσιων τελών κυκλοφορίας που αντιστοιχούν στους μήνες άρσης ακινησίας του οχήματος.
Διάστημα άρσης ακινησίας μικρότερο του μηνός λογίζεται για τους σκοπούς του παρόντος, ως ολόκληρος μήνας και καταβάλλεται για αυτό ποσό ίσο με ένα δωδεκατημόριο των ετήσιων τελών κυκλοφορίας.»
2. Το ένατο εδάφιο της παρ. 1 αντικαθίσταται ως εξής:
«Σε περίπτωση άρσης αναγκαστικής ακινησίας, εξαιρετικά εντός του έτους 2020, καταβάλλονται αναλογικά τα τέλη κυκλοφορίας για τους μήνες που υπολείπονται μέχρι το τέλος του έτους.»
Στην αιτιολογική έκθεση επισημαίνεται ότι: «Επί του άρθρου 32 με τις προτεινόμενες διατάξεις του άρθρου αυτού παρέχεται η δυνατότητα επιλογής, εντός του έτους 2020 για άρση της ακινησίας ενός οχήματος και καταβολή τελών κυκλοφορίας, ανάλογα με τη διάρκεια της χρήσης αυτού, με καταβολή τόσων δωδεκατημορίων των ετήσιων τελών κυκλοφορίας που αναλογούν στο όχημα όσων και οι μήνες για τους οποίους αίρεται η ακινησία. Επιπλέον, ορίζεται ότι διάστημα μικρότερο του μηνός λογίζεται ως ολόκληρος μήνας και καταβάλλεται για αυτό ποσό ίσο με ένα δωδεκατημόριο των ετήσιων τελών κυκλοφορίας.
Σκοπός της συγκεκριμένης διάταξης είναι να δοθεί κίνητρο στους ιδιοκτήτες των οχημάτων που είναι σε ακινησία και αδυνατούν να καταβάλλουν τα ετήσια τέλη κυκλοφορίας, να προβούν σε άρση αυτής, για χρονικό διάστημα που επιθυμούν, καταβάλλοντας τα αναλογούντα, σύμφωνα με την προτεινόμενη διάταξη, τέλη κυκλοφορίας χωρίς καμία περαιτέρω προσαύξηση. Ειδικότερα, λαμβανομένων υπόψη των ειδικών συνθηκών που επικρατούν λόγω της τρέχουσας πανδημίας του κορωνοϊού COVID-19, η διάταξη διαφοροποιείται από ανάλογες εξαιρετικές ρυθμίσεις προηγούμενων ετών με τις οποίες προβλεπόταν η καταβολή των αναλογούντων στο χρονικό διάστημα άρσης της ακινησίας τελών κυκλοφορίας προσαυξημένων κατά περίπτωση, κατά ένα ή δύο δωδέκατα των ετήσιων τελών.
Περαιτέρω, δίνεται η δυνατότητα σε ιδιοκτήτες οχημάτων που τελούν σε κατάσταση αναγκαστικής ακινησίας για λόγους ανωτέρας βίας κατά τις διατάξεις της παραγράφου 6 του άρθρου 22 του ν. 2367/1953 (Α΄82), εφόσον αίρεται ο λόγος της ακινησίας αυτής εντός του έτους 2020, να καταβάλουν τα τέλη κυκλοφορίας αναλογικά για τους υπόλοιπους μήνες μέχρι το τέλος του έτους αυτού και όχι το σύνολο των ετησίων τελών κυκλοφορίας.
Με την προτεινόμενη ρύθμιση διευκολύνονται οι πολίτες, οι οποίοι θα χρησιμοποιήσουν τα οχήματά τους για διάστημα μικρότερο του έτους ενώ ταυτόχρονα αναμένεται αύξηση εσόδων από την άρση ακινησίας οχημάτων για τα οποία δεν θα καταβάλλονταν τέλη κυκλοφορίας.»
Να υπενθυμίσουμε πως για να ισχύσουν τα μειωμένα Τέλη Κυκλοφορίας σε περίπτωση άρσης ακινησίας θα πρέπει να ψηφιστεί το νομοσχέδιο και να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης. Οπότε στην καλύτερη περίπτωση θα ισχύσουν στα μέσα της ερχόμενης εβδομάδας…
Τα τελευταία χρόνια πάνω από 1 εκατ. ιδιοκτήτες αυτοκινήτων με κατατεθειμένες τις πινακίδες κυκλοφορίας τους περιμένουν πότε θα εκδοθεί η σχετική διάταξη από το υπουργείο Οικονομικών ώστε να πραγματοποιήσουν άρση ακινησίας καταβάλλοντας χαμηλότερα Τέλη Κυκλοφορίας.
Τα προηγούμενα χρόνια η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ κρατούσε σε αγωνία τους ιδιώτες καταναλωτές αλλά και τις εκατοντάδες επιχειρήσεις ενοικιάσεων αυτοκινήτων εμφανίζοντας την σχετική διάταξη λίγες ημέρες πριν την έναρξη του καλοκαιριού.
Το οικονομικό επιτελείο για το 2021 εξετάζει να καθιερώσει μόνιμα τα μειωμένα Τέλη Κυκλοφορίας σε περίπτωση άρσης ακινησίας χωρίς να χρειάζεται να εκδοθεί κάποια σχετικά υπουργική απόφαση ή εγκύκλιος και να μπορούν οι εταιρείες ενοικιάσεων αλλά και οι ιδιώτες καταναλωτές να κάνουν χρήση του ευνοϊκού μέτρου για μία τουλάχιστον φορά καταβάλλοντας μέρος του αντιτίμου των ετήσιων Τελών Κυκλοφορίας.
Πάντως πέραν των χαμηλότερων Τελών Κυκλοφορίας όσοι πραγματοποιήσουν άρση ακινησίας στα οχήματά τους θα πρέπει να γνωρίζουν πως θα μειωθεί αντίστοιχα και το τεκμήριο διαβίωσης αλλά και ο Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης αν το όχημά τους κινείται με κινητήρα άνω των 1.929 κ.εκ. και δεν έχει κλείσει 10ετία.
Πέρυσι να υπενθυμίσουμε πως η σχετική διάταξη ενεργοποιήθηκε τον Μάιο όπως επίσης και το 2018 ενώ το 2017 ενεργοποιήθηκε τον Ιούνιο.
Το νέο και το παλαιό κόστος των μηνιαίων Τελών Κυκλοφορίας
Το κόστος των ακόμη πιο φετινών μειωμένων Τελών Κυκλοφορίας θα είναι σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του Newsauto.gr δεν θα είναι ακριβότερο κατά 1/12 έως και 2/12 σε σχέση με τα αναλογικά ετήσια Τέλη Κυκλοφορίας με αποτέλεσμα το συνολικό κόστος να διαιρείται με τους 12 μήνες του έτους και να απορρέουν πραγματικά μηνιαία Τέλη Κυκλοφορίας χωρίς επιβαρύνσεις.
Σύμφωνα με το παλαιό σύστημα για άρση ακινησίας χρονικής διάρκειας ενός μηνός, καταβάλλονταν τα 2/12 του ποσού των αναλογούντων στο όχημα ετησίων τελών κυκλοφορίας.
β) για άρση ακινησίας χρονικής διάρκειας 3 μηνών, καταβάλλονται τα 4/12 του ποσού των αναλογούντων στο όχημα ετησίων τελών κυκλοφορίας,
γ) για άρση ακινησίας για το υπόλοιπο διάστημα του έτους και μέχρι το τέλος αυτού, καταβάλλονται τα δωδέκατα του ποσού των αναλογούντων στο όχημα ετησίων τελών κυκλοφορίας που απομένουν έως τις 31.12.2019 συν 2/12 ετησίων τελών κυκλοφορίας.
Με το νέο σύστημα οι κάτοχοι που θα πραγματοποιήσουν άρση ακινησίας στα οχήματά τους δεν θα υπάρχει η επιπλέον χρέωση του ενός ή των δύο δωδέκατων των ετήσιων Τελών Κυκλοφορίας με αποτέλεσμα αν κάποιος θέλει να κινήσει το όχημά του για 3 μήνες θα πληρώσει μόνο τα 3/12 των ετήσιων Τελών Κυκλοφορίας.
Αντίστοιχα αν κάποιος θέλει να πραγματοποιήσει άρση ακινησίας από τον Ιούνιο έως και τον Δεκέμβριο τότε θα πληρώσει τα 7/12 των ετήσιων Τελών Κυκλοφορίας του οχήματός του.
Παράλληλα οι ιδιοκτήτες οχημάτων θα πρέπει να γνωρίζουν πως υπάρχει χρέωση ολόκληρου του μήνα που γίνεται η άρση ακινησίας ανεξάρτητα αν γίνεται στην αρχή ή στο τέλος του μήνα.
Δηλαδή για επιβατικό ΙΧ με ετήσια Τέλη Κυκλοφορίας 120 ευρώ και ο ιδιοκτήτης του πραγματοποιήσει άρση ακινησίας στις 20 Ιουνίου για ένα μήνα θα πληρώσει 10 ευρώ, για ένα τρίμηνο 30 ευρώ ενώ αν επιλέξει την άρση ακινησίας για το υπόλοιπο του έτους αν ανακοινωθεί τον Μάιο θα πληρώσει 80 ευρώ.
Σε περίπτωση που ο ιδιοκτήτης του οχήματος δεν επιστρέψει τις πινακίδες κυκλοφορίας στην εφορία την ημερομηνία που λήγει η προθεσμία τότε επιβάλλεται πρόστιμο ίσο με το διπλάσιο του ποσού των Τελών Κυκλοφορίας.
Δηλαδή αν τα Τέλη Κυκλοφορίας του οχήματος είναι 120 ευρώ και ο κάτοχος πλήρωσε για άρση ακινησίας ενός μήνα (10 ευρώ) αλλά ποτέ δεν επέστρεψε τις πινακίδες στην εφορία μετά το πέρας των 30 ημερών τότε η εφορία του επιβάλλει πρόστιμο ίσο με το διπλάσιο των ετήσιων Τελών Κυκλοφορίας, δηλαδή 240 ευρώ.
Πότε πληρώνει κανείς ολόκληρο το ποσό των Τελών Κυκλοφορίας
Αν κάποιος ιδιοκτήτης οχήματος έχει πραγματοποιήσει άρση ακινησίας για ένα τρίμηνο και μέσα σε αυτό το διάστημα βρεθεί κάποιος αγοραστής εντός ή εκτός συνόρων τότε για να γίνει η μεταβίβαση ή εξαγωγή θα πρέπει να καταβληθούν και το υπόλοιπο ποσό των Τελών Κυκλοφορίας.
Δηλαδή αν το κόστος των ετήσιων Τελών Κυκλοφορίας ανέρχεται σε 120 ευρώ και ο κάτοχός του πραγματοποιήσει άρση ακινησίας για ένα τρίμηνο καταβάλλοντας 30 ευρώ αλλά βρεθεί κάποιος να αγοράσει το όχημα εντός ή εκτός συνόρων τότε για να πραγματοποιηθεί η μεταβίβαση ή εξαγωγή θα πρέπει να καταβληθούν επιπλέον 90 ευρώ.
Σε περίπτωση που κάποιος καταφέρει να μεταβιβάσει ή να εξάγει το όχημά του χωρίς να έχουν καταβληθεί τα αναλογούντα Τέλη Κυκλοφορίας τότε το πρόστιμο είναι ίσο με το διπλάσιο των ετήσιων Τελών Κυκλοφορίας…
Πόσες φορές μπορεί κανείς να κάνει άρση ακινησίας
Η άρση ακινησίας για ένα ή τρεις μήνες είναι δεσμευτική και δεν μπορεί να γίνει για δεύτερη φορά εντός του έτους σύμφωνα με την προηγούμενη ρύθμιση.
Μάλιστα αν κάποιος κάτοχος είχε κάνει χρήση της ευνοϊκής ρύθμισης και έχει καταβάλλει μειωμένα Τέλη Κυκλοφορίας για ένα μήνα μπορούσε μόνο να πραγματοποιήσει εκ νέου άρση αλλά για ολόκληρο το υπόλοιπο διάστημα του έτους καταβάλλοντας το υπόλοιπο ποσό των Τελών Κυκλοφορίας.
Δηλαδή αν κάποιος κάτοχος ΙΧ με ετήσια Τέλη Κυκλοφορίας 120 ευρώ κάνει άρση ακινησίας για 3 μήνες και μετά το πέρας των 90 ημερών επιθυμεί και πάλι να κάνει άρση ακινησίας θα πρέπει να καταβάλλει επιπλέον 90 ευρώ για τους υπόλοιπους μήνες του τρέχοντος έτους. Ακόμη δεν έχει ξεκαθαρίσει το τοπίο σχετικά με τις χρεώσεις σε περίπτωση δεύτερης άρσης ακινησίας και είναι πολύ πιθανό να υπάρξουν επιβαρύνσεις με 1 ή 2/12 των ετήσιων Τελών Κυκλοφορίας.
Πως γίνεται η άρση της ακινησίας
Οι ιδιοκτήτες των οχημάτων που θέλουν να πραγματοποιήσουν άρση ακινησίας θα πρέπει να επισκεφθούν την αρμόδια Δ.Ο.Υ και να υποβάλουν τα παρακάτω δικαιολογητικά:
1.Βεβαίωση Ακινησίας
2.Αστυνομική Ταυτότητα ή Διαβατήριο του αιτούντα
3.Αποδεικτικό πληρωμής τελών κυκλοφορίας.
4.Ασφαλιστήριο Συμβόλαιο σε ισχύ
Με την κατάθεση των δικαιολογητικών οι ιδιοκτήτες των ΙΧ θα παραλάβουν τις πινακίδες και την άδεια κυκλοφορίας του οχήματος τους αλλά και μια δήλωση άρσης ακινησίας.
πηγή: newsauto.gr