Προς νέες αυξήσεις φόρων στα καύσιμα

Δήμητρα Γιωτίδου
By Δήμητρα Γιωτίδου Add a Comment
8 Min Read

Τα σχέδια του ΥΠΟΙΚ για την αλλαγή στη φορολόγηση των αυτοκινήτων από το 2016 αποκάλυψε ο αναπληρωτής υπουργός Τρ. Αλεξιάδης

Ανοιχτό αφήνει το υπουργείο Οικονομικών το ενδεχόμενο να επιβαρυνθεί η χρήση των Ι.Χ. αυτοκινήτων με βάση τα χιλιόμετρα κυκλοφορίας, κάτι που μπορεί να επιτευχθεί μόνο με την αύξηση του ΕΦΚ στα καύσιμα.

-Advertisement-

Την «πόρτα» για αύξηση του ΕΦΚ στα καύσιμα από το επόμενο έτος ανοίγει το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης, πιεζόμενο από τις αυξημένες ανάγκες για ροή εσόδων στα δημόσια ταμεία.

Παρά το γεγονός ότι ο νέος κρατικός προϋπολογισμός του 2016 περιλαμβάνει επιπλέον νέους φόρους άνω των 2,2 δισ. ευρώ, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο να επιβαρυνθεί η χρήση των Ι.Χ. αυτοκινήτων με βάση τα χιλιόμετρα κυκλοφορίας, που μπορεί να επιτευχθεί όμως μόνο με την αύξηση του ΕΦΚ.

Για να διασκεδαστούν οι εντυπώσεις και να αμβλυνθούν οι αντιδράσεις, το μέτρο, εφόσον υιοθετηθεί, θα ισχύσει σε συνδυασμό με τη μείωση των τελών κυκλοφορίας, τα οποία πάντως δεν πρόκειται να καταργηθούν.

Από την άλλη πλευρά, ωστόσο, φαίνεται ότι το οικονομικό επιτελείο δεν έχει προφανώς προσμετρήσει τις επιπτώσεις που αναμφισβήτητα θα υπάρξουν σε μια σειρά προϊόντων και υπηρεσίες, οι τιμές των οποίων θα εκτιναχθούν, την ώρα μάλιστα που η πραγματική οικονομία εξακολουθεί να βυθίζεται στην ύφεση, με τη ρευστότητα να αποτελεί το μεγάλο ζητούμενο και τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς να μειώνονται δραματικά υπό το βάρος της συνεχιζόμενης πολιτικής λιτότητας που εφαρμόζει η κυβέρνηση.

Αξίζει πάντως να αναφερθεί ότι τα νέα σχέδια που μελετά το οικονομικό επιτελείο, στο πλαίσιο των αλλαγών που προωθεί στη φορολογία των αυτοκινήτων από το 2016, αποκάλυψε ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Τρύφων Αλεξιάδης, μιλώντας σε τηλεοπτική εκπομπή, όπου άφησε ανοιχτό «παράθυρο» για την αύξηση του φόρου στη βενζίνη και στα υπόλοιπα καύσιμα.

Κίνηση η οποία φυσικά θα έχει ως αποτέλεσμα να επιβαρύνεται ακόμη περισσότερο η χρήση των Ι.Χ. αυτοκινήτων, αφού οι ιδιοκτήτες οχημάτων και ειδικά μεγάλου κυβισμού που θα τα κινούν και περισσότερο θα βάζουν βαθύτερα το χέρι στην τσέπη τους, ενώ αντίθετα λιγότερα θα πληρώνουν όσοι δεν τα μετακινούν ή έχουν αυτοκίνητα νέας τεχνολογίας χαμηλής κατανάλωσης.

Από την άλλη πλευρά βέβαια ο κ. Αλεξιάδης ανέφερε ότι τυχόν υιοθέτηση του νέου καθεστώτος θα οδηγήσει στη μείωση των τελών κυκλοφορίας, αν και θα παραμείνει ένα αναλογικό μικρό ποσό που θα πληρώνουν σε ετήσια βάση και πάλι οι ιδιοκτήτες Ι.Χ. και το οποίο, όπως διευκρίνισε, δεν θα είναι απαγορευτικό, ώστε να πάρουν πίσω τις πινακίδες τους όσοι τις έχουν καταθέσει.

Θα πρέπει εξάλλου να σημειωθεί ότι ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών απέφυγε να αναφερθεί στο ποσοστό αύξησης των ΕΦΚ, ή στο ποσό που θα επιβαρύνει τα καύσιμα, αν και σύμφωνα με τα «σενάρια» που επεξεργάζονται στο υπουργείο υπολογίζεται σε 5 έως 10 λεπτά/λίτρο, ενώ ο κ. Αλεξιάδης τόνισε ότι οι ιδιοκτήτες θα πληρώνουν λιγότερα σε σχέση με τα σημερινά δεδομένα που υπάρχουν στην αγορά αυτοκινήτου.

Ωστόσο, δεν εξήγησε γιατί σχεδιάζεται η αλλαγή του καθεστώτος από τη στιγμή που δεν πρόκειται να αποφέρει περισσότερα έσοδα, από τη στιγμή μάλιστα που αυτός είναι ο πρωταρχικός στόχος για να αποφευχθεί κατάρρευση των εισπρακτικών στόχων του προϋπολογισμού.

Επισημαίνεται εξάλλου ότι στο πλαίσιο των αλλαγών που σχεδιάζονται στη φορολογία των Ι.Χ., στο υπουργείο Οικονομικών δεν αποκλείουν όπως από το επόμενο έτος να εισαχθεί κριτήριο συνολικού αριθμού Ι.Χ. ανά νοικοκυριό, ή ακόμη και του αθροίσματος των κυβικών των Ι.Χ. κάθε οικογένειας.

Επιβαρύνσεις για τους έχοντες φέρνει το περιουσιολόγιο

Στα αδήλωτα χρηματικά ποσά που υπάρχουν σε τράπεζες πρωτίστως του εξωτερικού, αλλά και στο εσωτερικό, ή σε περιουσιακά στοιχεία μεγάλης αξίας, τα οποία δεν έχουν φορολογηθεί, «στοχεύει» το περιουσιολόγιο που σχεδιάζει το υπουργείο Οικονομικών.

Σε κάθε περίπτωση, όπως εξήγησε ο κ. Αλεξιάδης, οι συνεπείς φορολογούμενοι δεν έχουν απολύτως τίποτα να φοβούνται, καθώς το περιουσιολόγιο σε καμία περίπτωση δεν θα αποτελέσει βάση φορολογίας, αφού μια τέτοια κίνηση δεν θα είχε, σύμφωνα με τον αναπληρωτή υπουργό, καμία εισπραξιμότητα.

Βασική επιδίωξη άλλωστε του οικονομικού επιτελείου είναι από το 2017 να καταργηθούν άλλες μέθοδοι ελέγχου και να μπορεί αυτόματα να γίνεται η σύγκριση μεταξύ όσων έχουν δηλωθεί και όσων αποκτώνται κατ’ έτος.

Είναι χαρακτηριστικό ότι ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών ξεκαθάρισε ότι «δεν θα ψάξουμε το βραχιόλι της γιαγιάς. Δεν θα ασχοληθούμε με μικροποσά 10.000-20.000 ευρώ όταν έχουμε τις λίστες με τα εκατομμύρια, αλλά με όσους έχουν λεφτά στο εξωτερικό και δεν φορολογήθηκαν για αυτά, τους φοροφυγάδες, εκείνους που συμμετείχαν στο πάρτι και δεν πλήρωναν τόσο καιρό. Αν ο παππούς ξεχάσει να δηλώσει το χωράφι που χάρισε στο εγγόνι, εκεί δεν θα επέμβουμε».

Επεσήμανε ωστόσο ότι «σε περιπτώσεις που κάποιος περιλαμβάνεται σε λίστα, έχει δηλώσει 40.000 εισόδημα, αλλά φαίνεται ότι έκανε κατάθεση 500.000 εκείνη τη χρονιά, τότε όχι απλά θα του χτυπήσουμε την πόρτα, αλλά θα κατασκηνώσουμε στην επαγγελματική του εγκατάσταση». Γενικά πάντως υπογράμμισε ότι οι ελεγκτές δεν πρόκειται να μπαίνουν στα σπίτια, εκτός αν κάποιος έχει δηλώσει την οικία του ως επαγγελματική στέγη.

-Advertisement-
=Advertisement=

Υπενθυμίζεται, όπως έχει ήδη επισημάνει η «Ν», ότι στο περιουσιολόγιο θα πρέπει, μεταξύ άλλων, να περιληφθούν, σε πρώτη φάση τουλάχιστον, μόνο αντικείμενα αξίας τα οποία είναι ασφαλισμένα, αλλά ταυτόχρονα και τα εξής:

1. ακίνητα

2. οχήματα

3. εναέρια μέσα μεταφοράς

4. σκάφη

5. μετοχές, αμοιβαία κεφάλαια, εταιρικά μερίδια, εταιρικές μερίδες, συμμετοχές σε επιχειρήσεις με οποιαδήποτε μορφή κ.λπ.

6. κινητά μεγάλης αξίας (αρχικά εφόσον αυτά είναι ασφαλισμένα)

7. άλογα ιπποδρομιών

8. τραπεζικοί λογαριασμοί, μίσθωση θυρίδων τραπεζών (όχι το περιεχόμενό τους).

Το περιουσιολόγιο θα υποβάλλεται ηλεκτρονικά μέσω του συστήματος Taxis, με τις πρώτες δηλώσεις να πρέπει να υποβληθούν σύμφωνα με τα μέχρι στιγμής δεδομένα έως το Σεπτέμβριο του 2016, στις οποίες μάλιστα θα υπάρχουν προσυμπληρωμένα αρκετά πεδία, όπως για τα ακίνητα, τις μετοχές κ.ά., αφού το υπουργείο Οικονομικών μπορεί να συλλέξει τα συγκεκριμένα στοιχεία από άλλες υπηρεσίες.

Ηλεκτρονικά «πόθεν έσχες» στις αρχές του 2016

Πριν προχωρήσει η καθολική εφαρμογή του περιουσιολογίου, το οικονομικό επιτελείο θα πραγματοποιήσει το πρώτο κρίσιμο τεστ στις αρχές του 2016, μέσω της υποχρεωτικής υποβολής των δηλώσεων «πόθεν έσχες» από τους υπόχρεους ηλεκτρονικά στα συστήματα του TAXISnet.

Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι στα πρώτα ηλεκτρονικά «πόθεν έσχες», όπως έχει ήδη επισημάνει η «Ν», υποχρεωτικά θα πρέπει να αναγραφεί το σύνολο της κινητής και ακίνητης περιουσίας του υπόχρεου, ακόμη και αν αυτή έχει ήδη δηλωθεί με τις προηγούμενες δηλώσεις περιουσιακής κατάστασης, που μέχρι φέτος υποβάλλονται στην αρμόδια υπηρεσία μέσω των ΕΛΤΑ.

Συγκεκριμένα, θα πρέπει να αναγραφούν όλα τα φυλασσόμενα εκτός πιστωτικών ιδρυμάτων ή εντός θυρίδων και ιδίως μετρητά, τιμαλφή, πολύτιμα είδη, πολύτιμα μέταλλα, πολύτιμοι λίθοι, όταν το μεν συνολικό ποσό των μετρητών υπερβαίνει τις 15.000 ευρώ, η δε συνολική αξία των λοιπών υπερβαίνει το ποσό των 30.000 ευρώ.

Ακόμη και σε περίπτωση απόκτησης νέου εμπράγματου δικαιώματος επί ακινήτου ή απώλειας εμπράγματου δικαιώματος επί ακινήτου, που έχει δηλωθεί σε προηγούμενες δηλώσεις του υπόχρεου, θα δηλώνονται τα στοιχεία του νέου συμβολαίου απόκτησης ή μεταβίβασης.

 

πηγή

 

Share This Article
Leave a comment

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *