Πού οφείλεται η έλλειψη συστημάτων στο εν λόγω τμήμα.
Χωρίς σύγχρονα συστηματα ασφαλείας και κυκλοφορίας θα παραμείνει η διπλή σιδηροδρομική γραμμή ΣΚΑ (Σιδηροδρομικό Κέντρο Αχαρνών – Κιάτο) έως το 2028 με αποτέλεσμα η κίνηση στο τμήμα αυτό, στο οποίο υπήρξαν αρκετά ζητήματα αστοχιών και υπερβάσεων και το τελευταίο διάστημα να συνεχίσει να εξαρτάται σχεδόν αποκλειστικά από την πιστή συμμόρφωση στον Γενικό Κανονισμό Κυκλοφορίας.
Αυτό προκύπτει από την απάντηση που έδωσε η υφυπουργός Μεταφορών, Χριστίνα Αλεξοπούλου σε ερώτηση του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ, Γιώργου Ψυχογιού αναφορικά με την έλλειψη σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης σε ένα σημαντικό τμήμα και του Προαστιακού Σιδηροδρόμου, ένα χρόνο μετά τη σιδηροδρομική τραγωδία των Τεμπών και ενώ πρόσφατα ενδεχόμενα ατυχήματα αποφεύχθηκαν χάρη στη λειτουργία αυτών των συστημάτων.
Μόνη ασφάλεια ο Γενικός Κανονισμός Κυκλοφορίας
Σύμφωνα με την υφυπουργό, για την αποκατάσταση και λειτουργία του συστήματος σηματοδότησης – τηλεδιοίκησης, ΕTCS και ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων, σηράγγων της συγκεκριμένης γραμμής ο ΟΣΕ συντάσσει ήδη τα τεύχη δημοπράτησης, ενώ έχει υποβληθεί πρόταση χρηματοδότησης από το Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα Συνδέοντας την Ευρώπη – 2” (CEF 2) τον Ιανουάριο στη διπλή σιδηροδρομική γραμμή ΣΚΑ – Κιάτο.
«Η δημοπράτηση του έργου θα γίνει μετά την έγκριση της πρότασης χρηματοδότησης. Ο εκτιμώμενος χρόνος ολοκλήρωσης του έργου, όταν εγκριθεί, είναι ο Απρίλιος του 2028 και κατά το μεταβατικό στάδιο, μέχρι να λειτουργήσει πλήρως το σύστημα, η ασφάλεια της κυκλοφορίας και των επιβατών επιτυγχάνεται πλήρως με την πιστή εφαρμογή του ισχύοντος Γενικού Κανονισμού Κυκλοφορίας επί διπλής γραμμής με έλεγχο από συστήματα CCTV των σηράγγων Ευταξία, Κακιά Σκάλα 1 και 2 και Αγίων Θεοδώρων, καθώς και από το Κέντρο Ελέγχου Κυκλοφορίας Κορίνθου», ανέφερε η κυρία Αλεξοπούλου.
Πού οφείλεται η έλλειψη συστημάτων στο εν λόγω τμήμα
Η ίδια απέδωσε την έλλειψη συστημάτων στο εν λόγω τμήμα της Γραμμής του Προαστιακού σε ζητήματα, τα οποία οφείλονται διαχρονικά σε διαρκείς παραβατικές συμπεριφορές ατόμων που δρουν στην περιοχή και εξωγενείς παράγοντες, αναφερόμενη στους βανδαλισμούς που κατέστησαν ανενεργά και παντελώς απαξιωμένα τα συστήματα που είχαν εγκατασταθεί. Κάνοντας μια αναδρομή στο ιστορικό της γραμμής, είπε ότι τα συστήματα σηματοδότησης – τηλεδιοίκησης και τηλεπικοινωνιών είχαν εγκατασταθεί στα τέλη του 2007 όταν εκδόθηκε η βεβαίωση περαίωσης του έργου. Ακολούθησε δικαστική διένεξη και η οριστική παραλαβή κρίθηκε ότι συντελέστηκε αυτοδίκαια από τις 6/2/2011 με την 14/2015 Απόφαση του Διαιτητικού Δικαστηρίου.
Ωστόσο «από το 2009 ξεκίνησαν και συνεχίστηκαν τα επόμενα χρόνια κλοπές και βανδαλισμοί από παραβατικά άτομα τα οποία συνέχισαν τις εγκληματικές τους πράξεις στις εγκαταστάσεις του ηλεκτρομηχανολογικού εξοπλισμού των σηράγγων, στον εξοπλισμό γραμμής σε καλώδια, ερμάρια, ηλεκτρονικές συσκευές, αλλά και στα εγκατεστημένα συστήματα σηματοδότησης – τηλεδιοίκησης ETCS, καθώς και σε άλλα υποσυστήματα, με αποτέλεσμα τα συστήματα αυτά να τίθενται σταδιακά εκτός λειτουργίας και εν τέλει να απαξιωθούν τελείως, καθώς η ΕΡΓΟΣΕ και η κοινοπραξία που εκτέλεσε το έργο βρίσκονται σε δικαστική διένεξη. Από το 2015 έως σήμερα το έργο δεν έχει μεταφερθεί στον ΟΣΕ με σχετικό πρωτόκολλο».
Από την πλευρά του ο κ. Ψυχογιός κάλεσε το υπουργείο να λάβει άμεσα μέτρα σε δύο επίπεδα: Πρώτον, στην άμεση στήριξη του σιδηροδρόμου σε υποδομές, προσωπικό και μέσα και στους κανονισμούς λειτουργίας και δεύτερον, στις απαραίτητες κινήσεις που πρέπει να γίνουν ώστε να εκτελούνται με ασφάλεια τα σιδηροδρομικά δρομολογια κατά τη διάρκεια της μεταβατικής περιόδου έως την ολοκλήρωση των έργων δεδομένου ότι υπάρχει δυσκολία να αντιμετωπιστεί ακόμα και το υπαρκτό πρόβλημα των κλοπών καθώς «τα αστυνομικά τμήματα της Κορινθίας έχουν λιγότερο προσωπικό από το 2019 σήμερα», όπως ανέφερε.
Με τήρηση του κανονισμού και χαμηλές ταχύτητες η κυκλοφορία
Ο κ. Ψυχογιός αναφέρθηκε στην υποστελέχωση και την υποχρηματοδότηση του σιδηροδρόμου, τονίζοντας πως «η ασφάλεια στο Άνω Λιόσια – Κιάτο είναι ότι μόλις φτάσει το τρένο στην Κόρινθο υπάρχει μια επικοινωνία ότι αφίχθη στην Κόρινθο για να ξεκινήσει το επόμενο».
Οσον αφορά τη μεταβατική περίοδο έως την ολοκλήρωση των έργων, η υφυπουργός Μεταφορών παρέπεμψε κυρίως στην πιστή συμμόρφωση με τον Γενικό Κανονισμό Κίνησης που περιλαμβανει διατάξεις που αφορούν στην κυκλοφορία τμημάτων διπλής γραμμής χωρίς εξοπλισμό ηλεκτρικής σηματοδότησης και ασφάλεια.
Προσέθεσε ότι οι ταχύτητες των αμαξοστοιχιών είναι μειωμένες στα 120 χιλιόμετρα την ώρα, παρότι η γραμμή επιτρέπει έως και 160 χιλιόμετρα την ώρα, ενώ επίσης οι αλλαγές τροχιάς σε όλο το μήκος του δικτύου, που δεν καλύπτεται από σηματοδότηση ή τηλεδιοίκηση, είναι κλειδωμένες στην ευθεία, αποκλείοντας έτσι την αλλαγή τροχιάς οποιουδήποτε συρμού. «Η κυκλοφορία επί διπλής γραμμής είναι ομοιόμορφη με ελαφρές αυτοκινητάμαξες και ρυθμική δρομολόγηση, που είναι εύκολη στη ρύθμισή της, καθότι κανένας συρμός δεν εισέρχεται στο τμήμα αυτό, εάν προηγουμένως οι δύο τηλεδιοικήσεις που ελέγχουν τους εκατέρωθεν σταθμούς δώσουν τη σχετική άδεια αναχώρησης. Καμία εργασία που να απαιτεί κίνηση σε μονή γραμμή δεν εκτελείται σε ώρες κυκλοφορίας. Πέραν αυτών, εφαρμόζονται όλες οι προβλέψεις του συστήματος διαχείρισης ασφάλειας».
Υπογράμμισε επίσης ότι η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) έχει προγραμματίσει τη σχετική της εποπτική δραστηριότητα που αφορά στην ασφαλή διαχείριση της κυκλοφορίας από τον διαχειριστή υποδομής ΟΣΕ στο εν λόγω τμήμα του σιδηροδρομικού δικτύου.
Πηγή: ethnos.gr