Πώς να αποφύγετε αυθαίρετες χρεώσεις από 5ψήφιους αριθμούς αυξημένης χρέωσης

Δημήτρης Λάιος
By Δημήτρης Λάιος Add a Comment
4 Min Read

Συστάσεις προς τους καταναλωτές σχετικά με Υπηρεσίες Πολυμεσικής Πληροφόρησης (YΠΠ) και ειδικότερα, αυθαίρετες χρεώσεις μέσω 5ψήφιων αριθμών αυξημένης χρέωσης απευθύνει η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών & Ταχυδρομείων με αφορμή τη μεγάλη αύξηση καταγγελιών το τελευταίο διάστημα.

-Advertisement-

Σε αυτό το πλαίσιο, συστήνει στους καταναλωτές να εφαρμόζουν ειδικές ρυθμίσεις ασφαλείας, ώστε να προστατεύουν τη συσκευή κινητής τηλεφωνίας από ιούς και να επιδεικνύουν ιδιαίτερη προσοχή κάθε φορά που καταχωρούν τον αριθμό τους σε διαδικτυακούς τόπους ή εφαρμογές, για να εγγραφούν ή να συμμετάσχουν σε ΥΠΠ. Τονίζεται ότι η εγκατάσταση κακόβουλου λογισμικού σε κινητές συσκευές συχνά δεν γίνεται αντιληπτή από τον χρήστη και συνεπάγεται κινδύνους, όπως η αποστολή μηνυμάτων σε αριθμούς αυξημένης χρέωσης, χωρίς τη βούλησή του.

Υπενθυμίζεται ότι οι ΥΠΠ αφορούν σε ψηφοφορίες, διαγωνισμούς, αγορές (downloading) μέσω SMS (π.χ. παιχνίδια, ringtone, video), παιχνίδια από την τηλεόραση με συμμετοχή μέσω τηλεφώνου, υπηρεσίες πληροφόρησης (π.χ. καιρός), αστρολογία/χαρτομαντεία, υπηρεσίες ενηλίκων κ.ά. Η πρόσβαση στις συγκεκριμένες υπηρεσίες είναι εφικτή μέσω κλήσεων ή λήψης/αποστολής SMS/MMS προς πενταψήφιους αριθμούς (π.χ. 14ΧΧΧ, 190ΧΧ-195ΧΧ, 54ΧΧΧ) ή δεκαψήφιους αριθμούς που ξεκινούν από 901, 909, 806, 812, 825, 850, 875, 190-195 κ.ά. Η χρέωση για τη χρήση των παραπάνω υπηρεσιών είναι υψηλότερη από τις βασικές υπηρεσίες.

Επισημαίνεται ότι η ΕΕΤΤ το 2017, κατόπιν σχετικών ελέγχων και 13 ακροάσεων, επέβαλε πρόστιμα ύψους 1.013.120 ευρώ σε 11 παρόχους, που διαπιστώθηκε ότι είχαν παραβιάσει το σχετικό κανονιστικό πλαίσιο. Επίσης, το τελευταίο διάστημα έχει δρομολογήσει την κλήση σε ακρόαση καταγγελλόμενων εταιρειών, ενώ παράλληλα, διεξάγει συνεχώς ελέγχους, αυτεπάγγελτα ή κατόπιν καταγγελιών, με στόχο την προάσπιση των δικαιωμάτων των καταναλωτών. Για τα παραπάνω θέματα, η ΕΕΤΤ συνεργάζεται με άλλους αρμόδιους φορείς, συμπεριλαμβανομένων των Διευθύνσεων Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος και Οικονομικής Αστυνομίας, της Ελληνικής Αστυνομίας, του Συνηγόρου του Καταναλωτή, καθώς και των αρμόδιων υπηρεσιών της Ελληνικής Δικαιοσύνης.

Aναλυτικά οι συστάσεις:

Προστατεύετε κάθε συσκευή που συνδέεται στο Διαδίκτυο, εγκαθιστώντας ειδικό πρόγραμμα προστασίας από ιούς, εάν δεν διαθέτει ήδη. Επίσης, «κατεβάζετε» τακτικά τις ενημερώσεις, ώστε να αναβαθμίζετε το επίπεδο ασφαλείας της συσκευής σας. Επιλέξτε το πρόγραμμα προστασίας αποκλειστικά από επίσημα «app stores».

Μην παρακάμπτετε τις ρυθμίσεις ασφαλείας της συσκευής, ώστε να μην καθίσταται ευάλωτη σε κακόβουλο λογισμικό. Επισημαίνεται ότι, η εγκατάσταση κακόβουλου λογισμικού σε κινητές συσκευές συχνά δεν γίνεται αντιληπτή από τον χρήστη και συνεπάγεται κινδύνους, όπως η αποστολή μηνυμάτων σε αριθμούς αυξημένης χρέωσης, χωρίς τη βούλησή του.

«Κατεβάζετε» εφαρμογές μόνο από επίσημα «app stores». Συνιστάται να διαβάζετε προσεκτικά τους όρους, πριν εκχωρήσετε στην εφαρμογή το δικαίωμα πρόσβασης και χρήσης των προσωπικών δεδομένων (π.χ. αριθμοί τηλεφώνων, SMS, φωτογραφίες) που έχετε αποθηκεύσει στο κινητό τηλέφωνό σας.

-Advertisement-
=Advertisement=

Πριν καταχωρήσετε τον αριθμό του κινητού τηλεφώνου σας σε διαδικτυακούς τόπους ή εφαρμογές για να εγγραφείτε ή να συμμετάσχετε σε ΥΠΠ, διαβάζετε προσεκτικά τους όρους και το κόστος. Το ίδιο ισχύει και για υπηρεσίες που προσφέρονται ή διαφημίζονται μέσω ηλεκτρονικών και έντυπων ΜΜΕ.

Διαβάζετε προσεκτικά τους όρους διαφημιστικών καταχωρήσεων και ελέγχετε εάν αφορούν σε συνδρομητική υπηρεσία ή υπηρεσία που ολοκληρώνεται σε περισσότερα από 1 SMS κ.λπ.

Το μηνιαίο κόστος για συνδρομητικές ΥΠΠ δεν πρέπει να υπερβαίνει τα €20 ανά υπηρεσία (αριθμό), πλέον του αναλογούντος ΦΠΑ, εκτός εάν έχετε δηλώσει διαφορετικό όριο.

Επιλέγετε τη φραγή, είτε σε όλες τις ΥΠΠ, είτε σε ορισμένες αριθμοδοτικές σειρές, ανάλογα με τη χρήση. Για την ενεργοποίηση της φραγής, επικοινωνήστε με την εταιρεία κινητής τηλεφωνίας στην οποία είστε συνδρομητής.

Σε περίπτωση που διαπιστώσετε αδικαιολόγητες χρεώσεις στον λογαριασμό του κινητού τηλεφώνου σας, επικοινωνήστε με την εταιρεία κινητής τηλεφωνίας στην οποία είστε συνδρομητής.

Share This Article
Leave a comment

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *