Σε αναθεώρηση επί τα χείρω, των εκτιμήσεών τους για την πορεία των ελληνικών εξαγωγών τη φετινή χρονιά, έχουν προχωρήσει οι ελληνικές εξαγωγικές επιχειρήσεις. Από έρευνα της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, προκύπτει πως οι Έλληνες εξαγωγείς αναμένουν οριακή αύξηση 2% της αξίας των ελληνικών εξαγωγών τη φετινή χρονιά σε σχέση με το 2019, από 9% που ήταν η αρχική εκτίμησή τους.
Βέβαια από την πρώτη εκτίμηση (αντιστοιχεί σε στοιχεία που είχαν συλλεγεί τον περασμένο Νοέμβριο-Δεκέμβριο), μέχρι την τελευταία (τα στοιχεία συλλέχθηκαν το διάστημα Απριλίου-Μαΐου), έχει μεσολαβήσει μια πανδημία. Η αναστολή στη λειτουργία αρκετών επιχειρήσεων, ως απότοκο της πανδημίας, προβλήματα στον εφοδιαστική αλυσίδα, αλλαγή του καταναλωτικού μοντέλου και μετατόπιση του αγοραστικού ενδιαφέροντος σε προϊόντα, όπως μάσκες, αντισηπτικά και σαπούνια, τα οποία κατατάσσονται πλέον στα είδη πρώτης ανάγκης.
Ποια ελληνικά προϊόντα προτίμησαν οι ξένοι
Πάντως, παρά τη σαφή επιδείνωση των εκτιμήσεων των ελληνικών επιχειρήσεων για την πορεία των ελληνικών εξαγωγών τη φετινή χρονιά, αυτές παρέμεναν, μέχρι και τον Μάιο τουλάχιστον, σε θετικό έδαφος. Σε μια περίοδο όπου ο λογαριασμός του πρώτου πενταμήνου ήταν σημαντικά μειωμένος σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα έναν χρόνο πριν. Το πρώτο πεντάμηνο η συνολική αξία των εξαγωγών υποχώρησε κατά 13,5% στα 12,165 δισ. ευρώ.
Παρά τη σημαντική υποχώρηση της αξίας των ελληνικών υπήρξαν και κάποιες κατηγορίες προϊόντων όπου “ξεπούλησαν”. Με βάση την ανάλυση της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, η αξία των εξαγωγών φαρμακευτικών προϊόντων “έσπασε” το φράγμα του 1,078 δισ. ευρώ από 734,7 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2019. Στη δεύτερη θέση βρέθηκαν οι καρποί και τα φρούτα και ακολούθησαν τα λίπη και τα λάδια, τα τεχνουργήματα από χυτοσίδηρο, σίδηρο ή χάλυβα, το γάλα και τα προϊόντα γαλακτοκομίας, τα δημητριακά, τα παρασκευάσματα λαχανικών και τα παρασκευάσματα με βάση τα δημητριακά, τα άλευρα, τα άμυλα και τα είδη ζαχαροπλαστικής.
ΓΔ 17:19 617,61 -0,20% -1,25 47,40 εκ. €
Ποια είναι τα 15 ελληνικά προϊόντα που άντεξαν στην πανδημία
Κυριακή, 02-Αυγ-2020 08:00
Facebook32TwitterLinkedIn
Ποια είναι τα 15 ελληνικά προϊόντα που άντεξαν στην πανδημία
Της Αλεξάνδρας Γκίτση
Σε αναθεώρηση επί τα χείρω, των εκτιμήσεών τους για την πορεία των ελληνικών εξαγωγών τη φετινή χρονιά, έχουν προχωρήσει οι ελληνικές εξαγωγικές επιχειρήσεις. Από έρευνα της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, προκύπτει πως οι Έλληνες εξαγωγείς αναμένουν οριακή αύξηση 2% της αξίας των ελληνικών εξαγωγών τη φετινή χρονιά σε σχέση με το 2019, από 9% που ήταν η αρχική εκτίμησή τους.
Βέβαια από την πρώτη εκτίμηση (αντιστοιχεί σε στοιχεία που είχαν συλλεγεί τον περασμένο Νοέμβριο-Δεκέμβριο), μέχρι την τελευταία (τα στοιχεία συλλέχθηκαν το διάστημα Απριλίου-Μαΐου), έχει μεσολαβήσει μια πανδημία. Η αναστολή στη λειτουργία αρκετών επιχειρήσεων, ως απότοκο της πανδημίας, προβλήματα στον εφοδιαστική αλυσίδα, αλλαγή του καταναλωτικού μοντέλου και μετατόπιση του αγοραστικού ενδιαφέροντος σε προϊόντα, όπως μάσκες, αντισηπτικά και σαπούνια, τα οποία κατατάσσονται πλέον στα είδη πρώτης ανάγκης.
Ποια ελληνικά προϊόντα προτίμησαν οι ξένοι
Πάντως, παρά τη σαφή επιδείνωση των εκτιμήσεων των ελληνικών επιχειρήσεων για την πορεία των ελληνικών εξαγωγών τη φετινή χρονιά, αυτές παρέμεναν, μέχρι και τον Μάιο τουλάχιστον, σε θετικό έδαφος. Σε μια περίοδο όπου ο λογαριασμός του πρώτου πενταμήνου ήταν σημαντικά μειωμένος σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα έναν χρόνο πριν. Το πρώτο πεντάμηνο η συνολική αξία των εξαγωγών υποχώρησε κατά 13,5% στα 12,165 δισ. ευρώ.
Παρά τη σημαντική υποχώρηση της αξίας των ελληνικών υπήρξαν και κάποιες κατηγορίες προϊόντων όπου “ξεπούλησαν”. Με βάση την ανάλυση της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, η αξία των εξαγωγών φαρμακευτικών προϊόντων “έσπασε” το φράγμα του 1,078 δισ. ευρώ από 734,7 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2019. Στη δεύτερη θέση βρέθηκαν οι καρποί και τα φρούτα και ακολούθησαν τα λίπη και τα λάδια, τα τεχνουργήματα από χυτοσίδηρο, σίδηρο ή χάλυβα, το γάλα και τα προϊόντα γαλακτοκομίας, τα δημητριακά, τα παρασκευάσματα λαχανικών και τα παρασκευάσματα με βάση τα δημητριακά, τα άλευρα, τα άμυλα και τα είδη ζαχαροπλαστικής.
Στην 9η θέση των προϊόντων που αύξησαν τις εξαγωγές τους από 59,7 εκατ. ευρώ στα 76,6 εκατ. ευρώ, βρέθηκαν τα σαπούνια, τα παρασκευάσματα για πλύσιμο (αλισίβες), προϊόντα συντήρησης, κεριά κ.ά. Στους “κερδισμένους” της πανδημίας τα καπνά και τα βιομηχανοποιημένα υποκατάστατα καπνού, τα έτοιμα υφαντουργικά είδη, τα μεταλλεύματα, οι βατές, τα σπέρματα και ιό καρποί ελαιώδεις. Τη λίστα των 15 προϊόντων που κατέγραψαν τη μεγαλύτερη αύξηση σε απόλυτες τιμές συμπληρώνει η κατηγορία χαρτί-χαρτόνια, και τεχνουργήματα από κυτταρίνη.
Κάτω από τη βάση οι ελληνικές εξαγωγές στους βασικούς πελάτες
Η άνοδος στην αξία των εξαγωγών αυτών των 15 προϊόντων, δεν στάθηκε όμως ικανή να καλύψει το κενό που δημιουργήθηκε από την πτώση των εξαγωγών άλλων προϊόντων. Μόνο από την πτώση των εξαγωγών της κατηγορίας “Ορυκτά καύσιμα, ορυκτά λάδια και προϊόντα της απόσταξης αυτών. Ασφαλτώδεις ύλες. Κεριά ορυκτά”, οι ελληνικές εξαγωγές απώλεσαν έσοδα 1,790 δισ. ευρώ.
Το ακόμη πιο ανησυχητικό στοιχείο όμως είναι η αντίδραση των βασικών μας πελατών οι οποίοι περιόρισαν, λόγω και των προβλημάτων που αντιμετώπισαν και οι ίδιοι εξαιτίας της πανδημίας, την εισαγωγή ελληνικών προϊόντων στην επικράτεια τους. Ας πάρουμε για παράδειγμα τη γειτονική Ιταλία, νούμερο 1 πελάτη των ελληνικών εξαγωγών. Το πρώτο πεντάμηνο εισήγαγε ελληνικά προϊόντα αξίας 1,331 δισ. ευρώ, ποσό 11,8% μικρότερο από τις εισαγωγές που πραγματοποίησε το αντίστοιχο διάστημα του 2019.
Την ίδια περίοδο, δηλαδή το πρώτο πεντάμηνο, οι ελληνικές εξαγωγές προς την Κύπρο, νο 3 πελάτη μας, μειώθηκαν κατά 8%, κατά 25% μειώθηκαν προς την Τουρκία, 10,5% προς το Ηνωμένο Βασίλειο, 23,5% προς την Κίνα, 56,3% προς το Λίβανο, 28,6% προς τη Δημοκρατία της Βόρειας Μακεδονίας και 45,1% προς την Αίγυπτο.
Στον αντίποδα, άνοδο 11,4% κατέγραψαν οι ελληνικές εξαγωγές προς τη Γερμανία (2ο βασικό πελάτη των ελληνικών προϊόντων), 2,3% προς τη Βουλγαρία, 28,6% προς τη Γαλλία, 12,2% προς την Πολωνία και 2,7% προς τη Ρουμανία.
Όπως λέει στο Capital.gr η πρόεδρος του Πανελλήνιου Συνδέσμου Εξαγωγέων κ. Χριστίνα Σακελλαρίδη, “οι ευρωπαϊκές αγορές, οι οποίες απορροφούν την πλειονότητα των ελληνικών προϊόντων εξακολουθούν να ταλανίζονται από την υγειονομική κρίση, χωρίς να διαφαίνεται -μέχρι στιγμής τουλάχιστον- προοπτική αποκλιμάκωσης της κατάστασης στο αμέσως επόμενο διάστημα”.
“Αντίθετα”, όπως αναφέρει η πρόεδρος του ΠΣΕ, “η αβεβαιότητα μεγαλώνει καθώς φαίνεται να οδεύουμε προς νέα έξαρση του θανατηφόρου ιού, καθιστώντας “εντελώς αχαρτογράφητα τα νερά που κινούμαστε”. Κανείς δεν γνωρίζει πώς ακριβώς θα εξελιχθεί η κατάσταση και εάν θα χρειαστεί να ληφθούν νέα περιοριστικά μέτρα για την ανάσχεση του φαινομένου”. Μοναδική θετική και ενθαρρυντική εξέλιξη για την Ελλάδα και την Ευρώπη συνολικά, είναι σύμφωνα με την ίδια “η συμφωνία της ΕΕ για το Ταμείο Ανάκαμψης”.
“Σε μια ιδιαίτερα κρίσιμη στιγμή”, όπως λέει, “η απόφαση των Ευρωπαίων ηγετών να στηρίξουν την ευρωπαϊκή οικονομία μέσα από ένα γενναίο πακέτο χρηματοδότησης έρχεται να απαντήσει στα τεράστια προβλήματα που δημιούργησε η πανδημία του κορονοϊού”.
Πηγή: capital. gr