Πληθωρισμός: Υποχώρησε τον Μάρτιο στο 4,6% – Ανοδος στα είδη διατροφής

LamiaNow News
By LamiaNow News Add a Comment
7 Min Read

Νέα πτώση στον πληθωρισμό ανακοίνωσε η ΕΛΣΤΑΤ για τον Μάρτιο καθώς πλέον κυμμένεται στο 4,6% από 6,1% που ήταν το Φεβρουάριο – Ο ρόλο στην πτώση τιμών στην ενέργεια

-Advertisement-

Επιβραδύνθηκε περαιτέρω στο 4,6% ο ρυθμός ανόδου του πληθωρισμού τον Μάρτιο φέτος, από 6,1% τον Φεβρουάριο και έναντι αύξησης 8,9% τον Μάρτιο 2022. Ωστόσο και η εξέλιξη αυτή οφείλεται στη σημαντική πτώση των τιμών στην ενέργεια, καθώς ο πληθωρισμός στα τρόφιμα και στα είδη διατροφής κινήθηκε εκ νέου ανοδικά κατά 14,3%.

Ειδικότερα, μέσα σε ένα έτος (Μάρτιος 2023 προς Μάρτιο 2022) υπήρξαν ανατιμήσεις σε: Ψωμί και δημητριακά (15,6%), Κρέατα- γενικά (19,8%), Ψάρια- γενικά (4,9%), Γαλακτοκομικά και αυγά (23,1%), Έλαια και λίπη (17,5%), Φρούτα- γενικά (0,6%), Λαχανικά- γενικά (8,8%), Ζάχαρη- σοκολάτες- γλυκά- παγωτά (9,2%), Λοιπά τρόφιμα (13,5%), Καφέ- κακάο- τσάι (14%), Μεταλλικό νερό- αναψυκτικά- χυμούς φρούτων (9,3%) και Αλκοολούχα ποτά- μη σερβιριζόμενα (9,3%).

plithorismos-martios2023

Αυξήσεις τιμών καταγράφηκαν επίσης σε: Ένδυση και υπόδηση (14,4%), Ενοίκια κατοικιών (3,9%), Επισκευή και συντήρηση κατοικίας (4,1%), Υπηρεσίες κοινοχρήστων (1,9%), Έπιπλα και διακοσμητικά είδη (4,8%), Οικιακές συσκευές και επισκευές (6,6%), Υαλικά- επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης (5,3%), Είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού (17,8%), Οικιακές υπηρεσίες (7,5%), Φαρμακευτικά προϊόντα (13,9%), Ιατρικά προϊόντα (2,7%), Ιατρικές- οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες (2,1%), Νοσοκομειακή περίθαλψη (1,4%), Αυτοκίνητα καινούργια (8,8%), Αυτοκίνητα μεταχειρισμένα (10,5%), Μοτοποδήλατα- μοτοσυκλέτες (7,6%), Ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου (11,4%), Συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς (5,3%), Μεταφορά επιβατών με ταξί (32,9%), Μεταφορά επιβατών με αεροπλάνο (32,2%), Μεταφορά επιβατών με πλοίο (12,8%), Μικρά είδη αναψυχής- άνθη- κατοικίδια ζώα (4,2%), Κινηματογράφους- θέατρα (8,8%), Γραφική ύλη και υλικά σχεδίασης (8,3%), Πακέτο διακοπών (13,8%), Πρωτοβάθμια εκπαίδευση (2,6%), Δευτεροβάθμια εκπαίδευση (2,7%), Εστιατόρια- ζαχαροπλαστεία- καφενεία- κυλικεία (7,6%), Ξενοδοχεία- μοτέλ- πανδοχεία (8,4%), Κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας (3,6%), ‘Αλλα είδη ατομικής φροντίδας (11,7%) και Ασφάλιστρα υγείας (5,7%).

- Advertisement -

Στον Ηλεκτρισμό οι τιμές μειώθηκαν κατά 25,8%, στο Πετρέλαιο θέρμανσης κατά 22,1% και στα Καύσιμα και λιπαντικά κατά (7,2%). Αντίθετα, αυξήθηκαν σε Στερεά καύσιμα (24%), Υγραέριο (16,4%) και Φυσικό αέριο (9,2%). Ενώ συνεχίστηκαν οι μειώσεις των τιμών (1,9%) στις Τηλεφωνικές υπηρεσίες. Παράλληλα, σε έναν μήνα (Μάρτιος προς Φεβρουάριο) υπήρξαν ανατιμήσεις σε: Ψωμί και δημητριακά (0,4%), Μοσχάρι (1%), Χοιρινό (2%), Αλλαντικά (2,5%), Τυριά (1,2%), Λαχανικά διατηρημένα ή επεξεργασμένα (3%), Καφέ (2%) και Αλκοολούχα ποτά- μη σερβιριζόμενα (2,8%). Στον αντίποδα, οι τιμές μειώθηκαν σε: Ψάρια νωπά (1,6%), Γιαούρτι (2,4%), Ελαιόλαδο (1,9%) και Λαχανικά νωπά (4,7%).

Ανατιμήσεις καταγράφηκαν επίσης σε: Είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού (1%), Νοσοκομεία και κλινικές (0,7%), Αυτοκίνητα μεταχειρισμένα (2%), Μεταφορά επιβατών με αεροπλάνο (8,3%), Εστιατόρια- ζαχαροπλαστεία- καφενεία- κυλικεία (0,1%), Ξενοδοχεία- μοτέλ- πανδοχεία (9,9%) και ‘Αλλα είδη ατομικής φροντίδας (1,7%). Στο μέτωπο της ενέργειας, συνεχίστηκαν οι μεγάλες μειώσεις των τιμών σε Φυσικό αέριο (26,1%), Πετρέλαιο κίνησης (3%) και Πετρέλαιο θέρμανσης (2,9%). Ενώ, περιορίστηκαν περαιτέρω κατά 0,4% οι τιμές στις Τηλεφωνικές υπηρεσίες.

-Advertisement-
=Advertisement=

Οπως ανακοίνωσε η ΕΛΣΤΑΤ, η αύξηση του γενικού δείκτη τιμών καταναλωτή τον Μάρτιο προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:

Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:

  • 14,3% στην ομάδα «Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), ψάρια (γενικά), γαλακτοκομικά και αυγά, έλαια και λίπη, φρούτα (γενικά), λαχανικά (γενικά), ζάχαρη- σοκολάτες- γλυκά- παγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφέ- κακάο- τσάι, μεταλλικό νερό- αναψυκτικά- χυμούς φρούτων.
  • 3,7% στην ομάδα «Αλκοολούχα ποτά και καπνός», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
  • 14,4% στην ομάδα «Ένδυση και υπόδηση», λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
  • 11% στην ομάδα «Διαρκή αγαθά- Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: έπιπλα και διακοσμητικά είδη, οικιακές συσκευές και επισκευές, υαλικά- επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.
  • 5,6% στην ομάδα «Υγεία», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικά προϊόντα, ιατρικές, οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη.
  • 1,9% στην ομάδα «Μεταφορές», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, μοτοποδήλατα- μοτοσυκλέτες, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με ταξί, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με πλοίο. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα καύσιμα και λιπαντικά.
  • 2,9% στην ομάδα «Αναψυχή -Πολιτιστικές δραστηριότητες», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: μικρά είδη αναψυχής- άνθη, κατοικίδια ζώα, κινηματογράφους- θέατρα, γραφική ύλη και υλικά σχεδίασης, πακέτο διακοπών.
  • 2,2% στην ομάδα «Εκπαίδευση», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
  • 7,5% στην ομάδα «Ξενοδοχεία- Καφέ- Εστιατόρια», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια- ζαχαροπλαστεία- καφενεία- κυλικεία, ξενοδοχεία- μοτέλ- πανδοχεία.
  • 6,2% στην ομάδα «’Αλλα αγαθά και υπηρεσίες», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας, άλλα είδη ατομικής φροντίδας, ασφάλιστρα υγείας.

Από τη μείωση του δείκτη κατά:

  • 10,4% στην ομάδα «Στέγαση», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: ηλεκτρισμό, πετρέλαιο θέρμανσης. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, επισκευή και συντήρηση κατοικίας, υπηρεσίες κοινοχρήστων, φυσικό αέριο, υγραέριο, στερεά καύσιμα.
  • 1,9% στην ομάδα «Επικοινωνίες», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.

Σε μηνιαία σύγκριση, ο γενικός δείκτης παρουσίασε αύξηση 1,2%, έναντι αύξησης 2,7% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους. Οσον αφορά στον εναρμονισμένο πληθωρισμό, αυτός αυξήθηκε 5,4% τον Μάρτιο εφέτος έναντι αύξησης 8% που σημειώθηκε τον Μάρτιο 2022. Σε μηνιαία σύγκριση, ο εναρμονισμένος δείκτης παρουσίασε αύξηση 1,6% έναντι αύξησης 2,7% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.

reader.gr

Share This Article
Leave a comment

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *