«Καλή τύχη με αυτά τα τρένα», με αυτόν τον τρόπο «ευχήθηκε» ο υπεύθυνος των ελβετικών σιδηροδρόμων στη χώρα μας όταν παρέλαβε μοντέλο της Hellenic Train, της εταιρείας της οποίας ο συρμός ενεπλάκη στη σύγκρουση στα Τέμπη – Είχε αποσυρθεί από το 2014 και προοριζόταν για παλιοσίδερα
Προβληματισμό προκαλούν οι καταγγελίες που γίνονται για τα ιταλικά τρένα, τα οποία προμηθεύτηκε η χώρα μας από την ιδιοκτήτρια ιταλική εταιρεία. Μετά και το έγγραφο – ντοκουμέντο που έστειλε στις 18 Αυγούστου του 2022 ο παραιτηθείς Διευθύνων Σύμβουλος της ΟΣΕ, Σπύρος Πατέρας, στην Hellenic Train σχετικά με τη μη λειτουργία των συστημάτων ραδιοεπικοινωνίας στα τρένα της εταιρείας, δημοσίευμα από την Ελβετία, με ημερομηνία ενός χρόνου πριν, αναφέρει ότι τα τρένα που έφερε στην Ελλάδα η εταιρεία, παρόλο που είχαν διαφημιστεί ως η τελευταία λέξη της τεχνολογίας, θεωρούνταν ακατάλληλα για τους Ελβετούς.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τον τηλεοπτικό σταθμό «Open» πρόκειται για το μοντέλο «ETR 470 Pendolino» το οποίο έφεραν οι Ιταλοί στην Ελλάδα, διαφημίζοντάς το ως το «Ασημένιο Βέλος», για να κάνει πιο γρήγορα το δρομολόγιο Αθήνα – Θεσσαλονίκη, δρομολόγιο που έμελλε να κάνει και το μοιραίο Intercity, στο οποίο 57 άνθρωποι έχασαν – μέχρι στιγμής – τη ζωή τους. Παρόλο που δεν έχει καμία σχέση, ως μοντέλο, με τη μοιραία αμαξοστοιχία, οι Ιταλοί της Hellenic Train το προωθούσαν αρκετά ως το καλύτερο μοντέλο, που θα κάνει πολύ γρήγορα το συγκεκριμένο δρομολόγιο.
Οπως αναφέρεται, το ETR 470 υπήρχε στην Ελβετία από το 1994, όπου και έκανε τα δρομολόγια μεταξύ Ελβετίας και Ιταλίας γύρω από τις Άλπεις. Το εν λόγω μοντέλο, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, είχε πάει στην Ελβετία και σε κάποια μέρη της Γερμανίας, αλλά μέσα σε λίγους μήνες έγινε «θρυλικό» για το πόσο κακό ήταν. Τη σχετική αναφορά, μάλιστα, είχε κάνει και ελβετική εφημερίδα, σε δημοσίευμά της, το οποίο δημοσιεύτηκε στο μέσο πριν ακριβώς έναν χρόνο. Στο σχετικό ρεπορτάζ, που έκανε για το συγκεκριμένο μοντέλο, αναφέρεται ότι το ETR 470 ήταν γρήγορο και μπορούσε να στρίβει με ασφάλεια, αλλά από την άλλη ήταν ένα μοντέλο που δεν είχε καλή πυρασφάλεια και έπαιρνε εύκολα φωτιές.
Στο δημοσίευμα προστίθεται, παράλληλα, ότι το συγκεκριμένο μοντέλο είχε αρκετά περιστατικά με ατυχήματα, παραθέτοντας ως χαρακτηριστικό παράδειγμα μία φορά που πήρε φωτιά μέσα σε ένα τούνελ, με αποτέλεσμα να κινδυνέψουν να καούν οι άνθρωποι που επέβαιναν. Μάλιστα, το ETR 470 είχε αρνητική φήμη και στους επιβάτες, καθώς το χαρακτήριζαν αρκετά συχνά ως «κακό μοντέλο». Οι υπεύθυνοι των Ελβετικών σιδηροδρόμων, βλέποντας ότι «χάνουν» την εικόνα που είχαν χτίσει για τα μέσα σταθερής τους τροχιάς, αποφάσισαν να το αποσύρουν από το 2011 μέχρι και το 2014.
Παρόλο που αρχικός προορισμός τους ήταν για να γίνουν παλιοσίδερα, η ελβετική εφημερίδα σημειώνει ότι τα πήρε η μητρική εταιρεία της Hellenic Train και αναμένεται να τα μεταφέρει στην Ελλάδα. Μάλιστα, όταν και ανακοινώθηκε η εκ νέου χρήση τους, ο υπεύθυνος των ελβετικών σιδηροδρόμων ευχήθηκε στη χώρα μας «καλή τύχη» με τα νέα τρένα.
Αποκαλύψεις για παραλείψεις και τρομερά κενά
Η φονική σύγκρουση των τρένων στα Τέμπη και οι συνέπειές της, δηλαδή το να σκοτωθούν 57 άνθρωποι, οδήγησε στο γεγονός να αποκαλύπτονται αρκετές παραλείψεις, αλλά και κενά ασφαλείας που υπήρχαν σε αρκετές αμαξοστοιχίες. Μετά και τις καταγγελίες για την τηλεδιοίκηση, η οποία είχε εγκατασταθεί αλλά δε λειτουργούσε και θα απέτρεπε, με βεβαιότητα, το παραλίγο σφοδρό ατύχημα τον Οκτώβριο του 2022 στον σταθμό της Τιθορέας, νέες καταγγελίες έρχονται στο «φως» της δημοσιότητας σχετικά με τον ελληνικό σιδηρόδρομο.
Ειδικότερα, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες του «Open», στα τρένα δε λειτουργούσε ούτε το σύστημα της ραδιοεπικοινωνίας. Η ραδιοεπικοινωνία χαρακτηρίζεται αρκετά σημαντική, καθώς χρησιμεύει τόσο στην επικοινωνία των συρμών μεταξύ τους, όσο και στην επικοινωνία με τον σταθμάρχη, όπως αυτόν της Λάρισας. Πρόκειται, συγκεκριμένα, για το σύστημα της φωνητικής ραδιοεπικοινωνίας «GSMR», όπως και αποκαλείται, το οποίο και θα αντικαθιστούσε το απαρχαιωμένο σύστημα «VHF», το οποίο συνεχίζουν να χρησιμοποιούν ακόμη οι συρμοί και οι σταθμοί, για να επικοινωνήσουν μεταξύ τους.
Μάλιστα, το σύστημα της φωνητικής ραδιοεπικοινωνίας «GSMR» είχε εγκατασταθεί σε αρκετά τρένα, αλλά δε λειτουργούσε. Το έγγραφο – ντοκουμέντο, που έρχεται στο φως της δημοσιότητας, από τον ΟΣΕ και είχε χαρακτηριστεί ως «εξαιρετικά επείγον», είχε ημερομηνία 18 Αυγούστου 2022 και το αποστέλλει ο παραιτηθείς Διευθύνων Σύμβουλος της ΟΣΕ, Σπύρος Πατέρας, στην Hellenic Train, η οποία έχει ευθύνη κυκλοφορίας των τρένων. Στο έγγραφο – ντοκουμέντο ζητάει από την εταιρεία να θέσει σε εφαρμογή αυτό το σύστημα, το οποίο και μπορεί να καλύψει όλη τη διαδρομή, από την Πάτρα στην Αθήνα, από την Αθήνα στη Θεσσαλονίκη και από εκεί μέχρι τον Προμαχώνα.
Οπως αναφέρετια, η Hellenic Train είχε προβάλλει αντιρρήσεις ως προς την άμεση εφαρμογή του, καθώς λέει ότι δεν είναι εκπαιδευμένο το προσωπικό, γεγονός που προκάλεσε την αντίδραση του ΟΣΕ, που σημειώνει στο έγγραφο – ντοκουμέντο ότι το προσωπικό ήταν κατάλληλα εκπαιδευμένο για την εφαρμογή του. Παράλληλα, ο ΟΣΕ δίνει ως ημερομηνία παράτασης εφαρμογής του συστήματος την 30η Νοεμβρίου του 2022.
reader.gr