Ξεκινά ο πόλεμος των αριθμών για το ασφαλιστικό. Ολα ανοικτά. Πιθανό το ΔΝΤ να ζητήσει ακόμα πιο σκληρά μέτρα και για το 2016.
Μετά την υποχρεωτική αναδίπλωση της ελληνικής κυβέρνησης όσον αφορά στο θέμα της συμμετοχής του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου στο ελληνικό πρόγραμμα – ο Έλληνας υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος δήλωσε με μεγάλη σαφήνεια ότι οι Ευρωπαίοι εταίροι δεν άφησαν κανένα περιθώριο στην ελληνική πλευρά, αρχίζει ο πόλεμος των αριθμών.
Μπορεί επίσημα το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο να μην έχει τοποθετηθεί επί της ουσίας όσον αφορά στα κρίσιμα θέματα αυτής της διαπραγμάτευσης –και κυρίως το ασφαλιστικό αλλά και το μεσοπρόθεσμο- ωστόσο το ενδεχόμενο να ζητηθούν ακόμη περισσότερα από την ελληνική πλευρά είναι πλέον ορατό.
Στο ασφαλιστικό, τίποτα δεν εξασφαλίζει αυτή τη στιγμή στην ελληνική πλευρά ότι το προσχέδιο Κατρούγκαλου δεν θα είναι απλώς μια θετική έκδοση μπροστά σε αυτό που θα κατατεθεί τελικώς στη Βουλή. Οι αριθμοί δεν έχουν μπει ακόμη στο τραπέζι. Δεν είναι σαφές αν ο προτεινόμενος από την ελληνική πλευρά νέος τρόπος υπολογισμού των συντάξεων εξασφαλίζει ότι μακροπρόθεσμα, η δαπάνη για τις συντάξεις θα παραμείνει κάτω από το κρίσιμο όριο του 15% του ΑΕΠ (ή 10% αν απομονωθεί η δημόσια δαπάνη).
Το γεγονός ότι η πρόταση της ελληνικής κυβέρνησης πριμοδοτεί όσους ασφαλίζονται για λίγα χρόνια και με μικρές αποδοχές, εύλογα έχει προκαλέσει ερωτήματα στην πλευρά των δανειστών οι οποίοι, όπως διαφάνηκε κατά το χθεσινό Eurogroup έχουν ήδη ζητήσει διευκρινήσεις.
Επισήμως, η ελληνική κυβέρνηση δεν έχει μιλήσει για αναλογιστικές μελέτες και δημοσιονομικές επιπτώσεις που προκύπτουν από το νέο ασφαλιστικό. Οι μόνο αριθμοί που έχουν διαρρεύσει αφορούν στο πώς θα συμπληρωθούν τα μέτρα άμεσης εφαρμογής δηλαδή ο λογαριασμός των 1,8 δις. ευρώ. Ακόμη όμως και αν υποτεθεί ότι το «απαιτητικό» (εξαιτίας του χρέους) ΔΝΤ δεχθεί ότι η αύξηση των ασφαλιστικών εισφορών είναι το μέτρο που μπορεί να αποτρέψει τις μειώσεις των συντάξεων (κάτι για το οποίο υπάρχουν μεγάλες διαφωνίες) τα ανοικτά ζητήματα θα είναι αρκετά.
1.Ποια θα είναι τα μέτρα που θα πρέπει να ληφθούν για να δημιουργηθεί αποθεματικό για το ασφαλιστικό. Στο νομοσχέδιο το συγκεκριμένο άρθρο είναι κενό.
2.Ποια είναι η δημοσιονομική επίπτωση από τον νέο τρόπο υπολογισμού των ασφαλιστικών εισφορών για αγρότες και ελεύθερους επαγγελματίες; Η ελληνική πρόταση ελαφρύνει τους πολλούς που δηλώνουν «ψίχουλα» στην εφορία και επιβαρύνει υπέρμετρα τους ελάχιστους που εμφανίζουν υψηλότερα εισοδήματα. Μια τέτοια λύση, μπορεί να προκαλέσει απώλειες εσόδων.
3. Είναι αρκετή για το ΔΝΤ η μείωση των συντελεστών αναπλήρωσης στα επίπεδα του 60% για όσους ασφαλιστούν για 40 χρόνια ή θα επιμείνει η πλευρά του Ταμείου σε ακόμη χαμηλότερους συντελεστές;
Με τέτοια ανοικτά θέματα που αγγίζουν την «καρδιά» του νέου ασφαλιστικού, είναι λογικό η εκτίμηση της ελληνικής πλευράς ότι το ασφαλιστικό θα είναι νόμος του κράτους μέσα στις επόμενες τρεις εβδομάδες να είναι υπεραισιόδοξη. Στη συνέντευξή του στην γερμανική Χαντεσμπλατ, ο Ευκλείδης Τσακαλώτος εκτίμησε ότι μέσα στις επόμενες τέσσερις εβδομάδες μπορεί να κλείσει το σύνολο της διαπραγμάτευσης για την 1η αξιολόγηση. Θα φανεί στην πράξη.
Πάντως, το ασφαλιστικό δεν θα είναι το μοναδικό δύσκολο σημείο. Υπάρχει και το θέμα του μεσοπρόθεσμου το οποίο εκτός από μακροοικονομικές προβλέψεις θα πρέπει να περιλαμβάνει και μέτρα. Το ύψος τους, στην καλύτερη περίπτωση θα πρέπει να φτάσει στα 1,8 δισ. ευρώ για την περίοδο 2017 και 2018. Είναι όμως μέτρα που θα πρέπει να συμφωνηθούν και να περιγραφούν από τώρα.
Το ενδεχόμενο το ΔΝΤ να αξιώσει ακόμη περισσότερα μέτρα ακόμη και για το 2016 είναι ορατό καθώς για το Ταμείο, το να επιτευχθούν οι βασικοί δημοσιονομικοί στόχοι των πρωτογενών πλεονασμάτων είναι μείζον ενόψει της συζήτησης για το χρέος.