O βουλευτής Γεώργιος Κοτρωνιάς κατέθεσε ερώτηση προς τον Υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης, κ. Κυριάκο Πιερρακάκη, σχετικά με τα προβλήματα που ανέκυψαν κατά την εφαρμογή του κτηματολογίου στη Φθιώτιδα.
Αναλυτικά η ερώτηση ανέφερε:
«…Με την εφαρμογή του κτηματολογίου στην Φθιώτιδα έχουν προκύψει σοβαρά θέματα με μεγάλο κόστος για χιλιάδες δικαιούχους.
Ειδικότερα με την προανάρτηση των κτηματολογικών πινάκων κλήθηκαν οι δικαιούχοι με βάση την ενημέρωση την οποία πήραν με προσωπικά σημειώματα να συμφωνήσουν ή να διαφωνήσουν σε κάθε ένα από τα δικαιώματα τα οποία είχαν αρχικά υποβάλει.
Μέχρι το τελευταίο διάστημα περισσότερες από 400.000 ενστάσεις κατατέθηκαν για ισάριθμα δικαιώματα. Οι ενστάσεις αυτές κατατέθηκαν είτε στο κτηματολογικό γραφείο που λειτουργούσε ο ανάδοχος στη Λαμία, είτε στη συνέχεια κατατέθηκαν ηλεκτρονικά σε συγκεκριμένη βάση η οποία υποδείχθηκε και η οποία λειτουργούσε με την ευθύνη του αναδόχου.
Υποτίθεται ότι με βάση τις συγκεκριμένες ενστάσεις η κάθε μία ένσταση είτε θα εγκρίνονταν στο σύνολό της, είτε θα εγκρίνονταν εν μέρει, είτε θα απορρίπτονταν συνολικά. Όλα αυτά τα στοιχεία θα αποτυπώνονταν στην ανάρτηση η οποία έγινε πριν από λίγα 24ωρα.
Με βάση την ανάρτηση προκύπτει ότι εκατοντάδες χιλιάδες ενστάσεις, ακόμη και για απλές περιπτώσεις, δεν έχουν γίνει αποδεκτές αφού τα στοιχεία της ανάρτησης δεν έχουν αλλάξει σε σχέση με τα στοιχεία της προανάρτησης. Συγχρόνως δεν υπάρχει καμία ενημέρωση για τις ενστάσεις οι οποίες κατατέθηκαν, αν αυτές εξετάστηκαν ή όχι.
Ενδεικτικά έχουν υποβληθεί περισσότερες από 4.000 ενστάσεις με πρόδηλα σφάλματα που προέκυπταν από τους δασικούς χάρτες. Από αυτές, περίπου 2.000 έχουν γίνει αποδεκτές και σε ένα μεγάλο ποσοστό έχουν διορθωθεί οι δασικοί χάρτες. Για τις εν λόγω περιπτώσεις έχουν προκύψει οι ανάλογες βεβαιώσεις από τις Δασικές υπηρεσίες, έχουν υποβληθεί ενστάσεις επί της προανάρτησης στα λειτουργούντα κτηματολογικά γραφεία ή στον ιστότοπο που είχε υποδειχθεί, αλλά καμία δεν έχει αποτυπωθεί στα στοιχεία της ανάρτησης.
Ενδεικτικά για χιλιάδες περιπτώσεις δικαιωμάτων που παρουσιάζονταν στην προανάρτηση με δικαιώματα επικαρπίας σε ένα άτομο και δικαιώματα υψηλής κυριότητας σε άλλο υποβλήθηκαν σχετικά στοιχεία σύμφωνα με τα οποία απεβίωσε αυτός που είχε τα δικαιώματα επικαρπίας και θα έπρεπε να διορθωθεί έτσι ώστε ο έχων τα δικαιώματα της υψηλής κυριότητας να μετατραπεί σε πλήρη κυριότητα.
Χιλιάδες τέτοιες περιπτώσεις δεν έχουν διορθωθεί, όπως και παρόμοιες περιπτώσεις με πιο απλά σφάλματα.
Με βάση τα παραπάνω και με εκτιμήσεις ειδικών, περισσότερα από 200.000 δικαιώματα θα έπρεπε να έχουν διορθωθεί με βάση τις ενστάσεις που έχουν κατατεθεί, αλλά όλα αυτά σήμερα αποτυπώνονται στην ανάρτηση χωρίς καμία διόρθωση, γεγονός το οποίο σημαίνει ότι οι σχετικές ενστάσεις δεν λήφθηκαν υπόψιν και δεν υπάρχουν κάπου για να τις αναζητήσει κάποιος από τους ενδιαφερόμενους.
Αυτό που τους υποδεικνύεται σε αυτή τη φάση είναι να καταθέσουν αίτηση διόρθωσης κτηματολογικών στοιχείων και πρόδηλο σφάλμα, δηλαδή να καταθέσουν και πάλι τα ίδια στοιχεία, τα ίδια έγγραφα, να πληρώσουν και πάλι για την σύνταξη των φακέλων ενός εκάστου δικαιώματος και συγχρόνως να καταθέσουν αυτά τα στοιχεία σε εφαρμογή που έχει δημιουργήσει η Κτηματολόγιο ΑΕ πληρώνοντας και 5 ευρώ για κάθε δικαίωμα.
Επιπλέον οι ιδιοκτήτες χάνουν και μία φάση την οποία θα μπορούσαν να αξιοποιήσουν. Αν οι ενστάσεις που είχαν υποβληθεί είχαν αξιολογηθεί, είχαν εξεταστεί και είχαν αποφανθεί τα αρμόδια όργανα επί αυτών θα είχε προκύψει η ενδιάμεση διόρθωση των κτηματολογικών χαρτών, πράγμα το οποίο θα έπρεπε να είχε αποτυπωθεί στην ανάρτηση. Απλά θα προβλέπονταν μία φάση μετά την ανάρτηση για ιδιαίτερα δύσκολες περιπτώσεις για να κατατεθούν σχετικές ενστάσεις. Τώρα αυτή η φάση χάθηκε με ότι σημαίνει αυτό καθώς κανείς δεν πρόκειται να γνωρίζει ποιες θα είναι οι διορθώσεις, ποια θα γίνουν αποδεκτά και ποια όχι.
Δεδομένου ότι ο κάθε ιδιοκτήτης ιδιώτης αναγκάζεται να πληρώσει πολλαπλό κόστος για πράγματα για τα οποία δεν ευθύνεται, ερωτώ:
Γιατί δεν εξετάστηκαν οι ενστάσεις επί της προανάρτησης που κατατέθηκαν;
Πού βρίσκονται οι ενστάσεις επί της προανάρτησης που δεν εξετάστηκαν και γιατί αυτές δεν διαβιβάζονται στην Κτηματολόγιο ΑΕ έτσι ώστε να εξεταστούν και να αποφανθούν επί αυτών;
Γιατί πρέπει να επαναληφθεί η ηλεκτρονική αποστολή των ίδιων εγγράφων αυτή τη φορά με άλλον αποδέκτη;
Είναι στις προθέσεις του υπουργείου να εισάγει ένα ενδιάμεσο στάδιο έτσι ώστε όταν υποβληθούν οι ενστάσεις να υπάρξει και νέα ανάρτηση, καθώς και να καταργήσει το τέλος των 5 ευρώ για την ένσταση επί κάθε δικαιώματος, δεδομένου ότι δεν αποτελεί ευθύνη των πολιτών;».