O Βουλευτής Γεώργιος Κοτρωνιάς μίλησε σήμερα στην ολομέλεια της Βουλής, στη συζήτηση για το Ν/Σ του Υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου με τίτλο «Βελτίωση της μεταναστευτικής νομοθεσίας, τροποποίηση διατάξεων των νόμων 4636/2019 (Α΄ 169), 4375/2016 (Α΄ 51), 4251/2014 (Α΄ 80) και άλλες διατάξεις και τόνισε τα εξής :
«……….Είναι προφανές ότι, για να είναι άρτια η μεταναστευτική νομοθεσία, θα πρέπει να είναι αποτελεσματική, θα πρέπει να εξασφαλίζει με τον πιο γρήγορο εθνικά ασφαλή και νόμιμο τρόπο, ολόκληρη τη διαδικασία από την υποδοχή, την ταυτοποίηση, την εξέταση των αιτήσεων ασύλου μέχρι και την μετάβαση στις χώρες επιλογής ή την επιστροφή στις χώρες προέλευσης.
Συμμετείχα στο Διοικητικό Συμβούλιο της Κεντρικής Ένωσης Δήμων όταν η κυρία Χριστοδουλόπουλου, Υπουργός της Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, μας άφησε λίαν επιεικώς άφωνους, όταν δήλωνε στους Δημάρχους ότι δεν γνώριζε ποιος ο αριθμός των προσφύγων, που πήγαιναν και εξαφανίζονταν όταν ατυχώς συνέδεσε την παρουσία τους με την ηλιοθεραπεία στους δημόσιους χώρους.
Αυτό το αναφέρω γιατί είναι προφανές ότι, εκείνη η τοποθέτηση της ήταν μία ειλικρινής τοποθέτηση αλλά συγχρόνως χαρακτηριστική της πολιτικής που ακολουθούσε η τότε κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ.
Μία πολιτική που δεν έχει ασφαλώς καμία σχέση με τη δική μας πολιτική, την πολιτική της νέας Δημοκρατίας, που είναι υπεύθυνη πολιτική με στελέχη που νοιάζονται, που εργάζονται, που όπως σήμερα, βελτιώνουν και προσαρμόζουν τη νομοθεσία στις νέες συνθήκες ώστε να γίνει ακόμη πιο αποτελεσματική.
Και εννοώ το νόμο 4636 του 2019 ο οποίος ήρθε να καλύψει τις αδυναμίες της παραλείψεις και τα κενά των προηγούμενων νόμων δηλαδή του 4375 του 2016 και του 4251 του 2014 και τον οποίο σήμερα βελτιώνει κάνοντας τις αναγκαίες προσαρμογές έτσι ώστε να υπηρετούνται καλύτερα τα δικαιώματα των αιτούντων άσυλο να προστατεύονται αποτελεσματικότερα τα σύνορα της πατρίδας μας και να εξασφαλίσει την ασφάλεια και την προστασία των Ελλήνων πολιτών και την μείωση των επιπτώσεων του μεταναστευτικού στην ελληνική κοινωνία.
Ποια είναι τα ζητούμενα από έναν τέτοιο νόμο ;
Πρώτα απ’ όλα ταχύτητα στην καταγραφή και την ταυτοποίηση ταχύτητα στην διαλογή, ταχύτητα στην εξέταση του αιτήματος και στην διαδικασία απονομής διεθνούς προστασίας και ασύλου, ταχύτητα στην εξέταση διεκπεραίωση των ενστάσεων. Και ξέρετε ;
Μια συγκροτημένη Eλληνική κυβερνητική μηχανή που εξασφαλίζει γρήγορες και νόμιμες διαδικασίες, ασφαλώς θα δίνει και συγκροτημένα μηνύματα στο εξωτερικό γιατί είναι καλό να γνωρίζουν όλοι ότι στην Ελλάδα οι πρόσφυγες αντιμετωπίζονται με αξιοπρέπεια είναι καλό να γνωρίζουν ότι όποιος δεν συνεργάζεται έχει συνέπειες , είναι απαραίτητο να γνωρίζουν ότι η Ελλάδα είναι μια χώρα δικαίου με ασφαλή σύνορα και όποιος εισέρχεται σ αυτήν πρέπει να ακολουθεί και να σέβεται τους νόμους της.
Για να δούμε λοιπόν τα πετυχαίνει όλα αυτά το υπό συζήτηση νομοσχέδιο ;
Πράγματι το υπό συζήτηση νομοσχέδιο, ενοποιεί την διαδικασία πλήρους καταγραφής νεοαφιχθέντων, αφού μπορεί να διεκπεραιώνεται και από την υπηρεσία υποδοχής και ταυτοποίησης, προβλέπει σύντμηση των προθεσμιών εντός των οποίων εξετάζονται οι αιτήσεις και εντός των οποίων πρέπει να εκδίδεται η απόφαση επί των αιτούντων άσυλο που απορρίφθηκαν σε πρώτο βαθμό.
Μειώνει τον γραφειοκρατικό φόρτο εισάγοντας τεχνολογίες πληροφορικής.
Επιταχύνει τις διαδικασίες αφού προβλέπει αξιοποίηση δημοσίων υπαλλήλων, με σύσταση ομάδων εργασίας, με ωράριο και στοχοθεσία.
Προχθές άκουσα τον εισηγητή του ΣΥΡΙΖΑ οποίος είπε ότι: φυσικά χρειάζεται επιτάχυνση των διαδικασιών αλλά αυτό θα έπρεπε να γίνει πρώτο με συγκεκριμένες προσλήψεις δεύτερον με βελτίωση των γραφειοκρατικών διαδικασιών τρίτον με χρήση τεχνολογικών μέσων, δηλαδή ακριβώς με αυτά που περιλαμβάνονται στο υπό συζήτηση νομοσχέδιο και στα οποία μόλις αναφέρθηκα.
Επίσης στο νομοσχέδιο τεκμαίρεται σιωπηρή ανάκληση της αίτησης διεθνούς προστασίας η ανάκληση προσφυγής σε περίπτωση παραβίασης του επιβαλλόμενου καθήκοντος συνεργασίες με τις αρμόδιες αρχές.
Διατάσσεται η επιστροφή του αιτούντος αν τα διαθέσιμα στοιχεία εξέτασης της αίτησης δεν επαρκούν και επίσης κρίνεται αβάσιμη η αίτηση σε περίπτωση που ο αιτών παραβίασε την Υποχρέωση συνεργασίας με τις εθνικές αρχές η αν προέρχεται από ασφαλή χώρα που σημαίνει ότι εισήλθε στην χώρα μας για οικονομικούς λόγους.
Προβλέπεται η κράτηση των αιτούντων στο προαναχωρησιακό Κέντρο κράτησης μέχρι να ολοκληρωθεί η απομάκρυνση τους ή να γίνει τελεσίδικα δεκτή η αίτηση τους.
Τροποποιείται η οργάνωση και η λειτουργία της αρχής προσφυγών.
Κλείνοντας, δεν μπορώ να μην μπω στον πειρασμό να σχολιάσω το γεγονός ότι οι ομιλητές της αντιπολίτευσης ανήγαγαν σε μέγα θέμα τα προβλεπόμενα μυστικά κονδύλια μιας και πάνω στην ουσία των διατάξεων του νομοσχεδίου δεν νομίζω ότι μπορεί να είχανε ουσιαστικές αντιρρήσεις, αλλά θεωρώ ότι και αυτό το δήθεν ισχυρό επιχείρημα περί αδιαφάνειας στη διαχείριση μελλοντικών κονδυλίων κατέρρευσε μετά την προχθεσινή δήλωση του Υπουργού ότι για τα κονδύλια αυτά με την προβλεπόμενη διαδικασία θα ενημερώνεται η Βουλή των Ελλήνων.
Τελειώνω λέγοντας ότι, είμαι πεπεισμένος ότι με το νομοσχέδιο αυτό εξαλείφονται οι πρακτικές δυσχέρειες που ανέκυψαν κατά την εφαρμογή του τελευταίου νόμου 4636 /2019 και δημιουργείται το κατάλληλο περιβάλλον για την αποτελεσματική γρήγορη δίκαιη και εθνικά επωφελή αντιμετώπιση του προσφυγικού – μεταναστευτικού.