Πραγματοποιήθηκε την 4η Οκτωβρίου 2018 συνάντηση του Βουλευτή Φθιώτιδας ΣΥ.ΡΙΖ.Α. Δημήτρη Βέττα με τον Αναπληρωτή Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιώτικης Πολιτικής Νεκτάριο Σαντορινιό, μετά την επιστολή που του απέστειλε ο κος Βέττας και την επικοινωνία που είχαν μεταξύ τους το τελευταίο διάστημα σχετικά με την επίλυση του προβλήματος που αντιμετωπίζουν οι αλιείς, οι οποίοι δραστηριοποιούνται σε υποβρύχια αλιεία από οστρακαλιευτικά σκάφη, προς συλλογή οστράκων και που ειδικότερα αφορά στην προβλεπόμενη σύνθεση του πληρώματος.
Κατά τη συνάντηση αναφέρθηκε από τον αρμόδιο Υπουργό, ότι το υπουργείο εξετάζει τις ακόλουθες λύσεις:
Α) Για το πρόβλημα της έλλειψης του πτυχίου επιτηρητή από το δυναμικό των περισσοτέρων οστρακαλιευτικών σκαφών, να χορηγηθεί παράταση για την εφαρμογή του ισχύοντος Π.Δ. κατά τη διάρκεια της οποίας ο προβλεπόμενος επιτηρητής θα καλύπτεται από κάτοχο άδειας δύτη μέχρι τον Μάιο του 2019.
Β) Μέσα σε χρονικό διάστημα λίγων μηνών να συστηθούν επιτροπές επαγγελματικής πιστοποίησης με τοπική αρμοδιότητα.
Γ) Το Ναυτικό Φυλλάδιο, το οποίο σήμερα αποτελεί απαιτούμενο δικαιολογητικό για τη φοίτηση στη σχετική σχολή, να αντικατασταθεί στα μικρά σκάφη με το δελτίο του αλιεργάτη.
Παρατίθεται ακολούθως η Ανοιχτή Επιστολή του κου Βέττα:
Λαμία, 01/10/2018
ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΗ ΥΠΟΥΡΓΟ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ ΚΑΙ ΝΗΣΙΩΤΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΝΕΚΤΑΡΙΟ ΣΑΝΤΟΡΙΝΙΟ.
Κύριε Υπουργέ,
σκοπός της παρούσας επιστολής μου είναι να σας γνωστοποιήσω το μείζον θέμα που αντιμετωπίζουν οι αλιείς, οι οποίοι δραστηριοποιούνται σε υποβρύχια αλιεία από οστρακαλιευτικά σκάφη, προς συλλογή οστράκων. Πρόκειται για ένα επίκαιρο ζήτημα που σαφώς γνωρίζετε και αντιμετωπίζετε, αλλά κρίνω απαραίτητο να σας αναφέρω τα ειδικότερα σημεία που το συνθέτουν και τα οποία μου παρέθεσαν οι εκπρόσωποι του Περιφερειακού Συλλόγου Παράκτιων Αλιέων Στυλίδας «Οι Δώδεκα Απόστολοι» κατά τη συνάντησή μας την 27η Σεπτεμβρίου του 2018.
Σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία, στα οστρακαλιευτικά σκάφη που δραστηριοποιούνται σε υποβρύχια αλιεία προς συλλογή οστράκων από δύτη, χρησιμοποιώντας μόνιμο σύστημα παροχής αέρα (αεροσυμπιεστή) τοποθετημένο στο σκάφος (καταδυτική μηχανή) και τα οποία αλιεύουν σε βάθος θάλασσας μέχρι 10 μέτρα, επιπλέον της σύνθεσης πληρώματος της παραγράφου 1, εργάζονται ένας (01) δύτης και ένας (01) επιτηρητής (κολαουζιέρης). Ο προβλεπόμενος επιτηρητής μπορεί να παραλείπεται στην περίπτωση που οποιοδήποτε μέλος πληρώματος και λοιπού προσωπικού εκτός του δύτη είναι και κάτοχος πτυχίου επιτηρητή. Στην περίπτωση αυτή γίνεται από τον κυβερνήτη εγγραφή στο ημερολόγιο γέφυρας του σκάφους ότι το συγκεκριμένο μέλος εκτελεί και τα καθήκοντα του επιτηρητή. Ως επιτηρητής θεωρείται ο κάτοχος πτυχίου Επιτηρητού Σχολής Δυτών Καλύμνου. Ως δύτης θεωρείται ο κάτοχος άδειας δύτη του άρθρου 3 του Γενικού Κανονισμού Λιμένα (Γ.Κ.Λ.) 10 που εγκρίθηκε με την αριθμ. 3131.1/20/1995 υπουργική απόφαση (Β’ 978), όπως ισχύει ή ο κάτοχος άδειας δύτη της Σχολής Δυτών Καλύμνου.
Λόγω έλλειψης του πτυχίου επιτηρητή από το δυναμικό των περισσοτέρων οστρακαλιευτικών σκαφών, δεν είναι εφικτή η ανωτέρω σύνθεση του πληρώματος, γεγονός το οποίο παρακωλύει την απρόσκοπτη άσκηση του επαγγέλματός τους, με συνέπεια να έρχονται αντιμέτωποι καθημερινά με ελέγχους και κυρώσεις και να τίθεται ουσιαστικά θέμα αδυναμίας άσκησης του μοναδικού βιοποριστικού τρόπου που γνωρίζουν.
Προκειμένου να δοθεί μια θετική έκβαση στο προαναφερόμενο πρόβλημα, παρακαλώ όπως εισηγηθείτε άμεσα νομοθετική ρύθμιση με την οποία α) θα δοθεί προσωρινή παράταση κατά τη διάρκεια της οποίας ο προβλεπόμενος επιτηρητής θα καλύπτεται από κάτοχο άδειας δύτη, β) θα ιδρυθούν επιπλέον σχολές, ικανές για να καλύψουν το σύνολο των απαιτούμενων αδειών και γ) θα αντικατασταθεί το Ναυτικό Φυλλάδιο ως απαιτούμενο δικαιολογητικό για τη φοίτηση στη σχολή με την ύπαρξη της σχετικής επαγγελματικής άδειας. Εύλογη θα ήταν η ύπαρξη αναδρομικής ισχύος, ώστε να καλυφθούν περιπτώσεις ελέγχων και κυρώσεων που έχουν ήδη επιβληθεί.
Με εκτίμηση
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΒΕΤΤΑΣ
ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ Ν. ΦΘΙΩΤΙΔΑΣ ΣΥ.ΡΙΖ.Α.