Ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα που αντιμετώπιζε μέχρι χθες το Facebook ήταν πως είχε αποτύχει να προσελκύσει νεαρούς χρήστες – ηλικίας 15-16 ετών – αφού οι τελευταίοι δεν επιθυμούν να συνδέονται σε ένα κοινωνικό δίκτυο το οποίο χρησιμοποιούν κατά κανόνα οι γονείς τους. Αυτός είναι και ο λόγος που το Snapchat κάνει θραύση στα νεανικά κοινά, ειδικά της Αμερικής. Ακριβώς για το λόγο αυτό το Facebook δημιούργησε μια νέα εφαρμογή, ονόματι Lifestage, με ηλικιακό όριο τα 21 έτη.
Αξίζει να αναφερθεί πως σύμφωνα με στατιστικές της ιστοσελίδας Statista, μόλις το 8% του συνόλου των χρηστών του Facebook στις ΗΠΑ είναι παιδιά ηλικίας μεταξύ 13 και 19 ετών.
Τι είναι όμως το Lifestage; Πρόκεται ουσιαστικά για μια πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης η οποία παρέχει τη δυνατότητα στους χρήστες να ανεβάζουν φωτογραφίες και βίντεο τα οποία στη συνέχεια μετατρέπονται σε βίντεο προφίλ.
Όλες οι αναρτήσεις είναι δημόσιες και δεν υπάρχουν ρυθμίσεις για τον περιορισμό της προβολής του εκάστοτε προφίλ. Η ιδέα πίσω από αυτή την εφαρμογή είναι μαθητές του ίδιου σχολείου να μπορούν να βρίσκουν ο ένας τον άλλον, όπως δήλωσε ο δημιουργός της. Να σημειώσουμε ότι ο σχεδιασμός της εφαρμογής έγινε αποκλειστικά από το 19χρόνο παιδί θαύμα Michael Sayman, τον product manager του Facebook ο οποίος δήλωσε πως στόχος ήταν να επαναφέρει το Facebook στην αρχική του μορφή, τότε που ήταν διαθέσιμο μόνο για τους φοιτητές του κολεγίου.
Ο Sayman έγραψε σε ανάρτησή του σχετικά με την εφαρμογή: «Πίσω στο 2004, η όλη ιδέα του Facebook ήταν το ‘ποιος είμαι’. Μπορούσα να δημοσιεύσω τη σχέση μου. Να μοιραστώ με άλλους τα αγαπημένα μου είδη μουσικής. Και ήταν κυρίως να μπορώ να εκφράζομαι», αναφέρει στην ανάρτησή του.
«Σήμερα, το Facebook έχει εξελιχθεί σε τόσα πολλά παραπάνω, αφού μας παρέχεται η δυνατότητα να εξερευνήσουμε από την αρχή την έννοια του “ποιος είμαι”». Ωστόσο, ο καθηγητής Μπέρνι Χόγκαν του Ινστιτούτου για το Διαδίκτυο του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης, δήλωσε στο BBC ότι η έλλειψη ρυθμίσεων για τα προσωπικά δεδομένα στην εφαρμογή θα μπορούσε να αποδειχθεί μη δημοφιλής.
«Η έλλειψη ρυθμίσεων απορρήτου σε αυτή την εφαρμογή, στην προκειμένη έκδοσή της, είναι ενδεικτική της ιδεολογίας του Facebook, η οποία είναι να παραμένουν οι χρήστες όσο το δυνατόν περισσότερο ανοιχτοί και συνδεδεμένοι», δήλωσε ο ίδιος.
«Από την πλευρά τους αυτό αποτελεί μια φοβερή ιδέα αλλά ορισμένες φορές το να είσαι τόσο ανοιχτός μπορεί να αποβεί εμπόδιο στον τρόπο που συνδέεσαι. Αυτό το γνωρίζουν ήδη καθώς όλο και περισσότεροι άνθρωποι αρνούνται να μοιραστούν τις προσωπικές τους πληροφορίες αν πρέπει να είναι εντελώς δημόσια. Ωστόσο, φαίνεται ότι οι άνθρωποι του Facebook προσπαθούν για μια ακόμη φορά να ξεπεράσουν τα όρια του τι πιστεύουμε ότι είναι κατάλληλο να μοιραζόμαστε στο Διαδίκτυο και μετά οι ίδιοι κάνουν πίσω όταν αντιμετωπίζουν δημόσια κριτική».
Η εφαρμογή είναι διαθέσιμη προς το παρόν αποκλειστικά για iOS συσκευές και διατίθεται δωρεάν στο App Store. Στην περίπτωση όμως που κάποιος συνδεθεί και είναι 22 ετών και άνω, δεν μπορεί να επικονωνήσει ή να δει το προφίλ κάποιου άλλου χρήστη.
Βέβαια οι πρώτες κριτικές δεν είναι και τόσο θετικές. Οι μέχρι στιγμής χρήστες έχουν βαθμολογήσει την εφαρμογή με 2/5 επειδή μοιράζονται πάρα πολλές προσωπικές πληροφορίες (τηλεφωνικός αριθμός, ημερομηνία γέννησης, άλλα προφίλ κοινωνικής δικτύωσης και σχολείο) με αγνώστους ενώ άλλοι κάνουν λόγο για πολυπλοκότητα. Πολλοί μάλιστα είναι εκείνοι που αναφέρουν πως δεν υπήρχε λόγος το Facebook να δημιουργήσει ένα τέτοιο είδους δίκτυο αφού υπήρχε ήδη το Snapchat το οποίο είναι εμπλουτισμένο με πολύ περισσότερα εργαλεία.