Τώρα που η Ευρωπαϊκή Ένωση απαγόρευσε στη Meta Platforms να προβάλλει διαφημίσεις ανάλογα με τα δεδομένα και τη συμπεριφορά του χρήστη, η εταιρεία του Μαρκ Ζάκερμπεργκ επιχειρεί να καλύψει τα χαμένα έσοδα με νέα τακτική.
Από αυτή την εβδομάδα, το Facebook και το Instagram εμφανίζουν μήνυμα με το οποίο καλούν τους χρήστες να διαλέξουν πώς θα συνδέονται στις πλατφόρμες: είτε θα πληρώνουν για συνδρομητική βερσιόν χωρίς διαφημίσεις, είτε θα δίνουν στην εταιρεία πρόσβαση στα δεδομένα τους και θα συνεχίσουν να βλέπουν στοχευμένες διαφημίσεις.
Κάτι που σημαίνει ότι οι χρήστες θα πληρώνουν την εταιρεία είτε με χρήμα είτε σε είδος.
Η αλλαγή στο επιχειρηματικό μοντέλο της Meta στην Ευρώπη έρχεται ως αποτέλεσμα μιας σειράς αποφάσεων από τα δικαστήρια και τις ρυθμιστικές αρχές της ΕΕ
Για όσους επιλέξουν την πρώτη λύση, η συνδρομή τιμάται 10 δολάρια τον μήνα για πρόσβαση από προσωπικό υπολογιστή και 13 ευρώ το μήνα για πρόσβαση από συσκευή Android ή iOS.
Οι υψηλότερη τιμή για χρήστες κινητών οφείλεται στις χρεώσεις που επιβάλλουν τα καταστήματα εφαρμογών της Apple και της Google, διευκρίνισε η Meta.
Μέχρι τον Μάρτιο, η συνδρομή θα καλύπτει την πρόσβαση τόσο στο Facebook όσο και στο Instagram, ενώ στη συνέχεια η εταιρεία θα χρεώνει 6 ευρώ επιπλέον για κάθε πρόσθετο λογαριασμό.
Οι συνδρομητικές υπηρεσίες είναι διαθέσιμες στον Ευρωπαϊκό Οικονομικό Χώρο, ο οποίος καλύπτει την Ευρωπαϊκή Ένωση συν την Νορβηγία, το Λιχτενστάιν και την Ισλανδία.
Επιχειρηματικό μοντέλο
Η λεγόμενη συμπεριφορική διαφήμιση, δηλαδή η πώληση διαφημιστικού χώρου ανάλογα με τα ενδιαφέρονται και τις συνήθειες του χρήστη, είναι κύρια πηγή εσόδων όχι μόνο για τη Meta αλλά και άλλες εταιρείες του Διαδικτύου.
Η αλλαγή στο επιχειρηματικό μοντέλο της Meta στην Ευρώπη έρχεται ως αποτέλεσμα μιας σειράς αποφάσεων από τα δικαστήρια και τις ρυθμιστικές αρχές της ΕΕ.
Η αρχή έγινε τον Ιανουάριο, όταν η Επιτροπή Προστασίας Δεδομένων της Ιρλανδίας (DPC), όπου βρίσκεται η ευρωπαϊκή έδρα της Meta, έκρινε ότι η εταιρεία δεν μπορεί να επικαλείται τους όρους χρήσης για να προβάλλει στοχευμένες διαφημίσεις. Για την τακτική αυτή η Αρχή επέβαλε μάλιστα πρόστιμο 400 εκατ. ευρώ.
Η Meta άλλαξε τότε τακτική και αντί για τους όρους χρήσης άρχισε να επικαλείται «έννομο συμφέρον».
Τον Ιούλιο, όμως, η νέα πρακτική κρίθηκε κι αυτή παράνομη από το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Ακόμα ένα πλήγμα στην εταιρεία ήρθε την περασμένη εβδομάδα, όταν η ΕΕ απαγόρευσε τις στοχευμένες διαφημίσεις σε Facebook και Instagram χωρίς ρητή συγκατάθεση του χρήστη.
Με την εξέλιξη αυτή, η μόνη λύση για τη Meta είναι να ζητά τη συναίνεση των χρηστών.
Και όσοι δεν δίνουν τη συναίνεσή τους θα πρέπει να πληρώνουν σε χρήμα αντί σε δεδομένα.
Παραμένει ωστόσο ασαφές αν η λύση της συγκατάθεσης θα γίνει αποδεκτή από την ευρωπαϊκή ρυθμιστική αρχή (EDPB), η οποία ανέφερε ότι εξετάζει το θέμα.
Μέχρι πάντως να ολοκληρωθεί αυτή η διαδικασία, η Meta παραμένει ένα βήμα μπροστά από τις ρυθμιστικές αρχές.
Και οι χρήστες θα πρέπει είτε να απαντήσουν στο δίλημμα ή να μείνουν χωρίς Facebook και Instagram.
in.gr