Τα αποτελέσματα των Πανελλαδικών Εξετάσεων 2025 αποτύπωσαν μια ανησυχητική εικόνα για τα πανεπιστημιακά τμήματα της Λαμίας. Παρά το γεγονός ότι η πόλη διαθέτει σύγχρονα τμήματα, με ενεργή ερευνητική και ακαδημαϊκή δραστηριότητα, πολλά από αυτά καταγράφουν τραγικά χαμηλό αριθμό εισακτέων, θέτοντας υπό αμφισβήτηση τη βιωσιμότητά τους στο άμεσο μέλλον.
Συγκεκριμένα:
- Το Τμήμα Φυσικής είχε μόλις 15 εισακτέους σε 89 θέσεις.
- Το Μαθηματικό υποδέχθηκε 22 φοιτητές σε 57 θέσεις.
- Η Φυσικοθεραπεία κατέγραψε 22 εισακτέους σε 115 θέσεις.
Αντίθετα, τα τμήματα που σχετίζονται με την Πληροφορική είχαν εντυπωσιακή κάλυψη:
- Στο Τμήμα Πληροφορικής & Τηλεπικοινωνιών εισήχθησαν 237 φοιτητές σε 245 θέσεις,
- ενώ στο Τμήμα Πληροφορικής με Εφαρμογές στη Βιοϊατρική υπήρξε πλήρης κάλυψη (167/167).
Η τεράστια αυτή απόκλιση καταδεικνύει μια στροφή των υποψηφίων προς τις επιστήμες της τεχνολογίας, αφήνοντας πίσω παραδοσιακά πεδία με τεράστια επιστημονική και κοινωνική σημασία, όπως η φυσική και τα μαθηματικά. Αλλά γιατί συμβαίνει αυτό; Και τι ευκαιρίες χάνονται από μια τέτοια αποχή;
Για όλα αυτά, ο Πρόεδρος του Τμήματος Φυσικής της Λαμίας, Θεόδωρος Καρακασίδης, μίλησε στον Lamia Polis 87.7, θέτοντας τα πράγματα σε πιο ρεαλιστική βάση, χωρίς ωραιοποιήσεις αλλά και με ελπίδα για ανατροπή της εικόνας.
“Ζητήσαμε 60 θέσεις – δόθηκαν 89, καλύφθηκαν 15”
Ο κ. Καρακασίδης ξεκίνησε αποσαφηνίζοντας πως το Τμήμα Φυσικής δεν αιτήθηκε 89 θέσεις, αλλά 60. «Το Υπουργείο πάντα δίνει παραπάνω, χωρίς να γνωρίζει κανείς γιατί – ούτε το ίδιο το Υπουργείο, όπως φαίνεται. Αυτό όμως αλλοιώνει την πραγματική εικόνα των ποσοστών.»
Παρ’ όλα αυτά, παραδέχεται πως το χαμηλό ενδιαφέρον είναι πραγματικό και αντικατοπτρίζει βαθύτερες αιτίες.
Η αποξένωση από τη φυσική ξεκινά από νωρίς
«Τα παιδιά φοβούνται τη φυσική. Και αυτό δεν είναι τυχαίο. Ο τρόπος που διδάσκεται στο σχολείο, η έλλειψη εξειδικευμένων φυσικών, η γενική εικόνα του μαθήματος ως ‘δύσκολου’ και ‘σχολαστικού’, όλα συμβάλλουν σε μια αρνητική προδιάθεση.», σημείωσε.
Συνδέει μάλιστα τον φόβο αυτόν με τις συχνές αντιδράσεις των καθηγητών για τα δύσκολα θέματα στις Πανελλήνιες, που εντείνουν την ανασφάλεια.
Αντίφαση: “Δύσκολη και ‘άχρηστη’ στην Ελλάδα – απαραίτητη στο εξωτερικό”
Ο Πρόεδρος τόνισε ότι το πτυχίο φυσικής παρεξηγείται στην Ελλάδα. «Στην Αμερική, όταν τους είπα ότι είμαι φυσικός, μου απάντησαν: “Θέλουμε περισσότερους σαν εσάς”. Γιατί ξέρουν ότι ένας φυσικός μπορεί να εκπαιδευτεί και να σταθεί σε πολλούς τομείς: στατιστική, οικονομία, τεχνολογία, έρευνα.»
Η φυσική δεν είναι μόνο εκπαίδευση – είναι τεχνητή νοημοσύνη, είναι υλικά, είναι το αύριο
Ο κ. Καρακασίδης αναφέρθηκε σε αποφοίτους του Τμήματος που απασχολούνται σε εταιρείες με αντικείμενα όπως τα ηλεκτρονικά, η τεχνητή νοημοσύνη, τα υλικά υψηλής τεχνολογίας. Έφερε ως παραδείγματα επιχειρήσεις στη Φθιώτιδα, στο Σχηματάρι, αλλά και στη βιομηχανική παραγωγή, που ζητούν προσωπικό με δυνατότητα μετρήσεων, υπολογιστικής προσομοίωσης και επιστημονικής ανάλυσης.
«Δεν βγάζουμε προγραμματιστές, αλλά προσφέρουμε εξαιρετική βάση – και στη φυσική, και στην υπολογιστική σκέψη, και σε σύγχρονες εφαρμογές.»
Τα οφέλη του να σπουδάζεις φυσική στη Λαμία
Παρά την περιφερειακή του θέση, το Τμήμα Φυσικής Λαμίας προσφέρει:
- μεταπτυχιακά και διδακτορικά,
- πρόσβαση σε εγκαταστάσεις όπως το αστεροσκοπείο της Σκάρφειας,
- μαθήματα αιχμής (τεχνητή νοημοσύνη, κβαντική υπολογιστική),
- στενή φοιτητική-καθηγητική σχέση.
«Οι φοιτητές εδώ μας βρίσκουν πιο εύκολα. Έχουν προσωπική καθοδήγηση και υποστήριξη, κάτι που δεν είναι δεδομένο σε μεγάλα πανεπιστήμια. Δημιουργούν φιλίες ζωής και επαγγελματικές διασυνδέσεις που μετράνε.»
Το μήνυμα: “Η φυσική εξηγεί τον κόσμο. Και μας προετοιμάζει για το μέλλον του”
Κλείνοντας, όταν ρωτήθηκε γιατί αξίζει να σπουδάσει κανείς φυσική σήμερα, ο Πρόεδρος ήταν ξεκάθαρος:
«Η φυσική εξηγεί πώς λειτουργεί ο κόσμος γύρω μας. Είναι η βάση για την τεχνολογία, για την έρευνα, για τις καινοτομίες που έρχονται. Και είναι απαραίτητη – είτε το βλέπουμε τώρα, είτε θα το διαπιστώσουμε αργότερα.»
Το γεγονός ότι παραδοσιακά και επιστημονικά κρίσιμα τμήματα της Λαμίας, όπως η Φυσική, η Φυσικοθεραπεία και το Μαθηματικό, καταγράφουν εξαιρετικά χαμηλό αριθμό εισακτέων δεν είναι απλώς αριθμητικό πρόβλημα.
Είναι ένα πολυπαραγοντικό φαινόμενο που φανερώνει:
- τον φόβο απέναντι στα απαιτητικά γνωστικά αντικείμενα,
- την υπεραπλουστευμένη σύνδεση σπουδών με “εγγυημένη δουλειά”,
- και τη συνεχιζόμενη υποτίμηση της περιφέρειας ως ισότιμου ακαδημαϊκού χώρου.
Αν δεν υπάρξει άμεσα στρατηγική ενίσχυσης, ενημέρωσης και επανατοποθέτησης αυτών των τμημάτων στο κέντρο της δημόσιας συζήτησης, το πρόβλημα δεν θα είναι μόνο εκπαιδευτικό – θα είναι και αναπτυξιακό.

Σημείωση: Τα σχόλια που εμφανίζονται κάτω από τα άρθρα αποτελούν προσωπικές απόψεις των χρηστών που τα δημοσίευσαν και δεν εκφράζουν απαραίτητα τις θέσεις ή απόψεις του Lamianow.gr.
Σε ορισμένες περιπτώσεις, σχόλια που έχουν διατυπωθεί δημόσια σε κοινωνικά δίκτυα ενδέχεται να εμφανίζονται κάτω από τα άρθρα, όταν έχουν δημοσιευθεί κάτω από σχετικές αναρτήσεις του ίδιου άρθρου. Το Lamianow.gr δεν φέρει ευθύνη για το περιεχόμενο αυτών των σχολίων.
Αν κάποιο σχόλιο θεωρείτε ότι παραβιάζει δικαιώματα, είναι προσβλητικό ή έχει αποσυρθεί από την αρχική του πηγή, μπορείτε να επικοινωνήσετε μαζί μας στο lamianow.gr@gmail.com για την άμεση αφαίρεσή του.