Χωρίς κανένα αντίκρισμα είναι η ειδοποίηση για «πληροφορίες απεξάρτησης» που αναγράφεται πάνω στα πακέτα τσιγάρων και καπνού.
Η ιστοσελίδα του υπουργείου Υγείας http://www.moh.gov.gr/ στην οποία παραπέμπεται ο καπνιστής εάν θέλει να κόψει το κάπνισμα, δεν διαθέτει καμία απολύτως σχετική πληροφόρηση!
Ο πρόσφατος αντικαπνιστικός νόμος που εναρμονίζει την ελληνική νομοθεσία με την ισχύουσα ευρωπαϊκή έχει ισχύ από τον περασμένο Οκτώβρη, ωστόσο τόσους μήνες το υπουργείο Υγείας δεν παρέχει, όπως όφειλε, σε εμφανές σημείο, καθοδήγηση για τη διακοπή του καπνίσματος.
Η ένδειξη «πληροφορίες απεξάρτησης» αναγράφεται με κίτρινο χρώμα πάνω στα πακέτα, στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Οδηγίας για τα καπνικά προϊόντα. Πιο συγκεκριμένα, πρόκειται για το νόμο 4419/2016, ο οποίος στο άρθρο 10 αναφέρει συγκεκριμένα ότι κάθε μονάδα συσκευασίας φέρει συνδυασμένες προειδοποιήσεις, οι οποίες περιλαμβάνουν λεκτικές προειδοποιήσεις και αντίστοιχη έγχρωμη φωτογραφία, καθώς, επίσης, «περιλαμβάνουν την ιστοσελίδα www.moh.gov.gr («Πληροφορίες Απεξάρτησης: www.moh.gov.gr») για παροχή πληροφοριών για την απεξάρτηση από το κάπνισμα που αποσκοπούν στην ενημέρωση των καταναλωτών σχετικά με τα διαθέσιμα προγράμματα υποστήριξης όσων θέλουν να σταματήσουν το κάπνισμα», όπως ακριβώς αναφέρεται στον νόμο.
Μια επίσκεψη όμως στην ιστοσελίδα του υπουργείου Υγείας όμως δεν δίνει καμία απολύτως τέτοια πληροφορία. Ενα πιο ενδελεχές ψάξιμο, που σαφέστατα δεν γίνεται από τον απλό πολίτη, ούτε από κάποιον άνθρωπο μεγαλύτερης ηλικίας, περιλαμβάνει κάποιες πολύ, όμως, παρωχημένες πληροφορίες, και μάλιστα πολύ παλιές, από το… 2014.
Πηγές από το υπουργείο Υγείας, μάλιστα, αποδέχονται ότι θα έπρεπε οι πληροφορίες για το πού μπορεί να απευθυνθεί κάποιος που επιθυμεί να διακόψει το κάπνισμα να είναι σε πιο εμφανές σημείο, να μπορεί δηλαδή κάποιος με μια μόλις ματιά στην ιστοσελίδα να τις βρίσκει.
«Το υπουργείο Υγείας οφείλει να αναπτύξει μια υποδομή από την οποία θα ανταποκριθεί στα αιτήματα του κόσμου. Οχι να ψάχνει κάποιος στην ιστοσελίδα του υπουργείου για… ημέρες προκειμένου να βρει πώς θα κόψει το κάπνισμα», λέει στον «Ε.Τ.» ο πνευμονολόγος και καθηγητής, Παναγιώτης Μπεχράκης. Ο ίδιος μάλιστα θεωρεί πως χρήσιμο θα ήταν να αναπτυχθεί μια τηλεφωνική γραμμή που θα απαντά στα αιτήματα των ενδιαφερόμενων πολιτών, θα τους δίνει συμβουλές και θα τους παραπέμπει στα ιατρεία διακοπής καπνίσματος των δημόσιων νοσοκομείων.
Σύμφωνα με ανεπίσημες πληροφορίες, όταν η ελληνική κυβέρνηση αποφάσισε να εναρμονιστεί -σημειωτέον με μεγάλη καθυστέρηση- με την Ευρωπαϊκή Οδηγία και «περνούσε» τις νέες φωτογραφίες και τα νέα λεκτικά σήματα στα πακέτα των τσιγάρων, έγινε μια σχετική επαφή με γνωστές επιστημονικές εταιρείες ώστε να αναγράφεται το τηλέφωνό τους στα πακέτα. Η συνεργασία όμως δεν ευοδώθηκε εφόσον δεν υπήρξε «λειτουργική ανταπόκριση» από πλευράς υπουργείου Υγείας.
Πηγές από το υπουργείο Υγείας λένε ότι κάποιες ενέργειες θα ανακοινωθούν την επόμενη εβδομάδα σε διημερίδα της γενικής γραμματείας δημόσιας Υγείας που θα πραγματοποιηθεί σε συνεργασία με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας. Μεταξύ άλλων, όπως αναφέρουν, ψάχνουν πώς θα γίνουν πιο έξυπνες κινήσεις που θα βοηθήσουν αποτελεσματικά στην εφαρμογή του αντικαπνιστικού νόμου αλλά και στην ουσιαστική μείωση του καπνίσματος.
Σε σχέση με την απαγόρευση του καπνίσματος στους δημόσιους χώρους, το υπουργείο Υγείας αναγνωρίζει το πρόβλημα, ωστόσο, είναι εξαιρετικά δύσκολο, όπως λένε οι ίδιες πηγές, να εφαρμοστεί ο νόμος στη χώρα μας. Δεν είναι τυχαίο ότι στην ουσία δεν έχει εφαρμοστεί ποτέ. Μάλιστα, από το ίδιο το υπουργείο Υγείας υποστηρίζουν ότι οι έλεγχοι στα καταστήματα δεν είναι τόσο αποτελεσματικοί. Αφενός γιατί αποτελεί θέμα νοοτροπίας των ίδιων των πολιτών η διακοπή του καπνίσματος, αφετέρου γιατί δεν υπάρχει πληθώρα προσωπικού στην αρμόδια αρχή που είναι επιφορτισμένη να διενεργεί ελέγχους στους κλειστούς χώρους.
Υπενθυμίζεται ότι, σύμφωνα με τον αντικαπνιστικό νόμο, απαγορεύεται και το ηλεκτρονικό τσιγάρο όπου και το συμβατικό, ενώ πρόσφατα εκδόθηκε εγκύκλιος από το υπουργείο Υγείας, σύμφωνα με την οποία το κάπνισμα απαγορεύεται ακόμη και σε ιδιωτικά αυτοκίνητα στα οποία επιβαίνουν παιδιά κάτω των 12 ετών. Τιμωρείται μάλιστα με πρόστιμο ύψους 1.500 ευρώ.