«Οι αλλαγές στην εκπαίδευση για τις οποίες απαιτείται πολιτική βούληση και μόνο θα γίνουν άμεσα» τόνισε μεταξύ άλλων η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως.
Πρώτος στρατηγικός στόχος, όπως είπε, είναι η μεγαλύτερη αυτονομία για τα σχολεία και τα πανεπιστήμια. «Πρέπει να εμπιστευτούμε περισσότερο τον εκπαιδευτικό» σημείωσε για να προσθέσει πως τα πανεπιστήμια οφείλουν να αποφασίζουν τα ίδια τον αριθμό των εισακτέων που θα δεχθούν αλλά και να απαλλαγούν από το «υπερρυθμιστικό πλαίσιο» του υπουργείου για τα μεταπτυχιακά προγράμματα. «Δεν είναι δουλειά της Πολιτείας αυτή. Θέλουμε να απεμπολήσουμε εξουσίες από πάνω μας», τόνισε η υπουργός Παιδείας.
Όπως αναφέρει το ΑΠΕ-ΜΠΕ η εξωστρέφεια, η οποία θα επιτευχθεί με τη δημιουργία ξενόγλωσσων τμημάτων και με συνέργειες με ξένα πανεπιστήμια, και η σύνδεση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας, μέσω του υποχρεωτικού επαγγελματικού προσανατολισμού από το Γυμνάσιο και την πρακτική άσκηση στο Λύκειο, είναι ο δεύτερος στρατηγικός στόχος. Στο ίδιο πλαίσιο η υπουργός εξήγγειλε την ίδρυση πρότυπων επαγγελματικών λυκείων και εξειδικευμένα εργαστήρια για τους μαθητές της ειδικής αγωγής.
Ο τρίτος άξονας είναι οι ίσες ευκαιρίες για όλους. «Ο στόχος είναι η ισότιμη πρόσβαση σε ποιοτική εκπαίδευση» ανέφερε χαρακτηριστικά η κ. Κεραμέως επικαλούμενη -για να τονίσει τη σημασία των ίσων ευκαιριών- έρευνες που δείχνουν πώς μειώνονται οι δείκτες πρόωρης απασχόλησης όσο αυξάνεται η προσχολική εκπαίδευση. Η υπουργός σημείωσε ακόμη πως θα ενισχυθούν τα πρότυπα και τα πειραματικά σχολεία, ενώ οι υποτροφίες δεν θα συνδέονται μόνο με την οικονομική κατάσταση, αλλά και με την «αξιοσύνη».
Η αξιοποίηση των νέων δεδομένων της ψηφιακής εποχής είναι ο τέταρτος στρατηγικός στόχος: «Το ζητούμενο πια δεν είναι πώς θα φτάσεις στη γνώση, αλλά πώς θα φιλτράρεις τη γνώση» σημείωσε για υπογραμμίσει πως η χώρα μας είναι από τις ελάχιστες -εάν όχι η μοναδική- στην Ευρώπη που στερούνται οι μαθητές το πολλαπλό βιβλίο.
Ο πέμπτος στόχος είναι να βγαίνουν οι μαθητές από τα σχολεία ως «σφαιρικά διαμορφωμένοι πολίτες». Για την εκπλήρωση αυτού του στόχου θα εισαχθούν νέες θεματικές στο ωρολόγιο πρόγραμμα όπως η σεξουαλική αγωγή, ο εθελοντισμός, ο σεβασμός στον άλλον, η επιχειρηματικότητα, η πρόληψη και προφύλαξη από φυσικές καταστροφές.
Ο τελευταίος άξονας είναι η «υιοθέτηση πολιτικών βάσει τεκμηρίωσης». Όπως είπε η κ. Κεραμέως, «η αξιολόγηση είναι ο πυλώνας ανάπτυξης σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, μετρώντας σχεδιάζουμε αποτελεσματικότερα».
«Ορισμένες από τις προτεραιότητες του κυβερνητικού προγράμματος για την παιδεία απαιτούν χρήματα για να υλοποιηθούν, πολλές ωστόσο απαιτούν απλώς πολιτική βούληση και αλλαγή νοοτροπίας» σημείωσε η υπουργός Παιδείας.
«Το μέλλον της χώρας περνάει μέσα από τα σχολεία και τα πανεπιστήμια» κατέληξε, θέση που υποστήριξε και ο γενικός διευθυντής του ΙΟΒΕ Νίκος Βέττας παραθέτοντας στοιχεία από πέντε μελέτες που εκπόνησε το ίδρυμα τα τελευταία δυο χρόνια.